• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat "sållet" 2007 läckage

F

F.d. 8167

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Coolt, är det fiat orginal eller passa dom så bra?
 
F

F.d. 8782

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Nu har vi bara kört småsträckor än så länge, men nej, vi har inte märkt att luftbruset ökat sen montaget. Får se nu till helgen när det blir lite längre runda till mässan.
Att få Fiat att betala detta är nog bara önsketänkande, men visst ska vi visa upp dem.
:yes:
 
Senast redigerad av en moderator:

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Talat med Fiats verkstad i Halmstad Tylösand Motor. De har tröttnat på att stå och förklara för alla att de inte vet vad de skall göra för att lösa detta problem. De hade
för ett tag sedan efterlyst ett papper från generalagenten där det står vad som skall göras och inte göras åt läckagen. De fick mitt telefonnummer och lovade att höra av sig så fort de får något besked. En timma senare ringer Tylösand Motor och säger att de har
fått svar av Olle Olsson Bolagen. Han säger att först hade Fiat i Italien inte tyckt att det är
något större problem men nu hade de backat i sin åsikt och jobbar på för fullt för att lösa detta problem. De har lovat att skicka ut meddelande till serviceverkstäderna så fort de har löst detta.Tylösand Motor har lovat att höra av sig så fort de vet vad de skall göras för åtgärder.

Rolf :mcride:
 
F

F.d. 8782

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Ja nu börjar de nog känna sig jagade med blåslampa. Serviceansvarig ångrar nog sitt ordval om "kosmetiskt" fel och att det inte orsakar några problem. Detta måste ju ändå ha spridit sig runt om i landet eftersom vi tydligen är många med samma problem.
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej alla goa husbilsägare.
När jag sitter och läser insändare efter insändare som har problem med fiat-07 chassit så tycker verkligen synd om er (vi menar verkligen det) , jag menar ni har betalat en massa pengar och är inte nöjda (vi hade blivit galna...)!
Vi har köpt en husbil med ford som grund och är mkt nöjda ,om vi hade haft de problem som ni beskriver hade vi aldrig valt samma bil i nästa byte!!!
Vi var och kollade på en ny husbil och fick reda på när vi inte ville ha fiat som bil att forden var ett billighets märke ?? va? årets lastbil 07=ford ,ljuger dem eller är de inte rätt informerade? (svedala)
Som klubb eller enskilda vore det väl bra om vi kunde ställa krav på leverantörerna av
både schassi som bo del , tycker inte ni andra det oxå??:) :) :) :)
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej palle.

Instämmer Forden brukar ju även ha tvillingmontage på bakaxeln vilket ger stadigare gång. ( Oj kom visst lite utanför trådens ämne nu)

Mvh/Gurra
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Oxå utanför ämnet. Om Ford, hur är det med garanti nämligen Fords i Finland gäller datumet när husbilsfabriken köpt bilen, inte när bilen blivit såld som husbil.
Ford är väl enda som tillämpar det.
Leif
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej!
Enligt denna systersida i UK är problemet det samma där. Engine bay water ingress - The FIAT Forum
Sammanfattningsvis från flera trådar därifrån: Mängder av kunder klagar på vatten som rinner in över motorn - vatten samlas vid spridarna - rostangrepp - säljare som från början slår ifrån sig, men så småningom tröttnar och kontaktar Fiat/UK som så småningom tröttnar och kontaktar Fiat i Italien - som först förklarar att det inte är något problem men efter intensiva påtryckningar från alla håll nu sägs: "Arbeta hårt med att finna en lösning som beräknas vara klar i slutet av september - början av oktober". Även Fiats problem med att få fram reservdelar i tid debatteras så detta är tydligen inte endast ett svenskt problem!

SLÄPP INTE GREPPET! FORTSÄTT TRYCKA PÅ, VI ÄR MÅNGA!

Hlsn
Evert H
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Jag har skickat följande till Italienska Bil idag:

Hej.
Jag har idag en husbil där bildelen är av märket Fiat Ducato 2.8 JTD och jag står i valet att byta bil.
Valet står mellan två bilmodeller varav Fiat är den ena, en Fiat 3.0 Multijet.
Det som bekymrar mig angående Fiaten är debatten om vattenläckage in i motorrummet.
Vad jag har sett i olika forum på nätet har de drabbade (stort sett alla som har Fiat husbilarbilar from. 2007 års modell) inte fått sina bilar åtgärdade. Fiat har inte tagit på sig att åtgärda felet,
Min fråga till Er är, om jag köper en bil av 2008 års modell, är felet då åtgärdat eller kommer Fiat att lösa felet om det uppstår.
Hoppas på ett snabbt svar från Er innan jag gör mitt val vid min beställning av en ny husbil.

