• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
En annan sak! Är original grenrör kvar på din Cosmos, Cosmos? Tidigare fanns ju extraktorrör att köpa till dem som inte stryper/stör avgasflödet. Ferrita i Köping tillverkade och sålde sådana förr men troligtvis slutat nu.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jo teoretiskt har ni rätt bägge två och många gånger mer kunskap än jag, men jag antar att ni inte har personlig erfarenhet av RWS vilket jag har sedan 2012 i fyra bilar, från början var det beroende på växellådan som behövde bytas men lagade det mesta av sig själv. Sen har det rullat på och jag har sett tillräckligt mycket förbättringar på gamla slitna bilar att jag anser att det är värt pengarna och just nu kom min beställning 1659kr med frakten.
Fungerar det lika bra som innan kommer jag tjäna in de pengarna.
Är en man som jag brukar träffa på bahia camping han har en smart som han behandlade när han hört min beskrivning den blev mycket tystare och piggare han behandlade växellådan och den blev bättre växlade tidigare och snabbare. Han tyckte det var välinvesterade pengar.
Eftersom den här bilen jag köpt är i ett sånt skick att jag tänker behålla den och kanhända ha den som enda bil i framtiden är den värd att satsa en slant på sparar jag sen in 1dl milen får jag ju tillbaka pengarna så småningom.
Kanhända experterna blir tillräckligt nyfikna för att testa på någon gammal slängbil som börjar ha gjort sitt.
Finns en del på youtube men en del av det är lite spel för gallerierna man kör helt utan olja längre sträckor.
Själv körde jag upp 28L bensin i dieselmotorn som jag behandlat med Rvs kanske därför den inte rasade.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
En annan sak! Är original grenrör kvar på din Cosmos, Cosmos? Tidigare fanns ju extraktorrör att köpa till dem som inte stryper/stör avgasflödet. Ferrita i Köping tillverkade och sålde sådana förr men troligtvis slutat nu.
Det har jag funderat på själv jag vet inte hur det ser ut bensinmotorn är ny för mej utom att min far hade en 504.
Har svårt att tro att det är någon motormänniska som ägt bilen annat än att man servat den. Eftersom den är ganska lätt under 2 ton så tror jag inte man känt behovet lika starkt som de med alkov eller helintegrerat med ett extra ton och en massa mer luftmotstånd med samma motor. Verkar som de med bensinmotor har gått betydligt mindre mil och fortfarande i bra skick. Ska se om jag kan ta ett foto och lägga ut i morgon är ju mörkt ute kanske går att se för de som kan. Sitter grenröret framåt eller bakåt på motorn?
När jag körde med husbilen ganska tom testade jag full fart från 80 till 100km tog inte många sekunder och det fanns mycket kvar går säkert köra 120km/t om man måste. Gamla Amazon med b18 gick väl 160km så borde väl det gå att köra 120. Men jag har tänkt mej mellan 80 - 90 km i lastbilsfilen. Men denna bilen är tillräckligt smidig för att köra mindre vägar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo teoretiskt har ni rätt bägge två och många gånger mer kunskap än jag, men jag antar att ni inte har personlig erfarenhet av RWS vilket jag har sedan 2012 i fyra bilar, från början var det beroende på växellådan som behövde bytas men lagade det mesta av sig själv. Sen har det rullat på och jag har sett tillräckligt mycket förbättringar på gamla slitna bilar att jag anser att det är värt pengarna och just nu kom min beställning 1659kr med frakten.
Fungerar det lika bra som innan kommer jag tjäna in de pengarna.
Är en man som jag brukar träffa på bahia camping han har en smart som han behandlade när han hört min beskrivning den blev mycket tystare och piggare han behandlade växellådan och den blev bättre växlade tidigare och snabbare. Han tyckte det var välinvesterade pengar.
Eftersom den här bilen jag köpt är i ett sånt skick att jag tänker behålla den och kanhända ha den som enda bil i framtiden är den värd att satsa en slant på sparar jag sen in 1dl milen får jag ju tillbaka pengarna så småningom.
Kanhända experterna blir tillräckligt nyfikna för att testa på någon gammal slängbil som börjar ha gjort sitt.
Finns en del på youtube men en del av det är lite spel för gallerierna man kör helt utan olja längre sträckor.
Själv körde jag upp 28L bensin i dieselmotorn som jag behandlat med Rvs kanske därför den inte rasade.
Tror du verkligen på att du skulle spara 1 dl/mil genom att hälla i tillsatser?
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jo teoretiskt har ni rätt bägge två och många gånger mer kunskap än jag, men jag antar att ni inte har personlig erfarenhet av RWS vilket jag har sedan 2012 i fyra bilar, från början var det beroende på växellådan som behövde bytas men lagade det mesta av sig själv. Sen har det rullat på och jag har sett tillräckligt mycket förbättringar på gamla slitna bilar att jag anser att det är värt pengarna och just nu kom min beställning 1659kr med frakten.
Fungerar det lika bra som innan kommer jag tjäna in de pengarna.
Är en man som jag brukar träffa på bahia camping han har en smart som han behandlade när han hört min beskrivning den blev mycket tystare och piggare han behandlade växellådan och den blev bättre växlade tidigare och snabbare. Han tyckte det var välinvesterade pengar.
Eftersom den här bilen jag köpt är i ett sånt skick att jag tänker behålla den och kanhända ha den som enda bil i framtiden är den värd att satsa en slant på sparar jag sen in 1dl milen får jag ju tillbaka pengarna så småningom.
Kanhända experterna blir tillräckligt nyfikna för att testa på någon gammal slängbil som börjar ha gjort sitt.
Finns en del på youtube men en del av det är lite spel för gallerierna man kör helt utan olja längre sträckor.
Själv körde jag upp 28L bensin i dieselmotorn som jag behandlat med Rvs kanske därför den inte rasade.

