• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Några funderingar om konstruktörer...

F

F.d. 3581

Guest
Under helgen blev det en liten tur till dottern i Växjö och därifrån under måndagen en sväng ned till modelljärnvägsaffären i Helsingborg.

Under färden längs E4:an söderut med härligt solljus från öster, som tyvärr understundom blev irriterat flimrande genom förardörrens sidoruta, så uppstår funderingar om kontruktionsmissar i bilen av både det ena o andra slaget.

Bäste herrar konstruktörer varför funderar ni inte över hur bilen används ute på vägen, eller i övrigt vilka opraktiska lösningar ni hittar på, istället för att leverera genomtänkta konstruktioner i utbyte mot allt lull-lull;

- varför skall sidorutornas jalusier dras nerifrån o upp ? (på framrutan kan nattjalusiet användas som solskydd eftersom den dras uppifrån o ned, och ersätter de oanvändbara små solskydd som endast klarar sol rakt framifrån och ej kan fällas åt sidan).

- varför levererar ni bilar med endast originalvärme som är otillräcklig för att hålla rutor imfria om man inte vill förfrysa fötterna i den helintegrerade

- varför sätter ni in lull-lull lampor i hörnen i bakre dubbelsängens fotände, istället för att åtminstone tillse att läslamporna går att släcka var för sig. (eller brukar ni o frugan släcka era läslampor samtidigit hemma i vanliga bingen ?

- varför tror ni att personerna i den främre dubbelsängen oxå stänger sina ljusblå samtidigt, och kanske även fundera över om inte lamporna skall belysa läsobjekten istf den läsandes näthinnor

- varför skall färddatorns siffror dimmas ned när man tänder halvljuset, så att siffrorna blir i stort oläsbara i dagsljus

- varför skall jag inte få använda den grövre slangen vid tankning, istf att använda den långsammare personbilsvarianten pga att påfyllningsröret är för smalt

- varför skall mina tår plågas vid öppning av toalettdörren eftersom den går för långt ned
(har ni aldrig sett socklar ?)

- varför skall värmepannans fläkt snurra vidare om 220 volten försvinner o pannan står inställd på 220-läge. (tor ni inte att bodels batteriet tar slut, efter någon dygns onödigt fläktande?)

- mm

- varför, gör ni oss detta ?

Snälla rara, försök tänka lite praktiskt

DS

tillägg:

- varför skall min nattsömn störas av smattret från jalusipappdragspelet i takluckorna vid minsta vindpust ?
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Några funderingar om konstruktörer...

Det mesta som görs av våra husbilsbyggare tycks göras för att det skall se bra ut på bild. Allt det där praktiska får konsumenten fixa själv (eller lära sig att leva med). Det är väl som med oss män, bara halvfabrikat som skall förädlas (säger hon som bestämmer).
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Några funderingar om konstruktörer...

När design blir viktigare än funktion, så kan det gå lite snett ibland!

Jappe
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Några funderingar om konstruktörer...

På våran bil står det att dom har 25 års erfarenhet.Läslamporna sitter mitt över magen . Och bodelsvärmen vid körning, får man ligga på knä under bordet för att reglera. Men hustrun är vig och varmt blir det.
Bosse
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Några funderingar om konstruktörer...

Ja, tyvärr faller nog vi oftast för mycket för det estetiska och förtränger det praktiska.
Vissa husvagnar och husbilar ser mer ut som rullande bordeller invändigt än ett litet praktiskt rullande boende, för vanliga dödliga.

När man ser många husbilars lull-lull så under jag varför det skall vara så mycket mer puttignuttigt än vad man har hemma till vardags.

ds
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Några funderingar om konstruktörer...

Endera är vår bil ett mästerverk, eller också är vi för lätta att tillfredsställa. Att solskydden fram är lite för smala fixar jag med att knäppa på solskydden på glasögonen. 1300 mil sedan slutet av April och inte kunnat hitta något som jag kan klaga på.
Ove.G
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Några funderingar om konstruktörer...

Ove. G grattis till mästerverket eller ....

ds
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Några funderingar om konstruktörer...

Hmm är det detta jag skall få uppleva om vi byter bort vår gamla 1990 årsmodell.:-(
Men det kanske uppvägs av starkare motor bättre växellåda mm:)

Mvh/Gurra
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Några funderingar om konstruktörer...

