• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag skrev ju om den gamla bilens problem, var ute och provkörde bussningarna såg inte gamla ut men eftersom man tydligen har skadat framvagnen och bytt en del plåt delar utan att dra åt muttern så har casterstången hela tiden strävat framåt med toe in som följd och framdäcken är mer slitna i ytterkant vilket visar att de plogat. Dock gick den väldigt bra att köra fast ratten står inte rakt fram när jag kör rakt fram får avvakta vad verkstaden säjer när man bytt alla bussningar. Jag ska få vara med när man lagar bilen, som hans sons gamle lärare har jag kanske ett visst förtroende.
De har utrustning för att göra hjulinställning, jag ska jaga rätt på ett par brickor att shimsa caster med.
Man får inte glömma att de inställningar från fiatfabriken gäller skåp eller lätta lastbilar i förmodligen kortkörningar stads miljö eller liknande.
Då vill man ju ha en lättsvängd bil för gathörn och små vägar, jag vill ju ha en stabil bil rakt fram och som gör att man känner vart bilen strävar i en kurva. Det där är ju inte något som man behöver tänka på när man inte har mycket vägkänsla i en modern bil med el-servo där man kan programmera hur bilen ska uppföra sej.
Jag är ju uppväxt med att man kände det mesta i ratten och visste direkt när det var halt eller det vattenplanade på något framhjul.
Det har en del med körglädje att göra och det var ofta en del av biltesterna förr i tiden idag är ofta ratten helt död alla vibrationer och ryckningar i ratten man kände då är ju borta.
Jag läser och tar åt mej av dina synpunkter Montreal och jag lutar nog åt att ta till mej av din åsikt att inte fibbla med styrgeometrin man är ju amatör och kan ställa till det ordentligt, man har helt enkelt varken verktygen eller erfarenheten. Det är nog bäst att det blir så mycket original som möjligt. Brickorna för caster var mellan 1 - 3 st 2,5mm st. En extra kan inte vara fel men det kan vara så att de ska användas för att få inställningarna rätt beroende på olikheter vid tillverkningen. Är ju inte lätt att shimsa in när man måste skruva bort staget eller fästet för att ändra shimsningen.
En del tycker det är bra med programmerad servo men det blir en tråkig körning eller så tillhör man nördgänget som håller på att dö ut.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag skulle skriva ett par rader om motorn också.
Den startade direkt när choken är ute och den är kall, när den är varm måste man gasa och den behöver gå några varv innan den startar.
Det tycker inte jag är normalt så det blir att se om inte blandningsskruven står fel den sitter för bra till för att inte skruva på, sen är tomgången vid varm motor för hög och det gör att det kan bli svårare att få i 1an när man parkerar.
Motorn går väldigt bra ryker när den är kall. Jag fick ju i en del Rvs i oljan och den kändes bättre efter det kanhända att tomgången är högre beroende på det eftersom friktionen minskar och cylindrarna för en mer jämn kompression.
Nu är ju bilen ganska lätt med allt jag plockat ut gissa vad tung en tjock blöt matta är, finns ju inget vatten i någonstans eller saker för boendet.
Den är ganska olik min gamla husbil som var mera lastbilslik den här är mest det den egentligen är en skåpbil som fungerar ganska bra i tätorter, mycket mer lättkörd och lättparkerad. Mycket mer stadig förmodligen kan jag köra betydligt fortare om jag vill inga problem att följa trafiken och ryms lätt i en parkeringsruta. Saknar en backkamera har en omonterad apparat varning att backa på något men en kamera är överlägsen skulle sätta den uppe vid taket så jag får fågelperspektiv när jag ska parkera.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag skrev ju om den gamla bilens problem, var ute och provkörde bussningarna såg inte gamla ut men eftersom man tydligen har skadat framvagnen och bytt en del plåt delar utan att dra åt muttern så har casterstången hela tiden strävat framåt med toe in som följd och framdäcken är mer slitna i ytterkant vilket visar att de plogat. Dock gick den väldigt bra att köra fast ratten står inte rakt fram när jag kör rakt fram får avvakta vad verkstaden säjer när man bytt alla bussningar. Jag ska få vara med när man lagar bilen, som hans sons gamle lärare har jag kanske ett visst förtroende.
De har utrustning för att göra hjulinställning, jag ska jaga rätt på ett par brickor att shimsa caster med.
Man får inte glömma att de inställningar från fiatfabriken gäller skåp eller lätta lastbilar i förmodligen kortkörningar stads miljö eller liknande.
