• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat "sållet" 2007 läckage

F

F.d. 3581

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Tack, Håkan..
Vi får alltså en fabriksny -08, vilket glädjer oss oerhört, samtidigt som vi verkligen uppskattar att säljare och importörer tar sitt ansvar...

Mvh
Dag
ps
skall snart med gamla bilen till Uppsala inom kort.
Hoppas den håller..
ds
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Läste igår ett mail som brorsan fått från sin leverantör av deras husbil, han har påtalat problemet med att det rinner in vatten i motorutrymmet så leverantören skickade i sin tur ett mail till Svenska Fiat och fick detta svar: (obs inte ordagrant återgivet!)
Det är ingen fara med vatten i motorutrymmet, enligt dom så ska motorn tåla detta och även om det finns rost angrepp på vissa motordelar så ska det inte vara något problem!
Vill man dock slippa att se dessa rostangrepp och i viss mån skydda sin motor så finns det en plastkåpa som återfinns på den tidigare 2.3:an som ska passa direkt på den nya 2.3:an.
Men det verkar inte som dom är villiga att sätta dit denna plast kåpa som någon slags garanti åtgärd, dock påpekar dom att kåpan kostar runt 1500 kr som reservdel!
Man är tydligen väl informerad om problemet då det från Husbilsklubbens sida tydligen kommit en hel del påpekanden!
Sedan har jag för mig att någon på detta forum fick vatten in i generatorn och att detta renderade i att den frös eller något liknande, tror inte att en plast kåpa hade förhindrat att detta hände!
Alltså kommer det en hel del svammel från Fiats sida men man får väll hoppas på att dom håller på att se över problemet och att dom erkänner sin dåliga konstruktion och snarast åtgärdar detta.
Själv har jag en 2.3:a med ovan nämnda plast kåpa! Får väll sätta hänglås på motorhuven!!!!!!!!:wink:
Hoppsan TinaoTony, ursäkta!
Såg inte att ni anmält er som intresserade till Husbilsklubben!
Välkomna och hoppas att ni får mer hjälp här på Forumet.
Men ni låter bli min plastkåpa!:D
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hmmm...den kåpan lever farligt i helgen:twitcy::twitcy::twitcy:
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hmmm...den kåpan lever farligt i helgen:twitcy::twitcy::twitcy:

Får be hustrun ta hem rejäla hänglås från Jula i kväll!!!!
 
F

F.d. 8314

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Var sitter den kåpan? Finns det ingen som har en bild?
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Det är en heltäckande kåpa som täcker motorn, har faktiskt inte tittat så noga!
har tackolov inte haft någon anledning att öppna huven mer än för att kolla olja o.dyl!
Varför den inte sitter på nya Fiat motorer kan jag inte svara på, förmodligen av besparingsskäl!
 
H

hianders

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej!

Från en "mycket välinformerad källa" (=kunnig motorreparatör) kan jag meddela att det blir ett h--te att demontera spridarna vid t. ex en felsöning eller liknande om vi ej kan få bort fukten från motortoppen. Man vill ju att det finns gängor kvar för återmontering. Smörjning påbjudes!!!

Hasse A
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej!

Crystal, du har helt rätt. Kåpan Fiat talar om skyddar bara spridarna eller motortoppen, den löser inte problemet med den läckande listen vid rutan. Vattnet rinner över hela längden. Det är bara ett sätt för en dålig, ointilligent organisation som Fiat har, att skymma det verkliga problemet. Det är Fiat som satt skyddskåpa på sig själva för att slippa se det problem dom orsakat. Det är dags att detta ärende blir en massmedianyhet och borde komma väl till pass inför höstens mässor.

Campinghälsningar Curt. :music-icon: :music-icon: :music-icon:
 
F

F.d. 16804

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej på er.
Då jag är på gång att köpa husbil har jag sett era inlägg.
Tittade idag på en 2008-års modell av Adria sport.
Den var blöt i hela motorrummet och rostig vid spridarna.
Tydligen har Fiat inte åtgärdat problemet änn.
:mad:
 
F

F.d. 7997

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej !

Ett mycket klokt beslut skulle jag villja påstå .
Vänligen
Stig 296


 
S

suneAl

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Detta med att motorrummet är blött och att det finns ytrost på spridarna, måste vara samma problem i CITROEN JUMPER, PEUGEOT BOXER och FIAT DUCATO också för det är lika chassi och byggs på samma bilfabrik i ITALIEN, det enda som borde skilja är märket, motor och drivlina. Här har Ni bildbevis.
Motorrummet är ju ej vattentätt i någon bil, vad jag vet !

MVH / 571:) :)
 

Bilagor

  • ducato-01.gif
    ducato-01.gif
    31,6 KB · Visningar: 1.579
  • kv_ducato.jpg
    kv_ducato.jpg
    30,2 KB · Visningar: 22
  • peugeot_boxer_jan07.jpg
    peugeot_boxer_jan07.jpg
    51,5 KB · Visningar: 22
  • citro_banner_transportbilar.jpg
    citro_banner_transportbilar.jpg
    11 KB · Visningar: 1.568
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Det där låter som ett riktigt gissel. Jag bytte tändstift på en Ford Windstar (3,0 V6) i torsdags och där var det mittre stiften på främre cylinderraden helt sönderrostat pga att det har stått vatten i tändstiftshålet. Det reulterade i att stiften gick av jäms med topplocket när jag skulle lossa det utan någon större kraft. Med hjälp av hammare, huggmesel, svets och "grispitt" så fick jag efter 2,5 tim bort den resterande delen utan att lyfta av topplocket. Stor risk för att det kan bli likadant med spridarna om några år om de står i vatten.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej suneAl!

