• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fan-tastic vent

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Funderar på att sätta i en friskluftsfläkt... Det kan bli lite varmt i bilen nu när solen ligger på..

Nån som vet nåt om denna eller liknande?
Tips om vad man ska tänka på?

Mvh Noynoy
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

Jag rentav borde slänga ut frågan här och nu!
Alla ni som har FantasticVent nu och tidigare haft annan 12V fläkt!
Hur upplever ni ljudnivån (subjektivt) i förhållande till luftomsättningen och jämfört med någon annan takfläkt?
Julian
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic vent

Det är knappast nödvändigt, om den är vettigt monterad hör du den inte på de lägsta hastigheterna. Vi kör den t.ex. hela nätterna på sommaren och får en härlig genomströmning i hela bilen. Vår är monterad i duschen som är längst bak, och skapar ventilation igenom hela bilen via det ordinarie ventilationssystemet. :)
 
H

HighwayHotel

Guest
Sv: Fan-tastic vent

Hej, våran sitter mitt i bilen, på lägre hastigheterna är den i det närmaste ljudlös. Och det är där den för det mesta går. Men om man vill vädra ut snabbt på max, så låter den så klart, men man kör någon minut sedan kan man varva ner till "underhålls nivå" Kanonfläkt !
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

Jo den sköter sig automatiskt, om man vill...

Beroende på vad som ställs in som önskad "bör" temp, ligger då "är" temp med stor skillnad, ökat Fantastic Vent hastigheten helt enl. dess normala arbetssätt.

Då låter den!

Gällande ljud/nivå... Är detta HELT Personligt, så det får var & en avgöra.
Skall det transporteras bort luft, med typ 35cm fläktdiameter, då låter det.

Själv har jag använde den när vi lämnat bilen, då kanske satt på en önskad inne temp där fläkten fått anstränga sig.

Den låter.... Även på lägsta varv, dock lägre än kliman i bilen. Så allt är relativt! ;)

Bättre med låga förväntningar, än högt ställda på ljudlöst... :rolleyes:
Eller hur det nu blir?

Kort & gott. Den är riktigt bra som 12v. fläkt! :)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

Igår hämtade jag fläkten på posten. Det tog ganska exakt 7 dagar från beställning till mottagning.
807350 Fan-Tastic Vent 6600R417 termostatstyrd, fjärrkontrol, 14hastigheter, regnsensor.
Tull och moms kostade SEK 551 och Posten vill ha SEK 100 för hanteringen :confused:
Själva fläkten betalade jag $ 300 för = SEK 2755
Totalt kostade det alltså 3406:-kr.
Samma fläkt hos Campingtillbehör 4 U kostar 7441:-kr inkl. frakt.
Alltså tjänar jag 4035 kr.:)
Visst kunde jag ha köpt en 16" 12V.-fläkt hos Biltema för 299:-kr men då har jag inte alla dessa finesser och sannolikt ett annat ljud.
Jag har genast kopplat in den och testat om allt fungerar. Det gör det! Den låter mycket mindre än jag befarade. Inget att tala om!
Monteringen får anstå några dagar.
Jag tackar för positiv "feedback"!
VH Julian
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic vent

Hoppas ni blir nöjda med den förträffliga fläkten. Vi har samma i vår bil, och gillar den.
Priset lät högt när det inte ska vara någon inflation. Jag tog fram brochyr och prisuppgift till HusvagnSvensson, eftersom jag absolut skulle ha det fläkten 2013 i april. Priset från Sun Wind var då 4500 kr. Vad HusvagnSvensson gav med sina rabatter vet jag, men gör dig bara besviken.
Bengt
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic vent

Igår hämtade jag fläkten på posten. Det tog ganska exakt 7 dagar från beställning till mottagning.
807350 Fan-Tastic Vent 6600R417 termostatstyrd, fjärrkontrol, 14hastigheter, regnsensor.
Tull och moms kostade SEK 551 och Posten vill ha SEK 100 för hanteringen :confused:
Själva fläkten betalade jag $ 300 för = SEK 2755
Totalt kostade det alltså 3406:-kr.
Samma fläkt hos Campingtillbehör 4 U kostar 7441:-kr inkl. frakt.
Alltså tjänar jag 4035 kr.:)
Visst kunde jag ha köpt en 16" 12V.-fläkt hos Biltema för 299:-kr men då har jag inte alla dessa finesser och sannolikt ett annat ljud.
Jag har genast kopplat in den och testat om allt fungerar. Det gör det! Den låter mycket mindre än jag befarade. Inget att tala om!
Monteringen får anstå några dagar.
Jag tackar för positiv "feedback"!
VH Julian


Hej Julian, varför fick du betala tull och moms?? Jag har handlat flera grånger från Amerika och aldrig betalt moms o tull. Min Fantastic levererades av PostNord till dörren har jag fått veta i efterhand (trodde det var posten i Sälen). Vad är det som fäller avgörandet för tull o moms eller har jag bara haft en jä... tur?? Skit samma, jag håller på att fixa allt mtr för att montera och tänkt fota alla detaljer så ni får ta del av montaget.
Ha de gott.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