Då vill man ju ha en lättsvängd bil för gathörn och små vägar, jag vill ju ha en stabil bil rakt fram och som gör att man känner vart bilen strävar i en kurva. Det där är ju inte något som man behöver tänka på när man inte har mycket vägkänsla i en modern bil med el-servo där man kan programmera hur bilen ska uppföra sej.
Jag är ju uppväxt med att man kände det mesta i ratten och visste direkt när det var halt eller det vattenplanade på något framhjul.
Det har en del med körglädje att göra och det var ofta en del av biltesterna förr i tiden idag är ofta ratten helt död alla vibrationer och ryckningar i ratten man kände då är ju borta.
Jag läser och tar åt mej av dina synpunkter Montreal och jag lutar nog åt att ta till mej av din åsikt att inte fibbla med styrgeometrin man är ju amatör och kan ställa till det ordentligt, man har helt enkelt varken verktygen eller erfarenheten. Det är nog bäst att det blir så mycket original som möjligt. Brickorna för caster var mellan 1 - 3 st 2,5mm st. En extra kan inte vara fel men det kan vara så att de ska användas för att få inställningarna rätt beroende på olikheter vid tillverkningen. Är ju inte lätt att shimsa in när man måste skruva bort staget eller fästet för att ändra shimsningen.
En del tycker det är bra men det blir en tråkig körning eller så tillhör man nördgänget som håller på att dö ut.
En mycket viktig rekommendation: Se alltid till att allt är i bra skick som original innan man börjar modifiera, annars har man ju ingen bas att stå på, och biltillverkarnas konstruktörer är inte dumma, de mesta de har konstruerat fungerar faktiskt riktigt bra.
 
Senast ändrad:

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ja till och med hur när och var det ska rosta har de fått till, måste varit mycket funderande att få vattnet att rinna till bäst ställe och kalkylera att det hamnar utanför garantitiden.
Man tycker att biltidningarna med sina tester kunde visa på en del viktiga fel som de säkert känner till men det handlar ju om annons pengar.
Har man en gammal husbil är det en fördel om man är halvvägs bilmek förr hade man inte tiden nu har man inte den fysiska konditionen.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Resonemanget med caster och brickor har strandat i ett feltänk. Det ska naturligtvis vara så att en bricka är optimalt för en husbil som ska gå mycket landsväg.
Hade en shopper moped ja flera faktiskt, de var ganska tungstyrda sen köpte jag en där man ändrat ganska mycket där fram jag trodde det var för fjädringens skull men man hade ändrat caster så att den blev mycket mer lättstyrd många som köpte en sån hade ju handikapp. Tråkigt att den var så dåligt gjord från början men den gick att köpa på bidrag och var enda sättet att komma ut för många handikappade.
Allt sånt som var viktigt med hjulgeometri har försvunnit eftersom man inte behöver känna något i ratten längre en ratt är ganska död numera enligt mitt sätt att se. När man kört en gammal Saab tvåtakt där man kände allt i ratten hela tiden tycker man att man inte har samma kontroll längre man känner inte om det är halt numera.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Amazon skickar meddelanden om att mina beställningar anländer det är ju dieselvärmaren och avgasslang och ljuddämparen och bränsledunken som flögs från kina till holland där den är hos tullen.
Ljudämpare och avgasslang har jag redan fått flera dagar för tidigt blir samma med värmaren.
Kan testa ganska snabbt har ett laddat batteri och diesel bara tanka och starta.
Nyfiken på om pumpen är tyst för det är ett jobbigt ljud.
Får handla ett par meter elkabel, behöver ju bara pluskabeln minus finns ju i chassiet.
Tror det är rätt beslut att komma bort från gasolberoendet värmen är ju det som man har svårast att klara sej utan.
Det jag funderar lite på är en solpanel har ju en - ganska dyr 50watt som är en liten portfölj ett annat år ett annat projekt...
När lådan från taket kom bort finns det ju plats för en mindre solpanel men ingenstans att att frakta saker man inte vill ha inne. funderade på att ansluta den helt utan regulator vilket skulle fungera med ett blybatteri men ett lpf har ju en bms om den slår ifrån och några känsliga elektroniska saker är anslutna kommer ju spänningen hoppa upp till 19v och det kan bli dyrt.
Nästa vecka får jag bilen lagad och servad då handlar det om att göra en bekväm säng har funderat mycket på en lösning. Orginalet soffa som kan bäddas till en dubbelsäng har jag övergivit.
Eftersom det är problem med längden fungerar det med att höja sängen ryggstödet går att vika helt ned och man kan bygga en något högre säng där man fäller ned en skiva på ryggstödet för full längd.
