• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkamera.

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
:cool: Idag var jag in till Teknikmagasinet och köpte, en trådlös färgkamera med ljud, 4 kanaler på 2,4 ghz upplösning på 628x582 pixlar, ljuskänslighet 2 lux, för : 799,00 kr
Den kopplade jag ihop med min 12 volt 10 tum LCD TV här hemma för att kolla om det var något att sätta på Husbilen. Jag blev positivt överaskad vad bra man såg med den lilla kameran som bara är, 23 x 23 x 23 mm stor, jag tänker att sätta in den i ett eget positionsljus på takräcket, diskretare går väl inte att ha en backkamera? med tanke på stöldrisk?

Tjena. :cool:
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Backkamera.

hittat en backkamera, monitorn är svartvitt på 5,5", är det stenålldersvarning med svartvitt? eller är det ok
pris 1400
:)
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Backkamera.

Citat från en blogg kring en leverantör av bl.a. back-kameror:

så...jag har legat ute med ca 8500 kr i 1,5 år nu och han säger att han ska betala/ skicka grejer m.m men det har inte hänt nått, jag har mailat flera gånger och fått svar på ungefär hälften av alla mail jag skickat, men jag har inte sett nån prudukt eller sett röken av mina pengar som han har lovat att skicka så många gånger nu så det är helt klart att det är en bedragare man har att göra med!

HANDLA ALDRIG AV IMPORTSERVICE !! RENA BLUFFEN !! GÖR INTE SAMMA MISSTAG SOM MIG!!

MVH

Erik

Alltså, pass upp!

Göran 292
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Backkamera.

Hmm nu är det ju så att man inte ska lita på allt man hittar på nätet! Importservice har även en hel del väldigt bra kritik om man söker på dem.

Jag tycker nog att största problemet är att man måste betala i förskott. För övrigt skulle importservice aldrig ha överlevt 1,5 år ifall han lurade alla.

Man vet tyvärr aldrig vad som ligger bakom recensioner som denna, kan lika gärna vara en kund som skickat tillbaka en trasig maskin och tycker sig ska ha pengarna tillbaka.

Jag säger inte att han har fel utan mer att man inte kan lita på allt som man läser!

Jag har själv handlat där och fått mina saker både snabbt och enligt avtal.

Mvh Niklas


"not"

Sökte själv lite djupare och finner att mellan 2004 och 2006 så finns det 5st negativa kommentarer där folk anser sig blivit lurade även om vissa fått sina produkter.

Efter 2006 oktober så finns det inga omdömen varken bra eller dåliga.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Backkamera.

Hmm nu är det ju så att man inte ska lita på allt man hittar på nätet! Importservice har även en hel del väldigt bra kritik om man söker på dem.

Jag tycker nog att största problemet är att man måste betala i förskott. För övrigt skulle importservice aldrig ha överlevt 1,5 år ifall han lurade alla.

Man vet tyvärr aldrig vad som ligger bakom recensioner som denna, kan lika gärna vara en kund som skickat tillbaka en trasig maskin och tycker sig ska ha pengarna tillbaka.

Jag säger inte att han har fel utan mer att man inte kan lita på allt som man läser!

Jag har själv handlat där och fått mina saker både snabbt och enligt avtal.

Mvh Niklas


"not"

Sökte själv lite djupare och finner att mellan 2004 och 2006 så finns det 5st negativa kommentarer där folk anser sig blivit lurade även om vissa fått sina produkter.

Efter 2006 oktober så finns det inga omdömen varken bra eller dåliga.

Som jag förstod när jag tittade på deras sidor så kan man betala med Paynova, och då släpper man ju inte pengarna förrän man godkänt leveransen...
ds
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Backkamera.

Jag funderar på att beställa en backkamera från Kina via Ebay:

Tror ni 2.5" skärm är för liten?
S34 2.5" LCD Monitor + Wide Angle Car Backup IR Camera - eBay (item 360065685558 end time Jul-01-08 18:50:00 PDT)

3.5" kostar lite mer men de är ju fortfarande billiga.
New 3.5 inch TFT LCD Screen Monitor + Rearview Camera - eBay (item 320269059975 end time Jul-03-08 00:15:00 PDT)

Jag har visserligen redan en trådlös kamera med mottagare (300kr med frakt på ebay) så jag skulle klara mig med en liten display att koppla mottagaren till.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Backkamera.

dotorparn!

Jag köpte en snofsig färgbackkamera för nästan 6000 spänn. Hade jag vetat att man kunde få en svartvit för 1400, så hade jag köpt den. Det spelar inte någon större roll om man ser lite färger, tycker jag. Huvudsaken är ju att man har en bra och tydlig bild där man ser några meter bakåt och även hela aktre delen av husbilen.

Jappe
 
Senast ändrad:
S

SevenEleven

Guest
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera.

Den kameran från eBay USA kan knappast vara användbar för parkeringsändamål. Den är tänkt att monteras vid nummerplåten och har en bildvinkel på 80 grader. Det betyder att den har en ganska snäv bildvinkel och ser rakt bakåt. Du ser alltså inte något i närheten av dina bakre hörn.

Såvitt jag förstår skall en backkamera till en husbil sitta högt upp och vara vinklad brant neråt samt ha ett tillräckligt vidvinkelseende så att båda bakre hörnen syns samt området strax bakom bilen. Då är det möjligt att backa intill hinder bakom bilen.

Flera har skrivit om problem med trådlösa system där bilden har fått kraftiga störningar. Kanske beroende på större avstånd mellan sändare och mottagare i en husbil?
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Backkamera.

Den såg ju fin ut!
Jag tycker de kunde haft med lite information om storleken på den och upplösningen på CCD´n i informationen.

Denna har jag fastnat för.
eBay Motors: Wireless Night Vision Car Rear View Camera+2.5" Monitor (item 250264678395 end time Jul-03-08 20:11:23 PDT)

Verkar smidigt med trådlöst så man slipper dra kablar och 625kr känns ju billigt.
Eventuellt tillkommer lite tull eftersom den kostar mer än 500kr ..

Hej,

Jag håller med men jag förstod det som att den hade ungefär samma spec som denna,

Om CA-9880 Backkamera i färg med mörkerseende. - Prissänkt med 25%
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Backkamera.

Jag har frågat min säljare/verkstad om trådlösa backkamera, och dom vill inte installera pga. störningar. Kan det vara en fråga om många olika magnet? fält runt om i bilen?
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Backkamera.

Tack för tipset om vidvinkeln och eventuella störningar.
Jag har ju en trådlös kamera som jag kan testa med innan jag handlar.
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Backkamera.

Hej allla igen,

Nu har jag köpt mig en 2-din bilstereo med dvd och 7 tums tft skärm. 1900:- för ett demo ex skall väl anses som okay!

Samma leverantör har även den här backkameran! Snälla säg vad ni tror om den! Leverantören har fått grymt mycket plus och beräknas som pålitlig.

Backkamera med mörkerseende

Mvh Niklas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Backkamera.

Greit kamera - har det selv. Eneste svakhet er den automatiske lysjusteringen når deler av bildet er i sol og resten i skygge, oftest blir det mørke for mørkt for meg. Men med den prisen så er det et bra kjøp. Nattlyset har en rekkevidde på ca 5 m - litt svakt når jeg har montert kamera 3 m over bakken.
Jeg ser fra bakenden av bilen og ca. 10 m bakover, bredden på bildet ved bilen er nesten 1 m på hver side av bilen.

Med det objektivet som er standard så tror jeg optimal høyde over bakken er litt over 2 m.
 
Toppen