• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Coronakrisen - Spanienresenärer på väg hem till Sverige

F

F.d. 1470

Guest
Ingen som har någon mer info om vad Spaniens och ev. Tysklands utökade restriktioner 26/3 kan tänkas innehålla? Sitter i Portugal, där vi bor, men skall till Sverige senast mitten av maj så sitter och velar just nu. Min magkänsla säger att detta kan bli ganska långvarigt och kanske eskallera. Italien och Spaniens lock down verkar ju inte hjälpa. Spanien förlängde just karantänen till 15/4 vilket ju med ganska stor säkerhet blir samma i Portugal.

Sen kan man ju fråga sig när Sverige, som ju lever i en "förkrigstillvaro" just nu, hamnar i lock down?
 

Wesslan

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
20301
Medlemskap
2024
Då har vi checkatt in på ställplats Pont a Mousson allt öppet ( el,vatten tömma, wc toaletter duchar tvättmaskin mm) till ett pris av 10€ har
blivit stoppad av polis 6 går genom Frankrike men bara att fortsätta sedan dom sett papper från spanska polisen.
 

janir4747

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
14108
Medlemskap
2023
Kl. 08.15 i morse lämnade vi Raco Camping i Benidorm tillsammans med 8 norrmän i 4 husbilar och efter 900 km körning på fina motorvägar har vi nu (sedan 3 timmar) landat intill en stor bensinstation med en jättestor belyst parkering tillsammans med ytterligare ett 60-tal husbilar och husvagnar.
Inga som helst problem vid gränsövergången i La Jonqueira - bara att rulla på. Vid betal stationerna stod ett större antal poliser som uteslutande kollade spanskregistrerade bilar.
I morgon är planen att köra ytterligare 900 km upp till Trier i södra Moseldalen, så vi hoppas att ställplatsen fortfarande är öppen där.
I Frankrike är samtliga campingar och ställplatser stängda !
Ställplatser i Trier är öppen
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
..och nu får vi drömma om Franska baguetter till frukost! Allt är stängt (söndag) och på vårt fina övernattningsstället vid Leucate Plage, norr om Perpignan, är bommarna nere så det blir ”vild camping” utanför bommar. Detta har aldrig tidigare hänt! En Stockholmare berättade att alla campingar och ställplatser är stängda och det kan vara svårt att hitta övernattningar. Vi ser inte detta som något problem, det finns alltid ett kryp-in någonstans.

Kommentar: (adios España)
Vi valde för första gången betalvägar runt Barcelona och ut från Spanien (4€ + 14,5€ + 5,10€) och fick köra nästan alldeles själva under hela resan. Körde om några husbilar, bl.a. 3 st från Italien där jag fick gasa lite extra...haha... På Franska gränsen fanns inte en människa, bara Spanska poliser (iklädda Michael Jackson munskydd och latex handskar) på den Spanska sidan. Inga som helst köer bara ”plattan i mattan” och fortsätta mot nya äventyr...
 
F

F.d. 1470

Guest
Då har vi checkatt in på ställplats Pont a Mousson allt öppet ( el,vatten tömma, wc toaletter duchar tvättmaskin mm) till ett pris av 10€ har
blivit stoppad av polis 6 går genom Frankrike men bara att fortsätta sedan dom sett papper från spanska polisen.
Och det fortfarande bara namn, adress i Sverige, pass och färdplan som behövs på ett papper. Inga andra kontroller av uppgifterna?
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Har passerat gränserna spanien / frankrike och frankrike /tyskland utan problem! Vid sistnämda gräns så stoppades jag av polis som frågade om jag tänkte köra direkt till sverge, vilket jag medgav! Fick ett glatt ” kör försiktigt” och vinkades ivö
äg! Nu i Lubeck på citti park för att handla på måndag morgon! Färjan kanske på tisdag!
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Från Tyskland till Danmark via A 7.
Ingen tysk kontroll. Dansk frågade efter passet och fotade av det samt skrev av något. Vi fick svara på frågan om vart vi hade varit och vart vi är på väg. Får inte stanna i Danmark.

Öresundsbron: ingen passkontroll, inga poliser eller tullare var synliga.

Nu har vi parkerat för natten på en bensinstation utefter E6 E 20 mot Göteborg.