Känns som att det bästa blir att överge den soffa som verkar trevlig att sitta i som det är nu och de dynor som hör ihop . Och göra något helt nytt.
En genväg jag funderat på är att köpa en säng som passar i måtten någorlunda och är lätt att ändra. Bara ta ut det gamla och in med nytt madrasser har jag tror jag som passar.
Eftersom jag planerar att åka på mötet i Karlstad i maj kanske jag inte hinner färdigt. Så det blir att använda originalet.
Det är en väsentlig skillnad mellan min gamla bil och den här som är ett par år äldre den gamla kändes ganska mycket som en lastbil och väldigt vindkänslig och spårkänslig. Den här är mycket närmare en gammal personbil eller skåpbil. Alltså mycket mer körbar bil och betydligt trevligare att köra och enkel att använda att handla med man kan enkelt parkera men jag saknar backkamera. Så körmässigt ganska bra även fast den är manuell och rattväxel.
Hur boendet blir är en annan sak men jag tror det blir ganska lika den andra bilen när man kommit tillrätta.
Den står med vardera benet i två världar personbil och husbil. Ganska ovanligt då -87 men verkar öka väldigt i europa vi ligger som vanligt efter men så är vårt land ganska annorlunda där parkeringsproblemen inte hunnit ikapp.
Jag kommer ihåg Jojje som inte ville åka mer eftersom det var så trångt och besvärligt i Europa. Men det var då bomber och skjutningar började och de valde att åka ner ett år till som blev Jojjes sista.
När man ser hembyggda bilar i samma storlek har man inte samma utrustning och en massa bekymmer när man ska bädda ner och upp. Trots att den blev ganska dyr och fortsätter kosta så verkar den ganska ensam i sin klass än så länge. Vet inte om det finns några som fortfarande körs i Sverige. Det finns ju några varianter på samma tema från Fiat. men inget jag sett trots flitigt resande, en förklaring är att de rostar som alla plåtisar och det lär vi se mer av här på forumet, troligen har ett antal plåtisar rostskador men det kanske inte syns än. De bilar de är byggda på var ju gjorda att gå tufft i 10 år sen mer eller mindre skrot. Finns en hel del gamla skåpbilar till salu.
Till de som har en plåtis lite äldre vill jag ge ett råd att kolla upp underredet och dörrar för att i tid kunna göra åtgärder.
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.706
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Amazon skickar meddelanden om att mina beställningar anländer det är ju dieselvärmaren och avgasslang och ljuddämparen och bränsledunken som flögs från kina till holland där den är hos tullen.
Ljudämpare och avgasslang har jag redan fått flera dagar för tidigt blir samma med värmaren.
Kan testa ganska snabbt har ett laddat batteri och diesel bara tanka och starta.
Nyfiken på om pumpen är tyst för det är ett jobbigt ljud.
Får handla ett par meter elkabel, behöver ju bara pluskabeln minus finns ju i chassiet.
Tror det är rätt beslut att komma bort från gasolberoendet värmen är ju det som man har svårast att klara sej utan.
Det jag funderar lite på är en solpanel har ju en - ganska dyr 50watt som är en liten portfölj ett annat år ett annat projekt...
När lådan från taket kom bort finns det ju plats för en mindre solpanel men ingenstans att att frakta saker man inte vill ha inne. funderade på att ansluta den helt utan regulator vilket skulle fungera med ett blybatteri men ett lpf har ju en bms om den slår ifrån och några känsliga elektroniska saker är anslutna kommer ju spänningen hoppa upp till 19v och det kan bli dyrt.
Nästa vecka får jag bilen lagad och servad då handlar det om att göra en bekväm säng har funderat mycket på en lösning. Orginalet soffa som kan bäddas till en dubbelsäng har jag övergivit.
Eftersom det är problem med längden fungerar det med att höja sängen ryggstödet går att vika helt ned och man kan bygga en något högre säng där man fäller ned en skiva på ryggstödet för full längd.
Känns som att det bästa blir att överge den soffa som verkar trevlig att sitta i som det är nu och de dynor som hör ihop . Och göra något helt nytt.
En genväg jag funderat på är att köpa en säng som passar i måtten någorlunda och är lätt att ändra. Bara ta ut det gamla och in med nytt madrasser har jag tror jag som passar.
Eftersom jag planerar att åka på mötet i Karlstad i maj kanske jag inte hinner färdigt. Så det blir att använda originalet.
