• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat "sållet" 2007 läckage

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

CONCURRO;

Bra... då är vi på banan igen
icon7.gif


Jag har koll på min lista ett tag framöver och och försöker hålla den städad.
Med att det inte "återupprepas" menade jag att vi inte ska behöva starta en sexsidig tråd varje gång något händer.

Kan vi nu få importörerna att inse vem som har ansvaret och få dom att reagera på fel som inträffar så har vi nått en bra bit längre. Som tidigare nämnts: Husbilsmarknaden har inte fått till det här med service och garantirutiner än.
 
Senast ändrad:

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej! Jag har köpt en Fiat 100 Hästars -08 och den har en skiva över motorn och jag har inte märkt något vatten i motorrummet och inget glapp i listen vid vindrutan. Är det någonting som kommer med tiden det ni beskriver eller eller är det lite äldre bilar än 08. Var jag har sett lite vatten är i insugs kanalen så jag vet inte om jag har orsak att skriva in mig på listan.
Mvh Nyfiken
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej, igen Bengt.

Haft del men ej förstått.

Hälsn
fr Kba
 
F

F.d. 11561

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Vi har en Dethleffs Globebus 2007 och på den finns inga läkageproblem ännu. Enda problemet är kopplingen (durr) vid uppstart på 1:an alt backning. Se mina kommentarer under Husbilsdoktorn.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Kan bero på att du har en integrerad bil. Det här problemet uppstår bara på de fordon som har Fiats "orginalhytter" kvar dvs delintegrerade och alkover
 
F

F.d. 14234

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej!
Jag har ett chassi av fabrikat Fiat Ducato årsmodell 2000 till min husbil och är glad för det. Det har fungerat perfekt i snart 7000 mil. Peppar, peppar, ta i trä.
Med tanke på de läckageproblem som finns på de nya Fiat modellerna, bör kanske husbilstillverkarna överväga att byta ut sina chassin mot exempelvis ett japansk märke. Det finns säkert någon storlek som passar för att bygga ett hus på.
Fiat´s tekniker har helt tappat kontrollen över formgivarna till de nya Fiatmodellerna. Bilarna ser ut som glosögda paddor med ett för stort underbett. Inte konstigt att det regnar in i underbettet.

Med hälsning
leifåke
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Läs gärna DI:s bilaga rörarande 2008 år bilmodeller och den framgångsvåg som FIAT tydligen har ute i Europa. Tydligen kom vändningen 2004 efter år av kris för FIAT. Detta enligt den bilagan.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Angående den nya tråden sällar jag mig till kören: Bra jobbat angan!

När jag kollade mina mail efter en månads bortovaro hade jag fått detta från Turin som jag gärna vill delge er:

[FONT=Arial,Helvetica]"Dear Mr Hallbetk,[/FONT]

[FONT=Arial,Helvetica]Thank you for your e-mail. First of all, we would like to take this opportunity to express our genuine apologies for the delay in our response.[/FONT]

[FONT=Arial,Helvetica]Concerns regarding the oxidation of the injectors placed on the engine head on some of the New Fiat Ducato have been brought to our attention.[/FONT]

[FONT=Arial,Helvetica]We would like to kindly confirm you that the appearance of oxidation on the injectors does not affect the running of the vehicle as it is simply an exterior and cosmetic phenomenon which causes no problems in the functioning of the engine.[/FONT]

[FONT=Arial,Helvetica]Yet, we are taking it seriously and we have kept it in consideration with the usual attention that Fiat reserves to its customers. A cycle of interventions in order to improve this aspect has been planned.[/FONT]

[FONT=Arial,Helvetica]Therefore, we kindly invite you to contact one of our authorised dealer in order to carry out the recall campaign n°5221 for which the chassis of your vehicle falls among the ones affected. [/FONT]

[FONT=Arial,Helvetica]For your reference, we kindly inform you that the recall campaigns N° 5219, 5247 and 5248 need also to be completed on your Ducato. [/FONT]

[FONT=Arial,Helvetica]For further information, don’t hesitate to contact our official Importer mentioned below :[/FONT]

[FONT=Arial,Helvetica]Italienska Bil Ab[/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica]Fyrislundsgatan 80[/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica]751 03 UPPSALA[/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica]Tel. 018 170500[/FONT]

[FONT=Arial,Helvetica]Assuring you of our best attention at all times,[/FONT]

[FONT=Arial,Helvetica]Yours faithfully,[/FONT]

[FONT=Arial,Helvetica]Damien Ribeiro[/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica]Customer Relations[/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica]Fiat Group Automobiles "[/FONT]


Detta papper tog jag med mig till den auktoriserade Fiat-verkstaden i dag för att kolla vad de olika kampanjerna innebär. Min vänliga verkstad kollade på sin dator men där finns inget om detta! Han fick en kopia och skall kolla med Italienska Bil......

Visst! Ni har rätt i att det är säljaren som har det juridiska ansvaret men ibland känns det inte meningsfullt att ta en diskussion med denne utan det är bättre att gå vidare till dem som kan göra något.

Hlsn Evert H
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Absolut har du rätt "trevert" !!!

Vi ska ta alla möjliga utvägar för att få våra fordon fixade på bästa sätt. Jag vill bara understryka att importörer/generalagenter ska inte hur lätt som helst kunna smita från sitt ansvar men om/när den möjligheten är uttömd så vänder vi oss mot källan... Fiat i vårt fall.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Läkagetipps"sållet" Multijet 100 07. Plastskydd över motor. Kattlåda från ÖoB för 49kr,50x35x10. Lossa plasthus till luftintag såga ur gavlen på lådan 70 mm till höger,kapa ur för slangen till kylvattenbehållaren till vänster. Lägg ner lådan på plåtskyddet över spridarna, borra två hål ,fäst med plåtskruv. En halv timmes demont o montering vid oljebyte. Lådan täcker även kåpan till kamremmen.M.V.H. MC-LOUIS.
 

peter nyzell

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
13292
Medlemskap
2024
Vatten rinner in överallt i motorn. nu har vi tagit tag i det ordentligt.
Borrat upp dom små hål som är för små på yttersidorna tätat med mycke svart silikon vid fönstertätningen
Först plocka jag isär allt och gjorde rent, det går inte att få ihop dom två halvorna så där får man ösa på silikon plus att det måste borra ett nytt hål för där blir vattnet stående för att skarven är i vägen, tror det funkar nu. Skickar några bilder på min lösning.
 

Bilagor

  • IMG_20230717_191606.jpg
    IMG_20230717_191606.jpg
    2,7 MB · Visningar: 88
  • IMG_20230717_191620.jpg
    IMG_20230717_191620.jpg
    2,8 MB · Visningar: 88
  • IMG_20230717_191626.jpg
    IMG_20230717_191626.jpg
    2,7 MB · Visningar: 85
  • IMG_20230717_191637.jpg
    IMG_20230717_191637.jpg
    2,9 MB · Visningar: 86

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vatten rinner in överallt i motorn. nu har vi tagit tag i det ordentligt.
Borrat upp dom små hål som är för små på yttersidorna tätat med mycke svart silikon vid fönstertätningen
Först plocka jag isär allt och gjorde rent, det går inte att få ihop dom två halvorna så där får man ösa på silikon plus att det måste borra ett nytt hål för där blir vattnet stående för att skarven är i vägen, tror det funkar nu. Skickar några bilder på min lösning.
Jag använde svart "silvertejp" i nederkant på vindrutan i 5 år på min 2007. Bytte tejp ett par gånger men det blev torrt i motorrummet!
 
Toppen