• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat "sållet" 2007 läckage

F

F.d. 750

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Styling med konsekvenser!
Har tagit del av denna tråd även om jag har årsmod-05 och 2,3 JTD med kåpa.
Jag ser parallellen till dåtida problem med dålig värmefördelning. Bortförklarades av ADRIA i Tenhult. Argumentationen slutade med att "det bara är så"!
Nu har man kommit lite längre när man förhandlar för att lösa sina kunders problem. Problemet kan ju inte heller förnekas, det syns ju, vilket ökar trycket och risken för oönskad publicitet.
Att ADRIA inte kan förmå sig att kalla in dessa bilar för ett förebyggande rostskydd tills det kommit fram en lösning från FIAT är en tydlig indikation på att man inte har någon organisation för att lösa kundproblem som är av "Good- Will" karaktär. Huvudägaren förstår tydligen ej heller kundernas reaktioner.
ADRIA gör läxan! Tag chansen och fräscha upp kundperspektivet så kanske ni kan fortsätta att ligga på topp!
Ni som är drabbade släpp inte taget! Även om det juridiskt (usch vilket ord) hävdas att garanti ej gäller och det ej inverkar menligt på funktionen (hur kan man veta det redan nu) är det i dagens läge oacceptabelt att en avancerad produkt skall vara behäftad med ett ursprungligt typfel som lätt kan avhjälpas.
Jag tror det löser sig så småningom.
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Denna vecka pågår "International Motorhome and Caravan show" i Birmingham, England. De rapporter som kommer därifrån konstaterar att de nya Ducato som visas där har det nya plastskyddet över motorn och tätningar mot vindrutan och mittskarven är gjorda på dessa. Detta har alltså skett efter ELMIA! Alla bilar som nu levereras till konverterarna, t.ex. Swiftgroup ( som är Englands största) är modifierade. Dock finns inte plastskyddet till 3,0-motorn förrän i november. Den som har jobbat hårt för en lösning är Peter Smith som är styrelseordföranden i Swiftgroup och mycket aktiv på det forum som jag följer.

fiat_water1.jpg


En FIAT-representant på mässan har konfirmerat att även levererade fordon kommer att åtgärdas och samtidigt kommer en mindre teknisk koll av styrservo och vindrutetorkarmotor att göras.
Jag ringde därför till Fiat Customer Service i Italien för att få bekräftat att detta gäller även för Sverige. Flickan där säger dock att tillkännagivandet gäller endast UK men hon har fått alla mina uppgifter och har lovat att återkomma.

Internet är fantastiskt!

Hlsn
Evert H
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Jag uppskattar verkligen att du "trevert" håller liv i denna tråd med din information. Vi får hoppas att fler trycker på, några säljare på mässan lovade ju att gå till sin huvudorganisation med de fel vi påvisat.

Curt.
 

bjensen

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Ale
HBK-Nr
387
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

http://www.petition.co.uk/water_ingress_to_engine_re_fiat__peugeot




This information is published courtesy of Fiat UK (and thx to Swift for the fast information)

As dedicated Fiat professional teams in Italy and UK we are aware of some customer complaints regarding water ingress into the engine compartment which is causing concern. Although this is unsightly there is no adverse short or long term technical effect on the operation of the engine or associated components.

However, understanding our customers concerns, Fiat have developed a solution to this problem that addresses both the cause and effect.

For more information we kindly ask you to call our dedicated motorhome customer care centre from Monday 1st October on 00800 3428 1111 or 0039 0244412160.

We apologise for the delay in resolving this issue but this has been due to the time required for testing and approving the solution and having the necessary parts available in order to put this into effect.

We will ensure that every motorhome affected is completely rectified in order that you may continue to enjoy your Fiat motorhome experience.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.847
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Det finns 2 sätt att stänga en tråd.

Det 1:a sättet är den som skapat tråden som kan stänga när han/hon anser att tråden fyllt sitt syfte.

Det 2:a sättet är vi i HBK Web som kan stänga om det finns någon mer allmän anledning eller om det spårar ur.

Så denna tråd är inte aktuell att stänga av HBK Web och då får trådskaparen avgöra om tråden ska leva vidare.
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Jag tycker inte det finns någon anledning att slå sig för bröstet. Den som var uppmärksam under Elmia mässan kunde konstatera att det redan då fanns bilar med skyddet över motorn.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Nu tror jag att denna tråd startade ett bra tag före Elmia, för det är väl Elmia 2007 som avses i inlägget ovan. Alla var inte där och jag tycket att vi fått väldigt mycket info om ett problem. Jag är övertygad om att uppmärksammandet här av problemet har påskyndat lösningen. Många som inte kände till problemet och gått i köptankar har säkert frågat både husbilssäljarna och kanske också Fiat. Trycket på Fiat har därmed ökat.

Ett stort tack till de som så aktivt jobbat för en lösning, ingen nämnd och ingen glömd.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Den dag FIAT kallar in min bil för att åtgärda problemet kommer jag att förorda att denna tråd stängs, inte förr.
Dessutom är det ju så att ingen är tvingad att läsa en ointressant tråd, än mindre skriva i den. Vi som aktiverar oss i denna gör det ju för att vi vill ha problemet löst.
Curt
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Tråden skapades närmare bestämt den 2007-07-05, och alla vet att beställer man en reservdel från Italien kan det i värsta fall ta en månad eller mer innan man har den i handen.
Jag har därför svårt att tro att man ställer sig i givakt och tar fram en plastkåpa på mindre än tre månader bara för att det skrivs på ett forum.

