• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har ju väldigt bra armstöd men de sitter för nära kroppen faktisk så trycker de mot kroppen. Det är ju inte standard fia stolar som är ganska bekväma men lite inställningsmöjligheter utan det är såna som Weinsberg satt dit smalare och mindre och en skum anordning så man fälla ner ryggstödet helt mot sitsen vilket tydligen används i någon annan variant av bil.
När man fäller bakåt blir det en knöl i svanken som blir större ju mer man fäller.
Armstöd var bra på förra bilen och helt nödvändiga för att kunna styra bra när det blåste, den här bilen är mycket bättre men när man kör långt vilket jag brukar göra då blir det jobbigt utan armstöd. Bytte till volvostolar i vwbuss jobbigt men bra. Ett av problemen jag har är att stolens skjutmån framåt begränsar sängen i fotändan. Får gå runt på skroten och se vad som finns.
Nästan för mycket för att göra bilen lika bra som den gamla och vädret är inte snällt.
Största problemet är ju vindrutan som verkar läcka på flera ställen vilket måste stoppas, sen saknas avtappningsslangen till luftintaget vilket medför att regnvatten rinner ner på en del av motorn där ett stift sitter. På gamla bilen hade man dragit detta rör så att det rann vatten på svepet till kopplingen så att det rostade fast det tog ett tag innan jag såg problemet men lätt fixat.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ja, se upp med vatten in genom luftintag! Det vet du ju! Och vart det sen tar vägen.
Jag fick vatten ner i sista tändstiftet.... men det kan läcka på andra sätt också... som du skriver.... så detta bör kollas på alla äldre Ducato!
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
För att sätta mer griller i huvudet på dig. Hur känns det i högerfoten när du kört en stund? Jag minns att på den Cosmosen jag hade var vinkeln till gaspedalen så avig att jag fick nästan kramp när vi kört ett tag. Åtgärd: en träbit 2"x4" skruvad i mattan vid gaspedalen. Nåja det hade säkert blivit bättre genom att kröka om gaspedalen men det blev aldrig av innan jag bytte bil.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har ju väldigt bra armstöd men de sitter för nära kroppen faktisk så trycker de mot kroppen. Det är ju inte standard fia stolar som är ganska bekväma men lite inställningsmöjligheter utan det är såna som Weinsberg satt dit smalare och mindre och en skum anordning så man fälla ner ryggstödet helt mot sitsen vilket tydligen används i någon annan variant av bil.
När man fäller bakåt blir det en knöl i svanken som blir större ju mer man fäller.
Armstöd var bra på förra bilen och helt nödvändiga för att kunna styra bra när det blåste, den här bilen är mycket bättre men när man kör långt vilket jag brukar göra då blir det jobbigt utan armstöd. Bytte till volvostolar i vwbuss jobbigt men bra. Ett av problemen jag har är att stolens skjutmån framåt begränsar sängen i fotändan. Får gå runt på skroten och se vad som finns.
Nästan för mycket för att göra bilen lika bra som den gamla och vädret är inte snällt.
Största problemet är ju vindrutan som verkar läcka på flera ställen vilket måste stoppas, sen saknas avtappningsslangen till luftintaget vilket medför att regnvatten rinner ner på en del av motorn där ett stift sitter. På gamla bilen hade man dragit detta rör så att det rann vatten på svepet till kopplingen så att det rostade fast det tog ett tag innan jag såg problemet men lätt fixat.
Det finns dräneringsslangsslangar under varje hörn vid framrutan. De är nästan helt dolda. Risken är att de är igensatta efter alla år. Är det stopp kommer det nog att vara en del vatten kvar under listen. Liknande konstruktion som i ett vanligt kylskåp. Det är ett mellanrum i framskärmarna. Kolla på vänster skärm i mellanrummet, där går det att se en slang. Jag har tänkt att kolla på slangarna min bil i många år glömmer bort att göra det hela tiden.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Bra tips!
Ja när jag körde hem första husbilen från Kungsbacka hann jag inte långt förrän jag fick kramp i benet. Sen har jag haft problem de första dagarna på en långresa. Min bot var att jag satte flaskhållare i teal för båtar på lämpligt ställe i den skruvade jag en plywoodbit som jag la tunt skumgummi kring och satte fast ett grått möbeltyg runt.
Det hade jag sedan som stöd vilket hjälpte mycket.
Blev betydligt bättre när jag lossat främre skruvarna på stolen och lagt en massa brickor emellan så att framänden blev högre, på min nuvarande stol/bil har tidigare ägare lagt en riktigt stor mutter som mellanlägg på samma vis.
