• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat "Sållet" .... nästa steg

F

F.d. 418

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

När man läser den överenskommelse som träffades i höstas mellan Konsumentverket och Husvagns- och husbilsbranschen, slås man av en otydlighet i det stycke som gäller säljarens garantiåtagande gentemot kunden. Det känns som om man kan tolka det så att säljarens garantiåtagande inte gäller bildelen eller annan del av fordonet som har särskild garanti. För att bringa klarhet i detta, kommer jag att ringa juristen på Konsumentverket (han har semester under mellandagarna) på måndag. Hälsn/AndersW
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

AndersW,

Du har händelsevis ingen länk till den överenskommelsen ?
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Jag är dålig på länkar men om du går in på Konsumentverket/KO - Startsidan och i deras sökruta skriver husbilar når du dokumentet. Det är från september 2007 och det är inledningen av bilaga 2 som inte är direkt lätt att tolka. Det verkar finnas undantag (från säljarens garantiåtagande) för delar av fordonet som täcks av särskild garanti. Hälsn/AndersW
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

De flesta husbilsägare och -köpare har nog svårt att tänka sig en fråga av större vikt och principiell betydelse än denna "sållet"-problematik. Var och en kan ju lätt dra berättigade jämförelser ur sin egen tillvaro och då slås av det orimliga som tydligen ska gälla här.

Angan gör ju en värdefull sammanhållande insats för alla drabbade och andra med specialkunskaper och kontakter är naturligtvis också välkomna med råd och dåd. Kanske är det t o m så, att det behövs att någon gör formell rättssak av sitt ärende och att man får fram ett prejudicerande beslut i domstol?

Men vem vågar och anser sig ha råd att gå den vägen med risk att förlora?!? Tänk också tanken att
Sverker Olofsson på PLUS fick grilla husbilsbranschens aktörer i ett program, men mer än en tanke blir det nog aldrig av det. Därtill är nog husbilsmarknaden för liten, eller......?

Naturligtvis kan ju inte konflikter av detta slag accepteras; jämför med köp av t ex personbil och tänk på den aktuella och positiva aktionen från Dometics sida om kylskåp, som kan lossna och många andra jämförbara situationer.

Det blir intressant att höra vad Anders W kan få fram.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Jag skickade ett mail till Italienska bil om dom har börjat skicka ut recalls för "sina" fordon än och hänvisade till treverts mail.

Svaret vart detta:

Hej !
Nej, vi har inte börjat skickat ut några brev till de av oss importerade bilarna då allt material ännu inte anlänt. Vi räknar med att detta kommer att ske inom de närmaste 2 - 3 veckorna.


Med vänlig hälsning

Roger Carlson
Italienska Bil AB


Så snart ska Italienska bil tydligen börja åtgärda "sina" fordon. Vi får se vad "våra" leverantörer orkar bry sig. Annars får vi vända oss direkt till Fiat's service. Ett recall är ett recall....
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

"Guldgrävare" i husbilsbranschen också (?), vad göra nu respektive i framtiden - förbättringspotential finns (!);

1) Spåren som förskräcker, se HBK-länk Kvalité nya husbilar? (inlägg 14+21)
www.husbilsklubben.se/forums/t21771/

2) Varför är inte husbilar så bra som vi skulle önska? Se HBK-länk Några funderingar om konstruktörer...(inlägg 13);
www.husbilsklubben.se/forums/t21719/

3) Kvalite, problem och ansvar. SeHBK-länk Vilka gör bodelen (inlägg 0+1);
www.husbilsklubben.se/forums/t20766/

4) Det finns inga genvägar, vi måste succ förändra "förutsättningar", se HBK-länk Krav på leverantörer, tillverkare & facktidningar;
www.husbilsklubben.se/forums/t20905/

5) Vad skulle jag göra, om jag hade garantiproblem med min husbil?
Jag skulle; Omgående skriva ett brev som jag överlämnar till min husbilsleverantör, i brevet skulle jag notera alla de faktiska/underbyggda klagomål som finns på husbilen, då förlorar jag inte mer av garantitiden (om sådan fanns) och kan med brevet som grund senare hävda min rätt (betr felaktigheter) i olika sammanhang!