Allt har gått bra för oss.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Och det fortfarande bara namn, adress i Sverige, pass och färdplan som behövs på ett papper. Inga andra kontroller av uppgifterna?
Anders, på UD Resplan står att man ska skriva ut ”hemvisten” från skattemyndigheter som då ska visas upp vid polisfrågor. Jag har skrivit ut för både mig och Marianne och har dessa med våra pass. Detta anses tydligen ”duga” som destination”intyg”. Jag har även begärt utskrift från campingen i Spanien för att kunna visa varifrån vi kommer, dvs vi är inga turister varken i Frankrike, Tyskland, Luxemburg eller Danmark, utan reser helt enkelt hem från Spanien via EU-länders transit vägar.

Jag tror att hela grejen är att transit-länder INTE vill ha turister rännande runt med risk för smittspridning, vilket jag har fullt förståelse för... Hoppas bara att det går att få tag i nån baguette imorgon annars dör jag av svält (hemska tanken i corona tider...lol...).
 
F

F.d. 1470

Guest
Anders, på UD Resplan står att man ska skriva ut ”hemvisten” från skattemyndigheter som då ska visas upp vid polisfrågor. Jag har skrivit ut för både mig och Marianne och har dessa med våra pass. Detta anses tydligen ”duga” som destination”intyg”. Jag har även begärt utskrift från campingen i Spanien för att kunna visa varifrån vi kommer, dvs vi är inga turister varken i Frankrike, Tyskland, Luxemburg eller Danmark, utan reser helt enkelt hem från Spanien via EU-länders transit vägar.

Jag tror att hela grejen är att transit-länder INTE vill ha turister rännande runt med risk för smittspridning, vilket jag har fullt förståelse för... Hoppas bara att det går att få tag i nån baguette imorgon annars dör jag av svält (hemska tanken i corona tider...lol...).
OK. Det är ju detta jag är lite rädd för. Vår hemvist är ju Portugal. Men samtidigt skall ju medborgare och hemvisthavare ha rätt att resa in in respektive land så lite tvetydigt, speciellt vid mellanliggande gränser.

Har någon annan haft hemvistintyg att visa upp eller har pass varit tillräckligt?
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Efter 83 mils körning från vår första övernattning igår (28 mil söder om Lyon) har vi nu rullat på motorvägar med nästan uteslutande 3 körfält i vardera riktningen (vilken dröm) hela vägen upp till ställplatsen i staden Trier i södra Moseldalen.
Nästan otäckt lite trafik hela vägen (inkl. när vi passerade staden Lyon) - långa sträckor, ibland på ett par mil, utan att bli omkörd av en endaste bil. Idag är det ju söndag, vilket betyder långtradarförbud och vilken skillnad mot igår, lördag !
Tankade 95 liter diesel i Luxenburg endast några kilometer från gränsen för endast 0,90 euro per liter - i Frankrike kostar den mellan 1,43 - 1,59 !
Innan vi hade beslutat (tillsammans med våra vänner i 4 norska husbilar) övernattningsplats, så ringde jag till ställplatsen i Minheim, 13 km söder om Bernkastel-Kues, och talade med ägarens fru och hon berättade att samtliga ställplatser mellan Trier och Klusserrath är öppna. Varje delstatsregering bestämmer själva över ställplatserna. Hur läget är avseende ställplatser utefter övriga Mosel upp till Koblenz kunde hon dock ej redogöra för. Samtliga campingplatser i Tyskland är dock stängda efter beslut av regeringen.
Gränsen mellan Luxenburg och Tyskland bevakades av ett stort antal poliser, men vi med utländska registreringsskyltar vinkades förbi utan någon som helst kontroll.
I morgon, måndag 23/3, kör vi härifrån Trier och upp till ställplatsen i Greven.
Vädret i Moseldalen ???
Kallt med blåst och endast 5 plusgrader - i natt blir det ett par minusgrader - burrrr !!!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
OK. Det är ju detta jag är lite rädd för. Vår hemvist är ju Portugal. Men samtidigt skall ju medborgare och hemvisthavare ha rätt att resa in in respektive land så lite tvetydigt, speciellt vid mellanliggande gränser.