Gick runt på skroten i Finspång Fanns 2 bilar med armstöd cheva van som verkade något stora och en annan bil men det var dåligt skick.
Ska jag göra jobbet att byta ska det vara bra grejor, skulle kunna tänka mej original för där finns armstöd och tar jag bort adapter plattan passar det rakt av. Men jämfört med toyotans alla inställningsmöjligheter är det ju skräp.
Sen är det billigt i Finspång men det är nästan bara gamla bilar som står och ruttnar man plockar inget och lägger på lager det får kunderna göra innan de hamnar på högen. Finns ett annat alternativ och det är att ändra den befintliga stolen men man behöver nästan ha tillgång till verkstad.

Ja precis vatten på sista tändstiftet syns det att det varit, Funderar på att täta det ursprungliga hålet och göra ett nytt och dra ut en slang som går ut på marken förbi motorn, samma med dräneringen till expansionskärlet där man på förra bilen lagt slangen så att det precis rann glykolblandat vatten i skarven mellan ventil kåpan och plastkåpan över kamremmen med påföljd att spännrullens lager var rostiga.
Jo knappast en slump mer en beräkning bakom.
Några slangar vid rutan har jag aldrig hört talas om men när det regnar ser man en rännil på varje sida inne i bilen. förmodligen det som får bultarna på stolsunderredet att rosta vilket de gör, blir inte bättre att jordningen till bobatteriet sitter där och drar ström genom rostiga bultar.
Jag misstänker att bilen är för bra och att avrostningen går långsamt i sydliga länder så man måste hjälpa till litet.
En medlem här hade en betydligt nyare bil där han fixade liknande problem med vattenavrinningen som han tagit reda på.
Ska se om jag kan hitta var dessa slangar finns och om jag kan rensa dom!
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Beställde dieselvärmare till husbilen det är billigaste och säkraste sättet att få värme i husbilen.
samtidigt köpte jag en plasttank på 6,5L den inbyggda är väl liten då jag får tanka så ofta att jag måste ha med en reservdunk, vilket jag inte vill ha när jag inte har något utrymme utomhus att förvara den i.
Köpte samtidigt en riktig ljuddämpare som kommer dämpa ljudet riktigt mycket.
En slang som är 3 meter så jag är fri med monteringen av ljuddämparen.
Har ju haft problem med växelspaksknoppen inte riktigt nöjd med hur det blev, såg att man lindat tejp och papper om en knopp på YouTube. När ytter höljet går sönder är det en halvseg kladdig plastmassa som den består av. Nu köpte jag en ny billigt inte säkert den passar.

41t1Kr6RDeL__SY115_SX115_.jpg21zmBtqvdQL__SY115_SX115_.jpg41+17u4cdWL__SY115_SX115_.jpg41bKuu6NdLL__SY115_SX115_.jpg
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Idag fick jag hjälp av min son Fredrik att lossa och lyfta ner takboxen.
Den var gjord i plywood ganska rejäl målad i liknande färg som taket
Satt bra monterad i packställningen på taket.
Nu är det så att jag inte gärna går på stegar och att stå på stege öppna locket och hiva upp saker är inte riktigt min grej kommen till (Över)mogen ålder.
Jo vi tog bort locket och lade in det i bilen tillsammans med hyllan jag tog bort i går.
Bilen blir lite lättare hela tiden batteriet 20kg reservhjulet 25kg osv, säkert en bra bit över 100kg sen den rullade in på min tomt.
Behöver inte spara på vikten har lastvikt på över ett ton.
Gjorde en tråkig upptäckt idag gummi damaskerna över yttre drivknuten på bägge sidorna är helt trasiga så mycket att de är i två helt olika delar. Ganska jobbiga att byta och det är inget jag klarar numera. Läste en gammal tråd där JANKRO skriver att det är enklare att byta hela drivaxeln om jag fattat rätt.
Känns inget i ratten så knutarna verkade ha klarat sej, tittade ju på damaskerna innan jag köpte den men det syntes inte när hjulen står rakt fram.
Verkar billigast att handla på Ebay vilket jag nästan aldrig gör. Ser ut som det är olika längder på Drivaxlarna får nog begära hjälp med beställningen.
Sen det knepiga mutter på den stången som med gummibussningar ska se till att fjäderbenet är i ett fast läge var inte åtdragen brickan på baksidan var precis lös fick dra en hel centimeter.
