• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inredning Byggtråd Carthago Opus 5.6

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Hej....

Det är jag igen ;)
IMG20230421182938.jpg
Tänkte att det går absolut att sätta sin prägel på ytterligare en bil, måste säga att jag har förkärlek till dessa husbilar med några år på nacken.
Dels mindre "krabb" med canbus systemet, oftast lite enklare att komma åt, alltså mer utrymme att montera, dra ny el etc.

Planen för denna Opus är:
Nytt drag 3.5T + förstärkningsbalkar till Iveco 60C chassit är redan uppritade i Solid Works samt tillverkade inkl. pulverlackerade.
Draget är beställt på samma ställe i Tjeckien som de två föregående jag monterat på andra bilar. Upp lite i pris, nu inkl. frakt 5.500sek
https://www.ebay.de/itm/325485788275

2st 100W solpaneler inkl. Epever 30A Triton regulator beställt. Blir då ca. 350W i 60V solceller.
Installeras slutet maj.

Nedre front spoiler kommer byggas, bilen i original kan vara en av de fulaste designmässigt som byggts! :cool:
Ev. att jag även får tag på en övre/solskydds spoiler som kan passa från någon lastbil...

Carpuride monitor inkl. en ny bilstereo monterad
IMG20230422163933.jpg
Visa bilaga VID20230428183700.mp4

Var sin Wellpur T65 madrass ilagt, helt ok, sover som Kung & Drottning:)

IMG20230423160510.jpg


* Durkplåt beställt till garaget, 2500x1250mm x2mm (20kg men vi har gott om lastvikt)

* Al-ko stödben inköpta från Tyska Truckservice.de, 35% lägre pris än camping siter i SE.

Projektorfäste från Amazon, 120kr.
Pinnen skruvas loss och flyttas till främre del av bilen på ca. 1min. (= 2st likadan stativ där bara takplattan nyttjas på det ena)
Där blir det en 50" duk.
IMG20230509183956.jpgIMG20230509184004.jpgIMG20230509184030.jpg

Just nu står projjen mellan sängarna, 40" duken monterad i taket vid ingång till "sovrum".
Visa bilaga VID20230430231852.mp4

Över 30st 10w halogen lampor är nu utbytta till 1.2W LED, den mittersta av dessa tre i bild är LED 1.2w
Kommer att byta ut några positioner ytterligare, där det endast skall vara mysbelysning till 0.3W LED.
IMG20230428182858.jpg


Återkommer med dragkroksmonteringen + mer "lull-lull" framöver... Drive safe och njut av husbilslivet! :msn_thumbup:
Mvh. Magnus
 
Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Jag är ganska säker på att du har högre kvalitet i din gamla premiumbil mot dagens Carthago.

Trevlig Midsommar :cool:
Hej Peter,

Håller med dig där, Opusen är en fantastiskt välbyggd bil!
Senast var en Flair från -97, även den en välbyggd bil,
hoppas mina förbättringar i den bilen gör nytta till de nya ägarna av den bilan.

Efter nu 10talet husbilar, varav 2st köpt nya på Elmia, är jag ändå kär i denna Opus.*
Såg bilar på förra årets Elmia runt 3,5milj. som ändå inte är i samma kvalitet. ;)

Allt gott Peter!
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Då så...

Nu är draget klart!:yes:


Mer jobb än jag såg framför mig, = De husbilsfirmor som säger: det kostar 25.000sek, är helt ok!
IMG20230629192143.jpgIMG20230629192157.jpg

IMG20230629192230.jpg

IMG20230629192210.jpg
Min investering blev ganska precis 7000sek. Men mycket jobb samt nyttja det i skallen...

+ CAD 4h
+ 4h. Pulverlackerare och lokal smed inkl. snack...
+10h Montering, inkl. borrande hål. Där finns ifs. 2h att tjäna med bättre verktyg.

Det sista jag monterade på var 2st 40x5mm vinkeljärn, i de yttersta bultarna av draget.
Varför? Draget gick att rucka på i Y-led några mm. Nu är det 100procent stabilt!
Z= upp/ned
X= fram/bak
Y= sidles

Ca. 16h jobb, Klart!

Ps. Stödbenen är ett riktigt "lyft"!
Bara att kliva in i bilen med dessa nedvevade, är grymt bra.
Att det sedan guppar mindre i bilen när damen "råkar" hamna i sängen min, är än mer plus! :wub:

Nu skall det monteras fler solceller, +ny 30A MPPT regulator.

Bulkat upp med stereo prylar, tar med detta på semestern, hon solar, jag "skruvar";)

Hej på er! :bye:
 
Senast ändrad:

Opus 52

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2024
Hej Peter,

Håller med dig där, Opusen är en fantastiskt välbyggd bil!
Senast var en Flair från -97, även den en välbyggd bil,
hoppas mina förbättringar i den bilen gör nytta till de nya ägarna av den bilan.

