• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkamera.

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
:cool: Idag var jag in till Teknikmagasinet och köpte, en trådlös färgkamera med ljud, 4 kanaler på 2,4 ghz upplösning på 628x582 pixlar, ljuskänslighet 2 lux, för : 799,00 kr
Den kopplade jag ihop med min 12 volt 10 tum LCD TV här hemma för att kolla om det var något att sätta på Husbilen. Jag blev positivt överaskad vad bra man såg med den lilla kameran som bara är, 23 x 23 x 23 mm stor, jag tänker att sätta in den i ett eget positionsljus på takräcket, diskretare går väl inte att ha en backkamera? med tanke på stöldrisk?

Tjena. :cool:
 
F

F.d. 16492

Guest
Sv: Backkamera.

Hej
Har du provat kameran nu? Jag tycker den verkar bra och funderar på att beställa en. Det gäller den trådlösa från Conrad.
Rojne
 
Senast redigerad av en moderator:

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Sv: Backkamera.

Hej alla,

Skall i helgen montera backkamera på min hymer, någon som har rekomendationer för montering av kameran? Skall den sättas med genomgående rostfria bultar, eller skall den limmas? Naturligtvis så tänker jag täta genomföringarna ordentligt. Kan man sätta i gängbultar eller är plåten för tunn för det, då slipper man ju genomgående bultar.
(De fungerar som popnitar fast med invändiga gängor)

tacksam för ideer och förslag.

Hälsningar
Glädjen
:spinny:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera.

Inga genomgående skruv. Det ger frost eller fukt på den del som kommer inne. Blir också för mycket håltagningar i karossen.

Sätt fast den med plåtskruv och täta med butylmassa. Täta noga.


Lycka till
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Backkamera.

Men genomföring av strömförsörjningskabel måste väl göras även om man har ett trådlöst system.

Om kamerabilden överförs via kabel måste den kabeln väl gå genom väggen?

Skär man kabeln strax före den fasta kontakten, ordnar kabelgenomföring, löder på kopplingen på insidan igen?
Blir ju ett hiskeligt hål om kontakten sitter kvar och skall föras genom väggen.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera.

Visst är det så att det finns ingen skillnad om den är trådlös eller inte. Ett hål måste ändå göras. Det man slipper är dragningen genom bodelen och sedan hytten.

Jag klippte kabeln när jag drog in den i bilen och lödde om den.

Tycker inte det spelar så stor roll om man gör ett hål 5mm eller 10mm. Men om kontakten är väldigt grov så visst är det smart att löda om den.

Hålet fyller man med silicon så man inte får något kladd på väggen inne om man tex har ett skåp där. Utsidan tätas med butylmassa.
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Backkamera.

Jag anslöt min trådlösa backkamera till skyltbelysningen, jag vill gärna se vad som händer bakom bilen även när jag kör framåt, så jag behövde inte göra något hål i väggen. Det går ju även bra att ansluta den till backlampan om man vill det.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera.

Svenne

Hur drog du ner kabeln dit utan att den blev för synlig.

Eller har du kameran sittande nere i närheten av skylten?


Min kamera sitter högt och jag anslöt den precis som dig men gick på insidan för jag ville ha den osynlig. Håller med dig, jag vill kunna slå på kameran när jag vill och belysningen på bilen är alltid på.
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Sv: Backkamera.

Hej Igen,

Nu är kameran monterad. Det är en trådlös från Conrad. Jag borrade 5mm och sedan klämde jag dit två st m5 nitmuttrar, sedan är det bara att täta och skruva fast.

Kontakten på kabeln togs bort och sedan förlängdes kabeln ner till backljuset.

Ett tips är att prova att bilden blir bra innan man borrar och skruvar dit kameran.
Jag stog inne i en stor verkstad med mycket störningar och hade problem med bilden, då backade jag ut och provade utomhus med stabilt och bra resultat.

Tack för alla tips.

Glädjen
:santa-3-icon:
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Backkamera.

Jag har en lika dan tror jag och har monterat den extra antensladden som följe med kameran . så nu är även den inne i bilen.
Så fort någon lutar sig ut i "gången " i husbilen försvinner bilden. Mina 30 meters räckvidd är nog max 6 meter....
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Backkamera.

Jag har givit upp projektet med trådlös kamera p.g.a. samma skäl som Mats anger.....d.v.s. för dålig signalstyrka mellan kamera och monitor.

Jag söker därför ett komplett system alt. komponenter till vår bil.....en 7 tums skärm med ett navi-system samt ingång för kamera.....naturligtvis med autostart vid backning.....det finns en del i Tyskland som jag just håller på att kolla.....

HBK-hälsningar

Göran 292
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Backkamera.

Hej Göran
Köpte en gps navigator med 7 tums skärm och autorote 66 installerat samt en av ingång på slärmen dit man koppla en backkamera enligt kunniga källor
totalpriset ca 3000 kr
mvh deicer
p.s troligen får man trycka på av knappen på skärmen.för att få igång backkameran
äntligen ser man texten på navigatorn
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera.

Biltema har sådana backsensorer (parkeringssensorer) På en display kan man se hur långt det är kvar till föremålet med dm angivelser. Samtigt hörs varningsljud
Ett tips kolla hemma först om avståndet är rätt. Hade en sådan i den förra bilen fungerade perfekt.
"Postis" använder en anläggning till sitt "tjuvlarm"
De har 4 olika varianter av parkeringssensorer. Bara att välja. Pris från 449 - 1199 kr.

:yes::yes::yes:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Backkamera.

Köpte Jula's backkamera då det inte var x-pris, gav 1625:- för den. Var mycket lätt att montera. Själva kameran är en lins c:a 25 mm med fästöron. Ville dölja så mycket som möjligt och löste det på följande sätt. För att få plats sänkte jag ner nummerskylten 15-20 mm, mellan skylten och "taket" där belysningen sitter borrade jag ett hål så bara linsen kom ut. Fästöronen monerades med rostfria skruv. Matning till kameran drog jag in i bakljuset via den långa "gummistrumpan" där alla kablar går in. Själva matningen ansöt jag på backlampan och jorden till reflektorn. Hela bakljuset är jordat via kabel, då alla detaljer är i plast.

På detta vis är kameran skyddad högt upp bakom karossen, slipper förhoppningsvis sprut från vägen. Har kört några turer och all funkar bra.

Lycka till med Jula-kameran den ger en tillräckligt bra bild för ändamålet.
Leffe
 
Toppen