Jag skulle tillsammans med min Fiatverkstad kontrollera att min husbil inte tar skada av att vänta på ev erforderliga åtgärder, jag skulle i samband med detta kräva ett skriftligt besked/Ok från Fiat avseende just deras problem!

Därefter skulle jag, om mina propåer avslås/inte behandlas, använda Konsumentverket (mfl) vägar, förstår dock att deras hantering tar mycket lång tid!
Under tiden skulle jag försöka att ha bra relationer med husbilsleverantören och Fiat = skilja på sak och person. Jag skulle också kontrollera med närmaste Fiatverkstad vilka recallärenden de har för just min husbil (byggd på Fiats chassie), stämmer de med mina problem.
Jag skulle även kontrollera om det finnas fler ”recalls”, med påbyggaren (Hobby, Hymer mfl) om så är fallet, men troligen har de inte så utvecklade metoder för att meddela ändringar/justeringar om de nu gör det alls (?)!

Obs att recall ärenden/gången som Vägverket har lämnat synpunkter på handlar om säkerhetsdetaljer, emissioner och lagstadgade konstruktioner/funktioner..
/ Med hopp om att det löser sig för er som har problem, hälsn, Bengt 333
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Det blir mycket intressant att få veta vad som menas med 'särskild' garanti.

Alla detaljet som tillverkaren sätter i bilen som t.ex. kylskåp, värmesystem, laddare, etc, etc är ju naturligtvis levererade till tillverkaren med garanti får man anta. Men det kan väl inte innebära att köparen ska ta kontakt med alla dessa för att få åtgärdat garantifel.

Man kunde kanske tänka sig att med 'särskild' skulle menas att man får en separat garantisedel för t.ex. chassit. Det kan ju fungera om vi talar om en svensktillverkad bil där chassit är köpt i Sverige men det kan väl inte vara meningen att man som köpare ska ta kontakt med Fiat i Jugoslavien för att man nu köpt en Adria. Det vore ju helt orimligt och man får ju hoppas att inte Konsumentverket medverkat till en sådan ordning.

Som sagt, det ska bli väldigt intressant att höra vad juristerna säger på måndag.

Skipper
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

"Särskild garanti" skulle kunna bestå av något som kallas "godwill", används oftast för att hjälpa kunder som kan balansera sina relationer med tillverkaren på en "resonabel nivå, dvs skilja på sak och person och trots det hävda sina "krav", på ett sätt som leder framåt (för alla).

I vissa lägen kan t.ex den seriöse svenske husbilsleverantören gå in t.ex med en propå till påbyggande företag beroende på vad det är - i mitt fall har jag fått sådan hjälp via Forsbergs i Hyssna och Hobby i Tyskland! Ju större detta svenska företag är desto större ”genomslagskraft” har det hos tillverkaren. Så är det bara, rätt eller fel?!

Med egna erfarenheter som grund påstår jag att befintliga generella skrivna regler/normer hur ev reklamationer skall hanteras är minst sagt bristfälliga.
De köpekontrakt som upprättas och som reglerar förhållandet mellan säljare och tillverkare (det köparen skriver på) är tyvärr det som gäller.
Förutom de skäligen intetsägande köpekontrakten (ur köparens synvinkel) kan man även ”okulärt” konstatera att husbilssäljare/företag arbetar under mer eller mindre olika betingelser och vilja vad gäller möjligheter till att ge service inkl kompetens (till oss kunder).
/ Hälsningar, Bengt 333
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Nu har jag haft telefonkontakt med den jurist på Konsumentverket som medverkade i tillkomsten av överenskommelsen mellan Konsumentverket/KO och Husvagnsbranschens Riksförbund/HRF. Syftet med överenskommelsen var att komma fram till skäliga leveransvillkor och garantiåtaganden rörande nya husvagnar och husbilar. HRF åtog sig att informera sina medlemsföretag om överenskommelsen och dess innebörd samt att verka för att avtalsvillkoren skulle börja tillämpas av medlemsföretagen så skyndsamt som möjligt.