Det är en väsentlig skillnad mellan min gamla bil och den här som är ett par år äldre den gamla kändes ganska mycket som en lastbil och väldigt vindkänslig och spårkänslig. Den här är mycket närmare en gammal personbil eller skåpbil. Alltså mycket mer körbar bil och betydligt trevligare att köra och enkel att använda att handla med man kan enkelt parkera men jag saknar backkamera. Så körmässigt ganska bra även fast den är manuell och rattväxel.
Hur boendet blir är en annan sak men jag tror det blir ganska lika den andra bilen när man kommit tillrätta.
Den står med vardera benet i två världar personbil och husbil. Ganska ovanligt då -87 men verkar öka väldigt i europa vi ligger som vanligt efter men så är vårt land ganska annorlunda där parkeringsproblemen inte hunnit ikapp.
Jag kommer ihåg Jojje som inte ville åka mer eftersom det var så trångt och besvärligt i Europa. Men det var då bomber och skjutningar började och de valde att åka ner ett år till som blev Jojjes sista.
När man ser hembyggda bilar i samma storlek har man inte samma utrustning och en massa bekymmer när man ska bädda ner och upp. Trots att den blev ganska dyr och fortsätter kosta så verkar den ganska ensam i sin klass än så länge. Vet inte om det finns några som fortfarande körs i Sverige. Det finns ju några varianter på samma tema från Fiat. men inget jag sett trots flitigt resande, en förklaring är att de rostar som alla plåtisar och det lär vi se mer av här på forumet, troligen har ett antal plåtisar rostskador men det kanske inte syns än. De bilar de är byggda på var ju gjorda att gå tufft i 10 år sen mer eller mindre skrot. Finns en hel del gamla skåpbilar till salu.
Till de som har en plåtis lite äldre vill jag ge ett råd att kolla upp underredet och dörrar för att i tid kunna göra åtgärder.
Jag får väl titta under min den tolv år nu glad påsk på dig
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
jag tror den var tre år och ganska nyköpt när vi åkte till spanien 2016 vill minnas att du gav 430000kr för den.
Idag har de priserna stigit så mycket att du säkert får ut det om du skulle sälja, det var väl lyxversionen Roadcrusier.
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.706
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
jag tror den var tre år och ganska nyköpt när vi åkte till spanien 2016 vill minnas att du gav 430000kr för den.
Idag har de priserna stigit så mycket att du säkert får ut det om du skulle sälja, det var väl lyxversionen Roadcrusier.
Tror inte att jag får så mycket kört 17000 mil nu tänkte köra två år till tänkte komma upp och hälsa på dig och kolla på din bil
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Tror inte att jag får så mycket kört 17000 mil nu tänkte köra två år till tänkte komma upp och hälsa på dig och kolla på din bil
Ja det kan du göra går att stå på gatan utanför och el har jag. Bara ring före så jag är hemma har ju en del inbokade ärenden nu när man kan gå ur ide. Skönt att påsken är avklarad förra året var jag på greven så här dags på väg hem via Kiel färjan. Då var jag ganska trött på husbilslivet.
Men nya bilen är så smidig att köra drog igång värmaren igår den startade bra men låter lite måste läsa inställningarna. Dieselvärmaren kommer på onsdag
41t1Kr6RDeL__SY115_SX115_.jpg
blir ju lätt att installera är massor med plats i motorrummet.
på onsdag ska den på verkstad byta bussningar växellådsfäste upphängning ljuddämpare byta olja och filter så jag kan slå i RVS och se hur bra motorn blir har fuskat med en lite skvätt redan och den känns bättre.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
I samband med att jag haft en laddare inkopplad till startbatteriet 12,2v utan laddning och inga förbrukare. så råkade jag klämma på en slang som borde haft vatten, tomt i behållaren fyllde 1,5 liter. när jag startade och sen körde med choke så jag både blårök och ånga. Det försvann ganska så snart vid en kortare körning men misstänker såklart topplockspackningen med ett mindre läckage. Problemet är våta cylinderfoder det kan alltså läcka vid cylinderfoten någonstans. Motorn går väldigt bra men vid varm motor behövs ett antal varv och gas, förmodligen har någon skruvat på blandningsskruven .
Borde ta bort ventilkåpan och efterdra topplocket med något högre moment än standard. Innan problemet blir större.
Sen batteriet som går ner till 12.2v efter laddning 13,2v vid laddning körning går det lätt upp över 14v men faller fort vid belastning utan laddning. Det står biltema på det och ser nytt ut bilen startar lätt men hur länge?
