• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Coronakrisen - Spanienresenärer på väg hem till Sverige

Två vädurar

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Örebro
HBK-Nr
9247
Medlemskap
2022
Men dom hade nybakade frallor! Nu är vi hemma. De tog 5 dagar från Silves i Portugal.
De var inga problem med gränspoliserna,men förstår att dom som startade senare kan de vara lite tuffare för? KÖR LUNGT !!!!
Hur är det när man åker genom Spanien och Frankrike, var kan man tömma toa och spillvatten? Var kan man fylla på vatten efter vägen?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hur är det när man åker genom Spanien och Frankrike, var kan man tömma toa och spillvatten? Var kan man fylla på vatten efter vägen?
Som Micke50 redan skrivit så är det ganska bra förspänt i Frankrike, när det gäller Spanien erbjuder vissa bensinstationer utefter de större vägarna den servicen.

Det är inte tätt mellan dem, de aviserar servicen med den lilla blå fyrkantiga skylten med husbilen som står över en brunn.

TommyD
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ni känner väl till vår Tömningsplatskarta? Med över 1200 tömningsplatser i hela Europa ...

Anteckning 2020-03-19 131351.jpg

Ni hittar den på vår hemsida (menypunkt Hem, scrolla nedåt) :)

PS. Den är på väg att integreras i vår stora husbilsplatskarta, snart uppe online (tester pågår), början av april förhoppningsvis. Men den går att köra fristående fortfarande. Bara att klicka på bilden på hemsidan, DS.
 
F

F.d. 54948

Guest
Tack för bra uppdateringar!
Mina föräldrar har åkt från Torrevieja 15/3, genom Frankrike - Luxenburg - Tyskland och åkte båt från Puttgarden till Rödby i morse (via Calles som var öppet). Allt har gått väldigt smidigt, delvis tack vare all information här.
Ikväll båt från Oskarshamn till Gotland.

Lycka till alla husbilsägare på väg hem genom Europa!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag förstår att folk är rädda i sådana här tider fyllda med massor av okända faktorer där kungatal och statsministrar gör läget ännu mer obegripligt och svårtolkat. Vi är fortfarande i Spanien och hastar inte det minsta trotts all snack om stängda gränser, böter, långa köer osv. mycket tack alla er som är på väg hem eller redan hemkomna. Skönt att ha er som klubbvänner (inkl. Los Suecos, klubbens språkrör och resande ”ambassadör”).

Tycker mest synd om alla som vill flyga hem vars flyg är cancelerad på oviss tid, betydligt lättare för oss som har sommarstugan på hjul. Kämpa på, snart är vi hemma och snart är det varmare och ljusare för var dag som kommer!
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Tack för uppdatering, Weckman. Jag läser följande i artikeln:

"Det gäller till exempel svenskar som försökt ta sig hem med bil i stället.
– Det ska tillåtas transit, men det har inte fungerat i alla länder. I Spanien till exempel har människor blivit stoppade, så jag pratade med min spanske kollega specifikt om detta. Varpå hon sa att det ska tillåtas, men det kan ju ändras eftersom det fattas beslut nu timme för timme, säger Linde.
"
 
W

Weckman

Guest
Är väl kanske bättre att Bl.a Spanien inför totalstopp och stänger gränserna för att få kontroll över detta.. Karantän i alla länder där man befinner sig.. Ingen vill ju ha en smittad person åkande från punkt A till B och smitta ner övriga länders folk..
Nä stanna kvar och hjälp till att försöka få bukt på detta virus . Ta inte med mer skit till Sverige än vi har och inte klarar av. Har ni varit där i vinter så kan ni vara kvar till höst för att hjälpa oss stackare som stannat kvar och fryst I vinter.;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
I eftermiddag kom det upp ett anslag på Raco Camping i Benidorm där ledningen berättade att den spanska regeringen eventuellt kommer att stänga ner samtliga campingplatser i hela landet. De som är skrivna i Spanien och har permanent plats kommer dock att få bo kvar, men endast under förutsättning av båda toaletten och duschen fungerar i vagnen. Servicehusen kommer dock att stänga ner helt. Vi promenade runt idag och kollade samtliga 5 stora servicehus här på Raco och nu är varannan duschkabin och varannan toa stängd i resp. servicehus.
Det blir allt mer öde här i Benidorm - både inne på campingen och ute i samhället.
Jag tog vår hyrbil idag och körde till Costa Blanca livsmedelsaffär och till det stora varuhuset Carrefour med sin stora livsmedels avdelning och i båda affärerna var det spöklikt lite kunder !
Vi har tagit beslutet att lämna Raco och Benidorm nu på lördag och dra oss hemåt över en månad tidigare än planerat.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.623
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Ni känner väl till vår Tömningsplatskarta? Med över 1200 tömningsplatser i hela Europa ...

Visa bilaga 190506

Ni hittar den på vår hemsida (menypunkt Hem, scrolla nedåt) :)

PS. Den är på väg att integreras i vår stora husbilsplatskarta, snart uppe online (tester pågår), början av april förhoppningsvis. Men den går att köra fristående fortfarande. Bara att klicka på bilden på hemsidan, DS.
Frågan är väl bara hur många av dessa som har stängt......
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Frågan är väl bara hur många av dessa som har stängt......
Ja, om du tänker på Coronaeffekter.
Med tanke på den aspekten kan man dela in tömnings-/camperserviceplatserna i två kategorier:
  1. Separata tömningsplatser - vid tankställen, rastplatser, reningsverk, och liknande
  2. Tömningsplatser på övernattningsplatser för husbil (ställplatser, campingplatser, parkeringar) som man har tillgång till även på resande fot, gratis eller mot avgift
De separata utgår jag från fortfarande är öppna.
Platserna enligt punkt 2 kan vara stängda om själva övernattningsplatsen, t ex ställplatsen. har stängts. Men det är förstås inte säkert.

I nuvarande tömningsplatskarta får man vackert klicka på ikon efter ikon för att hitta 1 eller 2. Däremot kan man filtrera beroende på typ av tömningsutrustning, gratis eller inte, mm. Tillägg: Det framgår även av ikonens utseende och färger vilken typ av tömning/fyllning det är fråga om, samt om en avgift tas ut eller inte. Klicka på Info-ikonen ute i Nordsjön så kan ni läsa detaljerna om färgsättning mm.

När vi integrerat tömningsplatserna u husbilsplatskartan kommer man att kunna filtrera fram fler önskade varianter av tömningsplatserna. T ex
  • "Lista alla tömningsplatser som ligger Vid Rastplats åt mej"
 
Senast ändrad:
Toppen