Här bör vi notera att överenskommelsen endast omfattar medlemmar i HRF!

Det står medlemsföretag fritt att använda alternativt hänvisa till överenskommelsens leveransvillkor och garanti. Om man väljer att göra det, får inga ändringar göras i den överenskomna texten. Om man väljer andra leveransvillkor och annan garanti är enda begränsningen att de inte för vara oskäliga. Då kan nämligen KO dra företaget inför marknadsdomstolen.

Huvudskälet till min kontakt med Konsumentverket var lydelsen i Bilaga 2 av överenskommelsen:

"I samband med köpet lämnas denna garanti av det företag som sålt husvagnen/husbilen (säljaren) till köparen. Garantin avser nya husvagnar/husbilar som omfattas av köpeavtalet med undantag för sådan utrustning för vilken särskild garanti gäller.

Garantin gäller ett år från leveransdatum. Garantin för att husvagnens/husbilens kaross är tät gäller dock fem år från första leveransdatum"

Här uppstår samma dilemma som vid B-kort för PbII tyngre än 3500 kg. Det krävs en domstolsprövning för att få reda på vad som egentligen gäller. Enligt juristen är det dock troligt att en särskild garanti från t ex Fiat, Dometic, Alde, Cramer och allt vad dessa underleverantörer heter, skall hanteras av respektive underleverantör. Det kan troligen inte anses rimligt att en husbilsförsäljare skall ha teknisk kompetens på så många områden att han kan hantera ett sådant garantiåtagande. Det är inte heller säkert eller troligt att underleverantören vill ha det så.

Nog om garanti. Nu till reklamation. Där är det däremot kristallklart. Enligt Konsumentköplagen är det säljaren som har ansvaret för hela produkten om någon del varit felaktig från början.

Sammanfattningsvis kan man nog säga att detta inte är helt lätt. Som köpare av en ny husbil gäller det att vara pedantisk när det kommer till köpeavtal och dess villkor. Det finns ju till exempel inget som hindrar att man i ett tillägg till avtalet kommer överens om vad som skall gälla med särskild garanti.

Detta blev långt men förhoppningsvis - trots det - begripligt. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Tack för ditt bidrag, Anders! Ett steg på vägen till - förhoppningsvis - full klarhet!

Det är väl så, till att börja med, att vi alla är unika fall i dessa avseenden, även om vi har principiellt en hel del gemensamt.
I vårt fall nämns ingenting ö h t om någon garanti, där finns endast en minimal och tom ruta med texten "garantivillkor". Vi fick ett litet oansenligt och icke underskrivet kort - på danska - som bl a säger:
"på motorcaravans ydes der udelykkende garanti på den påbyggede delen" resp.
"garantikrav verörende chassis på motorcaravans skal i henhold til den pågaeldende producents ansvar"

Synnerligen knapphändigt och torftigt!!! Som vi borde ha reagerat på!!

Två springande punkter i Anders´inlägg:

1 -
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Hej Anders W och tack för ditt inlägg.

Ni diskuterade inte vad som gäller om dessa underleverantörer befinner sig i ett helt annat land och inte har någon officiell representant i landet som ansvarar för garantierna.

Likaledes om den slutliga leverantören är skyldig att upplysa vilka delar i bilen som omfattas av särskild garanti och anvisning om vart man i så fall skall vända sig i garantiärenden.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Oops - det slank iväg bara !

