• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägverkets syn på Recall - husbilar

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Hej alla intresserade husbilskollegor, jag (Bengt 333) ställde följande,
FRÅGOR TILL VÄGVERKET avseende deras syn på recallärenden / husbilar);

Vem är skyldig att ha/lämna underlag så att kunden/köparen kan nås av återkallelse (recall el dyl) i följande fall (felet på broms tillhör t.ex Fiat) och fordonet är en husbil;
1) Fiat (ej sålt kpl bil det har t,ex Hobby, Bürstner, Kabe, Solifer eller Hymer)?
2) Hobby, Bürstner, Kabe, Solifer eller Hymer (återkallar dessa var och en fordon med chassier från Fiat?
3) Vad gäller betr direktimporterade bilar, nya resp begagnade?
Vem håller "ihop" detta antagna trafikfarliga fel på utpekade säkerhetsdetaljer vad gäller husbilar eller faller dessa mellan "stolarna" och detta fordon blir inte återkallade för uppdatering till åtgärdat - trafiksäkert skick.

Och fick följande SVAR FRÅN VÄGVERKET (Lars Rask);
Ett fordon som byggs upp i flera steg av flera olika påbyggare får som slutlig tillverkare den som satt fordonet på marknaden. Det är alltså den sista i kedjan av påbyggare som betraktas som fordonstillverkare.

Om det visar sig att en fordonsmodell är behäftad med någon allvarlig brist, brukar fordonets svenska generalagent åtgärda dessa fel efter beslut från tillverkaren.

För privatimporterade fordon, bör man i första hand kontakta svensk generalagent. Det är alltså upp till dem att avgöra var serviceåtgärden ska ske, och hur den ska bekostas.

Ett undantag finns och det gäller avgasrening på privatimporterade fordon som tidigare varit registerade i annat EU-land. Här gäller att garantiservice ska göras i det land där fordonet registerades som nytt första gången. På privatimporterade bilar brukar detta omnämnas även i svenska registeringsbeviset.

Med vänlig hälsning, Lars Rask
Vägverket
781 87 Borlänge
www.vv.se
0771-119 119
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vägverkets syn på Recall - husbilar

à FÖLJDFRÅGA TILL VÄGVERKET;
Hej igen, Lars!
Baserat på ditt svar som jag fått, måste jag ställa en följdfråga? I ditt/vägverkets svar förvånar jag mig över stycke 2 och 3 i ditt svar!
Är verkligen ansvaret så "lösligt" (betr säkerhetsdetaljer), det måste gälla även för alla lastbilar och bussar där någon bygger på ett chassie i likhet med husbilstillverkare /andra påbyggare.

Enligt krav(?) som råder(?) på personbilsidan så är ju inte detta NÅGRA KRAV utan helt frivilligt för FORDONSTILLVERAREN, dvs den som du säger sätter bilen på marknaden. Känner de som sätter husbilar på marknaden till vad som verkligen gäller Hobby, Bürstner, Hymer, Kabe och allt vad de nu heter (lastbilar och bussar inte att förglömma)?

Det egentliga ansvaret läggs ju i praktiken helt på slutkunden / köparen av den färdiga slutprodukten det kan väl inte fungera!?
Mvh / Bengt Librell


à KOMPLETTERANDE SVAR FRÅN VÄGVERKET;
Hej igen Bengt !!!
Husbilarna är ju lite speciella eftersom det är flera tillverkare i kedjan från chassiet till slutprodukten.

I många fall tillverkas ett ramchassie med axlar av tillverkare 1. Därefter " säljer " tillverkare 1 chassiet till tillverkare 2 som kanske byter ut axlar eller gör andra typer av modifieringar och säljer därefter det modifierade chassiet till tillverkare 3 som bygger själva " bodelen ".

Detta innebär att tillverkare 1 och 2 intygar att sina respektive delar i bygget uppfyller gällande krav medan tillverkare 3 är den som betraktas som sluttillverkare av produkten då tillverkare 3 är den som sätter produkten på markanden.

Skulle det med tiden visa sig att t ex framaxeln skulle vara behäftad med något fel kommer tillverkare 1 att
meddela både tillverkare 2 och 3 om felets art och tillverkare 3 får då återkalla slutprodukten för åtgärd. Hur detta sedan löses ekonomiskt mellan de olika deltillverkarna får dessa själva
ordna upp.

För de biltillverkare som tillverkar "hela" bilen på samma ställe är detta inte något problem.

I övrigt se mitt tidigare mail.
Med vänlig hälsning, Lars Rask
Vägverket
781 87 Borlänge
www.vv.se
0771-119 119
 
Toppen