Jag har ingen privat erfarenhet av dessa tillsatser, men jag har >40års erfarenhet av tung kemisk industri, kämpat igenom div. smörjkurser genom åren med vår leverantör BP. Ett problem i industrin där man oftast bara gör ett revisionsstopp i driften per år, är att få utrustning att hålla, funnes de då "mirakelmedel" som sänker slitage/friktion, eller förhindrar ett oplanerat stopp, som kan kosta 100-tals miljoner kr./dygn, så hade BP eller andra leverantörer på smörjmedel erhållit dessa, jag lovar vi har testat flera av dessa medel på utrustning som inte klarar att gå på 100% 24/7 året runt, utan mätbar förlängd drifttid.
Värst är det i utrustning som inte får innehålla organiskt smörjmedel, de oorganiska smörjmedel som finns att tillgå på denna planet är inte bra kan jag säga.
Att dessa medel skulle fungera i en gammal bil som kanske inte ens klarar 1h på 100% kan vara troligt, då är det mer en så kallad konstgjord andning.
Är du nöjd med produkten så fortsätt använda den.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
De här gamla motorerna är ju slitna vid det här laget, och är inte tillverkade med den precision som behövs för att köras med de tunnflytande oljorna. Att diverse tillsatser skulle ersätta rätt oljor är nog minst sagt ganska tveksamt.
De här gamla motorerna är ju slitna vid det här laget, och är inte tillverkade med den precision som behövs för att köras med de tunnflytande oljorna. Att diverse tillsatser skulle ersätta rätt oljor är nog minst sagt ganska tveksamt.
Jag körde ett år med 5-40 helsyntet olja i min 1989 75hk bensinare. Det har jag bara gjort en gång under alla år. Motorn blev mera högljudd. I min instruktionsbok står att det rekommenderas halvsyntet 10-40 olja. I växellådan har helsyntet olja.

Man bör även ha lite koll på vevhusventilationen på de bilarna. Den är utsatt för vinddrag och kyla. Det går att följa slangarna där man fyller på olja och från förgasaren och bakåt.
Det blir lätt majonäs ( kondens) i slangarna om man använder bilen på vintern. Många är vi nog som har sett hur det kan se ut inuti ventilkåpan. Hela systemet kan också bli delvis eller helt igensatt med motorskador som följd.