Det första är ordet hantera - jag vill, att husbilsföretaget ska ta aktiv del när något fel föreligger och ska åtgärdas även om man naturligtvis inte kan begära att han har kompetens att åtgärda allt själv

Det andra är ordet reklamation - och det är aktuellt i "Sållet-fallet". Vi drabbade anser att det handlar om en reklamation och ett fabrikationsfel. Problemet uppstår i och med att Fiat, Italien inte anser att det är något sådant, Italienska Bil / Fiat Sverige säger sig inte ha något med våra bilar att göra ö h t och de svenska aktuella husbilsföretagen, vilka mottagit hela köpeskillingen, säger: "jo visst, vi är hemskt ledsna, men då kan vi inte heller göra något åt saken".

Med andra ord - och om Köplagen ska kunna hjälpa oss i ärendet - så måste först någon (???) med makt och myndighet avgöra huruvida det handlar om en berättigad reklamation eller ej.

Där står vi- eller vad säger andra kloka?
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Till Skipper och Concurro!

Nej, vi diskuterade inte det förhållandet att en underleverantör vare sig finns i eller har någon representant i Sverige. Rent logiskt borde ansvaret hos säljaren öka om det inte finns någon som företräder underleverantören här. Enligt juristen är en garanti inte något som är tvingande för säljaren. Det är ett frivilligt (och givetvis marknadsföringsvis viktigt) åtagande. I överenskommelsen mellan KO och HRF står det inget om säljarens skyldighet att upplysa om "generell" garanti visavi "särskild garanti". Till de husbilar jag köpt har det medföljt bruksanvisning och garantisedel för respektive tillbehör. Jag har (tanklöst nog) nöjt mig med det men å andra sidan inte drabbats av några olösbara problem.

Jag tycker som Concurro att handlaren ska ta en mycket aktiv del i garantiärendena. Jag träffade en sådan handlare i Helsingborg i höstas. Oavsett vad problemet består i tar han in bilen och ser till att det åtgärdas. Så borde det gå till i de bästa av världar. Å andra sidan kommer t ex Dometics servicetekniker hem till en och fixar det som inte fungerar och då behöver man ju inte ens åka till handlaren.

För ungefär ett år sedan hade jag ett långt telefonsamtal med servicechefen vid Italienska bil i Uppsala. Hans besked då var mycket tydligt: "Vi tar ansvar för hantering av reklamationer av Fiatbilar i Sverige oavsett hur de har hamnat här, genom vår import eller sidoimport. Det praktiska löser vi med Fiat i Italien". Har de månne ändrat sig?

Lämplig instans att avgöra huruvida läckaget på de nya modellerna är att hänföra till reklamation eller inte, torde vara Allmänna Reklamationsnämnden. Visserligen tar deras handläggning tid men å andra sidan har trådarna i det här ämnet nystats här sedan rätt många månader nu så mitt förslag är helt enkelt att någon som är drabbad gör en anmälan till ARN. Då kommer det i alla fall ett beslut som generalagenten får rätta sig efter.

Hälsn/AndersW
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Tack för svaret Anders W.

Du som jag har ju Kabebilar och Kabes garanti är ju en direkt kopia av överenskommelsen mellan HRF och Konsumentverket. Jag har haft 2 mindre grejor på chassiet men då har Kabe kontaktat för mig lämplig Fiatverkstad och beställt garantiservice och jag har fått felen åtgärdade till full belåtenhet.
Så jag har inga problem överhuvudtaget men det är ju en pricipiellt viktig fråga.

Kunde du förresten inte skicka en email till mig och berätta om hur det gick hos Bossings med luft och värme?
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Jag tror jag gör så Skipper att jag lägger ut en ny tråd lite senare ikväll och berättar hur Bossing förbättrade värmen i hytten på min husbil. Det kan vara intressant för flera, tror jag. Hälsn/Anders
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Liten statusrapport...