Bussningarna såg inte gamla ut och fästet som sitter i en plåt med 3 skruvar var inte rostigt på någon sida?
Likaså balken de satt fast i var svart men inte rostig kofångaren är inte rak men det såg jag från början en enkel parkeringskada tänkte jag.
Som det verkar har bilen kört in i något hårt en lyktstolpe eller liknande ganska ordentligt kanske som jag gjorde en gång en stenbumling vi en parkering i rätt höjd för att inte synas.
Finns ett papper om fyrhjulsinställning de bakre går inte ställa in konstigt om man gjort den efter det bytet så borde det bli fel om muttern inte var åtdragen ratten har ju ibland inte stått rakt kanske den gör nu. Annars har bilen gått bra på vägen.
Lite närmare en personbil men jag känner mej inte beredd att ha den som enda bil även om det är fullt möjligt. Finns inget att spara eftersom skatt och försäkring landar på 2000kr/år så det är ju inte mycket det kostar och halva bensinförbrukningen och bekvämligheten gör att jag behåller den om inte omständigheterna förändras.
Tog bort en kartläsarlampa originalmonterad. Kunde ju behållit den bara att byta glödlampa, men tycker den störde och var svårinställd. när jag drog ut elkabeln for det ur rost så den var ju rostig.
Tog bort en hylla snyggt gjord men satt så att jag lätt slog i huvudet där hade hempularen lagt en kabel till en ledlist så den åkte i soptunnan. Den var kopplad till en strömbrytare vid dörren. Knepigt ledlisten var ful och lysdioderna stack i ögonen men strömbrytaren var i gammal stil brun och liknande har jag sett men det har varit typ 40-tal. Blir mer belysning att byta men det är ingen brådska, just nu ska den bli klar för vägen.
En positiv sak var att jag såg inga rostskador under bilen vilket jag sett massor av på youtube med samma chassie, däremot en plåt under kylaren var rostig den tror jag är enkel att ta bort och byta.
Den som söker han finner det han inte vill veta, den som stoppar huvudet i sanden slipper eländet .
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Idag fick jag hjälp av min son Fredrik att lossa och lyfta ner takboxen.
Den var gjord i plywood ganska rejäl målad i liknande färg som taket
Satt bra monterad i packställningen på taket.
Nu är det så att jag inte gärna går på stegar och att stå på stege öppna locket och hiva upp saker är inte riktigt min grej kommen till (Över)mogen ålder.
Jo vi tog bort locket och lade in det i bilen tillsammans med hyllan jag tog bort i går.
Bilen blir lite lättare hela tiden batteriet 20kg reservhjulet 25kg osv, säkert en bra bit över 100kg sen den rullade in på min tomt.
Behöver inte spara på vikten har lastvikt på över ett ton.
Gjorde en tråkig upptäckt idag gummi damaskerna över yttre drivknuten på bägge sidorna är helt trasiga så mycket att de är i två helt olika delar. Ganska jobbiga att byta och det är inget jag klarar numera. Läste en gammal tråd där JANKRO skriver att det är enklare att byta hela drivaxeln om jag fattat rätt.
Känns inget i ratten så knutarna verkade ha klarat sej, tittade ju på damaskerna innan jag köpte den men det syntes inte när hjulen står rakt fram.
Verkar billigast att handla på Ebay vilket jag nästan aldrig gör. Ser ut som det är olika längder på Drivaxlarna får nog begära hjälp med beställningen.
Sen det knepiga mutter på den stången som med gummibussningar ska se till att fjäderbenet är i ett fast läge var inte åtdragen brickan på baksidan var precis lös fick dra en hel centimeter.
Bussningarna såg inte gamla ut och fästet som sitter i en plåt med 3 skruvar var inte rostigt på någon sida?
Likaså balken de satt fast i var svart men inte rostig kofångaren är inte rak men det såg jag från början en enkel parkeringskada tänkte jag.
Som det verkar har bilen kört in i något hårt en lyktstolpe eller liknande ganska ordentligt kanske som jag gjorde en gång en stenbumling vi en parkering i rätt höjd för att inte synas.
Finns ett papper om fyrhjulsinställning de bakre går inte ställa in konstigt om man gjort den efter det bytet så borde det bli fel om muttern inte var åtdragen ratten har ju ibland inte stått rakt kanske den gör nu. Annars har bilen gått bra på vägen.