Men Ove.G, läste jag inte något om stänkskydd som inte fanns?:wub:


Sedan handlar det kanske om toleransnivå och den lilla uppfinnaren som bor hos oss lite till mans. Visst är bilarna fina men det finns alltid saker som kan förbättras, eller kanske anpassas till ens egna specifika behov. Jag har just beställt en ny bil där jag redan innan jag fått den har en lista på saker som skall modifieras. Bland annat skall trappan till sängarna byggas om så att det blir en halvtrappa och en passage för hundarna som skall bo i garaget under sängarna. Sedan måste ett skåp byggas om för att rymma ytterligare ett batteri. Och så tillkommer inredningen i garaget som skall delas upp i en hundkoja och ett förråd. Förrådet måste ha lämpliga förvaringar för de saker som skall stuvas där så att allt inte ligger som en stor hög på golvet. Självklart måste också vissa skåp inredas för att hysa porslin och glas samt en någorlunda dold hållare för hushållspapper fixas.

Nu är detta kundspecifika anpassningar som naturligtvis skiljer från konsument till konsument. Men vissa generella missar finns som till exempel varför det sitter en mörkläggningsgardin i toaletten i stället för en mjölkvit gardin som släpper in ljus men håller nyfikna blickar borta. En annan mystifikation jag lagt märke till är att många bilar med köket längs högersidan har spisen närmast dörren. Det är väl där det drar mest när dörren öppnas och riskerar att blåsa ut lågan? För att inte tala om alla bilar där fönstren över sängen sitter så lågt placerat att bäddmadrassen ligger i nivå med "karmen" och täcket ligger uppe i fönstret. Vad händer när du sover och rör på dig? Jo ett knä eller en armbåge trycker lätt ut mörkläggnings-/myggnätsgardinen, speviellt om fönstret är öppet.

Visst finns det undantag men i många fall tror jag inte de som utvecklar husbilarna själva bor i dem.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Några funderingar om konstruktörer...

Helt rätt Michael, men när man bor några km in på en lerig grusväg,kanske en fransk konstruktör inte inser hur mycket skit det sprutar upp innan man kommer fram till "körbar" väg.
Ove.G :wink:
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Några funderingar om konstruktörer...

Jag håller i stort med OveG, vilket betyder att även jag är mycket nöjd med inredningsdetaljerna i vårt hjulhus av 2000-modell. Michaels Johanssons ord ”toleransnivå” tyckte jag var mycket träffande som förklaring till våra uppfattningar gällande nöjd/onöjd.

Speciellt nöjd är jag med placeringen av det lilla fönstret ovanför min huvudkudde i den övre våningssängen längst bak i bilen. Förmodligen hade konstruktören eller formgivaren inte mina nattliga problem som utgångspunkt när de bestämde var mitt sovrumsfönster skulle placeras. Men de lyckades med sin placering, sig själva ovetandes, att rädda såväl fönstret som min hand/arm från stor blodspillan och uppslitna senor och blodkärl.
– Vad håller du på med? hördes mitt i natten från underslafen, där min livskamrat just hade skrämts till vaket tillstånd.
Anledningen till hennes uppvaknande var den inneboende kamplust som helt genomsyrar mitt inre – speciellt i drömmarnas värld – när någon eller något hotar mig, mitt eller mina kära. Denna natt var jag omringad av ett flertal ogärningsmän som skulle plåga mig till det bittra slutet, om jag fick tro den grovlemmade ledaren som sakta gick emot mig med mord i blicken. När den onde var inom räckhåll, lät jag med överkroppens vridning min höger få full kraft i slaget. Mina knogar fick bovens näsa att förflytta sig mot hans högra öra, där allt blev till ett enda blodigt kaos.
I detta ögonblick vaknade även jag. Jag hade i verkligheten slagit högern rakt in i väggen, tätt intill fönstret, så att 3500 kg husbil gungade till.
Jag förstår min hustru som valde en bil med enkelsängar.
Hälsningar från farbror Claes, som strax skall gå till bädd.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Några funderingar om konstruktörer...

Varför är inte husbilar så bra som vi skulle önska?

Om en husbil produceras i stora serier (många tillverkade per år) och eller förbättrade under många år, så finns det mer pengar till att "fullända" bilen med än om den tillverkas i mindre serier. Det gäller i princip för alla produkter, bla husbilar.

Kostnader för bla marknadsundersökningar, utveckling, administration, hantverksskicklighet och försäljning måste fördelas ut per såld bil, ingen kan skänka bort något.
Det är få husbilstillverkare som kan kompensera sig med ett högre pris än konkurrenterna i kraft att vara ett väl inarbetat och etablerat varumärke.

Jämför olika husbilsmärken i vilka årsantal de produceras, detta ger en "grov information" om den kvalite etc som respektive husbil kan förväntas ha. Det finns i princip inga genvägar att ta för husbilstillverkarna, lika lite som för andra!

Så länge som vi kan konstatera vissa av de brister som nämns i "Några funderingar om konstruktörer..." kan man bara att konstatera att husbilarna inte är tillräckligt genomtäkta trots att vi tycker att de kostar "mycket" pengar.
 
Toppen