• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Problemet är att den inte startar den stannade plötsligt så jag fick gå hem. Bateriet är helt inkapslat och alla kablar som går dit. Så det är ganska jobbigt att ta isär finns en beskrivning hur man ska göra och inte lätt. Den har stått ute och det jag tckt den med har blåst bort under storm, när jag låg på sjukhuset hade en vänlig själ täckt den med ett överdrag. Vänliga människor på campingen. Den har stannat en gång förut när jag kört på kullersten men efter några dagar gick den plötsligt. Om det var så att räckvidden original hade varit några mil hade det varit värt att behålla den men man fick ladda den efter varje gång man kört en bit. Har nog aldrig kört en mil på en laddning sen den var ny. Och det står i manualen att den är gjord för korta sträckor för personer som har svårt att gå. Hade ganska mycket yrsel efter kristallsjukan så då var den perfekt, idag mår jag bättre underligt nog. Batteriet finns att beställa för 150 dollar, den kommer från kina tillverkad och konstruerad där av en kines vars far var gammal och hade problem, numera görs de med löstagbara batterier. 7.5Ah 36 volt 270 Wh är inte mycket den jag funderar på är det 691 Wh så 2.55 ggr mer och den har ju 2 14tums hjul så rullar lättare istället för 3st 10 tums hjul. Sen var ju faktiskt trehjulingen ganska vinglig så jag körde nästan alltid effektläge 2 max 11km fullfart var enl. mätaren 22km men det gick bara att hålla på bra asfalt plan väg, bromsen tar bara på framhjulet så på Bahia var det besvärligt att köra nedför man fick sick sacka och stanna helt ibland.
Man fick hela tiden titta på kartan och mäta avståndet för att batteriet skulle räcka. Men jag hade mycket nytta av den både hemma och borta kört och handlat i affärer kört mycket på trottoarer som man inte skulle våga annars öven på marknader bland folk har det gått bra, folk har ju trott att jag är handikappad.
Jag har byggt ett batteri men det var elscooter och jag lödde batterierna. Men det är lite för farligt med elscootern eftersom det är problem med fötterna. Den ligger i källaren sen flera år. Den jag funderar på nu heter Vässla de som sålde har gjort konkurs ganska lång räckvidd och verkar smidig går antagligen att hänga bak har en lös kula för ett cykelställ. Den är godkänd som cykel behöver ingen försäkring vilket sparkcyklarna behöver numera. Går lätt att frakta inne i husbilen bara att lyfta rätt in genom skjutdörren. De flesta bilar med skjutdörrar har ju spärrat dörren med skåp eler spisel men det är bra att kunna lasta sist körde jag en lång planka eftersom jag har varit tvungen att laga trappen, blev klart igår sen gick jag in och somnade i soffan.
Det finns massor av vässlas scootrar ute på blocket och liknande eftersom det kommer bli problem med batterier eftersom den är tillverkad i kina borde det finnas eftermarknads batterier. De sålde ju utomlands också. De kostade 20000kr när de kom det var inget bra pris hade varit bättre att sälja billigare och fler. De reades ut billigt efter konkursen. Några firmor säljer än idag fast de tiger still om att det är rester av konkursen.
En beg med lite mil kan ju vara en hyfsad affär. Blir 77 om två veckor så det gäller att ta höjd för det sista åkdonet sista husbilen sista bilen sista..... osv man vet inte hur länge man kan vara igång sista spanienresan med husbil är gjord i alla fall. Man får inse att man närmar sig livets slutskede.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Skulle bära ned cykeln i källaren hade tagit fram ett spännband för att hålla ihop den när jag fällt ihop den tar inte mycket plats. Testade med nyckeln vilket jag gjort förut, för nästan exakt 2 år sedan gjorde den samma vara helt död i flera dagar men kom plötsligt till liv igen. Samma denna gången plötsligt snurrade hjulet och jag testade olika lägen och allt fungerade. Men nu är det osäkert om den fungerar i fortsättningen så man kan inte åka så långt för man får kanske gå hem fast den går inte så långt längre. Men till centrum och tillbaka för att handla mat besöka restaurang osv. där är den bra, de flesta tror ju man är handikappad så man kan åka och parkera överallt. Bilar stannar när man närmar sig övergångstället.
Men även om jag kostar på att byta batteriet så är ju räckvidden dålig och jag vågar nog inte sälja den eftersom någon handikappad kan bli stående och inte få igång den.
Den har ju på de här åren gått ganska många mil och i fint skick med en extremt bra sadel jag hittade på nätet inte billig men riktigt bra. Jo den cykeln jag hittade på tradera är överbjuden och blir nog ganska dyr, sist jag bjöd på en moped så började jag 20sek innan det var slut och buden gick upp massor på de sekunderna. Man kan aldrig vara säker att köpa billigt där.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Bengt, hur stor kapacitet (Wh) har ditt cykelbatteri?
Ett ganska normalt cykelbatteri brukar ligga på 10-15Ah och 36V.
Alltså en kapacitet på 360-540Wh, elmotorn drar 250W på full effekt, så det borde räcka ca.1-2h på full fart.
Du kan ju låta en elcykelverkstad göra ett kapacitetstest, eller ifall du gör det själv, nya celler av ok kvalitet bör klara ca.1500st cykler.