Lite närmare en personbil men jag känner mej inte beredd att ha den som enda bil även om det är fullt möjligt. Finns inget att spara eftersom skatt och försäkring landar på 2000kr/år så det är ju inte mycket det kostar och halva bensinförbrukningen och bekvämligheten gör att jag behåller den om inte omständigheterna förändras.
Tog bort en kartläsarlampa originalmonterad. Kunde ju behållit den bara att byta glödlampa, men tycker den störde och var svårinställd. när jag drog ut elkabeln for det ur rost så den var ju rostig.
Tog bort en hylla snyggt gjord men satt så att jag lätt slog i huvudet där hade hempularen lagt en kabel till en ledlist så den åkte i soptunnan. Den var kopplad till en strömbrytare vid dörren. Knepigt ledlisten var ful och lysdioderna stack i ögonen men strömbrytaren var i gammal stil brun och liknande har jag sett men det har varit typ 40-tal. Blir mer belysning att byta men det är ingen brådska, just nu ska den bli klar för vägen.
En positiv sak var att jag såg inga rostskador under bilen vilket jag sett massor av på youtube med samma chassie, däremot en plåt under kylaren var rostig den tror jag är enkel att ta bort och byta.
Den som söker han finner det han inte vill veta, den som stoppar huvudet i sanden slipper eländet .
Jag har likadant på min 89:a, trasig yttre dammask höger drivaxel. Den inre hade lossnat för några år sen. Jag hade i nytt fett. Drivknutarna har säkert tagit lite stryk när det saknades fett samt pga eventuell smuts som har tagit sig in. Inget som jag dock märker. Jag kommer att beställa byte av höger drivaxel. Inget som jag vill göra själv.
Vänster drivaxel byttes för 20 år sen.

Det gäller att hitta en verkstad och en mekaniker som kan de här gamla bilarna.
Det kan nog vara den stora utmaningen. Samma sak om man ska byta hjullager.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har likadant på min 89:a, trasig yttre dammask höger drivaxel. Den inre hade lossnat för några år sen. Jag hade i nytt fett. Drivknutarna har säkert tagit lite stryk när det saknades fett samt pga eventuell smuts som har tagit sig in. Inget som jag dock märker. Jag kommer att beställa byte av höger drivaxel. Inget som jag vill göra själv.
Vänster drivaxel byttes för 20 år sen.

Det gäller att hitta en verkstad och en mekaniker som kan de här gamla bilarna.
Det kan nog vara den stora utmaningen. Samma sak om man ska byta hjullager.
Jag har haft ett långt samtal med Jankro om byte av bälg eller drivaxel, ska man betala timpris så är byte av drivaxel att föredra. Höger är lite mer jobb med och ett stödlager. Ska man skaffa verktyg för att få bort stora muttern och sen krypa på marken verkar det jobbigt.
Jag kommer leja bort jobbet till en verkstad, jag får se hur det går med byte av bussningar och växelådsfäste om de kan göra ett sånt jobb. Egentligen inte svårt om man har lyft och verktyg. Egentligen skulle man köra ner till Spanien för själva jobbet hade inte tänkt att köra så långt. Tittat lite snabbt på ebay och de är billigare än autodoc och en massa sidor som ägs av autodoc.
Jag fick rådet att byta axeltätningar samtidigt.
Hade hoppats att Biltemas damask skulle gå att använda men det måste vara den sorten som har en lite konstig form för att den inte ska gå emot någonstans, ska forska mer på det. Hade varit guld värt om det fungerat.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Har forskat vidare och hittat orsaken till att det är problem med delbara damasker av mer normal form har även funderat ut en lösning som är lite diskutabel men det tar jag inte nu.
Man kan se det på bilden som jag klippt ut från ett PDF dokument som jag inte visste att jag hade.

Damask.jpg20240227_145401.jpg

Vid kraftig nedfjädring kommer den framåtriktade stången att gå i en damask av annan form, och damasken kommer ju att nötas ner av friktionen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har forskat vidare och hittat orsaken till att det är problem med delbara damasker av mer normal form har även funderat ut en lösning som är lite diskutabel men det tar jag inte nu.
Man kan se det på bilden som jag klippt ut från ett PDF dokument som jag inte visste att jag hade.

Visa bilaga 232858Visa bilaga 232859

Vid kraftig nedfjädring kommer den framåtriktade stången att gå i en damask av annan form, och damasken kommer ju att nötas ner av friktionen.
