• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat "sållet" 2007 läckage

F

F.d. 3581

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Intressant att man anser att FIAT Ducato med husbil på flaket inte är en ordinarie bil.​

Men verkstäderna tar gärna in dessa oordinarie bilar på servicetillsyner för att tjäna några hackor.​


Lägg av Italienska Bil !!!!!! Syssla med er kundfientliga verksamhet någon annanstans.​

DS​
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Under brorsans och min resa till Helsingborg/Helsingör så körde vi in på Väla köpcenter på hemvägen.
Brorsan hade en idè om att sätta ett Scoop/luftintag över sina ventilationshål på huven!
Gick in på Micro och jag trodde att det skulle bli svårt att hitta något som skulle passa utan att det såg dumt ut men när vi fick hjälp av personalen så hittades det ett scoop/luftintag som satt som handsken, dvs det gick åt två styck.
Priset var 249 kr styck men om du samtidigt blev Micro medlem så blev slutpriset för båda 450 kr utan övriga åtaganden!
Man sätter fast dom med hjälp av vanlig super tejp som redan satt på scoopet/luftintaget, måste medge att det faktiskt ser bra ut!, svart blank plast med ett galler av aluminium.
Anledningen till denna åtgärd är att brorsans bil är av Alkotyp och han la märke till att när det regnar så rinner vattnet perfekt via taket rakt ner i lufthålen på huven!
och där räcker inte avrinningen till och därför går vattnet vidare ner i spridarhålet.
En del andra verkar ha problemet att det rinner från en dålig fönsterlist vidare ner i spridarhålet men där ska det provas att tätas med vanlig silicone.
Detta är ytterligare en provisorisk lösning på problemet som gör att det åtminstone inte blir badkar av motorutrymmet då scoopet/luftintaget täcker hålet effektivt utan att stoppa luftflödet.
Är inte insatt i hur man lägger in bilder ännu men hade inga problem att hitta detaljen på Micros hemsida......Micro
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Detta är klart intressant och jag ser fram emot att se det på bild.
Det är lättare än du tror att lägga in bilder.
Klicka på gemet ovanför jordgloben med kedjan.
Klicka på Bläddra
Klicka på den plats där du lagrat bilden, ex Skrivbordet, Mina dokument, Den här datorn.
Klicka på bildfilen.
Klicka på Öppna.
Klicka på Ladda upp.
Klicka på Stäng detta fönster (längst ner på aktuellt fönster)
Ser fram emot en bild på lösningen.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej crystal!

Jag kunde inte hitta något på Micro som var sökbart på Scoop däremot hittade jag detta
LUFTINTAG AIRFLOW I som var blått och 50 x 21,2 cm och kostar 249 kr. Det har produktnummer 03126.
Tack för ett intressant tips för det är ett problem med detta luftintag särskilt om man måste öppna huven, då restvatten rinner ner i motorrummet.

Campinghälsningar Curt.:music-icon: :music-icon: :music-icon:
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Just detta var det Curt!
Vet inte om brorsan monterat det ännu men det får väll bli brorsonen som tar en bild och publicerar här på forumet!!!!!
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
807
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

När jag tog upp detta med min husbilsleverantör i Fritsla ställde han sig helt frågande, de hade knapp hört talas om problemen, efter kontakt med deras verkstad fick jag samma besked.
Frågan är, hur många av de som har 2007> av Fiat som har problemet, alla eller
bara en del?
Själv har jag en 2004 och därmed inte drabbats, men jag ska ju byta så småningom och därför ställde jag fråga till bilhandlaren.
Hur som helst är för dj-ligt när man blir drabbad och Fiat inte tar sitt ansvar.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Skall bli intressant att höra hur BiÖ löser problemet som Leif Hansson får besked om den 6 sept.
Leif, lova att uppdatera oss. Tack på förhand.
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Jag var och servade min LMC hos Hedströms i Fritsla i Torsdags förra veckan och vi pratade om problemet!
Vi stog bredvid en -07 och jag sa att brorsan har problem med sin MacLouis så därmed kan det inte vara okänt för Jonas!
Jag frågade om det var någon husbilsägare som hört av sig med dessa läckageproblem till honom, men så var inte fallet direkt sa han.
Jag tror att de flesta husbilsleverantörer helt enkelt tycker att det är Svenska FIAT:s problem och därför spelar de lite omedvetna och bollar bort frågan!
Men det finns ju undantag, det verkar som Hansson i Örkelljunga har en återförsäljare som åtminstone försöker lösa frågan.
Skall bli intressant att se hur det går.
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Vad jag skulle tro så kommer inte Fiat att ta något ansvar beroende på att den garanti som finns för bilen avser "funktion" och detta fel beträffande läckaget är ju inget sådant fel i dagsläget.
Däremot skulle det kanske kunna orsaka andra fel men knappast inom garantitiden.
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej!
Jag har just kommit hem från Dusseldorf-mässan. Jag kollade ett 15-tal husbilar av 2008 års modell av olika märken med Fiat-motorer och alla hade samma problem och vissa var dessutom rostfärgade runt spridarna.
I Ducatos monter fanns den enda 2,3-motor med plastskydd monterat. Under tiden jag stod där pågick en diskussion på franska mellan en Fiat-representant och en fransk kund som jag förstod handlade om detta problem med vattnet. Jag tog då upp ämnet med en tysk-talande representant varvid en tysk kund med samma problem blandade sig i diskussionen. Problemet finns alltså överallt. Resultatet blev det samma som tidigare meddelats på detta forum:
Fiat anser att detta inte är ett tekniskt problem och avser inte att åtgärda det. Motorn skall tåla denna väta och om man vill kan man till 2,3-motorn beställa ett plastskydd på egen bekostnad! Detta är tydligen den policy som beslutats centralt.

