• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fan-tastic vent

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Funderar på att sätta i en friskluftsfläkt... Det kan bli lite varmt i bilen nu när solen ligger på..

Nån som vet nåt om denna eller liknande?
Tips om vad man ska tänka på?

Mvh Noynoy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fan-tastic vent

Vår husbil er utstyrt med en slik over kjøket, når vi står i ro med luka litt åpen og termostaten rett så starter og stopper fläkten etter behov. Har ennå ikke brukt den med annet enn laveste hastighet. Plasseringen gjør at den stater automatisk like etter at vi har tent bluss på spisen, trenger ingen aven ventilator på kjøket :D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic vent

Jag har precis monterat in en sådan med regnsensor, termostat och fjärrkontroll, är mycket nöjd! Ljudnivån på de lägre hastigheterna är mycket låg så att den kan gå även på natten utan att man blir störd. Ett problem är att luckan är mindre än 40x40 standardluckor, så man måste göra "passramar" både ute och inne och dessutom komplettera isoleringen om man monterar den i ett befintligt hål för en europeisk lucka!
Jag monterade den i badrummet för att få ytterligare ljuddämpning. Enda problemet med det är att den suger igen dörren ibland för det är bra drag i den. Detta kommer att avhjälpas med en ventil i dörren! :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fan-tastic vent

En sak jeg har lagt merke til er at når disse ventilatorlukene monteres på fabrikkene så benyttes det silikon som tetning selv om fabrikkene ellers aldri benytter dette stoffet. Og det spares ikke på silikonet - det ligger en tykk kake under og rundt lukerammen. Antar at dette er for å ha ekstra deming av vibrasjon og mer fleksibilitet enn det en får med SIKA og den type stoffer.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

På natten har vi den på utsug eftersom den sitter i köksregionen. Takluckan över sängen lagom öppet och de andra stängda så sugs friskluft in den vägen. Använder även riktiga AC;n via omvandlare för att blåsa in friskluft när det inte räcker med Fan-Tastic vent eller när det är risk för regn då vi inte har regncensor. I och för sig vill vi ha in friskluft även vid regn och då duger inte Fan-Tastic vent. Har haft TravlCooler på de sex förra fordonen men den verkar inte finnas längre. Vi vildcampar för det mesta i Sverige året runt.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic vent

Suveränt bra fläkt. Hade en även i förra bilen och beställde även en i den nuvarande. Nu fick vi fjärrkontroll också, vilket gör den ändå bättre. Vi har hund, vilket känns tryckt när han får vara ensam en stund i stekande sol. Då reverserar vi fläkten och konstigt nog så känns det kallt när man kör in luft från ett varmt tak!
Bengt
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic vent

Beställde en från Amerika för ca 15 minuter sedan. Upptäckte att flera leverantörer skickar inte till Sverige. Har sett den i action och är mycket imponerad. Så nu är man lite förväntansfull och ska testa den riktigt på resan ner i Europa i sommar.
 

swemat

FD HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Enköping
HBK-Nr
3917
Medlemskap
2023
Sv: Fan-tastic vent

Jag fick min levererad från USA förra veckan, funkade perfekt med leveransen.
Men vid monteringen i samma hål där den gamla luckan satt behöver man fixa till en ram, funkade alltså inte i ett 40 sm hål. Inget stort problem men lite pyssel.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic vent

Som jag har uppfattat det hela passar den utvändigt men invändigt behöver man trixa lite. Ha också sett att det går att beställa en ram med rullgardin från Fiama som passar på Fan-tastic vent, ska kolla mer på denna.
 

Åströms

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Västerås
HBK-Nr
14473
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic vent

Vi hade koll på ventilen redan för något år sedan men slöheten gjorde att det inte blev något köp då. Började nu kolla hemma på olika sidor som sålde takventilen, Sunvind.se har precis slutat sälja dem och sista gick i förrgår :(
campingtillbehör4u begär hutlösa 7300 kr för 6600r ventilen, den ska inte kosta mer än 4000 kr. Så nu står vi här och vet inte hur och på bästa (säkraste) (ej ebay) sätt att få tag på en fläkt.

Förslag önskas på hemsidor som säljer dessa, gärna svenska företag men utländska fungerar bara de skeppar till Sverige och man kan betala på ett säkert sätt. Har ej paypal.

Kenth
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic vent

Varför vill du inte handla på eBay. De takventilatorer som säljs här i Sverige kommer från samma ställe som den jag köpte i morse för 2.340:- inkl frakt. Den stora modellen med regnsensor och fjärrkontroll. Idag handlar du säkert på nätet om du väljer säkra ställen att handla på. Det finns olyckskorpar som förkastar handel på nätet med Amerika, Kina och Tyskland, men min fråga är då. Vad får du mer som inte jag får för du betalar kanske 4-5.000:- mer än jag.
 
Toppen