Den framåtriktade stången heter egentligen Casterstag, ;)
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
I texterna kallas den för reaction strut i en manual men jag har sett namnet retard också. Går att justera caster en aning men samtidigt ändrar den toe in så man måste kompensera. Tror den påverkar återgången på ratten en hel del och även gör bilen konstgjort understyrd precis som språnget på framgaffeln på en cykel vilket gör att man kan cykla utan att hålla i styret.
Har en ide om att man borde kunna fästa den på undersidan istället för översidan då kommer den vara ur vägen för en vanlig damask men man blir tvungen att shimsa upp läget, det står att man kan använda 1-3 brickor 2,5 mm tjocka.
I vilket fall skulle jag vilja ha en till bricka eftersom det bara finns en nu.
Innan styrservo fanns var det vanligt att man bara släppte ratten efter ett gathörn så rätade bilen upp sej av sig självt. Det gjorde inte min gamla husbil i början var det så att man fick hjälpa till och styra tillbaka.
När nu muttern till stången inte var åtdragen så var det ca 10mm glapp men trots det gick det ganska bra att köra men det blev ju kraftig toe in när man gasade. Ska prova och köra det är mycket möjligt att det är bra nu. Hur det blivit som det var är märkligt muttern är ju en låsmutter med nyloninlägg, men den såg använd ut.
Jag misstänker den blivit bortglömd när man bytte en del saker i samband med att man kört på något väghinder.
Tyder på att det är en amatör som gjort jobbet och glömt självkontrollen att checka av allt när man är klar vilket man alltid ska göra när man tror man är klar.
Bilen står med 500w värme och avfuktare vill få bort lukten av hund, det var en stor blöt matta med hundhår och en del mindre mattor fram som var blöta plus gummimattor. Lukten sitter kvar än men inte så mycket. Skulle ha en ozon apparat, jag har en väldigt gammal sollampa som det luktar ozon om när den går fast den drar mycket ström och verkar farlig att lämna på.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Har lagt in manualen till gamla fiatbilar det handlar om bensinmotorer och chassi till en hel del av de gamla husbilarna. Många tydliga teckningar där man tydligt kan se hur saker sitter ihop och instruktioner för att laga/byta. PDF 67 Mb
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har haft ett långt samtal med Jankro om byte av bälg eller drivaxel, ska man betala timpris så är byte av drivaxel att föredra. Höger är lite mer jobb med och ett stödlager. Ska man skaffa verktyg för att få bort stora muttern och sen krypa på marken verkar det jobbigt.
Jag kommer leja bort jobbet till en verkstad, jag får se hur det går med byte av bussningar och växelådsfäste om de kan göra ett sånt jobb. Egentligen inte svårt om man har lyft och verktyg. Egentligen skulle man köra ner till Spanien för själva jobbet hade inte tänkt att köra så långt. Tittat lite snabbt på ebay och de är billigare än autodoc och en massa sidor som ägs av autodoc.
Jag fick rådet att byta axeltätningar samtidigt.
Hade hoppats att Biltemas damask skulle gå att använda men det måste vara den sorten som har en lite konstig form för att den inte ska gå emot någonstans, ska forska mer på det. Hade varit guld värt om det fungerat.
Helt rätt att byta axeltätningen i samband byte av drivaxlarna. Jag gjorde det. Det var verkstan som ringde mig och sa att det läckte vid växellådan. Vilken service.
Den verkstan finns tyvärr inte kvar längre.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har inte ättika heller avskyr lukten. En av orsakerna att jag äter lite grönsaker är att det verkar vara ättika i det som de häller på. Fräter på magen. Hade någon apparat men vet inte om den fungerar. När jag växte upp lade man en massa bomull mellan fönstren och en äggkopp med ättika på vintern när man satte dit innanfönstren.
Har en avfuktare igång nu och 500w element 16grader och 45% luftfuktighet. Kostar en del men det får det göra. Ska provköra bilen efter att jag drog åt casterstaget jag tycker den benämningen säjer mer än de engelska jag hittat.
Hade jag sett det från början hade jag förstått funktionen bättre, på gamla bilen hade jag den inlämnad och de fakturerade mej 50kr för en sönderdragen mutter på det staget använde väl muttermaskin. Den firman finns inte kvar det är en annan firma i deras lokaler nu.
När jag beställer drivknutarna ska jag absolut beställa tätningar samtidigt. Rätt mycket jobb att byta dom efteråt.
Min beundran till Jankro han är som ett levande uppslagsverk och han kan göra en komplett arbetsbeskrivning av alla stegen i byte av drivknutar och en massa annat.