Tack för ditt fina inlägg. Du har naturligtvis rätt att samtliga bilar med detta chassi har samma problem.
Som du påpekar så är ju inget motorrum vattentätt, men vid körning uppstår inga stora problem eftersom en varm motor torkar ganska fort, problemt uppstår av att bilen inte är tät uppifrån och vatten kan stå ganska länge om man inte använder den på ett tag.
Alla som vintercampar kommer också att få problem med dagsmeja då smältvatten rinner ner på en kall motor om man väljer att isolera bilen på insidan och inte täcker rutan utifrån.
Tack också Kölis för din fina upplysning som visar att detta inte är en bagatell.

Campinghälsningar Curt. :music-icon: :music-icon: :music-icon:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50016

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej! Har en TEC byggd på Ford transit 140hk. 2006. Har sett att även där läcker det in vatten som ställer sig runt spridarna. Tydligen ett vanligt problem hos de olika fabrikaten. Jonas 796.
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Jag har idag varit hos Bengt i Örkelljunga.
Diskuterade problemet. Inte helt okänt...
De har lovat att göra allt för att lösa problemet... de har redan en test av lösning på gång...den 6 sept skall jag lämna in bilen...
attityden är alltså...det här fixar vi på något sätt även UTAN Fiats hjälp!
Fortsättnig följer...
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

så ska en ÅF resonera, kunden blir nöjd och återkommer nog när det är dax för byte!
Hoppas att brorsans leverantör och Fiat verkstaden som ligger bredvid resonerar likadant.
Verkstaden skulle klura lite på hans bil och se vad de kunde göra, finns inga direktiv från Svenska Fiat ännu!
Frågan är om det kommer några alls!
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Efter lite fusk med tejp och ståltråd har jag lyckats torrlägga motorrummet:

Bild 1 och 2.
List mot vindruta tätades med svart vävtejp. Tejpen har många namn - gaffer tape, duct tape, silvertejp (fast svart), byggtejp med mera. Finns på de flesta varuhus.

Bild 3.
Tätningslisten i skarven under mitten av vindrutan pressas samman av skruvar.
Det blev tätt utan fogmassa.

Bild 4, 5 och 6.
På vänster sida (i körriktningen) under vindrutetorkarfästet har befintligt dräneringshål satt igen och ersatts av en slangnippel som är fastsatt med våtrumssilikon.
Slangnippeln är ansluten till en vanlig trädgårdsslang som mynnar ut framför hjulhuset.
Hålet för ljusinställning är övertejpat med vävtejp.

Bild 7.
På höger sida har en liknande konstruktion gjorts.
Även här är hålet för ljusinställning övertejpat med vävtejp.

Inte den vackraste av modifikationer men det får duga tills vidare.
Motorrummet är torrt och vindrutetorkarens fäste ligger inte längre under vatten.
Gummilisten vid luftintaget är än så länge tät på min bil så där har jag inte gjort något.

-----------------------------------------------------------
Kuriosa:

Bild 8.
Här har det rostat vid spridarna.

Bild 9.
Vid spridaren längst till vänster i körriktningen finns det ett hål som vattnet tydligen har runnit ut genom.
Ska det vara så på en Multijet 130?
Är det ett dräneringshål eller ett fabrikationsfel?

-
 

Bilagor

  • 1.list.jpg
    1.list.jpg
    31 KB · Visningar: 1.435
  • 2.list.jpg
    2.list.jpg
    34,1 KB · Visningar: 1.431
  • 3.mittskarv.jpg
    3.mittskarv.jpg
    28,6 KB · Visningar: 1.425
  • 4.vänster.jpg
    4.vänster.jpg
    37,9 KB · Visningar: 1.431
  • 5.vänster.jpg
    5.vänster.jpg
    38,3 KB · Visningar: 1.416
  • 6.vänster.jpg
    6.vänster.jpg
    32 KB · Visningar: 1.416
  • 7.höger.jpg
    7.höger.jpg
    35 KB · Visningar: 1.409
  • 8.spridarrost.jpg
    8.spridarrost.jpg
    43,3 KB · Visningar: 1.414
  • 9.skumt hål.jpg
    9.skumt hål.jpg
    30,2 KB · Visningar: 1.416
Senast redigerad av en moderator:

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Så här ser det ut i motorrummet på en FIAT 130 Multijet
vid FIAT:s monter under Düsseldorfmässan.
 

Bilagor

  • DSC00437b.JPG
    DSC00437b.JPG
    26,9 KB · Visningar: 1.298

beskow

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
371
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Jag fick följande svar från Italienska Bil:

Hej och tack för Ditt mail !

Vi har meddelat fabriken att vi upptäckt detta på ordinarie Fiat Ducato som importerats av oss (Italienska Bil importerar ju inga husbilar) och att vi anser det vara ett problem. Vad som sen kommer att hända med detta, och vilka eventuella åtgärder fabriken kommer att vidta vet vi inte i dagsläget. Så som det ser ut och dom indikationer som vi har idag är att någon åtgärd inte kommer att bli aktuell.
Har man en 2.3-motor kan man montera den plastkåpa över motorn som satt på förra generation Ducatos 2.3-motor. Detta är dock ingen åtgärd som täcks av Fiats fabriksgaranti, så det är något man själv måste bekosta eller ta upp med företaget som sålt husbilen. Man kan också lägga en tunn sträng tätningsmassa mellan kamremskåpan och toppen i ovankant för att förhindra vatten att tränga in där.

Kåpan kostar 825:- inkl moms. Tillkommer också två fästen á 40:- styck.

Ytterst märkligt beteende från Fiats sida. Jag har varit i kontakt med leverantörens serviceverkstad i Borås och bokat tid för tätning av kamremskåpan. Kommer nog även att bekosta montering av en kåpa själv, och bråka med Fiat om det i efterhand.

 
Toppen