Väntar på svar, jag kommer att lägga ut det på Forumet så fort det kommer.
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Underbart det är så vi ska kaggera på mässan också, alla som säljer bilar med fiatmärke ska ha samma fråga, samt att vi väntar med att byta tills vi vet hur fiat ställer sig till frågorna, det är ju synd om dom om dom inte snabbt kommer med ett tillfredställande svar ty då har vi troligen byt bil med ett annat märke.:D
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Ska bli intressant att se om Fiat överhuvudtaget bryr sig om att svara.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Oxå utanför ämnet. Om Ford, hur är det med garanti nämligen Fords i Finland gäller datumet när husbilsfabriken köpt bilen, inte när bilen blivit såld som husbil.
Ford är väl enda som tillämpar det.
Leif
men, Leif , kan detta verkligen vara sant.
I värsta fall så skulle slutkunden stå utan garant på forddelen om husbilstillverkaren tar tid på sig.
Låter helmysko.
DS
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Var och servrade min Citroen idag. Passade då på att kolla om Citroen Jumper (samma bil som Ducaton) också var behäftad med samma läckage och om den motorn har (täck) kåpa eller inte. Verkstadsfolket vart väldigt intresserade när jag berättade om de problem som relateras i den här tråden och kollade i sina listor och sprängskisser. Men nejdå... Jumper -07 har ingen kåpa den heller. Man berättade även att man hade haft en fabriksny bil som stått för leverans och där kamremmen hade blivit nerisad med motorhaveri som följd.
Verkar som Fiat, Citroen och Peugeot har en gemensam läxa att göra med att fixa detta :wink:. Man berättade också att man har haft en del problem med korroderade elanslutningar till spridarna som lett till att motorn ibland inte gått på alla cylindrar. Vattenproblem det med kanske???
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Skickat till Italienska Bil:

Hej.
Jag har idag en husbil där bildelen är av märket Fiat Ducato 2.8 JTD och jag står i valet att byta bil.
Valet står mellan två bilmodeller varav Fiat är den ena, en Fiat 3.0 Multijet.
Det som bekymrar mig angående Fiaten är debatten om vattenläckage in i motorrummet.
Vad jag har sett i olika forum på nätet har de drabbade (stort sett alla som har Fiat husbilar from. 2007 års modell) inte fått sina bilar åtgärdade. Fiat har inte tagit på sig att åtgärda felet,
Min fråga till Er är, om jag köper en bil av 2008 års modell, är felet då åtgärdat eller kommer Fiat att lösa felet om det uppstår.
Hoppas på ett snabbt svar från Er innan jag gör mitt val vid min beställning av en ny husbil.

Svar från Italienska Bil:

Hej och tack för Ditt mail !
Vi har meddelat till fabriken att bilar vi själva importerat drabbas av
detta problem, och att husbilskunder med sidoimporterade bilar också
framfört klagomål till oss om samma sak.
Senaste information från fabriken säger att någon form av åtgärd är
under utprovning och kommer att presenteras när den är klar. Vad
åtgärden består i eller när den kan komma är dock ingeting vi kan säga
något om idag.

Med vänlig hälsning

Roger Carlson

Inga konkreta åtgärder utlovas direkt, 'någon form av åtgärd är under utpovning...'
Det kan man tolka hur som helst... Vi kan ju hoppas att det händet något nu när många har kontaktat Fiat.
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej!

Vi har också en 2007:a med samma vattenproblem som alla andra. Min man har haft isär allting för att täta mot rutan och upptäckte då att clipsen är för höga. När man ska skruva fast "kåpan" (i nederkanten) där listen mot rutan sitter så blir clipsen som en gungbräda och listen går ifrån rutan. Nu ska han försöka hitta bättre clips som inte bygger så högt så kanske listen mot rutan får bättre passform...

Kicki
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Jag har följt en del forum i UK och där finns en del nytt:

En av cheferna vid namn Peter (tror han är VD) på Swiftgroup i UK har tagit detta på allvar och har engagerat sig i frågan. Han har varit nere på huvudkontoret i Italien och förra måndagen (10/9) meddelar han följande: (Jag tar mig friheten att citera honom rakt av):

"Well just got back from Italy and I am sure some of you have guessed I was at the GP as Fiats guest.The things I HAVE to do! Well I received a full apology from the main board director in charge of commercial vehicles and he now fully understands the problem thanks to the forum.He totally understands that the 'Fix' they do must be retrospective so as not to separate built and supplied product from new production.As ever I am afraid we will have to wait for them to prepare the documentation that will have to be issued to you,me and the Dealers,I feel we have no option but to be patient for a little longer.I cant believe they wont deliver because they have spent millions of Euros's on this project.The problem has arision because of the cab styling which has led to this difficulty of dispersing the water from the screen and than the non performance of that front trim and joint.I have also emphised the need to solve the water entering through the two drain holes at each side.Regards Peter".

Dessutom har "Fiat customer service" meddelat att det kommer att bli ett "recall" i mitten av oktober! Ser bra ut! Nu gäller det att vi bevakar frågan i Sverige!

Hlsn Evert H
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Senaste nytt från gårdagen enligt Peter på Swiftgroup UK:

Peter påpekar att detta är "hot of the press" och det är inte någon idé att ringa till handlarna nu eftersom de ännu inte känner till detta! Dokumentationen beräknas komma ut i början av oktober.

Fiat har beslutat och håller på med dokumentationen ut till handlarna för en modifiering av den nya Fiaten. Denna kommer att innbära att det främre svarta plastskyddet kommer att demonteras och därefter tätas mot vindrutan. Även fogen i mitten tätas. Motorn kommer att rengöras och ett speciellt vattenfast spray kommer att läggas på. Därefter kommer ett skydd att monteras över motorn. "Fixen" för dräneringshålen på sidorna är inte klar men är även den på gång.

Fiat har dessutom bett Peter att framföra en ursäkt till kunderna för problemen och tacka för för deras tålamod! Otroligt! Vi får se hur Italienska Bil kommer att hantera detta!

Hlsn

Evert H
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej!
Enligt "välunderrättad källa i UK" är de nya bilar som nu levereras av märkena Fiat, Peugeot och Citroen utrustade med det nya skyddet över motorn.
Kan någon bekräfta att detta stämmer även i Sverige?

För redan levererade bilar väntas ett officiellt tillkännagivande komma de närmaste dagarna.

Hlsn

Evert H
 
Toppen