Evert H
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej!

Jag har sammanställt ett brev med dom problem som finns med det nya chassit och det som orsakas av detta läckande. Jag har också tagit upp dom långa leveranstiderna av reservdelar samt FIAT:s inställning att detta är ett "kosmetiskt" fel.
Detta brev har jag skickat till 22 utställareav husbilar, dom som står ansvariga för utställningsytorna på Elmia, i mässkatalogen på nätet. Brevet är också skickat till Italienska Bil AB, Aftonbladet, Radio Jönköping samt Husvagn&Camping.

Brevet skickades den 4 september. Torsdagen den 6 september ringde Servicechefen Anders Karlsson och tyckte att dom nog inte sagt "kosmetiskt" fel, men samtidigt ville han förklara att dom med "kosmetiskt" bara menat att det blev brunt i motorrummet, och att det var ett olyckligt ordval.!!!!

Han säger så här: Vi på Svenska FIAT kan inget göra men vi har överlämnat det till Italien och man är medveten om att det är ett problem och att man i Italien jobbar på en lösning.

Jag har nu sagt till honom att han måste ut med information om detta före mässan på Elmia, får se vad som händer.

Campinghälsningar Curt. :music-icon: :music-icon: :music-icon:
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej!

Det har cirkulerat uppgifter att motorn ska tåla vatten men nu är det inte bara Sverige som trycker på utan det verkar ju som detta har uppmärsammats både i Tyskland och i Frankrike. Anders Karlsson påstod att man så gott som har en lösning klar. Återstår att se hur dom kommer att hantera alla dessa bilar som måste åtgärdas.
Han har också förstått att det inte räcker med en kåpa över motorn utan att hela avrinningen från rutan måste åtgärdas.

Campinghälsningar Curt. :music-icon: :music-icon: :music-icon:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Fast visst kan jag hålla med att det är bara kosmetika...att det är lite brunfärgad rund insprutare..är det rost..nja...har svårt att tänka mig det.Tänk bara hur våra skivbromsar har det...och ingen som gnäller om det.Så summa sumarum..lite vatten blir det lite brunt,men om det är rost..och framförallt..har man driftstörningar..ingen som säger det..
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Det är nog så att skivbromsarna är konstruerade för att vara utsatta för grus-salt-lera-vatten.
Däremot kan lite rostfärg snabbt utvecklas till fastrostade spridare och då efter garantitidens slut.
Det är viktigt att vi driver denna fråga.
Jag skall dra mitt strå till stacken genom att ställa krav på leverantören i diskussionen om en ev ny bil.
 
H

hianders

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej Robert!

Riktigt och sant det du skriver, fastrostade spridare är ingen höjdare. Ytterligare en sak att se upp med är kontakstyckena till spridarna. Efter en tid i fuktig miljö försämras ytbehandlingen på delarna i kontakten, resistansen i kontaktytorna ökar och elventilen i spridaren öppnar med fel tidsfönster (tid/tidpunkt från öppen till stängd ventil (lite förenklat)). Man kan då få en motor som går riktigt bra långa tider men som liksom "tappar sugen" ibland. En bra förebyggande åtgärd är att leta upp alla kopplingsdon i bilen (inte minst under mototorhuven) och duscha dessa med t. ex. WD 40 och sedan motionera dom.

Beställde en motorkåpa samt två fästen till vår bil den kostar drygt tusen kronor inkl. moms. Hoppas kunna montera den själv.:wideeyed:

Hasse A
 
F

F.d. 8167

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Min läcker också vi fönsterlisten, verkar vara för lång och är sladdrig./Pär
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Var inne med vår bil för kamremsbyte och passade på att fråga om det här med vatten runt insprutningsventilerna.

Fick till svar:
1. Vatten kommer att göra att det kan bli problem att få bort insprutningsventilerna.
2. Men det värsta är om bilen används på vintern och vatten kommer in vid kamremsdrevet. Stor risk för kamremshaveri om det har byggt is där om det kuggar över.
 
F

F.d. 8782

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Så här blev vår lösning genom inköpet på Micro, 249:-/st.
Nu är det bara att hitta en lösning på läckaget vid fönsterlisten.
Tony o Tina
 

Bilagor

  • Plastkåpa 001.jpg
    Plastkåpa 001.jpg
    187,4 KB · Visningar: 62
  • Plastkåpa 004.jpg
    Plastkåpa 004.jpg
    208,1 KB · Visningar: 62
  • Plastkåpa 003.jpg
    Plastkåpa 003.jpg
    170 KB · Visningar: 59

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej Tina o Tony!

Det skulle vara intressant att höra hur ni upplever bilen nu, ökar luftbruset i bilen efter montaget eller är det ingen skillnad?

Campinghälsningar Curt.
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Ser bra ut!
Hoppas att dom sitter kvar när vi kommer till Elmia!:wink:
 
Toppen