Skulle gärna göra ett belastningsprov men känns nästan onödigt, min erfarenhet säjer att det verkar kört.
Skulle vilja ha ett lifep04 utan bms skulle ju fungera att starta och samsas med bobatteriet.
Jo det håller säkert ett tag till men så fort det blir problem så kommer det lägga lök på laxen och strejka i ett känsligt läge.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
I samband med att jag haft en laddare inkopplad till startbatteriet 12,2v utan laddning och inga förbrukare. så råkade jag klämma på en slang som borde haft vatten, tomt i behållaren fyllde 1,5 liter. när jag startade och sen körde med choke så jag både blårök och ånga. Det försvann ganska så snart vid en kortare körning men misstänker såklart topplockspackningen med ett mindre läckage. Problemet är våta cylinderfoder det kan alltså läcka vid cylinderfoten någonstans. Motorn går väldigt bra men vid varm motor behövs ett antal varv och gas, förmodligen har någon skruvat på blandningsskruven .
Borde ta bort ventilkåpan och efterdra topplocket med något högre moment än standard. Innan problemet blir större.
Sen batteriet som går ner till 12.2v efter laddning 13,2v vid laddning körning går det lätt upp över 14v men faller fort vid belastning utan laddning. Det står biltema på det och ser nytt ut bilen startar lätt men hur länge?
Skulle gärna göra ett belastningsprov men känns nästan onödigt, min erfarenhet säjer att det verkar kört.
Skulle vilja ha ett lifep04 utan bms skulle ju fungera att starta och samsas med bobatteriet.
Jo det håller säkert ett tag till men så fort det blir problem så kommer det lägga lök på laxen och strejka i ett känsligt läge.
Har du tagit bort tändstiften. Färgen på dom säger en hel del om hur motorn går. Det gäller att vara försiktig. Det är aluminium toppar i de här bilarna.

Kolla även att accelerationspumpen fungerar på förgasaren. Bästa sättet är att ta bort slangen till förgasaren för att se om det kommer en stråle med bensin. Den kan även behövas att ställas in. Kolla även att chokespjället fungerar som det ska, stänger och öppnar.

En klen slang är ansluten till insuget under förgasaren. Den kommer från locket på toppen av ventilkåpan. Den är en del av vevhusventilationen. Den slangen kan behöva kollas upp. Vevhusventilationen är ganska känslig för kyla. Den kan vara igensatt. Det finns två grovfilter/oljefällor. Ett är där man fyller på motorolja den andra finns i ett likadant lock på ventilkåpan. De kan vara helt igensatta.

Det elektriska munstycket på förgasaren kan kärva. Ta loss och kolla. Var försiktig med packningen. Den går lätt sönder.

Det kan komma in tjuvluft mellan förgasarhalvorna, då går inte bilen som den ska. Dra åt skruvarna på toppen av förgasaren försiktigt. Jag hade det felet på min bensinare. Det är ett lite lömskt fel som kan komma smygande och öka mer och mer efter hand.

Det behöver inte vara fel på topplocket. Det kan vara kylarlocket som inte är som det ska, fjädern är matt. Kan du se vatten i motoroljan.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Måste hitta något att ta bort stiften med, man säjer att det inte går med vanliga hylsor.
Rök både blårök från choken och grårök som såg ut att vara ånga försvann när jag kört men vatten hade försvunnit. Det är ju lurigt med de motorerna med våta foder. Men jag får ta det senare Hade en corolla -74 den drog jag åt toppen och sen hällde jag i kylartätning den gick länge efter det.
Som det nu är får jag ta ett fel i taget. Jo tittade på locket och det är original med gammalt gummi. men knappast orsaken. Ska byta motorolja på onsdag då får jag se, mekanikern är lika gammal som mej så han kan ju gamla bilar..
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Vanliga hylsor... men med tunna väggar...
Jag minns inte dimension på rak arm.
Sen är det bra med.. en lite längre tång och gärna en magnet... en hylsnyckelsats med ett bra spärrhandtag eller liknande.
Men viktigast är att hylsan har tunna väggar...

Bra att ha t ex



Finns en hel del på biltema.. bra att ha grejer just för byte av tändstift.
Obs inte alls säkert att det är 16 mm du ska ha...
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Då hoppas vi på att saker går din väg idag!
Verkstadsbesök. Lika jobbigt för en bil som att gå till tandläkare för en människa.
Se till så att Cosmos får lite bedövning!
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Gick inte alls bra, ta isär gick lätt inget satt fast hade ju sprayat 556 i god tid innan.