Min gamla biltema-elcykel med ett originalbatteri på 8,9Ah 36V, efter 10år kom jag nätt och jämt 1,5mil på en full laddning. Så förra året lämnade jag in batteriet HÄR för utbyte av celler och bms, har nu 14Ah 36V och en mycket bättre räckvidd.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Jag köpte en begagnad elcykel, Crescent, med lastlåda fram och bak för strax under 2 000:-.
Dessvärre gick den bara ett par km med elhjälp och ett nytt batteri kostar över 6 000:-, så jag plockade isär det gamla batteriet och mätte upp alla celler.
Hittade då två som var stendöda (ligger tre parallellt så därför fanns spänningen men inte räckvidden).
Bytte cellerna mot två som jag tagit från ett skrotat dator batteri och nu funkar cykeln igen.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Kan ju köpa ett nytt 1500kr `+frakt, så att bygga själv är ingen mening med, det sitter ju i själva ramen så det finns inte plats för några större batterier. Jag har märkt på displayen att spänningen dalar vid belastning men jag har aldrig kommit längre än max 1mil även när det var nytt men det var lite bättre drag i motorn då.
Nu är den inte gjord att köra fort med men jag märker att den orkar dåligt när det går uppför, 7,5Ah 270Wh är ganska lite med tanke på att den har 3 små hjul som rullar tungt. Kör man inte försiktigt kan den välta vid skarpa svängar får man stå nästan still och bromsar man samtidigt som man svänger så har det hänt att man för sätta ut foten. Men har dugt som transport medel till närmaste affärer här är det ca 1,5km. Jag räknar med 3km körsträcka i lugn takt på enbart cykelbanor. Den har gått en hel del under åren nästan varje dag i spanien så en laddning varje dag 36v 2A laddar det med.
Jag antar att jag använder den mer än vad den är gjord för den nya modellen har inte större kapacitet heller.
Jag kanske ställer den i källaren så småningom, får ta fram den när det börjar bli dags för rullator. Har neuropati i fötterna sen ett antal år som långsamt blir sämre så det ska vara ett fordon man sitter på som man enkelt kan hålla balansen på men samtidigt ska ha så lång räckvidd att man inte ska behöva planera hela tiden. Har ju en 12v - 36v laddare så enkelt att ladda i husbilen. En dag när solen sken laddade jag via ett litet batteri och en solpanel efter några timmar var både batteriet och cykeln laddad.
Den elcykeln som jag funderar på har 19.2 Ah så jag lär kunna köra ganska långt 15km tor med full säkerhet står 4mil.
Har haft en cykel som använde Crescent batteri var ganska lite räckvidd en orsak att jag sålde den var rejält tung med fjädring fram och bak med mittmotor, Jo batteriet var dyrt jag satt ett löst batteri på den och kopplade till ladduttaget. Den cykeln jag funderar på har 21700 batterier som är större 4,4Ah de gamla heter 18650. Och första Teslabilen hade 7000 av dom, de nyare 21700 har betydligt mer kapacitet de första två siffrorna är diametern och de andra två är längden så det blir mer plats och de ska vara bättre livslängd. Eftersom batterierna är dyra så finns det många elfordon som blir stående, man kan köpa dem billigt men det lönar sej knappast. Köp slit släng har det blivit av de miljövänliga elfordonen Ett antal stora bränder också. Finns faktiskt ett batteri med samma teknik som vi har i husbilarna att köpa skulle ju kunna passa en elscooter.
Hemma kan jag ju köra både moped och bil men i husbilen vill man kunna köra runt och titta sej omkring. Jag kan visserligen köra med husbilen vilket jag gjorde i spanien ett antal ggr men har man hittat en bra plats att stå på så vill man inte ge sej iväg med husbilen.
Trevligt att åka runt på smågator köra upp på trottoaren när det var enkelriktat.
Man ser ju mycket bättre när man kör runt och man kan stanna överallt.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
När man uppgraderar ett elcykelbatteri så är det inte alltid med fler celler, utan ofta med dyrare/bättre celler med högre energidensitet (Ah)

