• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Coronakrisen - Spanienresenärer på väg hem till Sverige

surtecruisers

FD HBK Medlem
2.016
Kungälv
4687
2022
hej på er ! ja stressat var nog rätta ordet ! vi kom inte in på camping igår kväll strax norr om limoges ägaren sa att order från regeringen och vågade inte släppa in oss trots att vi varit där tidigare ! inte mycket attt göra åt ! vi hittade en hyfsad parkering ! fortsatte idag mot luxemburg dit vi kom ikväll ! gick bra inga problem men kört över 200 mil på 3 dag så får bli vilodag imorg ! står på ställplatsen i fuussenkaul luxemburg ! resten är ett oskrivet blad ? önskar alla hemvändare en säker och problemfri resa och ta det lugnt hem kommer ni !

Micke50

Sigtuna
28253
2028
Öppnar en ny tråd, främst riktad till oss som befinner oss i Spanien just nu och planerar hemresa,

Skall försöka scanna information som kommer och är av intresse för oss, samtidigt som jag hoppas att andra i samma situation också gör det i tråden, när ni vet något nytt och situationsrapporter från där ni befinner er.

Vår egen situation och planer.

Vi är i Altea och våra planer just nu är att ta husbilen och köra närmaste vägen till Sverige på tisdag eller onsdag.

Men...... I det krispaket som Presidenten igår kväll presenterade heter det; ” Durante la vigencia del Estado de Alarma los ciudadanos y los vehículos únicamente podrán circular por las vías de uso público para la realización de la siguientes actividades” Översatt ungefär; ” Under giltigheten av larmsituationen kan medborgare och fordon endast cirkulera längs vägarna för allmän användning för att utföra följande aktiviteter:”

På enklare svenska skulle jag säga att alla förflyttningar till och från Spanien, liksom de inom landet, stoppas från och med måndag 16 mars. Några undantag gäller.

Så här är undantagen formulerat: ”Los ciudadanos únicamente podrán circular por las vías de uso público para la realización de las siguientes actividades:”Översatt ungefär: ” Medborgarna kommer endast att kunna cirkulera längs vägarna för allmän användning för att utföra följande aktiviteter:”

..... och ett av undantagen är: ” Retorno al lugar de residencia habitual”. Översatt ungefär: ”Återvända till sin hemort”

Det är det undantaget som jag tror skulle kunna motivera att vi kör norrut utefter de spanska vägarna. Säger ”tror” eftersom jag inte fått det bekräftat i klartext utan det är min personliga tolkning av texten.

Nu finns det otroligt många rykten i farten och jag vet att ett rykte är att Frankrike stänger gränserna på måndag, om det skulle vara sant och om de inte accepterar transittrafik, ja då blir det värre. Som sagt ett rykte bland många andra.

Så ni som kommit en bit mot gränsen håll oss informerade,

TommyD

Edit: Ser nu i Sydkustens ”Svar på läsarnas frågor om krisen”, att Mars Björkman delar min tolkning att, vi kan köra hem i våra husbilar genom Spanien;
Får man resa med husbil?
– Endast om man är på väg till sin hemort. Inga semesterresor får ske inom Spanien.”

Tommy
Vi är i Valencia åkte imorse från Torrox inga problem än så länge. Tanka går bra lägger kort el pengar i en box. Vet inte hur vi gör med övernattning dock.

Sanddammaren

874
Varberg
172
2024
någon som kört broarna genom danmark ?

Hej! Jodå vi stod i natt på Scandinavien-Park hade besök av polisen som undrade vad vi gjorde. Förklarade att vi var på hemväg och att vi skulle åka tidigt i morse. Idag stod det poliskontroll på danska sidan, ville bara se passen. Likadant på svenska sidan av Öresundsbron polis som kollade passen o önskade oss välkomna till Sverige.
Så inga som helst problem att åka den vägen.

akejo

Skövde
25070
2027
Blev just stoppad på en ställplats i Bremen. Ställplatsen var öppen men de fick enligt myndigheterna inte ta emot nya gäster. Ringde även till annan ställplats och fick samma besked där så det blir att sova över på en rastplats. Hoppas vi slipper lastbilar med kylaggregat i natt.

Edit, Upptäckte att jag missat skrina "de fick INTE ta emot nya gäster"

Senast redigerad av en moderator:

Tommy Dynér

9.045
Söderhamn-Altea
3853
2024
Sådärja, nu har vi kommit över Öresundsbron och parkerat vid ställplatsen Lagunen i Limhamn, en ny positiv bekantskap. Fullt, vi fick sista platsen.

Vi startade i måndags 14.30 i Altea på Costa Blanca i Spanien och nu 285 mil och 54 timmar senare kan vi konstatera att allt gått väldigt bra.

- Upp genom Spanien, extremt lite trafik.
- Gränsövergång Spanien - Frankrike, helt obemannad, när vi passerade.
- Frankrike. Otroligt mycket trafik hela natten mellan måndag och tisdag utefter betalvägarna mellan gränsen och Mulhouse. Troligen beroende på Presidentens tal till Nationen på måndagen, som fick många fransmän att ändra och tidigarelägga sina resplaner.
- Tisdag, gränsen mellan Frankrike - Tyskland som jag tidigare beskrivit, inga problem väl vid övergången.
- Tyskland upp genom A5 och A7, massor av vägarbeten, men pga av lite trafik, inga som helst problem. Inte en enda ”stau”.
- Gränskontrollen vid Flensburg, den danska gränspolisen ville se våra och hundarnas pass. Med lite underfundig blick, blev ordern, — kør til højre, sen højre, så mod øst kommer du til Sverige.
Dvs. Helt utan problem.
- Genom Danmark, exceptionellt lite trafik utefter vägarna.
- Ankomst Sverige, vid Öresundsbrons östra fäste, en frusen svensk polis vinkade vänligt oss vidare.

Ja, nu är vi i Sverige, vi har inte haft några problem att resa genom Europa, trots Coronaviruset.

Hoppas att andra som gör resan hem, håller tråden uppdaterad, för att hjälpa andra som fortsatf är i Sydeuropa och vill hem.

Go’natt

TommyD

Jo en sak till. Vi stannade till vid Scandinavian Park i Flensburg för att handla.. När vi kom fram så trodde vi det var stängt, inte en bil på parkeringen.... men så kom det ut en person genom dörren......

Vi gick in, vi ägde helt plötsligt Scandinavian Park

Det var var två ensamma herrar, ett ungt par med en liten dotter och Carola och jag i denna jätteaffär! Det här är ett problem på riktigt!

Senast ändrad:

Jorma

200
Härryda
2263
2024

- Upp genom Spanien, extremt lite trafik.
- Gränsövergång Spanien - Frankrike, helt obemannad, när vi passerade.
Dvs. Helt utan problem.
- Genom Danmark, exceptionellt lite trafik utefter vägarna.

Go’natt

Vi gick in, vi ägde helt plötsligt Scandinavian Park

Visa bilaga 190493
Men dom hade nybakade frallor! Nu är vi hemma. De tog 5 dagar från Silves i Portugal.
De var inga problem med gränspoliserna,men förstår att dom som startade senare kan de vara lite tuffare för? KÖR LUNGT !!!!