Rätt olja och en fungerande vevhusventilation gör att motorn får väl fungerande smörjning.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ja just det tar man upp på deras sida att man kunde utöka revisions tiden så om du orkar forska kan du kanske hitta något bra där.
Jag är ganska övertygad om att jag har ett bra motoröra och kan höra om det inte blir bra och då bara avbryta experimentet om jag har rätt kommer ingen att klappa mej på axeln men det behövs inte det räcker att motorn visar det. Motorerna blir inte mer slitna för att de är gamla min motor har gått 14800mil men många mycket nyare bilar har gått över 20000mil man får inte blanda årgångarna med den faktiska förslitningen, har bilen gått kortare sträcka har den förmodligen fått service oftare än nödvändigt eftersom man oftast gjort det årsvis.
Jag säljer ingenting jag ber ingen att göra som jag gör men tycker det kan vara intressant att fler än jag kan se att det fungerar. Antagligen kommer oljan bytas den 3/4 sen får jag se hur det passar att göra första behandlingen jag sitter inte och kör runt bara för det jag ska ju ha en orsak att köra, det har jag den 15/4 då jag ska köra 18 mil till en ögonläkare för att få klartecken att byta lins men lite långt kommer kosta extra 200kr i bensin.
På hemsidan rvs.se finns det mycket att läsa att det blir en beläggning kan man se och den går att mäta med en ohmmeter . Min Toyota har inte dragit någon olja och på tomgången är det svårt att höra att den går så var det inte från början. Den Subaru jag köpte för några år sedan lät en del efter 26000mil men jag kör ju oftast inte mer än 500mil med hemmabilen så jag brydde mej inte så mycket bara den klarade ett par år. Gjorde en halv behandling den blev mycket tystare i motorn ganska omgående , nu har den gått 31000mil hos nästa ägare och går fortfarande det är Toyotas 3 trecylindriga motor. Nu slår den flera mer namnkunniga motorer i livslängd.
Det som känns viktigast är att behandla växellådan verkar vara problem med 5växeln mycket vibrationer i spaken där hittar jag spån i lådan vet jag var det kommer ifrån. Ganska svårt att laga om det går, just nu får man sitta med ett finger på spaken när 5 an är i låter förskräckligt. Byter även bakre motorupphängning sitter i bakkanten på växellådan lätt att byta men man måste stöda under lådan med en domkraft. Det är väldigt utsatt och det går inte att se utanpå om det är dåligt. De främre kan man byta utan att hissa bilen bara stöda under motorn med en domkraft det högra är enkelt.
Jag visste ju att jag skulle få laga och fixa skillnaden nu jämfört med gamla bilen att jag vet felen och boten och onödigt att köra runt med en bil som har problem. Ja vissa fel är inbyggda och man kunde ganska enkelt åtgärda dom i produktion men man valde att inte göra det. Säger nog mer om Fiat än de vill veta.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det finns ju en djungel av olje-additiv, som har liknande egenskaper, rvs använder t.o.m. ordet renovering av gamla motorer.
Man kan ju undra varför de inte tagit patent på sin produkt, och sen sålt patentet till oljeindustrin och tjänat miljarders miljarder $.

Att sen slamrande motor som är på sista versen tystnar av alla dessa olika additiv är känt sedan länge.

Kommer någon ihåg blykulorna Metaloy, som man skulle hälla i tanken, de skulle renovera utslitna motorer under färd, de glömde dock bort att det inte går att lösa upp bly med bensin.
Men de hade många nöjda kunder :cool:
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag är en av de nöjda kunderna eftersom det finns en massa som försöker svindla ovetande icketekniska människor på pengar. Det är nog det eftersom de flesta jag pratar med fattar nada. Hade det varit slick eller liknande saker som man kan se inte fungerar och inte har några tester som visar att det fungerar har ju de förstört marknaden.
Skulle aldrig skrivit om det om jag inte efter test i 4 bilar som jag själv ägt och kört ganska många mil kunnat verifiera det som många skriver som testat.
Jag har inget som helst intresse i saken annat än att det kommer upp i min berättelse om hur jag köper en hyfsat bra bil med fler problem än jag väntade mej och som jag ämnar behålla i ett antal år.
Redan när jag talade om vilken jag olja jag skulle byta till förstod jag att det skulle bli kommentarer, sen med rvs fler kommentarer. Jag kunde varit tyst eller tagit castrol magnatec .
Tyvärr ingen som varken läst eller testat själv som det verkar. Och så är det alltid och jag är ingen predikant som förfäktar någon tro eller en lättlurad person, men kan skilja mellan fakta och förutfattade meningar. Det var nödtvånget som gjorde att jag testade första gången. Slår jag i medlet i växellådan så är sannolikheten att den rasar på vägen väldigt liten.
Det är såna resultat jag vill ha.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ta inte illa upp, det är ju bra att det funkat för dej.
Jag vill bara upplysa att till en frisk/tyst maskin så finns redan alla nödvändiga additiv i dagens motorolja.
Så inte några tror att de måste tillföra extra additiv ifall det inte finns några symptom i en modern motor.
Lycka till nu med din behandling, och jag tror du kommer att bli nöjd :)
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Det finns ju en djungel av olje-additiv, som har liknande egenskaper, rvs använder t.o.m. ordet renovering av gamla motorer.
Man kan ju undra varför de inte tagit patent på sin produkt, och sen sålt patentet till oljeindustrin och tjänat miljarders miljarder $.