Du skriver att du laddar ditt batteri med 36V isåfall blir det nog inte fulladdat, det borde laddas med 42V ifall det är ett 36V-batteri.

Du är ju händig med elektronik, öppna batteriet och mät spänningen på cellerna, det kan vara en eller flera skadade celler i ditt batteri.
Mät även spänningen när du närmar dej fulladdat.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
När man uppgraderar ett elcykelbatteri så är det inte alltid med fler celler, utan ofta med dyrare/bättre celler med högre energidensitet (Ah)

Du skriver att du laddar ditt batteri med 36V isåfall blir det nog inte fulladdat, det borde laddas med 42V ifall det är ett 36V-batteri.

Du är ju händig med elektronik, öppna batteriet och mät spänningen på cellerna, det kan vara en eller flera skadade celler i ditt batteri.
Mät även spänningen när du närmar dej fulladdat.
Ja Peter jag kan det mesta som det tramsas om på forumet, 36V är den nominella spänningen dvs 3,6v/cell. Dett härrör från vilospännngen i en cell precis som blyackumulator där varje cell har 2,1v fast det beror mycket på laddningen.
Laddare har 42v laddningsspänning dvs varje cell laddas till 4,2v .
Samma med lifepo4 där man har 12,8v nominell spänning men i vila oftast har 13,2 men kan ladda ända till 14,6v om det ska vara 100%.
Min nya elcykel har 42v 19,2aH när det är fullladdat. Vilket ska räcka till 4mil eftersom det inte finns några trampor kan man inte dribbla så mycket där som man gör på vanliga elcyklar där man ofta utgår från att det ska trampas upp till 3/4 av sträckan och kan med dålig matematik få 15mil tagit ur luften. En elcykel med tomt batteri blir jobbig du ska inte bara cykla du ska dra runt en elmotor också samtidigt som det är väsentligt högre vikt tjocka däck visavi racercyklarnas smala. fjädring tungt batteripaket osv.
Jag var och hämtade min Vässla Bike hos ett trevligt par den var i nyskick gått 37mil på 3 år kostade med tillbehör som speglar och korg fram 21500kr när den var ny. Så jag fick mycket för mina pengar.
Jag har inte cyklat eller kört tvåhjuligt på 3 år men det gick bra man satt högt och en aning obekvämt, kändes som bra drag i motorn och fullständigt ljudlöst. Precis som nyskick. Lite modifikationer vad gäller sätet kommer att ske vilket jag gjort på flera av mina mopeder tidigare. Tyvärr finns inte fåtöljverkstaden kvar som sydde fantastiskt fina sadlar. Jag har ju en sadel med ryggstöd kanske kan få dit den, kommer från trehjulingen där det var svårt att kliva på och av eftersom benet måste lyftas över ryggstödet.
Ligger kvar i bilen fortfarande eftersom det regnade kraftigt och den ska släpas uppför två trappor, väger 25kg med batteri inte tungt men heller inte lätt. Nästan alla elcyklar väger samma eller mer.
Kommer antagligen att frakta den inne eftersom jag har en stor skjutdörr så bara att lyfta in den. Finns ju en lös kula som går att montera bak men det blir nog tungt att få upp den där, på bra beg. i finspång finns ett cykelfäste för 50kr som passar. funderar på det eftersom jag har en stege fastbultad som jag kan dra dit ett spännband på. Utan batteriet blir det drygt 21 kg och det finns cyklar som har liknande vikter.
