• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inredning Byggtråd Carthago Opus 5.6

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Hej....

Det är jag igen ;)
IMG20230421182938.jpg
Tänkte att det går absolut att sätta sin prägel på ytterligare en bil, måste säga att jag har förkärlek till dessa husbilar med några år på nacken.
Dels mindre "krabb" med canbus systemet, oftast lite enklare att komma åt, alltså mer utrymme att montera, dra ny el etc.

Planen för denna Opus är:
Nytt drag 3.5T + förstärkningsbalkar till Iveco 60C chassit är redan uppritade i Solid Works samt tillverkade inkl. pulverlackerade.
Draget är beställt på samma ställe i Tjeckien som de två föregående jag monterat på andra bilar. Upp lite i pris, nu inkl. frakt 5.500sek
https://www.ebay.de/itm/325485788275

2st 100W solpaneler inkl. Epever 30A Triton regulator beställt. Blir då ca. 350W i 60V solceller.
Installeras slutet maj.

Nedre front spoiler kommer byggas, bilen i original kan vara en av de fulaste designmässigt som byggts! :cool:
Ev. att jag även får tag på en övre/solskydds spoiler som kan passa från någon lastbil...

Carpuride monitor inkl. en ny bilstereo monterad
IMG20230422163933.jpg
Visa bilaga VID20230428183700.mp4

Var sin Wellpur T65 madrass ilagt, helt ok, sover som Kung & Drottning:)

IMG20230423160510.jpg


* Durkplåt beställt till garaget, 2500x1250mm x2mm (20kg men vi har gott om lastvikt)

* Al-ko stödben inköpta från Tyska Truckservice.de, 35% lägre pris än camping siter i SE.

Projektorfäste från Amazon, 120kr.
Pinnen skruvas loss och flyttas till främre del av bilen på ca. 1min. (= 2st likadan stativ där bara takplattan nyttjas på det ena)
Där blir det en 50" duk.
IMG20230509183956.jpgIMG20230509184004.jpgIMG20230509184030.jpg

Just nu står projjen mellan sängarna, 40" duken monterad i taket vid ingång till "sovrum".
Visa bilaga VID20230430231852.mp4

Över 30st 10w halogen lampor är nu utbytta till 1.2W LED, den mittersta av dessa tre i bild är LED 1.2w
Kommer att byta ut några positioner ytterligare, där det endast skall vara mysbelysning till 0.3W LED.
IMG20230428182858.jpg


Återkommer med dragkroksmonteringen + mer "lull-lull" framöver... Drive safe och njut av husbilslivet! :msn_thumbup:
Mvh. Magnus
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det där har du fått helt bakom xxx...
Ju enklare det är att söka information, desto mindre släpper man blicken från trafiken.

Varför tror du fler och fler yrkesfordon samt ex. Tesla m.fl har Head up display, om du nu vet vad detta innebär?

I mitt fall stör inte någon av dessa vyn, utan bidrar till trafiksäkerhet.

Ta nu och dra igen på sommarsölandet med boxen och läs på gällande teknik innan du yttrar dig om ting du inte verkar förstå!

Tycker du inte att det här är ett onödigt tråkigt sätt att svara? Angående den tekniska utvecklingen är väl knappast
mycket av den teknik som stoppas in i dagens bilar nödvändigtvis bra eller väl utprovad, utan snarare ett sätt att
försöka skapa försäljningsargument för att få sälja nya bilar.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag tycker att det har spårat ur, värre än en vanlig tråd drift.

I denna tråd får vi följa att projekt som för många kan vara mycket intressant.
Jag tycker inte det är OK att skriva inlägg i samma tråd som ifrågasätter hela meningen med projektet.

Själv är jag aktivt ointresserad av ämnet, men läser för man kan ju lära sig något.

Jag tycker att man skall starta en egen tråd om man vill klaga på något.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Tycker du inte att det här är ett onödigt tråkigt sätt att svara? Angående den tekniska utvecklingen är väl knappast
mycket av den teknik som stoppas in i dagens bilar nödvändigtvis bra eller väl utprovad, utan snarare ett sätt att
försöka skapa försäljningsargument för att få sälja nya bilar.
Håller inte med!
Men du har likt jag, rätt till din åsikt.

Samt i fallet Bengt, tillför han inget i denna byggtråd. Läser du hans första inlägg, kanske det går upp ett ljus gällande mina svar?
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Jag måste erkänna min okunskap, vet ej vad head up display är, beskrivning mottages tacksamt.
Hej, du har möjligheten att få din digitala hastighetsmätare speglad i vindrutan. Alt. att den placeras på ett säkert men praktiskt vis för att minimera att släppa blicken från körbanan.

Hoppas infon kan vara till nytta.
Vänligen Magnus
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag måste erkänna min okunskap, vet ej vad head up display är, beskrivning mottages tacksamt.
Ifall man vill testa HUD "Head up Display" så finns det appar för det, man startar appen och lägger mobilen på lämplig plats på instrumentbrädan så mobilens display speglas upp i vindrutan, hade själv ett sånt tillägg i min navi-app. för många år sedan, den visade köranvisningar, fart, m.m.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Ifall man vill testa HUD "Head up Display" så finns det appar för det, man startar appen och lägger mobilen på lämplig plats på instrumentbrädan så mobilens display speglas upp i vindrutan, hade själv ett sånt tillägg i min navi-app. för många år sedan, den visade köranvisningar, fart, m.m.
I navigationsappen Sygic finns HUD inbyggt, man bara lägger telefonen i framrutan. Funkar bäst på kvällen…
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Tack för dina utförliga tekniska trådar Mange. Det finns alltid något tips att ta till sig. Antingen nu eller vid senare tillfälle.
Det här med head up display är intressant.
Har kört med en nyare Volvo med display i rutan.
Upplevde det som mer trafiksäkert då man inte behövde slå ner blicken på instrumentbrädan för att se hastigheten.
(Det gäller att va rädd om sina körkortsbehörigheter ju äldre man blir.)