Att sen slamrande motor som är på sista versen tystnar av alla dessa olika additiv är känt sedan länge.

Kommer någon ihåg blykulorna Metaloy, som man skulle hälla i tanken, de skulle renovera utslitna motorer under färd, de glömde dock bort att det inte går att lösa upp bly med bensin.
Men de hade många nöjda kunder :cool:
Min toyota -12 är det en gammal slamrande motor som sjunger på sista versen? Eller subaru 07 26000 mil innan behandling nu 31000mil en slamrande motor på sista versen.
Du pratar om sågspånstricket som förmodligen är en skröna.
Jo man säljer det till industrin och det finns i USA på Youtube
Skulle man sålt det till oljeindustrin hade de begravt det, de skulle ju förlora miljarder även verkstäder och bilfabriker skulle förlora pengar den enda vinnaren är den som sitter på det och tjänar förmodligen mycket mer på industrin än på bilar men det säljs större förpackningar till verkstäder. Läs och lär det har jag gjort i timtal, men det har jag gjort efter att ha fått de resultat jag fått och undrat hur?
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag tycker vi lämnar olje och tillsatserna eftersom det inte ger något annat än missämja. Tiden får utvisa vem som har rätt.
Jag har hittat ett kopplingschema till min bil, inte helt komplett eftersom det finns två varianter av denna bil en har vad jag förstått inte ett ordentligt toautrymme eftersom man placerat två vattenflaskor där, men en sovplats i en anordning under taket som förmodligen är avsedd för barn. Där finns ingen varmvattenberedare. Jag har lyxvarianten som förmodligen var betydligt dyrare. Och den har ingen bältad plats bak vilken den andra har. Det är den bilen Jappe hade, förmodligen familjevarianten.
I kopplingschemat framgår att det inte finns annat än den strömbrytaren vid köket som styr vattenpumpen.
det var också den enda platsen för en kran och enda platsen att duscha. Den tryckvaktsanordningen som finns i min bil finns inte med där. Det kan vara så att den bara fanns för ett mindre antal fordon Lyx varianten som hade allt. Frågan är om den anordningen är standard såg inte så ut med tanke på monteringen, men om det satt en sidomonterad pump med tryckvatten måste den ha ett annat uttag på tanken eftersom jag tror den pumpen inte kan suga. I varje fall måste man ha någon typ av tryckvatten system eller en brytare i kranen och då måste den bytas annars kan man inte använda duschen. Jag vet inte om dränkpumpen som sitter där nu klarar att jobba med full spänning mot helt eller delvis stängd kran. Bästa vore om man kunde fixa regulatorn om den är trasig men det kan vara så att det systemet inte fungerar alls vilket jag tror. Så hitta en pump på en skrot vore det bästa och låta strömbrytaren slå till pumpen och tryckvakten sköta trycket. Speciellt eftersom det finns en värmare i systemet vilket det tydligen inte finns på den billigare varianten. Har ett litet häfte på svenska som beskriver bodelen på bilen gjort av Wixab i Malmö i en mycket enkel variant kan vara den svenska varianten av beskrivningen eftersom weinsberg ligger i tyskland.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Grattis på namnsdagen
Hade jag glömt bort, fick ju inte fira den när jag växte upp.
Namnsdag 21 Mars. Stjärntecken den som är född den här dagen har stjärntecknet Väduren. Bengt är ett mansnamn som funnits i Sverige sedan 1300-talet, fast då med stavningen Benkt. Det är en svensk form av det latinska Benedictus som betyder den välsignade.21 mars 2023

TS1413848.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns ju en djungel av olje-additiv, som har liknande egenskaper, rvs använder t.o.m. ordet renovering av gamla motorer.
Man kan ju undra varför de inte tagit patent på sin produkt, och sen sålt patentet till oljeindustrin och tjänat miljarders miljarder $.