Gummibussningen ytterdiameter var för grov för att få dit, till slut föreslog jag att ställa den på gården och jag skulle skicka efter en hel färdig länkarm och förmodlingen tillhörande spindelled till bägge sidor.
Samtidigt beställa två drivaxlar med växellådstätningar så att det hela skulle bli nytt och färdigt.
De gummiringar som skulle hålla upp ljudämparna var för små enda jag hittade han testade med en och den gick bara av utan att töja sej särskilt mycket verkade vara av något plastmaterial. Autodoc....
Det som gick bra var att byta olja eftersom han inte lyckats få upp oljepåfyllningen men en medhavd polygrip löste det.
Bakre växellådsfästet gick bra att byta det gamla hade jag misstänkt vara dåligt och gummit var riktigt trasigt så en del vibrationer kommer vara betydligt mindre tydligen standard fel. Så nu står bilen parkerad inom inhägnat område.
Det som var bra var att bilen inte ser rostig ut undertill de ställen jag sett på youtube är vanliga att bli rostangripna såg bra ut. Någon sort behandling verkar det ha varit. 37 år och i hyfsat skick och de fel som är är ju slitdelar som på många bilar varit bytta för länge sedan. Gummit i bussningarna var totalslut, bromskivorna bytta så fint ut.
Startbatteriet är på väg att ge upp, var på väg att köra till Jula efter ett nytt men vände efter en kilometer.
Det var riktigt halt hände inte mycket när man bromsade och risken var överhängande att bli stående efter någon bärgning. Blir ett försök i morgon om det finns något batteri kvar behöver ju två stycken , toyotan går ned till 11,8 volt efter en stund men så fort bilen startat går den upp till 14,2 v så en cell är dålig men det ser ut att vara toyota original så 12 år gammalt och med start och stopp.
Mina fordon verkar ha beslutat sej att ta alla mina sparade pengar.
I måndags tänkte jag att nu har våren kommit så jag skruvade bort alla vind och insynsskydd jag satt upp och som började se dåliga ut. Idag var allt som finns på verandan täckt av snö, om jag väntat ett tag så hade det inte varit så. men snön föll horisontalt här och mycket. Det har varit en del avåkningar här såg en liten röd bil som inte klarat rondellen utan kört rakt nedför en brant slänt.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Fick min nya växelspaksknopp igår har inte hunnit testa men borde fungera även på rattväxel.
Hämtade min dieselvärmare idag, den påminner mycket om min gamla men inte samma tillverkare.
Man kan se att det verkar vara isolering inuti typ butyl, en helt annan regulator som ska gå att ställa termostaten på eller effekten.
Det finns även en app som jag tog hem lite knepig den vill ha tillgång till plats vilket inte jag vill.
Men den har jag inte testat, enligt manualen ska lägsta frekvensen på pumpen var 5 Hz eller slag/sek.
På youtube ska lägsta på en 5Kw värmare vara 1,6 Hz men jag vet att de pumparna verkar ge 22ml och jag har sett pumpar som ska ge 16ml till 2kw värmare.
Det är väldigt rörigt och dålig engelska men stämmer lite med mina tankar att man går ner i volym och ökar antal slag för att minska massan i pumpen som hamrar ut sitt ljud i en låg störande frekvens i takt med pulsen.
Man kommer då att få mindre ljud plus att det är lättare att hålla igång brännare med mindre bränsle oftare, går man ner för mycket hinner lågan att slockna. Jag har sett när man testat att elda med sprit och då har lågan mer eller mindre slocknat mellan pumpslagen förmodligen har den lilla mängden sprit hunnit förgasas mer eller mindre fullständigt innan den antänds och då är det nödvändigt med att glödstiftet är på.
Skulle vara bra om man verkligen kunde reglera ned effekten och spara bränsle istället för att släppa ut värmen och förlora bränsle. När jag packade upp följde installationspaketet med som var tillägnat den dyrare varianten som kostade 400kr mer. Avgasslangen verkade sämre än den 3 meters jag köpt ljuddämparen var ett skämt en liten plåtburk man kan se igenom helt tom. Ljudämparen jag skickade efter är gjord i aluminium med gjutna gavlar det ska enligt bilder vara ett perforerat rör med isolering runtom som en riktig ljuddämpare.
Man kan nog förvänta att det kommer bli betydligt lägre ljud. Eftersom min slang kommer att vara 3m emot 60cm kommer det bli tystare av att avgaserna blir kallare. Om nu regulatorn och pumpen håller vad den lovar kommer det bli ganska tyst värme, fläktljudet kommer försvinna genom att jag tänker blåsa in luften i befintligt värmesystem med flera utsläppspunkter och när värmen passerar värmepaketet kommer även motorn att bli något uppvärmd om det blir självcirkulation beroende på hur värmereglaget står.