Därför att du är en riktig turgubbe medans jag skall sättas dit bara! Beror antagligen på efternamnet! :rolleyes:
Officiellt skall tull och momsmellanskillnad betalas på varor utanför EU, så vitt jag vet?:confused:
Mest irritant är dock att posten lyfter 100kr för att förmedla betalningen till tullen. :mad:(Jä-la krämare!)
Ibland har även jag haft tur och slapp tull och moms från såväl USA som China. :) Rena lotteriet!:D
Det funkar oftast snabbare, enklare och billigare med DHL (min erfarenhet!)
Småpaket (brev) från EU går enklast med posten men även dessa kan stannas upp i flera veckor i tullen.
Så du har bara haft tur! Nu kan du bjuda Elisabeth på restaurang nån kväll!
:DJulian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

Inte för att jag vill söka fel men jag har hittat en brist på den fantastiska fläkten!
Luckan kan bara var helt öppet eller helt stängd på fjärrkontrollen. Visserligen kan jag stänga av kontrollen och öppna luckan med vridknappen för hand i vilket läge som helst men då går inte fläkten. Så snart man drar igång fläkten öppnas luckan helt.
Den kan alltså inte fläkta när luckan bara är delvis öppnat.
Det tycker jag är en brist. Har jag för höga krav? Vad tycker ni?
:) Julian
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic vent

Finns ingen anledning varför luckan ska stå halvöppen!? Kör den på termostaten så sköter den både varvtal och när den ska stänga. Enda bekymret jag ser är att jag kan ha glömt att stänga av den helt, eftersom den har stängt av och slått igen luckan i automatläget. Den skulle då kunna öppna om det blir riktigt varmt ute när bilen rullar i hög hastighet. Det har inte hänt, men skulle kunna hända!?Jag har blivit av med en taklucka en gång när vi hade husbil, så vinddrag är inte att leka med.
Lycka till med er fläkt!
Bengt
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

Enda bekymret jag ser är att jag kan ha glömt att stänga av den helt, eftersom den har stängt av och slått igen luckan i automatläget. Den skulle då kunna öppna om det blir riktigt varmt ute när bilen rullar i hög hastighet. Det har inte hänt, men skulle kunna hända!?Jag har blivit av med en taklucka en gång när vi hade husbil, så vinddrag är inte att leka med.
Lycka till med er fläkt!
Tack för tipset Bengt! Skall koppla matningsspänningen via extra brytare. Om man nu kommer ihåg att slå från, när man skall köra! :confused:
För övrigt är just en sådan fadäs anledningen till att jag nu byter det som är kvar av ordinarie luckan till Fan-tastic Vent. Fast det var inte vinddraget men en olivkvist!:D
Julian
 
F

F.d. 29999

Guest
Sv: Fan-tastic vent

Hej Tommy & Elisabeth!
Jag undrar var ni köpt eran Fantasic-Vent och hur man går tillväga. Var eran en 6600 eller en 7350. Vad blev kostnaden för frakt och tull? Vore tacksam för svar.

Soliga hälsningar
Månbergaren
 
F

F.d. 29999

Guest
Sv: Fan-tastic vent

Hej Amstel!

Läste att du inporterat en Fantasic-Vent. Är intresserad var du köpt den och hur det går till. Undrar också vad du betalt och om det var en 6600 eller en 7350.

Tack på förhand
Soliga hälsningar
Månbergaren
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

Hej Amstel!
Läste att du inporterat en Fantasic-Vent. Är intresserad var du köpt den och hur det går till. Undrar också vad du betalt och om det var en 6600 eller en 7350.
Jag beställde en 7350 genom eBay hos JS Marketing Enterprises LLC
Termostatstyrd, fjärrkontroll, 14 hastigheter, regnsensor.
Det tog 7 dagar från beställning till mottagning då den fanns hemma med Nordpost.
Fläkt inkl. frakt kostade 300$ = 2755 SEK Betalade direkt med PayPal.
Tull+moms 551 kr och Postens hantering 100 kr.
Lyckosten Tommy, slapp den posten men han fick bjuda Elisabeth på middag istället. Så jag kom undan billigare i alla fall!:cool:
Totalt kostade min söta lilla fläkt alltså 3406 kronor.
Efter tre dagars arbete (Obs! numera jobbar jag max 2 timmar om dagen och det är inklusive tankearbetet!), sitter den nu monterat ovanför sängen, där jag behöver den bäst, mest nattetid, där låter den inte mer än att jag kan sova lugnt i den lätta svalkande brisen. Bra pryl att ha, särskild varma nätter på stränderna i Grekland!:)
Bilder och enkel beskrivning av inbyggnaden kommer senare.
Julian.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic vent

Hej Tommy & Elisabeth!
Jag undrar var ni köpt eran Fantasic-Vent och hur man går tillväga. Var eran en 6600 eller en 7350. Vad blev kostnaden för frakt och tull? Vore tacksam för svar.

