• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Coronakrisen - Spanienresenärer på väg hem till Sverige

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Första gången jag skriver här så det är inget svar utan en FRÅGA
Vi planerar åka från Portugal imorgon. Det sägs här att man måste ha en typ färdplan med sig som exakt visar vilken väg man planerar hela vägen ända hem. Ni som redan är hemma eller på väg något ni känner till eller haft
Tacksam för svar. Peter Älmquist
Vi passerade igår (Badajoz) och det som behövdes fyllas i var passnummer o namn på alla i bilen, regnummer, adress o tänkt färdplan jag skrev bara Badajoz.san Sebastian - sweden det gick bra. Vi fick däremot hålla oss på motorvägen vid infarterna till städer o byar stod polisen o motade tillbaka. Och vid en rastplats stod de vakt och tillät bara personer med hund att lämna husbilarna nu är vi norr om Bordeaux och när vi körde in i Frankrike var orden Ni bör inte stanna i Frankrike kör direkt igenom
 

Krister&AnnChristin

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Robertsfors
HBK-Nr
14178
Medlemskap
2024
Här håller det på att bli ganska öde, får endast uppehålla oss på våran tomt,fast det är klart det fuskas en del.
Förmodligen stängs det ned framöver, möjligtvis med undatag för åretruntplatser men usch så trist det är.
Carlos hämtar våra pinaler imorgon, på söndag bär det iväg hemåt. Dieselpris 0,857 euro.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Samma typ av sökning som CC kommer vi ju att få även i appen Husbilsplatser.
Det hjälper nog ändå inte för problemet att se vilka som är temporärt öppna just nu.

Förresten, vet du om CC har med "Enbart tömning/fyllnings-platser" (alltså på övernattningsplatser) i sin kategori Service Areas?
(Vilket vi har, t ex för Mölle Hässle har vi två platser - en Campingplats respektive en Tömningsplats).

Tillägg: Så här kommer vi att bygga det (Mölleexemplet)

Visa bilaga 190537

Glöm P-platsen (som jag strukit över - vi i Admin kan se även stängda platser; den platsen fanns innan First Camp byggde om parkeringen utanför campingen).
Du kan söka på service areas och då brukar det stå att du inte får övernatta där. Vi hoppas kunna utnyttja dessa nu på vår hemresa när i princip alla ställplatser och campingar är stängda.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Incubationtiden är 5 dagar! Då längre behöver man inte vara rädd att man "dragit hem" smitta.

Folkhälsomyndigheten (i Sverige) skriver nedanstående om inkubationstid:
Tiden från det att man smittas till dess man blir sjuk (inkubationstiden) bedöms vanligtvis vara 2–14 dagar, de flesta insjuknar efter ca 5 dagar. Enstaka fall kan möjligen avvika från dessa mönster.

Källa: Folkhälsomyndigheten frågor och svar om Covid-19

Hälsar
Bettan o Einar
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Hårdare restriktioner vid förflyttningar
Stämmer Tommy!
Körde grannfru med sina 2 hundar från campingen till flygplatsen och vi blev stoppade vid Benidorm.
  • Första felet var att vi var två i bilen, men jag förklarade anledning och kunde visa min vistelseadress (campingen) så att vi inte var turister som förflyttar sig inom Spanien
  • Andra felet var att grannfrun satt i framsätet, hon fick flytta till baksätet. Avstånd skulle hållas!!!
  • Nästa fel var att vi hade ansktsmasker men dom satt inte på ansiktet!!!
Sen fick vi checkfråga ”hur många sjuka har ni i Norge”? Jag berättade att det rörde sig om ca 900-1000 personer, vilket han nöjda sig med och vi fick fortsätta...
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Mycket bilåkning har det varit det sista. Dokument krävs i Frankrike vi blev stoppade två gånger men det spanska vi skrev i Badajoz. Godtogs i brist på det franska. Sedan kan man undra om de såg då jag fick hålla upp pappret o de lästa på en meters avstånd Samma med passkontrollen Nu är vi dock vidare o har kommit till Tyskland I Belgien Holland o den vägen in i Tyskland fanns ingen kontroll alls bara o köra.Nu efter att kört genom Spanien o Frankrike känns allt surrealistiskt Som en Amerikans Science Fiction rulle Tomma gator o städer, poliser med latexvantar o munskydd som motar tillbaka en till motorvägen.
Betalning o utlämning av varor genom luckor i butiken där man inte får komma in. När jag betalade en tankning fick jag tillbaka växel o två spritservetter :)
Bara o hoppas kulmen är nådd
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Kl. 08.15 i morse lämnade vi Raco Camping i Benidorm tillsammans med 8 norrmän i 4 husbilar och efter 900 km körning på fina motorvägar har vi nu (sedan 3 timmar) landat intill en stor bensinstation med en jättestor belyst parkering tillsammans med ytterligare ett 60-tal husbilar och husvagnar.
Inga som helst problem vid gränsövergången i La Jonqueira - bara att rulla på. Vid betal stationerna stod ett större antal poliser som uteslutande kollade spanskregistrerade bilar.
I morgon är planen att köra ytterligare 900 km upp till Trier i södra Moseldalen, så vi hoppas att ställplatsen fortfarande är öppen där.
I Frankrike är samtliga campingar och ställplatser stängda !
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Idag passerade vi gränsen in till Frankrike via den lilla hålan Behobia möttes av 6 franska trevliga poliser som ville se passen och veta vart vi var på väg när vi sa transit till Luxemburg önskade dom trevlig resa och vinkade iväg oss så det verkar som att man kommer hem till kylan
/Micke
 
Toppen