Jag kommer slippa all håltagning enda lilla bekymret är att ansluta till bobatteriets 12 v. enklast hade ju att ansluta till startbatteriet, har funderingar på att koppla ihop dem med befintligt relä bara ändra styrningen något. Just nu förefaller det som om ihopkopplingen styrs av ljusomkopplaren vilken normalt är alltid på via automatik som stänger av ljuset när motorn stannar. Det är ingen optimal lösning gamla bilen kände av laddningen på repektive batteri stod man på el laddades alltid bobatteriet men tryckte man en en kontakt så slogs matningen ihop.

Jag vill ha det så att laddningen sker individuellt med prio 1 på startbatteriet när det är fullt kopplas bobatteriet in.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har varit och handlat batterier på jula- kvalitet? Kommer förmodligen från samma ställe som en del andra märken som kostar. Mätte ytermåtten hade tänkt ett betydligt större batteri och jag landade i ett 60ah batteri 799kr som var någon enstaka centimeter mindre - bättre det än för stort, det höll 12,8volt direkt från hyllan utan laddning, det som ska ersättas höll 11,7 volt med påslagen tändning. Jag märkte att motorn tvekade lite men startade omgående. Hade det funnits minsta tvekan hade jag inte fått igång den, så totalt slut var -8gr inatt men jag väntade sent på em för att det skulle kvickna till. Nu finns det två lösningar att jag inväntar bra väder och använder nya batteriet och startkablar eller också åker jag in i parkeringshuset som är uppvärmt och väldigt billigt att stå i ! Jo det ligger under kommunhuset förmodligen bara ett billigt sammanträffande.
Då kan jag i en lampas sken lossa kabelskorna och lossa själva batteriet det är de vanliga fastsättningarna inget svårt egentligen, det kan vara vettigt att ha startkablarna med så inte elektroniken får fnatt. Då kan man hålla bilen med ström oavbrutet.
Det andra batteriet 80ah kostade 999kr och ska ersätta biltema batteriet i husbilen alltså biltema batteri nr2 som jag skrotar därifrån. Skrotade 3 st från den gamla husbilen och ett från min subaru. Alltså har jag fått skrota 6 st biltema.
Ja det är lite väl mycket, det som jag byter ut nu verkar som om det är original sen bilen köptes 2012. Det har fått jobba med startstopp i kötrafik.
kl 02 inatt klampade det på trappan och det hängde ett paket på dörrhandtaget det var Early Bird som hälsat på.
Det var en dieseltank till värmaren 6,5 liter. den drar 1 dl/tim så 65timmar på en tank. Ska se om jag inte ska dra ut en slang direkt till tanken och strunta i den inbyggda gjorde så på den andra värmaren, den ligger löst i värmaren så bara ta bort. Pumpen är ju monterad i tanken så man får hänga upp den på annat sätt vilket jag gjorde tidigare.
Ska man behålla tanken och utnyttja den så är det lite svårt att lösa enl. lagen om kommunicerande kärl. Det ska gå snabbt och lätt att fylla direkt vid macken när man ändå tankar. Fast man får inte glömma att det är diesel så man måste byta när man tankar. En jämförelse med gasol blir att gasolflaskan och dieseltanken räcker lika länge de drar lika mycket ström den stora skillnaden är kostnaden 120kr för dieseln gasolen blir väsentligt dyrare och svårare att få tag på men den kommer räcka ganska länge med bara spisen och kylen som jag inte kommer använda så mycket.
När det gäller strömförbrukningen så körde jag min gasolvärmare i gamla husbilen om det inte var så kallt ute som punktvärme utan fläkt det går inte med den här gasolvärmaren som på många sätt är likadan som dieselvärmaren.
Med väldigt lika strömförbrukning och det låter ganska mycket inte från bränslet utan från fläkten så väldigt störande. Dieselvärmaren har en startsekvens där den drar 10A under ett par minuter sen drar de lika - om man inte sätter värmaren i en reglering i onoff läge där glödstiftet måste jobba ofta. Jag kommer säkert att använda bägge alternativen gasolen kommer mest fungera som backup. Dubbel eller som jag tredubbel säkerhet med värme är bra på vintern.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Eftersom den "enkla" reparationen misslyckades har jag nu beställt grejer och mackapärer för 4000kr.