Efter nu 10talet husbilar, varav 2st köpt nya på Elmia, är jag ändå kär i denna Opus.*
Såg bilar på förra årets Elmia runt 3,5milj. som ändå inte är i samma kvalitet. ;)

Allt gott Peter!
Stämmer från en annan opus ägare
Fast min var färdigbyggd med dragkrok å aluplåt i garaget
Mvh Björn
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Inget golfväder... Då får det bli småfix med husbilen! ;)

Sågade upp hålet något från den gamla smala varianten av cigguttag, till att istället rymma 4st USB uttag, mellan sängarna.
IMG20230717131119.jpgIMG20230717131154.jpg

Sedan blev det 4st nya högtalare, ruskigt bra 4" i instrumentbrädan, samt lika bra 6½" med spacers i hyllan ovan soffan.
IMG20230717132053.jpgIMG20230717132340.jpg
IMG20230717132316.jpg

Uppgraderad förarmiljö!
Kanonfina fårpälsar från Amazon.de, samt GPS hastighetsmätare och så klart inne/utetemp :)
IMG20230717131721.jpg
IMG20230717131605.jpgIMG20230717131905.jpg

2st 100W paneler står på tur, (=360W/60v totalt) när väder samt tid landat rätt. Nu sitter Epever Triton 30A på plats,
dock skall MT50 fjärren in i bilen, det blir samtidigt som jag monterar in 2Kw Dieselvärmaren.
Båda dessa kommande styrpaneler skall upp ovan dörren. :msn_thumbup:

Drive Safe!
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Behöver man så många navigatorer och hasighetsmätare för att hitta dit man ska,det kanske vore enklare att anlita FÄRDTJÄNST.

Humor!
Ps, det är en spegling till stereon, men det har ni nog inte koll på?

För det behöver man ett visst teknikintresse, kunnande.
Digital hastighetsmätare är bra när inte någon gps nyttjas, finns för runt 300sek på Amazon

Kan sedan anse att ta saker och åsikter i den tråd det man har åsikt om!
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Bra att höra, jag har idag en 2 DIN Pioneer stereo med CarPlay-stöd men tycker att det hackar och att anslutningen till telefonen är instabil.
Riktigt bra uppkoppling samt det ingår separat trådade mic till blåtanden, låter ok.

Köpet sker via deras bolag i Irland, men enheten kommer direkt från Asien utan tull/moms, tog drygt 2v. i levtid.

Ha det gött och njut av husbilslivet!
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Spännande Mangan, alltid kul med teknikprylar.
Har du testat tv-ljudet via Carpuride?
Inte tänkt tanken Peter, då vi kör allt trådlöst via tfn som modem/player och projektorn mot riktigt bra 5.0 blåtands stereohögtalare

Nu fick du mig att fundera ett varv till

Blir ju intressant då det landar en platt 10" baslåda i postlådan framöver, då med Alpin 8" i soffsockeln och ett Torque steg om några watt sisådär
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Inte tänkt tanken Peter, då vi kör allt trådlöst via tfn som modem/player och projektorn mot riktigt bra 5.0 blåtands stereohögtalare

Nu fick du mig att fundera ett varv till

Blir ju intressant då det landar en platt 10" baslåda i postlådan framöver, då med Alpin 8" i soffsockeln och ett Torque steg om några watt sisådär
Du har ju monterat/byggt ett flertal ljudsystem i husbil, var kommer du att placera din nya 10-tummare?

Jag har en aktiv 10'a under ena soffan, men den spelar nästan loss soffan (överdrift), får rejält med oönskade vibrationer som stör i basgången, men vet inte var jag ska placera den annars.

2015-05-21 20.53.29.jpg
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Du har ju monterat/byggt ett flertal ljudsystem i husbil, var kommer du att placera din nya 10-tummare?

Jag har en aktiv 10'a under ena soffan, men den spelar nästan loss soffan (överdrift), får rejält med oönskade vibrationer som stör i basgången, men vet inte var jag ska placera den annars.
Det där med att staga i en husbil är ett gissel och "skitjobb"

Sedan å andra sidan, spelar vi inte vidare högt, men gillar bra sound vid låg volym.

Vi har ett rejält dubbelgolv i Opusen
så i första hand kommer subben provas mitt under matbordet, dit är det är för långt att sträcka sig efter locken med "Dysköl" vilket som

Återkommer med info asap det är på plats!
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Humor!
Ps, det är en spegling till stereon, men det har ni nog inte koll på?

För det behöver man ett visst teknikintresse, kunnande.
Digital hastighetsmätare är bra när inte någon gps nyttjas, finns för runt 300sek på Amazon

Kan sedan anse att ta saker och åsikter i den tråd det man har åsikt om!
Det går bra att skriva du, MVH Bengt.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Det håller jag med om, men om det ser ut som ett "flipperspel" fram i rutan när man kör anser jag att det inte är trafiksäkert,
med dagens snabba trafik med många jäktade och irriterade förare har man fullt upp med att koncentrera sig på det som sker runt omkring.
Det där har du fått helt bakom xxx...
Ju enklare det är att söka information, desto mindre släpper man blicken från trafiken.

Varför tror du fler och fler yrkesfordon samt ex. Tesla m.fl har Head up display, om du nu vet vad detta innebär?

I mitt fall stör inte någon av dessa vyn, utan bidrar till trafiksäkerhet.

Ta nu och dra igen på sommarsölandet med boxen och läs på gällande teknik innan du yttrar dig om ting du inte verkar förstå!
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Det där har du fått helt bakom xxx...
Ju enklare det är att söka information, desto mindre släpper man blicken från trafiken.

Varför tror du fler och fler yrkesfordon samt ex. Tesla m.fl har Head up display, om du nu vet vad detta innebär?

I mitt fall stör inte någon av dessa vyn, utan bidrar till trafiksäkerhet.

Ta nu och dra igen på sommarsölandet med boxen och läs på gällande teknik innan du yttrar dig om ting du inte verkar förstå!
Hej igen. Så om jag plockar fullt med alla slags prylar så blir jag en bättre chaufför . . . har jag förstått dej rätt eller ??
Förresten så är jag inte så förtjust i vin.
En undran tillbara . . om jag läser mellan raderna , du är inte bara irriterad i trafiken utan även på forumet, du kanske skulle öppna en box och slappa lite så här i semestertider Mvh Bengt.
 
Toppen