Krister
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Med den enheten jag monterat, se i själva displayen, mycket praktiskt, korrekt hastighet kontra analog, samt i det mesta behålla blicken på vägen.

Allt gott!

När jag tänker efter så använder jag ju hastighetsvisningen i GPS:en när jag vill ha mera exakt hastighet, så jag gör ju något liknande, bara utan HUD.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Tack för dina utförliga tekniska trådar Mange. Det finns alltid något tips att ta till sig. Antingen nu eller vid senare tillfälle.
Det här med head up display är intressant.
Har kört med en nyare Volvo med display i rutan.
Upplevde det som mer trafiksäkert då man inte behövde slå ner blicken på instrumentbrädan för att se hastigheten.
(Det gäller att va rädd om sina körkortsbehörigheter ju äldre man blir.)

Krister
Tack Krister!

Ja det har blivit en och annan byggtråd under dessa 15år i HBK, hoppas dessa kommer till glädje för de som själva önskar tillföra sin HB ny teknik
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Låt oss återgå till teknik i denna tråd, där det är helt OK att kommentera tekniken utifrån just tekniken,
inte ilska över mina övriga inlägg här på HBK! :msn_thumbup::bye:

Vi hade en tanke om västkusten idag, men jag fick "feeling" och mellan störtskurar, fixade lite till med vår HB.

Innan satt det en 40" duk i sovrummet, men 50" blev mer optimalt, slipper med detta slå huvudet i proj-fästet..:wub:
Nyttjar 2st Tellus 5.0 i stereo blåtandshögtalare, låter mer än väl nog i husbilen,
även om nu PeterK givit mig extra funderingar gällande bild-ljud mot bilens stereo ;)
Visa bilaga VID20230718160940.mp4

Nu är projen är i sin låda, samt högtalarna ned lagda i var sitt skåp (tar 1min att sätta upp)
Visa bilaga VID20230718162400.mp4

Allt gott HBK vänner, samt även ni som misstycker kring andra inlägg, här håller vi oss till teknik! :msn_heart:
Där jag frikostigt delar med mig kring mina installationer & funderingar.

Vänligen, Magnus
(Ps. den Trex 700dfc i min profilbild, byggde jag från molekyler och klippte gräset med, inverterat)
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Härligt, hur strömförsörjer du proj och högtalare?
Projen klarar 4h på batteri, sällsynt att vi nyttjat detta mer än så under samma dag.

Tellus högtalarna runt 10h
Dessa 3 läggs på laddning under körning, skulle detta missats, finns det nu totalt 10st usb A installerat i bilen

Allt Gott Peter!
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Då solen fortsatt stålar (bakom molnen) ;)

Tog jag helgen med regn & rusk till att påbörja montering av en mer potent stereo.
Bytte ut den huvudenhet som jag köpte (prisvärt på Amazon) för knappt 500kr till denna:
IMG20230805175510.jpg
Otroligt mycket bättre radio, möjligheter/styrning samt 3st lågnivå ut. :msn_thumbup: (31bands EQ)

Följande blir monterat i bilen:
Ny huvudenhet (klart)
4kanals MDS Torque 120.4 slutsteg (4x120W)
10" 500W rms Baslåda (klart)
2x 8" Alpine 3vägs högtalare (strax installerade och klart)
Hertz DKS 165.3 komponent högtalare fram (behöver bygga om något)
7m kabelmatta i kabelstrumpa med allt kablage mellan huvudenhet/slutsteg.
(3lågnivå, 2x 2,5mm högtalarkavbel till blivande 6,5" i I-brädan, sitter nu 4", + remote samt 15A matning till I-brädan från bodelsbatterierna.)

Matning sker via 16mm2 kablage där Biltemas starkablar är de mest prisvärda för dylikt installation.
100A automatsäkring fram till detta teknikskåp. Resp. steg samt matning fram blir separata säkringar.
IMG20230805162610.jpg

Här inne blir det ett "teknikutrymme", under sommaren har det var ett "öl-förråd" ;)
10" bas, 2x8" Alpine, MDS slutsteg samt lite senare, en Vevor 2Kw dieselvärmare (blir ett separat projekt framöver)
IMG20230805164035.jpg
IMG20230805164056.jpgIMG20230806183109.jpgIMG20230806182954.jpg
IMG20230805185738.jpg
IMG20230805185728.jpg

Kabelmattan blir till att ta fram hålsågen, men det finn Gott om utrymme!
IMG20230806132502.jpg

Detta kommer kunna spela Högt, men det är inte det som är meningen, utan Bra ljud vid låg volym! :)
Stereon har fjärrkontroll, går att styra från sängarna, kommer således para projektorn via blåtand med stereon framöver :music-icon:
Högtalarna bak ovan sängarna ger då direktljudet från projjen, resten får mullra på lite i bakgrunden.

Allt gott, vänligen Magnus!
ps. det fanns ingen plats, än att sätta båda Alpine högtalarna jämte barandra då bilens teknik samt gasolskåpet tar upp allt utrymme på andra sidan, stereobilden skapas ändå mest via framhögtalarna, som då blir Herts komponet DKS 165.3 via MDS steget
 

Bilagor

  • IMG20230805185755.jpg
    IMG20230805185755.jpg
    2,4 MB · Visningar: 10
Toppen