• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat "sållet" 2007 läckage

S

suneAl

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Läser här angående om FIAT "Lätt lastbil" ( HUSBILAR ???????????????)

Vad gäller chassit så byggs den på en gemensam fabrik i Italien för FIAT "DUCATO", PEUGOT"BOXER" och CITROEN "JUMPER" " Har ej ortens namn för närvarande"

Vad gäller FIAT så äger de IVACO, ALFA-ROMEO etc.

Sedan Common Rail "JTD"motorn "Vilket betyder Jet Turbo Diesel" kom i bruk"andra halvan 2002" i dessa FIAT "Lätta Latbilar" är det en IVECO Motor och inget annat, tidigare var det en FIAT Motor "TDI"
Från 2007 har man utvecklad dessa Common Rail Motor med 2-stegs insprutning
"s k MULTI JET" "MJT-motor" därav har effekten ökat och bränsle åtgången minskad.
FIAT har överhuvudtaget ej några FORD Motorer utan Basmotorn är IVECO och den Chippar fabriken från 100hk " 5-växlad låda", 130 hk och 157 hk "6-växlad låda"

Vad beträffar PEUGEOT/CITROEN är det samma koncern "PSA" och har samma motor och växel låda "Drivlina"

När det gäller chassi delar så skall alla delar passa i samtliga märken, och Motor + Drivlina i PEUGOT/CITROEN ska också passa ihop med varandra.

Det är bara emblemet som skiljer.


MIG VETERLIGT BYGGER EJ FIAT NÅGRA HUSBILAR UTAN CHASSIN SOM MAN BYGGER PÅ !


mvh/571

:music-icon: :music-icon: :mcride: ;) ;)
 
S

suneAl

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej igen !

Jag måste ta upp tråden!

Lastbil Vad är det för något, jo något som man fraktar på eller med !

LASTBIL eller LÄTTLASTBIL: betyder på fackspråk = LASTBÄRARE.

En HUSBIL är en LÄTTLASTBIL att vi sedan har döpt om dessa till Personbil klass II från 1 Maj 2007 är bara för att alla ska kunna köra med B Körkort upp till 7,5 ton om Du ej haft borta körkortet under en viss tid och tagit den i rätt tid. Se VÄGVERKET.

På LASTBÄRAREN bygger man sedan olika lösningar: t.ex. Flak, Skåp, Bodel, Sopagg. som Brandbil, Ambulans, Buss etc.

Samma chassi har t.ex flera VARUMÄRKEN : FIAT "DUCATO", PEUGEOT "BOXER" och CITROEN "JUMPER"

RENAULT, OPEL och NISSAN har också samma chassi. RENAULT äger förövrigt NISSAN.

Som bekant ingår VOLVO Pv "Personbilar" i FORD-Koncernen

I VOLVO Truck ingår Volvo Last, RENAULT TRUCK , MACK och NISSAN MOTOR.

När det gäller Husbilstillverkare finns det ett antal tillverkare "KONCERNER"

Trigano med 13 olika märken bl.a Euro-Mobil, Karman, CHAUSSON, CALLANGER,
Roller-Team, CI, BENIMA.

HYMER med BURSTNER,TEC, DETLEFFS.

SEA: med ELNAGH, MILLER.

TIRUS äger bl.a. CABBY

Ta bara HUGOS de bygger den påbyggnad som Du själv vill ha.

Det det sker samarbet mellan dessa tillverkare är helt naturligt.

Lite info, om någon har mer att tillföra vore det bra för det är allt för många som ej har någon vetskap.


MVH / 571

:music-icon: :music-icon: :mcride: :yes: :yes: :) :)
 
  • Gilla
Reaktioner: Siw
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Har forskat i Fiat nu när går i husbilsköpetankar .
JTD motorn dög upp Iveco daily 1999 och i Fiat 2001 (230) .
Fiat var med och uppfann commonrail system (JTD) sedan såldes patenten till bosch första monterades i bil 1997 .
100 hk motor (2,2) i nya 250 ducaton kallas för PUMA och kommer från FORD .
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Det finns ingen övre viktgräns för B-behörigheten på personbil klass II. Det låter kanske konstigt men så är det. Hälsn/AndersW
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej på er!
Efter att ha följ denna tråden i snart en månad måste jag komma med ett inlägg.:confused:
Har en Rapido 7099 -07 med "Fiatliknande" kaross på bildelen :yes: .
(Sitter i.a.f. ett Fiatemblem på den)
Har vid ett flertal tillfällen kontrollerat om vatten kommer in i motorrummet, har ju funnits några tillfällen denna sommaren, :twitcy: och inte sett något av detta i vår bil.:spinny:
Har tittat både efter regn och tvätt, då jag spolat extra mycket över vindrutan och luftintag.
Det är möjligt att jag inte förstår problemet, eller att jag inte vet var jag skall titta men jag tror inte det.

