• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
527
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Om det är en PA 6 brukar dessa finnas som begagnade då och då och även hos företag som byter in flaskor och inte bara fyller. Jag vet att vissa av fyllarna är väldigt noga med datumen men de som byter in brukar ta flaskorna även med utgånget datum. Så kolla runt lite och fråga. Blir lite dyrare första gången men sen har du en flaska du kan fylla under många år. Har själv en PA6 för att spara vikt.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
329
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Fast flaskan som Bengt har rymmer ju 6kg enligt fyllarna, som jag tolkade texten.

Jasså Cosmos heter Bengt? Nåja ganska vanligt namn i o för sig, ( nära Norrköping ) . Jag tycker bilen verkar trevlig o med en praktisk o lätthanterlig storlek. Bäst är säkert att göra en ordentlig översyn av det mesta. En sån här äldre bil är ju lättare att " greja" med själv....
Ut med alla mattor o in med en avfuktare.
En riktig storstädning är aldrig fel!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.788
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fast flaskan som Bengt har rymmer ju 6kg enligt fyllarna, som jag tolkade texten.
Jo, men vad utrymmet är byggt för, respektive vad som finns där nu är ju två olika saker? :)
Vi pratar ju en gammal tysk bil, förmodligen nästan från innan export till Sverige var påtänkt.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Riktigt dyrt att fylla per kg, är väl ingen som inte är i trångmål som gör? Jo i spanien kan jag lätt fylla den och de frågar knappast efter revisionsdatum.
Jo det är ett dedikerat utrymme där fästen och spännband är helt avpassade för denna flaska den är 25cm i diam alla andra jag tittat på är 30cm likaså höjden 50cm höjden i utrymmet är 58cm. Finns ingen flaska i Sverige som har den formfaktorn som gör att den passar, möjligen i tyskland ska det finnas och det går ju fylla med en adapter som ligger någonstans jag köpte den 2018 till plastpelle men han körde iväg så jag fick inte lämna den på bahia.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Det verkar att finnas.

Här är en beg t ex...

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Gasolflaska PA6 inklusive Gasol Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.
Han har undvikit att fota revideringsdatum det är ju det som är problemet min är reviderad 2013 och räckte 10 år fram till 2023. Skulle jag stå på camping i bahia kunde jag hyra en flaska för 30eu byta den för 14.50eu Bara ställa den utanför med en slang in. Har sett flera som gör så vissa har en extraflaska stående ute. Jag kanske skulle sätta AI att lösa problemet, gasolfyllarna fyller det mesta både spanska och tyska.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.788
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Riktigt dyrt att fylla per kg, är väl ingen som inte är i trångmål som gör? Jo i spanien kan jag lätt fylla den och de frågar knappast efter revisionsdatum.
Jo det är ett dedikerat utrymme där fästen och spännband är helt avpassade för denna flaska den är 25cm i diam alla andra jag tittat på är 30cm likaså höjden 50cm höjden i utrymmet är 58cm. Finns ingen flaska i Sverige som har den formfaktorn som gör att den passar, möjligen i tyskland ska det finnas och det går ju fylla med en adapter som ligger någonstans jag köpte den 2018 till plastpelle men han körde iväg så jag fick inte lämna den på bahia.
En tysk 5Kg flaska är ca diameter 23cm och höjd 48cm.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kom på nu att jag sett en sådan liten gasolflaska i ett väldigt litet utrymme på en nyare plåtis, tror det var en Rollerteam.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Hittade en flaska på Amazon
det är tydligen en LPG tankflaska för vettigt pris men tankarmaturen tillkommer. Den verkar ersätta den tyska 5 kg flaskan.
Det skulle vara den ultimata lösningen, man skulle kanske gå på den lösningen utan att lägga mer slantar på en sämre lösning som kanske består i att leta efter ställen som (kanske) kan fylla flaskan. Även om bilen är liten så är knappast isoleringen något att hurra för. Gissar att man kanske inte har mer än 5 dagar innan flaskan är tom.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Beställde ett Lifepo4 batteri 100ah från Amazon kommer nästa vecka 2500kr. Polerna sitter som det som sitter i nu fast förmodligen hade det fungerat ändå. Lösningen med fastsättningen av en adapter på polerna gillar jag inte och speciellt som nu då batteriet står löst. Stora spänningsförande metalldelar som kan komma i kontakt med all plåt som finns omkring. På det nya batteriet sitter polerna med en skruv som man skruvar rakt ner i batteriet, då kan man ordna kablarna i en bunt med stripps omkring och fixera dom på lämpligt vis. Får ladda batteriet med den inbyggda batteriladdaren som ger max 14 V samma som generatorn. Då kommer den inte behöva ge så mycket ström vid start man vet inte hur laddat det är. Förmodligen kommer det inte behöva laddas så länge. Innan man har ett bobatteri kan man varken få lyse eller värme. Har fått delarna till bussningarna så nu ska de bara skruvas dit också. Tändstift och oljefilter och gummiupphängningar till ljuddämparen har jag fått hem byter alla annars är det snart trasigt igen. Får se om jag kan göra det själv? Man är ju inte så ung och smidig längre och med övervikt.
När man hållit på ett tag så undrar man vad man gett sig in på egentligen, brukar alltid hända efter ett tag särskilt när det kostar, men det räknade jag med. Gasflaskeproblemet var inte väntat men det andra hade jag räknat med. Det oväntat positiva var att man kunde rotera stolen och att toaletten verkar fin. En sak som är bra är att man lätt kan duscha ute man öppnar bakdörrarna och hänger man för ett skynke på dörrarna är man inkognito.
duschandtaget sitter vid diskbänken så bara skruva på varmvattnet. Bättre att stå ute då slipper man att det blir blött på golvet jag nästan överallt på toaletten där den andra duschen är lyxigt värre.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Hittade lite bilder från tankflaskan som tydligen görs i polen, den ska tydligen ha en koppling som används i hela EU. Nu vet jag inte hur det är med installationer och sånt. Det brukar ju alltid vara så att firmor och myndigheter gör gemensam sak för att förete ett papper eller etikett, sen kan det säkert vara så att en sommarjobbare gör jobbet.
Fanns ju en full flaska med 2020 märkning på blocket 600kr är ju en bit att åka, får man in bägge i utrymmet skulle det kunna vara en lösning men 40 mil att köra 400kr soppa.
Tankflaskan har samma mått som den tyska flaskan alltså 5kg gjord i komposit - kevlar. Kostar strax under 2500kr på amazon.