Fiat Ducato används faktisk bara till en försumbar del till husbilar. till största del är det bara en transportbil och ingenting annat. En sådan är avverkad på tre år och sen är det bra med det. Man tjafsar med andra ord inte om att det regnar på motorn.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

:mad: :mad: :mad: Ursäkta mig teknikern, men bara en transportbil och därmed ska alla som köper sig en sådan nöja sig med att det läker in vatten över motor mm. Jag tycker det är att just låta företag som Fiat bete sig som dom gör mot sina kunder, nej för fassen upp till kamp mot dessa företag som beter sig så mot kunderna. Jag har själv en 2006 Fiat och är således inte drabbad, men det är mina kompisar i klubben som är det inte Fiat som företag.
Jag är själv egen företagare och har med stora husleverantörer att göra, det går att få dom att ta sitt ansvar bara dom ser eller fatta att detta är inte bra för fortsättningen om det kommer ut till för många om hur många missnöjda kunder vi fått, och att vi inte gjort vad som är vår skyldighet. Då först brukar det bli ordning igen och de löser problemen ty det riskerar att bli ebb i kassan om efterfrågan på våra varor och känster minskar. Fram för ökad KAMP mot FIAT för våra drabbade kompisar i klubben.
Hälsningar
laika: Johnny Blomdahl.
 
F

F.d. 750

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Husbilsteknikern!
Man kan ju få uppfattningen att husbilsköpare skall stå i givakt för leverantörer och inte tjafsa med FIAT-tekniker och kanske inte heller med husbilstekniker överhuvudtaget. Är det detta du menar?
Den här branschen är tydligen för ung för att förstå att det finns en kund också i en husbilsaffär.
Stäng inte tråden! Det finns fortfarande attityder som behöver ventileras, kanske inte bara FIAT.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Den här tråden är mycket intressant för dom flesta. Och vad jag förstått så väntar många drabbade på en lösning som självklart har ett stort intresse för dom. Dom som kommer åt värdefull information kommer med all säkerhet att lägga ut den här. Tråkigt om den stängs.
;) Vi hoppas väl att inte Fiat gör den till forumets längsta tråd.;)

Håller med Hundvaken
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Allt är ventilerat när ALLT är åtgärdat....

Personligen anser jag att denna tråd skall stängas när Fiat har tagit sitt ansvar för problemet!!!
Inte en minut tidigare...snarare borde tråden länkas till vartenda forum i Europa....som har liknande intressen!!!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hittade detta på det danska forumet!
------ klipp -----
Lys forude i sagen om regnvand i motorrummet.
I går blev jeg ringet op af en servicechef i Fiat Danmark ( Jeg har naturligvis klaget skriftligt over min våde motor ) han kunne fortælle at Fiat i Italien nu har barslet med en løsning på problemet. Såvidt jeg kunne forstå på ham, har de dog ikke gjordt noget for at tætne utæthederne, men i stedet bygget et "halvtag" inde i motorrummet med afløb ned under bilen. Der vil inden for kort tid blive sendt en instruktion til forhandlerne, så derefter kan man forhåbentlig få løst problemet ved at henvende sig hos den lokale forhandler.
Jeg har på en hjemmeside fundet nedenstående meddelelse fra Fiat UK.

This information is published courtesy of Fiat UK (and thx to Swift for the fast information)

As dedicated Fiat professional teams in Italy and UK we are aware of some customer complaints regarding water ingress into the engine compartment which is causing concern. Although this is unsightly there is no adverse short or long term technical effect on the operation of the engine or associated components.

However, understanding our customers concerns, Fiat have developed a solution to this problem that addresses both the cause and effect.

For more information we kindly ask you to call our dedicated motorhome customer care centre from Monday 1st October on 00800 3428 1111 or 0039 0244412160.

We apologise for the delay in resolving this issue but this has been due to the time required for testing and approving the solution and having the necessary parts available in order to put this into effect.

We will ensure that every motorhome affected is completely rectified in order that you may continue to enjoy your Fiat motorhome experience.


Ole Fredsgaard
2874


---- klipp ----
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej!
Tyvärr är de klipp på engelska som återgivits här lite föråldrade. Senare har ett officiellt tillkännagivande från Fiat Professional gjorts men gäller t.v. endast i UK, så vi får ge oss till tåls. Fiat fick lite bråttom eftersom mässan i UK skulle gå av stapeln!

Denna tråd bör vara intressant för de som har, eller någon gång kommer att skaffa en husbil på det NYA (från 2007) chassit framöver. Övriga bör bortse från detta inlägg!

Hlsn
Evert
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Här är ytterligare en som resignerat och tagit saken i egna händer. Dock har jag fått löfte om pengar tillbaka om det blir ett allmänt åtagande från fabriken.

Picture20071031 022.jpg
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Har lest raskt igjennom tråden og ser at alt er belyst, så dere får ha meg unskylt hvis det er nevt før og jeg får skylde på mine dårlige svenskkunnskaper siden jeg ikke har sett det jeg skriver nå.
Det har allerede hvert tillfeller i Norge som registeremen har hoppet over siden vannet som renner inn i motorrommet og ned under registerdeksel og fryser til is og tannreimen hopper over ved startforsøk. Så dere som bruker bilen om vinteren og det snør og snøen smelter på utsiden og renner inn i motoren og fryser til is ved registerdekselet. Så får man ikke startet etter en hyggelig helgetur? og må ringe bergningsbil for å få bilen til verksted og plunder med å komme hjem selv. Husk dette til dere som bruker bilen om vinteren. I Noge dekker Fiat Norge reparasjonen, men ikke transport til verksted og den kan kansje bli dyrere enn reparasjonen?
 
B

bentor

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej
Jag har idag besökt Josefssons Husvagnar i Landvetter och studerat en Adria Compact S590SP av 2008 års modell.
Den var baserad på ett Fiat-chassi som hade en kåpa över topplocket.
 
Toppen