Ville med detta bara säga att det FINNS husbilar av 2007-års modell
med Fiatemblem;) som inte läcker som ett såll.:wideeyed:

/Thomas
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Är det inte i huvudsak alkov bilarna som blir mest utsatta!
Regnet som öser ner över taket rinner tydligen perfekt ner i luftintag eller var det nu är och samlas ex. vid spridarna.
Brorsan har en alkov bil års.mod 2007 och har lagt märke till problemet.
Som jag nämnde tidigare så har han även problem med vakum pumpen till bromsarna, han upptäckte en dag att bromspedalen gick i botten, bilen har gått under 300 mil!!!!
Bilen lämnades in omedelbart och när en ny pump kom hem så var det naturligtvis av fel modell el. fabrikat!
Nu är en ny pump på väg men det jäser lite i deras hem, dom är med rätta skitförbannade!
Hoppas att det inte är något vanligt förekommande fel på FIAT för då..................!
 
S

suneAl

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Att FIAT skulle ha en FORDMOTOR typ PUMA som MULTIJET 100 2,2 250 Nm det tror jag Ej på.

Se bifogad fil så förstår Ni !

mvh / 571

:music-icon: :music-icon: :music-icon: :music-icon:

PS! Vad beträffar Common Rail "FIAT JTD" så var det ALFA-ROMEO som kom på tekniken
och tog hjälp av ett Universitet i SWEITZ, under tiden övertog FIAT Alfa-Romeon men hade ej resurcer att utveckla utan tog hjälp av BOSCH därav har ingen patent.
Däremot har FIAT patent på MULTIJET "MJT" som 2-generationens Common Rail.

MultiJet Motorerna finns i 4 olika: Motortyper "Storleken är fortfarande lika i volym utvändigt och ser exakt likadana ut, det invändigt det skiljer".

2,2 100 Multijet "MJT" 250 Nm 100hk
2,3 120 MultiJet "MJT" 320 Nm 120 hk
2,3 130 Multijet för Husbilar "MJT" 320 Nm 130 hk
3,0 160 MultiJet "MJT" 400 Nm 157 hk
 

Bilagor

  • content.jpg
    content.jpg
    50,3 KB · Visningar: 113
S

suneAl

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Anders Du har helt rätt.
Vid 7,5 ton inträffar följande Du skall följa arbettidslagen samt ha färdskrivare i bilen.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Känns konstig med arbetstidslag när man är pensionär. Tur att ekipaget bara vägen fyra ton. Hälsn/AndersW
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej Sune. En komplettering till inlägg 22. Mercedes nya chassi lätt lastbil är ett samarbete med VW. Eller jag har fel.
Hälsn. Krister.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Vad jag har läst så har Mercedes tagit fram ett lågbyggt chassie tillsammans med Al-Ko.
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

suneAl,

Står FORD på flera ställen på den motorn
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej allihopa
tackar för initierad info om läckage. Själv har jag en Hobby 750 2003 med Fiat drivlina och utan annat inre vatten under tak/huv än avlopps- och friskvatten! Vår bil verkar klara sig från oönskat "yttre vatten" och efter alla era inlägg inväntar vi nog en "tät årgång" innan vi byter ut vår 03:a. Jag är pensionär men inlägget om att följa arbettidslag och ha färdskrivare i husbil (över 7,5 ton) begriper jag inte då husbilen är ett nöjesredskap och inte ett arbetsredskap med fack och andra "inblandade".
/ Tack för underhållande och lärorik :mcride: läsning i era inlägg!
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej!
Intressant diskussion om vikter och motorer, men "sållet-problemet" kvarstår. Min bil är en Adria Twin 2007 och bygger alltså på den kaross som finns på alla "skåpbilar" och har inte med alkov eller annat att göra. Problemet bör alltså finnas på allt utom helintegrerat.
Något nytt i frågan?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Har nu också konstanterat att det är skit med tätningen av 2007 Fiat....
Allt i motorrummet blir blött vid tvätt eller kraftigt regn vid färd....dvs ALLT!
Detta kan ju naturligtvis ej vara acceptabelt! Vår bil som gått ca 600mil har redan tydliga rostangrepp på alla delar som inte är av ädlare metaller...vad som händer med elektronik osv kan man bara gissa sig till...
jag tänker med det snaraste begära åtgärder för att eliminera ev problem framåt hos inköpsstället! Huvudproblemet verkar vara att listen som ligger mot vindrutan ej är fixerad med något tätningsmedel....ventilationsbiten är relativt tillsluten vad jag kan se....att åtgärda problemet borde vara en enkel sak för Fiat eller deras återförsäljare/Importörer... Vi får väl höra vad Bengt i Örkelljunga säger, de brukar vara väldigt lyhörda enligt mina erfarenheter....Jag återkommer så snart jag fått kommentarer från vederbörande ÅF....
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Bra Leif!
Jag har fått svar från importören Adria/Sverige att det är överlämnat till den tekniskt ansvarige där som heter Jon Adolfsson. Om alla trycker på sina kontakter över landet kan vi förhoppningsvis få en lösning till stånd. Här kan vi i HBK visa att vi är att räkna med!
Kör hårt!
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej!

