• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat "Sållet" .... nästa steg

F

F.d. 1470

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Nja, som jag skrev tidigare så skjuter Fiat sig i foten när man skjuter över detta på husbilstillverkarna. Vill man värna om sina produkters långa livslängd och goda rykte så borde det vara ganska enkelt för Fiat att få in information om svenskregistrerade Fiatbaserade bilar, och skicka ut information till dessa. Oavsett om bilen är såld till t.ex. Frankia i Tyskland eller via Italenska Bil till en svensk kund så blir kostnaden för Fiat densamma för att åtgärda ett fel. Jag tror inte att Italienska Bil får en generell rabatt av Fiat för att hantera officiella recalls utan dessa ersätts av fabriken.

Att tro att denna information skulle kunna distribueras via en husbilstillverkare och deras återförsäljare låter lite långsökt i mina öron, speciellt om man tar hänsyn till att flertalet husbilstillverkare säljer flertalet olika fabrikat på chassin. Men vill Fiat (och andra tillverkare?) sticka huvudet i sanden så....
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Hej alla. Jag har jobbat med Fiat i Finland och där tog importören Delta-Auto redan förra hösten ett beslut att alla 2,3 Jtd motorer som satt i skåpbilar skulle förses med plastkåpan på motorn (satt tidigare på alla 2,3 JTD modell 2002-2006) och importören stod för kostnaderna men på husbilarna skulle det ske på kundens eller husbilsimportörens räkning.Kamrems brott är det största problemet då vatten fryser till is på dreven.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Jag håller nu på med att skriva ihop ett brev som jag kommer att skicka till de hubilstillverkare som har någon form av svensk agentur. Ni som registrerat ert fordon kommer att få en kopia på det brevet med epost.

Det vart 26 medlemmar och två HBK intresserade som registrerade sig. Hittade 32 möjliga fordon som kunde vara aktuella med hjälp av matrikeln men det kan ju vara fler.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Nu har jag skrivit och skickat ett brev till de 10 generalagenter/importörer som fanns representerade i enkäten.

Så nu är det bara att vänta och se om något händer :holly-1-icon:

Jag har skrivit detta som privatperson med stöd av ett antal klubbmedlemmar. Det är viktigt att påpeka att detta inte är något som HBK som klubb står bakom.
HBK har däremot gjort det möjligt genom sítt forum att samla så pass många. Många röster hörs ju mer än en.

Det kan hända att jag fått fel adress till någon importör/generalagent men det kan åtgärdas. Papperet i skrivaren är inte slut än...

Bifogar här det brev som skickades:
 

Bilagor

  • Till Servicechef.pdf
    284,1 KB · Visningar: 320
Senast ändrad:
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Bra jobbat angan!
Skall bli intressaant att se vad vi få för svar!
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Bra jobbat "angan", så ska en slipsten dras !!

Fallet måste slutföras och kan bli viktigt som principfall betr de samverkande leverantörernas hantering och fördelning av ansvar och garantiåtagande. Det är nog också riktigt att HBK inte agerar som en aktiv part i målet men väl som ett samlande forum för de drabbade husbilskägarna.

Det blir spännande att följa den vidare utvecklingen.
 
F

F.d. 9947

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Hej!
Har med intresse läst igenom den första långa tråden angående läckage... Vi har likadant problem med vår McLouis Tandy 670 G, och vi har lagt till oss på registreringssidan idag.

Anna-Karin & Peter
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Dagsläget är som följer:

- 34 har skrivit in sig på listan
- 3 av 10 som fick brevet har svarat ... bedrövligt.. men heder år dom som svarade.

Men .. jag kämpar vidare. Ett nytt år .. nya möjligheter
icon7.gif


Jag kommer att ta detta några varv till innan jag ger upp

//Anders
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Hej! Jag frågade om det gäller nya Fiat eller lite äldre, jag har en -08 som står parkerad för vintern, fick inget svar. Vet inte om jag har dom problemen nu eller kommer dom senare därför har jar inte sktivit under. Är intreserad av om jag är berörd av dom här problemen. Tacksam för svar:
Mvh Nyfiken
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.271
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Problemen med vatten kring spridarna och vattenläckage vid vindrutan började med nuvarande modell som infördes 2007. Det verkar som att din bil har fått dessa problem årgärdade. Fiat har gjort en modifiering för att komma till rätta med problemen och detta tycks vara införda på 2008 års modell. Kanske också på sena -07or?
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Hej Nyfiken.

Problemet gäller det nya chassit som Fiat tillsammans med Peugeot och Citroen tog fram till 2007 års modeller. Dom kom alltså ut hösten 2006. Observera att det gäller bilar där man behållit Fiats front inte i helintegrerade bilar som ju husbilsfabrikerna byggt.
Förmodligen har du samma problem och det är inte så svårt att konstatera. Du behöver nog bara öppna motorhuven och se efter om du har rost runt spridarna.
Ta gärna en titt också på den list som ska täta mot rutan för den ligger ofta inte tätt mot rutan utan brukar vara böjd, med släpp som följd, och i så fall rinner vatten rakt in i motorutrymmet.