Enklast är nog att ha den inne i bilen lite mek när man ska stanna för natten följde med ett lås och det lär behövas, i sverige...
Jo firman som säljer dom Har inga batterier att sälja och inga laddare heller -jag har två. Men frånsett ålder så är det ju mitt batteri i nyskick har ju de nyare 21700 cellerna med högre kapacitet och bättre hållbarhet, så räcker nu så länge jag kan köra. Får testa i morgon när bättre väder anländer. Kan förmodligen köra min favoritväg genom stan som går via den gamla nedlagda smalspårsjärnvägen som lades ned hastigt och mindre lustigt man rev upp rälsen jättesnabbt och det vet man att sj inte är snabbt på något utom möjligen att ta betalt.
Antagligen var man rädd för att det skulle bli en museijärnväg.
Men idag är det en cykelväg perfekt att cykla nu när våren kommer väldigt fint där. Länge sen jag körde där men nu ska det gå med lång räckvidd.
Att kunna ljudlöst köra på små vägar i skogen är en av orsakerna jag köpte den här elcykeln sen har jag utrustning solpanel 50w 12v till 36v (42) laddare och ett litet batteri som jag kan ladda så faktiskt lite offgrid .
Med offgrid menas alltså att man befinner sej utan för elnätet eller inte har tillgång till det i vidare mening att man inte har något annat heller kanske campar i skogen.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Biken är provkörd lite vinglig speciellt med korgen frampå med mat väger några kilo. Sen är däcken nog väldigt hårdpumpade.
finns 3 lägen på hastigheten första är 15km och det håller den finns nog en regulator. Andra var närmare 25km, blev lite fundersam det har stått mycket i reklamen om att det är en cykel med dispens för trampor som får köras på cykelbanor utan hjälmkrav och försäkringskrav. Sökte på nätet och där stod det att de beklagade men cykeln hade hastigt och mindre lustigt blivit klass 2 moped och det är en helt annan sak. Men det ligger kvar en massa felaktiga uppgifter på nätet firman har kursat men de säljs ändå för 13995kr eftersom de görs i kina tar man tydligen hem cyklar och säljer eftersom tydligen en större cykelfirma varit en del av Vässlas bolag. Har inte sett den under annat namn det har sålts några utomlands i europa men troligen inga mängder. Så det kan vara sant att det är en svensk konstruktion som tillverkas i kina, deras andra produkter är däremot sånt som finns under andra märken som man säljer som svenska mopeder med eget varumärke.
Jo farten på läge 3 har jag inte kunnat testa eftersom det var en smal grusväg med last frampå cykeln så jag avstod. Men det gick bra att köra trots det långa uppehållet, sista gången jag körde tvåhjuligt var på bahia camping 2023 när jag köpte trehjuligen, den blev såld till en man som undrade om den var till salu som bodde på campingen. Sålde den billigare än det nya batteriet kostat. Men den var lite svårkörd vässlan är inte svår men sadeln ger träsmak.