Tycker det verkar som om den här bilen påminner om en båt där man kan hälla hur mycket pengar som helst eftersom det inte finns någon botten.
Men när det känns tungt brukar jag försöka göra ett överslag på helheten och fundera, jag trivs med bilen den är inte så fantastisk som bo bil -än men det finns allt jag behöver till storleken av en van som känns mycket trängre.
Har jämfört med romahome som knappt går att få tag på och inte har samma utrymmen och möjligheter och inte mycket smidigare. Sen att de kostar otroligt mycket mer än de är värda.
Har ju kollat rosten och det som funnits på dörrar är svetsat under verkar den helt bra vilket är ganska underligt med tanke på konstruktionen av trösklarna. Har inte sett någon svetsning heller. De punkterna man hissar bilen i med lyften är utsatta med rost men gick bra att lyfta med.
När man har stora problem med både rost fukt och det mekaniska då är det tungt när jag var ung gick jag på det problemet och jag klev av det innan det kostade pengar.
Jag har nu beställt tvärstagen helt kompletta och för att slippa bråka med spindeln som sitter på kona och kan vara svår att få bort så köpte jag nytt för under 200kr per sida så det är bara att riva bort det gamla och skruva fast det nya. Så det blir helt nytt inget glapp någonstans.
Och fort lär det gå har aldrig sett någon jobba så snabbt.
Sen valde jag att köpa två nya drivaxlar fast det egentligen är bara de yttre damaskerna över drivknuten som är trasig men antagligen har det kommit in sand i knuten som kan vara sliten utan att det märks sen är förmodligen de inre damaskerna dåliga också pga. ålder. Kostnaden att byta damaskerna blir högre än att byta hela drivaxlarna i arbetstid.
Det som sen återstår är problemet med topplockspackningen och där har STANTON tipsat mej om ett medel som man slår i kylarvattnet. Har köpt en ventilkåpspackning och ett bladmått ska justera ventilerna vilket förmodligen inte är gjort på mycket länge numera är ju ventilerna hydrauliska och självjusterande men det är de inte på min bil. Så jag ska ställa ventilerna själv 0,10 mm på insugsventilen och 0,25 på avgasventilen eftersom den går varmare och blir längre när motorn är varm. Samtidigt ska jag känna efter på topplocks bultarna jag lossar ett kvarts varv utan att lyfta på verktyget och sen dra åt det som känns bra kanske totalt ett kvarts varv eftersom det är lösa cylinderfoder och läckan verkar sluta när den blir varm så kan det vara så att fodren blir längre och tätar när de blir varma.
Det behövs förmodligen inte mer för att få motorn helt tät.
Ska läsa in mej lite mer på själva motorn hittar jag en egr ventil ska jag titta på den och se att det fungerar som jag vill ha det. De här gamla bilarna har man ingen instrumentering att undersöka med och veteran sedan 7 år då passerar den en del undersökningar. När egr ventilerna dök upp pga miljöskäl så det som hände var att motorerna blev klenare och drog mer bensin sen bråkade besiktningen en del när man kopplat bort det. Finns det något sånt elände ska jag åtgärda det så att motorn går så bra det går. Har ju lagt ut en pdf fil där väldigt mycket står om de här gamla bensinarna.
Nu har jag fått 3 brev från besiktningen som vill besikta min Toyota och helst vill de besikta tidigt helst redan i april då får jag rabatt. men man får ju 14månader mellan besiktningarna min bil har juli men om jag besiktar nu i april
Då måste jag in senast juni nästa år väntar jag till juli då kan jag vänta till september. Är det fler än jag som anar ugglor i mossen? Jag får också ett antal brev om räddningsförsäkring på toyotan men aldrig någonsin på husbil. Det står en massa fint på framsidan med löfte om gratis lånebil hotell och en massa mer vänder man på pappret och tar fram förstoringsglaset och läser det finstilta så tar man tillbaka ALLA löften från framsidan och i praktiken gäller nästan ingenting. Att man sedan vill försäkra en Toyota förstår man för när såg man en Toyota stå vid vägkanten har jag inte sett men ett antal sk premiumbilar Volvo BMW Audi osv. Är kanske någon lampa som tänts och då får man inte köra utan ska bärgas till närmaste märkesverkstad. I min bil lyser ofta att start stopp funktionen är avstängd, jag brukar lägga i fri läge det kan ju vara så att man vill stänga av motorn så den inte står och drar på kopplingen men inte vill berätta sanningen. Sen när det är snöigt och halt stänger jag av antispinn den rubbar mina cirklar.
 
Toppen