Soliga hälsningar
Månbergaren

Jag sitter på jobb och är inte hemma förrän till helgen men ska ändå försöka svara. Jag köpte min Fantastic-Vent från Amerika via e-bay. Om jag inte har helt fel kostade mitt paket 2.120 skr. Jag slapp betala moms o tull så det var totalpriset. Amstel har absolut helt rätt, det kostade en middag på restaurang med vin för min fru Elisabeth och mig. Jag köpte en aluminiumplåt och fick den tillklippt för 150 skr. Innerhålet sågade jag upp själv och nitade fast Fantastic-Venten i plåten. Jag limmade allt på taket med Sika. Invändigt skummade jag mellanrummet mellan tak o lucka (fullisolat) sedan anpassade jag den befintliga ramen så den passade. Så invänigt är det inte någon skillnad mot tidigare, mörkläggningsgardin och myggnät. Ratten för manuell öppning o stängning har jag tagit av och kapat av spindeln, detta är ju bara i nödfall när strömmen tagit slut. Jag provade den i pingst, helt otroligt suverän. De två lägsta hastigheterna är totalt ljudlösa. Regnsensorn stängde luckan efter ett par regndroppar. Jag är jättenöjd och billigt blev det och den tar försumbart med ström. :):):)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

[FONT="Verdana","sans-serif"]Ett litet ventilationsprojekt som orsakades av att en grekisk olivträdgren slog sönder vår taklucka i höstas. Olivträden är vackra men grenarna hänger ofta väldigt lågt!:oops:[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Fan-Tastic01.JPG[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]1. Att ta bort den gamla luckan! Tryck försiktigt och långsamt, inifrån, i en sida, med en domkraft. Själv använder jag några kraftigare brädor i hävarm som domkraft. När en sida väl släpper går det lätt och fort.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Fan-Tastic02.JPG[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]2. Överflödigt tätningsmaterial tas bort med spackelspade. Inga lösningsmedel ännu![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Fan-Tastic03.JPG[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]3. Som synes saknas det lite material att skruva fast den nya "fantastiska" luckan i. Jag fyllde ut med lätt granlist 24 x 36 mm runtom, limmat fast i taket med polyuretanlim, utan skruv. Här är anledningen att jag inte använt lösningsmaterial ännu! Träytorna skall vara fettfria innan limning! Även hålen fylles med träplugg och lim.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Fan-Tastic04.JPG[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Fan-Tastic05.JPG[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]4. När limmet har härdat tar jag bort överfödigt gammalt tätningsmassa med lysfotogen. Tvättar taket fullständigt rent med lysfotogen och avslutar med aceton. Slipning med sandpapper och tvättning med aceton. Sedan spacklas listen och hålen jämns, med aluminium plåten (i mitt fall) på utsidan, och med panelen på insidan. Jag använder 2 komp. stålspackel. Mera slipning när det har härdat.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]5. I stället för en aluminium ram på utsidan la jag 2 komp. epoxylim i en fin glasfiberväv och målade 2 gånger med 2 komp. polyuretanlack.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"][FONT="Verdana","sans-serif"][FONT="Verdana","sans-serif"]Fan-Tastic06.JPG[/FONT][/FONT][/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]6. Packning på utsidan medföljer men jag stryker vit tätmassa (Biltemas Marintätning 25-4701) på båda sidor av packningen innan montering. Skruva fast Fan-TasticVent. Packningen får inte sticka utanför luckramen, överflöd som pressas ut skäres bort innanför ramen. Fyller skruvskallar med tätmassa och drar ett finger med tätmassa runt luckramen. Bomtät![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"][FONT="Verdana","sans-serif"]Fan-Tastic07.JPG[/FONT][/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]7. Elkabel smygs med en tunn stålfjäder innanför innertaket (frigolit) till skåpet där de ansluts via strömbrytare till 12V-nätet (samma som tv). Extrasäkring är redan inbyggd i fläkten.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"][FONT="Verdana","sans-serif"]Fan-Tastic08.JPG[/FONT][/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]8. Innerramen monterat! Även här behövs en större innerram för att täcka de gamla hålen men det går lika bra med vit papp/plast-tape. Petitesser! Får jag tid skall jag göra en snygg vit plastram![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"][FONT="Verdana","sans-serif"]Fan-Tastic09.JPG[/FONT][/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]FantasticVent väger inkl. all använd monteringsmaterial, exakt lika mycket som den gamla luckan, nl. 3,9 Kg.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Den fungerar till full belåtenhet, bättre än vantat! Härligt med fjärrkontrollen![/FONT]

[FONT="Verdana","sans-serif"]Julian[/FONT]
 
Toppen