Svaret på mitt brev var synnerligen uselt. Följande svarade:

Home Car svarade:
Angående det du kallar konstruktionsfel på Fiat 250 chassie så avaktar vi svar från Fiat. Fiat har tagit fram en kåpa över motorn som kostar 312.- inkl m. (som i dagens läge får bekostas av kunden) och den kan enkelt monteras av Fiat i samband med rostlagningen som de trots allt står för. Jag hoppas du har tålamod i denna fråga tills Fiat återkommer med mer info.

Bürstner svarade:
Jag har varit i kontakt med både Fiat och Bürstner samt HRF för att bringa klarhet i detta.
Enl. de svar jag hittils erhållit, så håller man tydligen på hos Fiat att titta på hur man ska hantera detta.
Det sista jag hörde var att det var något på gång från Fiats sida för att lösa detta.
Vi får ge oss till tåls en liten stund till.
Jag ska hålla dig underrättad i ärendet.

PS! Hittils har inget servicemeddelande/ recall gått ut till oss i detta ärende.

CI Rollerteam/Carthago svarade:
Har pratat med fiat om att vatten kommer in på spridarna och dom har en
kåpa på gång som man ska montera ovanpå motorn.

Adria svarade:
Frågan om läckaget i motorrummet är nära en lösning nu verkar det som. Enligt Adria så ska bilar med 2,3-motorer åtgärdas med en skyddssprej och ny tätning vid rutan. Det kommer att komma en kallelse när det är klart mellan Adria och Fiat i ärendet.

Jag vet också att Italienska bil skickat ut recalls till KABE och Nordic leverade chassin.

Från Italienska bil:
I den grundmässiga kampanjåtgärden ingår endast att rengöra och rostskydda motorn för att lösa det kosmetiska problemet med rost på insprutarna.Dessutom görs separat åtgärd avseende montering av en plastkåpa på torkarmotorn (alla versioner) samt startmotorn (endast 2.2 motorer).

Någon montering av skyddskåpa över motorn kommer inte att ingå i kampanjen så som den utfärdats av Fiat Auto. Det är därför endast något som husbilsägare av fabrikat Nordic och Kabe kommer att erhålla kostnadsfritt (eller åtminstone ersatt av Italienska Bil) då vi själva valt att ta på oss den kostnaden så som importör av chassin till dessa fabrikat.
Det är dock ingen stor kostnad, en motorskyddskåpa kostar i dagläget 312 kronor inklusive moms.



Nu får vi se vad som händer. Det kan vara idé om man har köpt en bil privat, som är importerad, att man informerar generalagenten om detta så man får en kallelse för åtgärd genom deras försorg. Det är annars risk att den uteblir.



 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Tack för den informationen och engagemanget ,angan!

Det finns alltså en kåpa att köpa ?
Jag skall kolla med Fiatverkstan i Märsta i morgon.
Om den bara kostar ca 300:- ,så köper jag nog den och monterar själv....


Mvh
Lasse W
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Ja, det är verkligen en synnerligen svag respons från de tillskrivna husbilsfirmorna. Man behöver ju inte vara särskilt konspiratoriskt lagd för att ana, att de håller ihop i denna fråga.

En motorkåpa kostar 312.- inkl moms enligt Svenska Fiat. Ja, det låter ju inte alltför blodigt, kan man tycka. Men Fiat-verkstaden här i Kungsbacka upplyste mig om att det skulle handla om ca 2000.- att få den där kåpan över motorblocket monterad. Och då ingick ingen övrig åtgärd för hur vattnet ska eller inte ska rinna.

Man skulle kunna tycka, att Fiat låter oss få köpa den där kåpan inkl de skruvar och annat som krävs för monteringen plus en enkel beskrivning om hur det ska göras. Obs att det kan skilja en del mellan de olika motorvarianterna.
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

I Finland kostar kåpan+ fästen ca 100€ till 2,3 l motorn .Monteringen tar ca 15 min.Kåpans reservdelsnummer är 504034873. Är det samma kåpa som kostar 312kr i Sverige ?

Mvh Tom
 
Senast ändrad:
Toppen