Har någon annan haft hemvistintyg att visa upp eller har pass varit tillräckligt?
Tror man menar uppehållstillstånd (Recidensia)
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
I Sverige heter det ju hemvistintyg. Men oavsett vad, fick intrycket att pass och att man uppgav färdväg och svensk adress på en blankett räckte?
I Spanien får man bara färdas till sin ordinarie bostad ( där man är skriven ) hemvändande Svenskar transit trafik är ju skrivna i Sverige. Svenska ambassaden har uppmanat folk att skriva ut intyget från Skattemyndighetens sida.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
I Sverige heter det ju hemvistintyg. Men oavsett vad, fick intrycket att pass och att man uppgav färdväg och svensk adress på en blankett räckte?

Är inte dagens situation lite för allvarlig för att börja söka kryphål, egna tolkningar för de instruktioner som myndigheterna har gett oss?

Tror för de flesta av oss är de reserestriktioner som är utfärdade i Europa kristallklara, dvs vi får tillstånd att bryta gällande regler för rörlighet och ta oss till vår hemort. Hemorten har ingenting att göra med nationalitet eller det pass man har i fickan, det är den adress som man just nu är skriven på.

I ditt fall Portugal, då skall du stanna i Portugal tills nya direktiv har utfärdats.

Det här är inget på skoj, det är allvar nu och nu gäller personligt ansvar utöver det vanliga.
 
F

F.d. 1470

Guest
\
Är inte dagens situation lite för allvarlig för att börja söka kryphål, egna tolkningar för de instruktioner som myndigheterna har gett oss?

Tror för de flesta av oss är de reserestriktioner som är utfärdade i Europa kristallklara, dvs vi får tillstånd att bryta gällande regler för rörlighet och ta oss till vår hemort. Hemorten har ingenting att göra med nationalitet eller det pass man har i fickan, det är den adress som man just nu är skriven på.

I ditt fall Portugal, då skall du stanna i Portugal tills nya direktiv har utfärdats.

Det här är inget på skoj, det är allvar nu och nu gäller personligt ansvar utöver det vanliga.
Det är inget jag känner att jag behöver debattera eller motivera för någon här, tänk till en gång till vad som eventuellt kan ligga bakom.

Alla med husbilar som rullar norrut med smitta nu, stopp, känn ert ansvar. Ni kan krocka på vägen t.ex.. Lika stor olycksrisk som om jag surfar här och kan skada mig.......

Och i Sverige tar husbilsåkarna detta på allvar - not. Påskresor generellt, och ofta till småorter med dålig sjukvård, planeras för fullt. Alla bör ställa husbilarna nu, tycker Italiens, Spaniens och Portugals myndigheter. Båtarna faskedjade i bryggorna. Men ni kör genom hela europa själva och vågar sedan dömma andra. Dåligt.

Reglerna säger att residents och citizens får åka in i Sverige. Tillbaka till ämnet tack.
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Körde från Spanien i torsdags över gränsen vid La Junquera, inga problem, vidare genom Frankrike till Tyskland vid Mülhouse, inga problem,ingen kö alls lördag morgon, över gränsen till Danmark vid Flensburg söndag middag, inga problem ingen kö. Broarna över Bälten och Öresund inga problem. In i Sverige ingen kontroll alls söndag kväll! Fantastiskt att köra på tomma motorvägar i Tyskland. För det mesta ensam i tre filer! Vägarbetena som ett skönt avbrott bara! Enda orosmomentet var skyltningen på motorvägarna omkring Hamburg som sa: " Schleswig-Holstein für Touristen gesperrt!" Dvs spärrat för turister. Vi kände oss inte som turister utan som hemvändare och ingen kontroll fanns.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
\
Det är inget jag känner att jag behöver debattera eller motivera för någon här, tänk till en gång till vad som eventuellt kan ligga bakom.

Alla med husbilar som rullar norrut med smitta nu, stopp, känn ert ansvar. Ni kan krocka på vägen t.ex.. Lika stor olycksrisk som om jag surfar här och kan skada mig.......