Har satt upp ett nytt räcke i trappen för säkerhets skull och har en kraftig trälist som ska vara som en skena i nedre trappen så att det ska gå lätt att dra den uppför trappen. Måste skydda den från regn.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Batteridoktorn brukar inte skräda orden om Vässla.
Jag har sett ALLA video om vässla finns inte någon som handlar om bike modellen som är tillverkad av en annan kinesisik tillverkare följde med ett papper som talar om tillverkaren och en del data med en stämpel på. Jag vet att det är 36v 40celler typ 21700 samma som en del tesla tror jag 4400mA 19,2 Ah 691Wh. vilket är ganska mycket. 34km ska den gå men det uppges 40km av vässla men det beror väl på hur fort man kör osv. 20% av batteriet gick på den vanliga något förlängda turen jag kör för att handla med trehjuligen och då är det inte mycket kvar av batteriet.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Testade Ai det jag kommit fram till är att det egentligen en lite bättre sökmotor som väldigt ofta har fel. Står det fel på webben så kommer den visa de felen formulerat som om det vore sanning.
Ett exempel:

Enligt Transportstyrelsen klassificeras en cykel med elassistans som en elcykel om den uppfyller följande kriterier:
Färjestadens Cykelaffär+4Transportstyrelsen+4Transportstyrelsen+4

Elmotorn aktiveras endast när du trampar och ger assistans upp till 25 km/h.

Motorns kontinuerliga märkeffekt är högst 250 watt.
tff.se+1ICA Försäkring+1
Happyride+9Transportstyrelsen+9Transportstyrelsen+9

Om en elcykel överskrider dessa gränser, till exempel genom att ha en starkare motor eller ge elassistans utan att du trampar, klassificeras den istället som en moped, vilket medför andra krav och regler .

Vässla Bike är utformad för att uppfylla dessa krav och klassificeras därmed som en elcykel. Det innebär att du inte behöver körkort, registrering eller trafikförsäkring för att använda den. Dock är det alltid viktigt att kontrollera specifikationerna för just din modell, eftersom avvikelser kan påverka klassificeringen.
tff.se

Nu är det ju så att vässla har inga trampor så det är ju en av sakerna som gör att den inte uppfyller reglerna men trafikförsäkringsföreningen anser att den gör det och inte behöver försäkras.
Det innebär ju också att man inte behöver vara 15år för att köra den!

Beträffande specifikationerna så finns det bara en modell med samma namn.

Var dubbelt vaksam när det gäller det vi kallar AI eftersom den formulerar direkta fel på ett övertygande sätt vilket en vanlig sökmotor inte gör. Vad den är bra på är matematik programspråk och sånt som det inte är någon diskussion om Eldimensionering vad gäller kablar borde den klara enkelt även effekt ström motstånd och liknande. Så många frågor om sånt kan man klara själv med chattgpi.

Hemma luktar det tjära nu köpte 1 l sånt för att behandla naket trä med samma som vi använde till båtar förr. Nu ska det klara sig länge.
Vanligt tryckimpregnerat virke kan man inte lita på ibland är det så dåligt gjort även om man köper det från en välrenommerad firma att det ruttnar efter 2 år. Har jag råkat ut för själv tidigare men trätjära skyddar bra var så tjockt att jag spädde med lite diesel, det löser sig i tjära och har man det på asfalt kan den bli ganska mjuk innan det dunstat.
Börjar fundera på om det är sånt som är sprutat under hela bilen eller om det är någon rostskyddprodukt. Den har ju klarat att hålla hela underedet i stort sett rostfritt efter 38år. Normalt skulle den varit skrot nu.

Senast ändrad:
Toppen