51QDWAbjLqL._AC_SL1000_.jpg51s95HhcgxL._AC_SX679_.jpg61PI364sAFL._AC_UL320_SR320,320_.jpg
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Hej,
SWETEC maskin i Grängesberg säljer tankflaskor från Campco i olika storlekar.Han var med på mässan när klubben hade årsmöte sist
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Hej,
SWETEC maskin i Grängesberg säljer tankflaskor från Campco i olika storlekar.Han var med på mässan när klubben hade årsmöte sist
Jo men deras flaskor har samma mått som de vanliga plåtflaskorna 30cm i diameter, svårt nog med 25cm man får hålla på en stund och trixa.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Gick igenom ett skåp med hyllor, på varje hylla låg det en bit illaluktande gummimatta, dem kommer att kastas om jag inte hittar något de kan användas till i källaren eller så men tunnan är nog bästa stället. Hyllorna hade annars en behandling för att inte saker skulle kana runt. Nu är det ju ett antal skåp 7st ett är så stort att jag kan hiva upp min elektriska trehjuling där. Är nog avsett för sängkläder dagtid om man ska bädda som det är tänkt vilket blir alldeles för mycket för en ensam. Skåpets hyllor låg lösa så jag lär ta bort dom och få en garderob där vilket jag jag saknat. I taket bakåt finns en hylla monterad snyggt gjord i någon vit läderimitation med stoppning - sitter ju i huvudhöjd, ja det var så jag upptäckte den. Ja den blir bortmonterad eftersom takhöjd är viktigt och hyllor finns det nog av. Räknade antal 12 v eluttag 4 st original och ett dubbeluttag i ett skåp med blå lysdioder som alltid lyser, går inte släcka. Ska montera bort det också. Byter ett av uttagen som finns mot ett uttag för usb med inbyggd voltmeter och snabbladdning av telefonen. Enkelt hålet är ju redan klart och bara att koppla in strömmen med två flatstiftskontakter som redan finns. Har sett att spänningen på startbatteriet gått ner borde inte finnas någon okänd strömförbrukare men självurladdningen är ju stor på blybatterier. Kopplade in en laddare jag köpte på skoj på loppis, det är en vanlig eliminator ger 12 v 2a som är kopplad till en liten låda som inte väger något och sen kablar att sätta på batteriet det står att den ska förbättra batteriet, kan ju inte göra någon skada. En bra snurr på startmotorn har det varit men det är ju skillnad mot en diesel som jag är van vid. Ska lägga ut lite foton jag tog inne i bilen idag. Sprutade lite flygrostbortagare från Biltema det blev lila, man ska ju spola av det efter en stund det har jag inte gjort så jag får ta ett varv med en spruta eller kanske trädgårdsslangen räcker. Får nog köpa en flaska till sen blir det ordentlig tvättning och högtryckspruta.
Jag hamnar lite i valet och kvalet när det gäller gasolen och värmen, Får bara plats med en flaska storleken går inte att öka. En hållbar lösning om man tänker lite längre resor eller resor avsides blir det problem att fylla den lilla gasflaskan. En tankflaska skulle lösa det problemet i den mån det finns tillgång till LPG vilket jag måste forska lite i det är nytt för mej. En annan lösning är att montera en dieselvärmare under motorhuven där reservdäcket finns nu och där sätta dit en tank på 10 liter kommer ju räcka ett tag och det life batteriet som är på väg borde ju klara strömförbrukningen. Det största bekymret med det blir hur man blåser in värmen vilket man lösa på flera sätt finns värmare med 4 st mindre slangar som man kan skicka värmen igenom.
Nu har jag ju använt dieselvärmare i några månader och det låter en del men man blir inte så beroende installationen blir inte så svår eftersom avgas och insug är enkelt att ordna friskluften till värmaren får man ta genom intaget till värmefläkten som går ut på motorhuven så inget som är omöjligt. Det problem jag och andra har är att det blir för varmt. Så väldigt lockande att köpa en tankflaska med lämplig koppling bara att öppna bakdörren och tanka flaskan direkt utan att ta hål i plåten vilket heller inte är svårt. Blir ju betydligt billigare med lpg gas, flera på Bahia hade det. vill man inte flytta på bilen kan man bära / köra flaskan till en lämplig mack som måste finnas i närheten.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ja de borde passa direkt, enklast är ju att öppna bakdörren ta bort ett lock där sen kan man ju tanka direkt, utrymmet har vid golvet en stor ventil rakt ut på sidan av bilen. Får bränna upp gasolen jag har nu och fundera hur jag ska göra, men denna sommar klarar jag blir att fixa allt till hösten. Lär bli upptagen detta är ju problem som går att hantera.
 
Toppen