Jag har inte hört någon kommentar om min ide om att sätta casterstaget på undersidan av länkarmen för att få dit en delbar bälg, väntar med spänning på de som kan mycket mer än mej det är ju därför man kan komma med tokiga ideer ibland när man tänker utanför "Lådan".
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har inte ättika heller avskyr lukten. En av orsakerna att jag äter lite grönsaker är att det verkar vara ättika i det som de häller på. Fräter på magen. Hade någon apparat men vet inte om den fungerar. När jag växte upp lade man en massa bomull mellan fönstren och en äggkopp med ättika på vintern när man satte dit innanfönstren.
Har en avfuktare igång nu och 500w element 16grader och 45% luftfuktighet. Kostar en del men det får det göra. Ska provköra bilen efter att jag drog åt casterstaget jag tycker den benämningen säjer mer än de engelska jag hittat.
Hade jag sett det från början hade jag förstått funktionen bättre, på gamla bilen hade jag den inlämnad och de fakturerade mej 50kr för en sönderdragen mutter på det staget använde väl muttermaskin. Den firman finns inte kvar det är en annan firma i deras lokaler nu.
När jag beställer drivknutarna ska jag absolut beställa tätningar samtidigt. Rätt mycket jobb att byta dom efteråt.
Min beundran till Jankro han är som ett levande uppslagsverk och han kan göra en komplett arbetsbeskrivning av alla stegen i byte av drivknutar och en massa annat.
Jag har inte hört någon kommentar om min ide om att sätta casterstaget på undersidan av länkarmen för att få dit en delbar bälg, väntar med spänning på de som kan mycket mer än mej det är ju därför man kan komma med tokiga ideer ibland när man tänker utanför "Lådan".
Om du flyttar casterstaget till undersidan av bärarmen kommer du att få en annan geometriförändring vid fjädring än vad framvagnen är konstruerad för. Beroende på vilken höjd bilen har kommer castervinkeln att minska/öka mera vid fjädringsrörelser vilket knappast är önskvärt.
Mitt råd är, låt byta drivaxel, det är inte särskilt svårt men ganska kraftkrävande. Muttern till drivaxeln har högt åtdragningsmoment, på min typ
230 50Kgm, det kräver för hand 3/4" verktyg med 1m hävarm, eller en rejäl mutterdragare. Momentet på din bil vet jag inte men det bör vara liknande.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Får kolla finns en fd elev som har en uthyrningsfirma här i finspång.
Momentet är 50kg det är ett jobb jag får lämna bort det är lite därför som jag vill undvika att byta driv axel eftersom det lär kosta ganska mycket, men de lär ha utrustning att ta bort muttern.
Jag märkte av en tydlig geometri förändring vid ned fjädring på min gamla bil kan ha berott på dåliga bussningar? Om jag styrde ner i en grop med ena hjulet styrde den åt sidan och jag funderade mycket på orsaken.
Kommer jag ihåg rätt så styrde den åt vänster när höger hjul körde ner i en grop jag hade hellre velat ha det tvärtom för att kompensera.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Får kolla finns en fd elev som har en uthyrningsfirma här i finspång.
Momentet är 50kg det är ett jobb jag får lämna bort det är lite därför som jag vill undvika att byta driv axel eftersom det lär kosta ganska mycket, men de lär ha utrustning att ta bort muttern.
Jag märkte av en tydlig geometri förändring vid ned fjädring på min gamla bil kan ha berott på dåliga bussningar? Om jag styrde ner i en grop med ena hjulet styrde den åt sidan och jag funderade mycket på orsaken.
Kommer jag ihåg rätt så styrde den åt vänster när höger hjul körde ner i en grop jag hade hellre velat ha det tvärtom för att kompensera.
På så gamla bilar som vi pratar om här kan man nästan vara säker på att det finns bussningar som inte är ok, antingen direkt trasiga eller
att de hårdnat eller blivit mjukare på ett sätt som inte är önskvärt, Casterstagsbussningarna som ju drogs åt på din bil är ju definitivt en kandidat
för byte om de är spruckna eller väldigt komprimerade, de skall ju fjädra när du kör på en ojämnhet eller ned i en håla och därigenom ta upp en del av krafterna så att det inte skadar bilen eller skakar onödigt mycket i ratten. Idealiskt skall man ju kolla alla bussningarna i framvagnen och
byta de som ser misstänkta ut, och naturligtvis motsvarande på andra sidan så att de får lika egenskaper. Sedan göra en framvagnsinställning
så får man med största säkerhet en betydligt trevligare bil att köra.
 
Toppen