Att sen slamrande motor som är på sista versen tystnar av alla dessa olika additiv är känt sedan länge.

Kommer någon ihåg blykulorna Metaloy, som man skulle hälla i tanken, de skulle renovera utslitna motorer under färd, de glömde dock bort att det inte går att lösa upp bly med bensin.
Men de hade många nöjda kunder :cool:

Jag tycker vi lämnar olje och tillsatserna eftersom det inte ger något annat än missämja. Tiden får utvisa vem som har rätt.
Jag har hittat ett kopplingschema till min bil, inte helt komplett eftersom det finns två varianter av denna bil en har vad jag förstått inte ett ordentligt toautrymme eftersom man placerat två vattenflaskor där, men en sovplats i en anordning under taket som förmodligen är avsedd för barn. Där finns ingen varmvattenberedare. Jag har lyxvarianten som förmodligen var betydligt dyrare. Och den har ingen bältad plats bak vilken den andra har. Det är den bilen Jappe hade, förmodligen familjevarianten.
I kopplingschemat framgår att det inte finns annat än den strömbrytaren vid köket som styr vattenpumpen.
det var också den enda platsen för en kran och enda platsen att duscha. Den tryckvaktsanordningen som finns i min bil finns inte med där. Det kan vara så att den bara fanns för ett mindre antal fordon Lyx varianten som hade allt. Frågan är om den anordningen är standard såg inte så ut med tanke på monteringen, men om det satt en sidomonterad pump med tryckvatten måste den ha ett annat uttag på tanken eftersom jag tror den pumpen inte kan suga. I varje fall måste man ha någon typ av tryckvatten system eller en brytare i kranen och då måste den bytas annars kan man inte använda duschen. Jag vet inte om dränkpumpen som sitter där nu klarar att jobba med full spänning mot helt eller delvis stängd kran. Bästa vore om man kunde fixa regulatorn om den är trasig men det kan vara så att det systemet inte fungerar alls vilket jag tror. Så hitta en pump på en skrot vore det bästa och låta strömbrytaren slå till pumpen och tryckvakten sköta trycket. Speciellt eftersom det finns en värmare i systemet vilket det tydligen inte finns på den billigare varianten. Har ett litet häfte på svenska som beskriver bodelen på bilen gjort av Wixab i Malmö i en mycket enkel variant kan vara den svenska varianten av beskrivningen eftersom weinsberg ligger i tyskland.

Om jag inte minns alldeles fel var Jappes bil en Ducato 230 skåpbil ombyggd till husbil av en båtbyggare på Orust.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Om jag inte minns alldeles fel var Jappes bil en Ducato 230 skåpbil ombyggd till husbil av en båtbyggare på Orust.
Jo det var alldeles rätt har suttit i den bilen 2016, men den första han hade var en likadan som min fast min är lyx så lite annorlunda inuti och lådan på taket saknas på hans bil och söker man på (jappe cosmos) lär man komma till de gamla trådarna.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Tre frågor? Vilka helst bekväma stolar passar fiat ducato 80-tal.?
Hur lagar man enklast ett hål vid vindrutan rost.?
Vilket fett till nippeln som sitter vid bussningen vid växelspaks stången i växellådan. Borde ju vara något tjockt det glappar i bussningen eller behövs det en annan åtgärd gillar inte skramlet.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jag satte in stolar från en Saab 900 från 90-talet. Men passar och passar, det var nog mer en fråga om anpassning. Vill minnas det blev 4 st av de här samt skruv och mutter:
Hålplatta, 175 x 40 mm
Stolarna fick jag av en kompis, så det blev skönt både för ändan och plånboken!
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Jag satte in stolar från en Saab 900 från 90-talet. Men passar och passar, det var nog mer en fråga om anpassning. Vill minnas det blev 4 st av de här samt skruv och mutter:
Hålplatta, 175 x 40 mm
Stolarna fick jag av en kompis, så det blev skönt både för ändan och plånboken!
Bra och sköna stolar men det är väl knepigt att få fast armstöden om det ens går ?
 
Toppen