Och i Sverige tar husbilsåkarna detta på allvar - not. Påskresor generellt, och ofta till småorter med dålig sjukvård, planeras för fullt. Alla bör ställa husbilarna nu, tycker Italiens, Spaniens och Portugals myndigheter. Båtarna faskedjade i bryggorna. Men ni kör genom hela europa själva och vågar sedan dömma andra. Dåligt.

Reglerna säger att residents och citizens får åka in i Sverige. Tillbaka till ämnet tack.
Inträde till Sverige är ju solklar för svenska medborgare.
Men transittrafiken är bara tillåten till den bostad som man är skriven på. Spanien har enorma böter och även fängelse i straffskalan. En Madridbo får inte åka på turistresa till sin sommarbostad.
Varför skulle det då vara tillåtet för en ”portugis” att åka till sin sommarbostad i Sverige?
 
F

F.d. 1470

Guest
Inträde till Sverige är ju solklar för svenska medborgare.
Men transittrafiken är bara tillåten till den bostad som man är skriven på. Spanien har enorma böter och även fängelse i straffskalan. En Madridbo får inte åka på turistresa till sin sommarbostad.
Varför skulle det då vara tillåtet för en ”portugis” att åka till sin sommarbostad i Sverige?
Nedanstående gäller. Sommarbostad och turistresa får stå för dig. Så om jag får flyga till Sverige anser jag att jag får köra. Att Spanien anser annat får stå för dom.


Inreseförbud till Sverige infört – det här gäller
UPPDATERAD 19 MARS
PUBLICERAD 19 MARS
Förbudet att resa till Sverige på grund av corona-pandemin gäller från 19 mars och 30 dagar framåt – till att börja med.
Den exceptionella åtgärden väcker många frågor – här är svaren.
Hur länge är gränserna stängda?
Inreseförbudet börjar gälla den 19 mars och kommer att vara i 30 dagar till att börja med.
Vilka omfattas?
Beslutet gäller vad som beskrivs som ”icke nödvändiga” resor till Sverige.
Förbudet att resa till Sverige gäller som utgångspunkt för utländska medborgare som försöker resa in i Sverige från ett land som inte ingår i EES-området (det vill säga EU-länderna samt Island, Liechtenstein och Norge), och Schweiz.
Vad gäller för svenskar på resa utomlands?
Svenska medborgare omfattas inte av inreseförbudet. Svenska medborgare som återvänder hem kommer alltså att kunna resa in i Sverige trots det tillfälliga inreseförbudet.
Finns det undantag?
Inreseförbudet gäller inte för personer vars syfte med resan är att återvända till sitt hem om hen:
• är EES-medborgare eller medborgare i Schweiz, eller är familjemedlem till en sådan medborgare
• är varaktigt bosatt i Sverige eller en annan EU-stat
• har ett tillfälligt eller permanent uppehållstillstånd i Sverige eller en annan EES-stat eller Schweiz, eller har nationell visering i Sverige.

Inreseförbudet gäller inte heller för personer som har särskilt angelägna behov eller som ska utföra nödvändiga funktioner i Sverige.
Vad gäller för personer som bor i Danmark eller ett annat nordiskt land och jobbar i Sverige?
Resor från Danmark, Norge och Finland är tillåtna eftersom de tillhör EES-området.
Vad gäller för britter?
Utträdesavtalet mellan Storbritannien och EU gäller till den 31 december 2020.
Det betyder att brittiska medborgare fortfarande är att anse som EES-medborgare och att resor från Storbritannien inte omfattas av förbudet.
Kommer transporter av varor som mat och läkemedel att påverkas?
Det finns ett uttryckligt undantag för personer som transporterar varor.
Kan den som bor utomlands hälsa på anhöriga?
Huvudregeln är att personer som reser till Sverige från ett land som inte ingår i EES-området eller Schweiz kommer att nekas inresa.
Undantag kan göras för bland annat ”trängande familjeskäl”, men hur det ska bedömas blir en fråga för polisen.
Svenska medborgare som är bosatta utomlands omfattas inte inreseförbud.
Kommer asylsökande att påverkas?
Rätten till asyl påverkas inte av beslutet, uppger Regeringen.
HÄR kan du läsa om regeringens övriga åtgärder mor corona-pandemin.
Uppdaterad 19 mars 2020 kl 17:38
Publicerad 19 mars 2020 kl 16:15
 
Toppen