Hälsningar Curt.:snow-icon:
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

"angan" har ju som bekant gjort en värdefull insats för oss alla med detta specifika problem, sammanställt listan med drabbade husbilsägare innehållande data för de aktuella bilarna och skrivit brevet till de ifrågakommande återförsäljarna av bilarna. Vi avvaktar ju alla med intresse vad dessa återförsäljare kommer att svara resp hur de i sin tur agerar gentemot Fiat.

Jag vill rekommendera alla de husbilsägare, som ännu inte har gjort det, att också rikta en skriftlig reklamation i frågan, var och en till sin aktuella försäljare av husbilen. Var och en av oss drabbade äger ju problemet formellt, och brevet från "angan" kan ju bara betraktas som ett slags påtryckare.

"angan" är naturligtvis intresserad av att få info om varje typ av väsentlig reaktion inom våra enskilda ärenden samt förhoppningsvis beredd att sammanställa dessa.
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Hej Michael och Kurt! Jag har tittat i motorrummet men där finns en skiva över motorn så det kan inte komma något vatten på motorn. Var jag såg lite vatten var i insugnings kanalen till motorn. Sen listen vid vindrutan ser ok ut, det finns ingen böjning. Min motor är 2,2 l så den är minsta modellen vad jag vet och därför lite annorlunda instalerad än 2,3l tror jah.
Mvh Nyfiken
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Hej Nyfiken.

Du har tur. Jag har också den lilla 2,2 100 hk men den har fått ge modellen namnet "sållet". Antagligen är din bil åtgärdad ty jag saknar skyddet över motorn. Det du beskriver om luftintaget till kupén är ett problem i sig. Packningen som ska täta är som mycket annat felkonstruerad liksom själva ovalen den sitter på. Den djupa rännan innanför packningen blir full med vatten och skarven på tätningen är vänd neråt varför vattnet rinner igenom. Jag har fyllt denna ränna med silikonliknande tätningsmedel. Detta borde inte varit något problem om lutningen hade varit rätt.

Curt
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Var hos min handlare idag och kollade lite. Adriatiks -08 modeller som fanns där hade kåpan monterad över motorn och en lätt modifierad plastlist mot vindrutan.
Man har tagit upp större avrinningshål på sidorna. Annars var det ingen skillnad vad jag kunde se.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Jag har lämnat in en formell, skriftlig reklamation till leverantören av vår bil i slutet av november i "sållet-frågan". Med anledning av denna och brevet skrivet av angan den 15 dec har jag haft ett antal diskussioner och mail-korrespondens. I går besökte jag firman för ytterligare ett snack i ärendet.

Summa summarum av allt detta är att frågan inte kommit vidare över huvud taget. Min leverantör hänvisar alltjämt till de regler som allmänt gäller på husbilsmarknaden, dvs att vad gäller garantiåtaganden på bildelen så är det, som i detta fall, FIAT som ska stå för dessa. Naturligtvis kan husbilsleverantören hjälpa till / stötta mm (vad nu allt det kan ha för faktisk betydelse ??) sina kunder, men om Fiat inte vill vidkännas något ansvar, så kan man inte göra någonting!!!!!!!

Min husbilsleverantör säger sig ha fört många samtal i frågan med den tyska husbilstillverkaren och dennes generalagent för den nordiska markanden i Danmark. Ingenting har fört saken närmare en lösning. Min husbilsleverantör har 35 levererade bilar enbart i Sverige med det aktuella problemet.

Alltså: resultat hittills NOLL. Man är ju litet nyfiken på om andra kommit längre, det ger sig väl nu snart på nyåret.

Min egen gissning i dag är tyvärr, dels att marknadens olika aktörer inte frivilligt förändrar de inbördes spelreglerna för garantiåtaganden, dels att Fiat med sin oerhörda dominans på husbilsmarknaden helt enkelt inte anser sig behöva bry sig om de redan levererade bilarna men eliminerar problemet på nyare bilar.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Speciella regler för husbilsmarknaden????

Var kan man hitta och ta del av dessa 'regler'?

Jag tycker det är märkligt om inte den som säljer slutprodukten har ansvaret för hela enheten. Tänk om man kom in på elgiganten med en TV med ett pajat bildrör och får svaret, nej det är inte vi som tillverkar detta, du fär vända dig till Samsung eller vad vet jag.
Vi har ju inte köpt några bilar av Fiat, det har ju husbilstillverkaren gjort.

Det är väl tydligt att Vägverket har uppfattningen att försäljaren av slutprodukten har ansvaret men vad säger konsumentverket?

Och igen, det skulle vara väldigt intressant att läsa dessa speciella regler för husbilar.

Skipper
 
Senast redigerad av en moderator:

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

CONCURRO

Så den stackars husbilsförsäljaren menar att om man köper en tex Volvo och generatorn strular som är Bosch och Bosch inte har någon lösning på problemet så blir man stående med bilen. Helt otrolig kommentar.

Är jämförelsen felaktig tro?

Vore lagom att ställa ner bilen och skriva in den för reparation minst två ggr då kommer saken i en annan sits för reklamation. Förmodligen byte av varan.
 
Toppen