Roligt att det verkligen blivit snurr på denna fråga. Själv har jag tillfälligt löst detta problem så här: Först la jag en maskeringstejp runt den övre kanten på den list som SKA täta mot rutan, vek den alltså in på baksidan sedan över framsidan, det är inte lätt men går om man tar korta bitar. Sedan la jag en silikonsträng som fäster i rutan men inte i befintlig list. Efter torkning har jag sedan försiktigt lyft silikonet och dragit bort maskeringen och nu har jag inte samma problem. Jag ville inte att silikonet skulle fästa i befintlig list utan att det ska finnas en rörlighet däremellan men silikonet överlappar alltså listen.
Vi ytterkanterna har jag filat upp de små dräneringshålen så att det vattnet inte rinner över utan rinner ner som det är tänkt. Utan förstoring av dessa hål behövs bara ett björkfrö för att de ska vara igensatta.

Campinghälsningar Curt :music-icon: :music-icon: :music-icon:
 
F

F.d. 8782

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej på er!
Vi är också ägare till läckande Fiat 2007
Ang vattenläckan i motorrummet säger Svenska Fiats servicechef till firman vi har köpt bilen av, att det inte är mer än ett "kosmetiskt" fel som inte kan orsaka några probelm och att de väl känner till synpunkterna om detta.
Generator mm är gjorda för att tåla vatten och vattensprut. Rost är heller inga problem. Man kan om man själv önskar beställa en kåpa för 1500:- som satt på den gamla modellen 2,3 l-motorn och ska passa även denna modell.
Ska man verkligen tro på detta påstående? Och vem ska betala? Inte jag i alla fall. Aldrig att vi ger oss på detta!! Vi har dessutom upp på allt detta fått bromsprobelm och väntat på delar i 4 veckor. Funderar på om man kan häva köpet. Fick den i maj.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej!

Tina oTony. Problemet med reservdelar för FIAT är legio. Jag fick vänta 8 veckor på en drivrem till generatorn och 6 veckor på ett expansionskärl. Ett annat problem som måste uppmärksammas av husbilssäljare är om man har alko-chassi. På verkstaden i Vetlanda kom en Hobby in med fel på handbromsvajern. Verkarn beställde en från FIAT eftersom axeln var FIAT, när den kom var den för kort. Vid kontakt med Hyssna fick han reda på att ALKO bytt den på grund av ändrad längd. Ytterligare väntan innan den nya anlände. Sådana problem borde inte behöva uppstå om säljaren ger rätt information.

Campinghälsningar Curt :music-icon: :music-icon: :music-icon:
Ps. Vatten i generatorn är problem om det är vinter och dagsmeja, för mig frös generatorn fast med rembrott som följd. Ds
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

tinaotony,

är bilen köpt i Sverige av en näringsidkare, så gäller Svenska Konsumentköplagen. (KKL)Man har alltid rätt till 36 månaders reklamationstid, och leverantören har två försök på sig att avhjälpa felet, alltså samma fel.Om inte felet är avhjälpt efter dessa två försök så har säljaren förlorat sin rätt till reparation, och köparen kan kräva hävning av köpet.Du har också rätt att ta ut merkostnader, typ resa, förlorad inkomst, etc när du lämnar bilen på garantirep.Du kan också hävda att verkstaden skall stå för hyrbilskostnad vid garantireparation.Du måste dock klargöra detta för verkstaden innan du hyr en bil.

Vår nya Adria Vision läcker in regnvatten i garaget.den levererades i november -06, och leverantören har försökt atgärda detta fyra gånger, men den läcker fortfarande, plus en massa andra fel.När vi hotade med stämning, allmänna reklamationsnämnden samt hävning av köp, har vi efter förlikning blivit lovade en ny Vision - 08, i utbyte mot denna -06:a.Heder åt Adria, och Kabe som ägare av Adria samt återförsäljaren.Trots allt strul - ett riktigt måndagsex, så är vi nöjda nu.Vi kör fortfarande med den gamla bilen i väntan på den nya.

Konsumentverket/KO - Nya allmänna leverans- och garantivillkor för husvagnar och husbilar
en annan intressant länk om rätten till hyrbil under garantireparation
Konsumentverket/KO - Frågor och svar - Artikel
surt sa räven
Ytterligare en värdefull länk till en artikel, skriven av en kille som verkar ha konsumenträtt som hobby. Läs hela - här finns många godbitar..

Mycket läsvärd:Minhembio.com - Kunden har alltid rätt(igheter) - Konsumentköplagenläs även tråden "direktimporterad" under markisen som behandlar FIATs bromsar, garantier och logistikproblemen i Sverige
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen