• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Coronakrisen - Spanienresenärer på väg hem till Sverige

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
\
Det är inget jag känner att jag behöver debattera eller motivera för någon här, tänk till en gång till vad som eventuellt kan ligga bakom.

Alla med husbilar som rullar norrut med smitta nu, stopp, känn ert ansvar. Ni kan krocka på vägen t.ex.. Lika stor olycksrisk som om jag surfar här och kan skada mig.......

Och i Sverige tar husbilsåkarna detta på allvar - not. Påskresor generellt, och ofta till småorter med dålig sjukvård, planeras för fullt. Alla bör ställa husbilarna nu, tycker Italiens, Spaniens och Portugals myndigheter. Båtarna faskedjade i bryggorna. Men ni kör genom hela europa själva och vågar sedan dömma andra. Dåligt.

Reglerna säger att residents och citizens får åka in i Sverige. Tillbaka till ämnet tack.

......... och vem har tidigare i den här tråden överhuvudtaget diskuterat, "Reglerna säger att residents och citizens får åka in i Sverige."? Det var först nu i ditt inlägg, nr 197, det verkar ifrågasättas. Det har för oss andra varit en självklarhet att man som skriven i Sverige, eller svensk medborgare är välkommen hem.

Vet inte varför du valt att skriva dig i Portugal, kanske det är av hälsomässiga skäl, men orsaken är i det här läget helt ointressant. Visst finns det möjligheter för dig att resa till Sverige rätt enkelt, ta flyget. Problemet är att korsa gränserna på vägen upp till Sverige, vilket blir en konsekvens när man väljer att resa på fyra hjul.

"Tillbaka till ämnet tack"
, tack för de orden. Eftersom jag är trådskapare så kan jag garantera att min tanke aldrig har varit att det skulle bli ett diskussionsforum för hur uppsatta regler skulle kunna kringgås, eller hitta de där gyllene kryphålet som skulle omkullkasta vad experterna och myndigheterna försökt att skapa.

Trådens ambition är och har hela tiden varit att hjälpa varandra som har husbil och befunnit oss i Sydeuropa, Vi har av myndigheterna blivit uppmanade att omedelbart bege oss hem till våra hemorter. Att du sedan spyr galla över oss som följt givna order, samtidigt som du själv söker finna vägar hur du skall kunna göra samma sak fast du inte tillhör den grupp som blivit uppmanad, får man kalla en otrolig paradox! Du behöver inte försöka förklara......

Tråden var inte heller tänkt att skapa dåligt samvete hos svenska husbilskollegor genom att peka ut dem och deras bruk av husbilen i Sverige.

Tar mig friheten att avsluta med att travestera det du skrev; Tillbaka till ämnet tack.

TommyD
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Det du i Portugal hänvisar till är ju svenska myndigheterers bedömning. Flyga solklart. Detta handlar om transittrafiken genom andra länder som har stängt sina gränser och stiftar och upprätthåller sina egna lagar. Att bli hängande vid en gräns är kanske värre än att stanna kvar? Spanien skärper sina tillämpningar hela tiden.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
JAnders B , varför ställer du frågor när du redan är övertygad att du har rätt. Tuta och kör och har du tur så lyckas du vilseleda gränskontrollerna längs vägen. Har läst om att många i den glesa trafiken med legala papper blivit stoppade i olika länder många gånger.
 
F

F.d. 1470

Guest
Varför tror ni att Spanien vill bli av med husbilarna -snacka om riskgrupp. Men sedan i Sverige, hur många av er som återkommit har nu gått i självkarantän minst 14 dagar och har ALLA ställt av husbilen i Sverige nu för någon månad. Eller, nej, myndigheterna i SVERIGE kräver ju inte det. Men det personliga ansvaret då, man får ju ställa av själv och sätta sig i huset ändå - men det gäller kanske inte alla.

Leta efter kryphål - men herregud. Om jag som svensk medborgare har rätt att resa in i Sverige, vad är bättre:
-åka buss till Lissabon, flyga med en massa människor, landa på Kastrup, åka buss och tåg till Göteborg, åka buss och färja till öarna.
-sätta mig i min bil och köra utan att egentligen behöva träffa en människa

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX // HBK-webb
 
F

F.d. 1470

Guest
Hemvist , Svenska ambassaden i Spanien vill att man med bank-id skriver ut detta från skattemyndighetens sida.
Jo, det vet jag att dom vill också, tack. Men det verkar ju på inläggena i denna tråd, som jag ju egentligen inte verkar få agera i, som om detta inte krävs vid gränsen. Tack alla som informerat, då vet jag mer konkret i detta ämne.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ursäkta uppfattade aldrig frågan, "Du undviker min fråga nedan och min fråga om hur du agerat nu i Sverige", men det är ingen hemlighet och visst skall jag berätta det för dig eftersom du verkar nyfiken.

Våra planer var att lämna vårt hem i Spanien den 23 mars, idag alltså, men på spanska nyheterna förra måndagen den 16 mars fick vi höra att de spanska myndigheterna uppmanade alla att snarast ta sig till sina hemorter. Vi hörsammade uppmaningen och direkt bestämde oss för att resa samma dag, trots att det var väldigt opraktiskt av flera skäl.

Snabb ihoppackning och kl 14.30 så stängde vi bildörren, startade motorn och reste mot Sverige. Första etappen nonstop blev 19 timmar och 165 mil, vi kör växelvis Carola och jag. Hem till vårt hus kom vi i torsdags kväll,

Lämnat huset en gång för besök på Coop, idag blir det ett besök där igen, men nu åker Carola själv eftersom jag är medlem i en riskgrupp. Annars så har vi en självvald karantän här hemma, vid grusvägens ände.

DSC00083.JPG
En idyll vid grusvägens ände, långt från Coronaviruset.

TommyD
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Bra, och det förmodar jag att alla hemvändande har gjort, annars kanske de drabbas av bannor. Och ni tar personligt ansvar och inte kör husbil i Sverige framöver heller på ett bra tag, såsom man inte får köra i Portugal, med betydligt färre fall än Sverige. Man måste ju inte utnyttja de liberala reglerna i Sverige om man vill ta det allvarligt och ta personligt ansvar.

Och den andra frågan?
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Det stängs ner även i Portugal Hotell och även ställplatserna Man har fem dagar på sig att ta sig därifrån Personligen tror jag man skall ta sig därifrån fortast möjligt om man inte vill riskera att få ta flyget hem o lämna kvar bilen
closure of camping and caravan sites, as well as motorhome service areas, as of 00:00 hours on 22 March 2020,

Considering that as of 00:00 hours on March 22, 2020, the admission of users to camping and caravan sites, as well as in motorhome service areas, is prohibited;

Considering that it is necessary to provide a reasonable period that allows users of camping and caravan sites, as well as users of motorhome service areas, to organize an orderly and peaceful exit from these establishments, places and facilities"
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Bra, och det förmodar jag att alla hemvändande har gjort, annars kanske de drabbas av bannor. Och ni tar personligt ansvar och inte kör husbil i Sverige framöver heller på ett bra tag, såsom man inte får köra i Portugal, med betydligt färre fall än Sverige. Man måste ju inte utnyttja de liberala reglerna i Sverige om man vill ta det allvarligt och ta personligt ansvar.

Och den andra frågan?

Den andra frågan? Menar du?
"Om jag som svensk medborgare har rätt att resa in i Sverige, vad är bättre:
-åka buss till Lissabon, flyga med en massa människor, landa på Kastrup, åka buss och tåg till Göteborg, åka buss och färja till öarna.
-sätta mig i min bil och köra utan att egentligen behöva träffa en människa"


Ja, jag förstår vad du menar och logiskt i det enskilda fallet är att det är en mindre risk att smittas och att överföra smittan till andra, genom att resa ensam i sin husbil, än att bruka kollektiva färdmedel, men........ Nu finns det beslut som kommit fram av en eller annan orsak som vi i sådana här tider tvingas följa fast de inte är optimalt för dig/mig just nu, s.k. "gilla-läget-situation". Men faktum kvarstår, du är skriven i Portugal och grundregeln är att vi skall just nu befinna oss, eller på väg till vår hemort.

Man kan bli förvirrad om olika länders strategi, tex Sveriges där man gått fram mjukare och vad jag förstår satsar på ett kollektivt immunförsvar, medan Spanien, Italien och Portugal valt den hårdare modellen isolering och karantän. Vad som är effektivast och bäst återstår att se. Men nu har Spanien och Portugal valt karantän och isolering, som f.ö. igår förlängdes ytterligare 2 veckor. Då får vi leva med det.

TommyD
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
OK, nu till väsentligheter kring vårt resande genom Frankrike! Två MC poliser passerade mellan oss ”vildcampare” där vi sov inatt utan att reagera över huvud taget. Vi har hunnit till Millau utan att ha blivit stoppade någonstans och äter vår första Franska ”tradition” baguette... Halleluja, säjer jag bara, detta är rena medicinen för smalökar!
Ingen konst att handla, allt verkar vara öppet men alla verkar respekterar regeln med handskar och munnskydd... Nu vidare mot Clermont Ferrand!
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
I morse kl. 08.45 lämnade vi, tillsammans med våra norska vänner i 4 husbilar, ställplatsen i Trier efter en natt med 2 minusgrader i hela Moseldalen enligt nyheterna i morse.
Rätt mycket trafik hela vägen upp till den fina ställplatsen i Greven dit vi ankom kl. 13.30 i strålande solsken - dock endast 8 grader varmt.
För att undvika att passera Köln och dess stora bro, där det fortfarande jobbas och där maxvikten på fordon är 3,5 ton, så valde vi motorväg A1 från Trier upp till strax söder om Daun där vi lämnade A1 och fortsatte på motorväg 48 förbi Koblenz till dess att vi kom in på A3 och körde den till strax innan Köln på flodens östra sida där vi sedan körde in på A1 ännu en gång och den fortsatte vi på fram till avfarten till Greven. Just nu, kl. 15.00, står här ett 20-tal bilar, men betydligt fler lär det bli framåt kvällen. Förvånande nog är receptionen öppen från 18.00 och 2 timmar samt från 08.00 till 10.00. Dessutom går det utmärkt att beställa bröd om man säger till i receptionen på kvällen alternativt fyller i en beställning och lägger i brevlådan innan kl. 06.00 på morgonen !
I morgon kör vi de 41 milen upp till Citti Grossmarkt i Flensburg och övernattar där på Citti’s ställplats.
PS. Idag har vi inte sett en endaste polisbil på hela sträckan från Trier till Greven.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
GLÄDJANDE besked till er på väg hem och som har för avsikt att övernatta på ställplatsen i GREVEN:
* restaurangen är öppen för avhämtning av mat från deras ordinarie meny,
* vi var nyss där och beställde var sin wienerschnitzel ”Wiener Art” med pommes frites och citron för avhämtning kl. 18.00,
* du som hellre önskar ”Zigeuner” schnitzel eller ”Jäger” schnitzel får det,
* restauranger håller öppet 12.00-20.00,
Greven levererar alltid m.a.o. !!!
 

Campmobil

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
22812
Medlemskap
2024
Tråden följs med spänning - tack alla!

Jag avvaktar just nu i Orihuela/Murcia med min folkvagnsbuss men funderar på att ta mig tillbaka till Sverige. De flesta i klubben kör nog nya, fina och pålitliga bilar, men med en 38 år gammal veteranbil kommer tanken upp om den rasar ...

Vad jag förstår så räcker nu dokumentation från SKV om hemvist i Sverige samt (för säkerhets skull) en resplan för genomresa Spanien-Frankrike-Tyskland-Danmark.

Har någon tagit Kiel-GBG, eller är det smidigare/bättre med Danmark (Fredrikshamn-GBG) nu?
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Tråden följs med spänning - tack alla!

Jag avvaktar just nu i Orihuela/Murcia med min folkvagnsbuss men funderar på att ta mig tillbaka till Sverige. De flesta i klubben kör nog nya, fina och pålitliga bilar, men med en 38 år gammal veteranbil kommer tanken upp om den rasar ...

Vad jag förstår så räcker nu dokumentation från SKV om hemvist i Sverige samt (för säkerhets skull) en resplan för genomresa Spanien-Frankrike-Tyskland-Danmark.

Har någon tagit Kiel-GBG, eller är det smidigare/bättre med Danmark (Fredrikshamn-GBG) nu?


Flera av våra vänner har rest Kiel-Göteborg medan andra rest Fredrikshamn-Göteborg.
Båda alternativen fungerar alldeles utmärkt, så egentligen är det endast en prisfråga - hur mycket är man villig att betala !
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Detta inlägg handlar inte om att resa hem från spanien.... Däremot undrar jag om någon har hänvisnaingar till det dokument som man skall fylla i när man går ut under karantänstiden i Spanien... skulle behöva en kopia.... Tusen tack på förhand
 
Toppen