• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkamera.

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
:cool: Idag var jag in till Teknikmagasinet och köpte, en trådlös färgkamera med ljud, 4 kanaler på 2,4 ghz upplösning på 628x582 pixlar, ljuskänslighet 2 lux, för : 799,00 kr
Den kopplade jag ihop med min 12 volt 10 tum LCD TV här hemma för att kolla om det var något att sätta på Husbilen. Jag blev positivt överaskad vad bra man såg med den lilla kameran som bara är, 23 x 23 x 23 mm stor, jag tänker att sätta in den i ett eget positionsljus på takräcket, diskretare går väl inte att ha en backkamera? med tanke på stöldrisk?

Tjena. :cool:
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera.

Du är inte dum du! :D
Jag har funderat i samma banor som du men inte kommit på den lösningen med att fixa till en kapsling som är enkel och tät.
Om kameran är trådlös fungerar det bäst med ett hus som inte är av metall men hur gör du med glaset?
Man kanske kan skära till något planglas hos glasmästaren??
Berätta hur du gör!
/Nisse
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera.

:cool: Jo du Nilsson, så här har jag tänkt mig. Kamarean som jag köpt, är i måtten 23x23x23mm, den passar i en nummerskyltsbelysning från Biltema nr: 42-149 och kostar 34,90 kr, den är av plast med måtten 70mm hög 45mm bred 45mmlång. Jag tar bort innanmätet i skyltbelysningen så att det går att montera kameran med fäste inne i den,sen tar jag plastglaset och borrar ur för linsen mitt i glaset så att bara kamera ögat sticker fram. det är ingen fara för kameran som är avsedd för utebruk, men vill man så kan man ju efter att man har borrat hålet, limma fast en rund lite större klar plastbit för hålet, så att kameran har fri sikt, och det inte kommer in nån smuts i skyltbelysningen.
Det blir kanske lättare att rengöra glaset om inte kamera ögat sticker ut, men det man förlorar är ljudupptagningen som finns i kameran. Kabel dragningen för kameran, är av det tunna formatet två ledad kan ej area beteckningen. Kameran går även att driva med ett 9 volts batteri, men jag vet inte hur länge batteriet stoppar, jag tror att den tog o,4 w
men jag tänker mig att dra en kabel till en brytare så att den går att stänga av.

MVH Hasse P.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera.

:cool: Nu har jag dyngat i en dyckert i husgavel på kåken och hängt upp anordningen,jag matar kameran med 9 volts batteriet, för att se hur länge det stoppar, tempen utanför huset är -1 grad. Sikten med kameran är den samma som jag ser, med tanke på avstånd, när jag står inne i kåken och ser ut genom ett fönster. Jag återkommer i ärendet med rapport.
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Backkamera.

jag köpte en i ullared, trådlös med ljud, visserligen bara svartvit, men priset, 299 gjorde att experimentlustan väcktes.
jag har tänkt ha min inomhus i ovankanten av fönstret, pekandes snett neråt.
jag har testat lite och trots skitiga rutor ser man bra. den har åxå "nattsyn" som funkar
kanon.
det enda jag behöver köpa till, är en omformare 12 -> 7,5v så jag kan starta den på
backljuset.
monitorn är ca 4tum och passar bra där framme och den driver jag direkt på 12v.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Backkamera.

Du behöver inte köpa en omformare, det räcker med att du köper ett motstånd på lämpligt ohm hos typ Elfa eller någon annan. Bör väl kosta så där 10:-.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera.

:cool: Du leif det var nog en bra plasering, har man den inomhus så slipper man problemet med rengöring och eventuell stöld, det ska jag överväga till min kamera. Det enda som då missar är väl ljudet. Men skit samma, det kan man vara utan. ( om man skulle köra på nån).
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera.

:cool: Japp det vill jag vara utan, men nu är det så här att jag har ingen BILD heller, för en liten stund sen såg jag att det blev lite rött i ena bildkanten, så jag gick ut och tittade till kameran och den var varm trots utetempen, sen försvann bilden helt. Jag greppade bakeliten, och tog kontakt med Henrik på Teknikmagasinet, han sa att det inte hade varit något som dom varit med om tidigare, jag frågade om det var så att kameran var känslig för kyla, men det sa han att det inte var, det finns många hästtrailers som har dom här sa han,samt lastbilar , men ingen kamera är reklamerad tidigare, kom bara in så får du en ny vart svaret, så exprimentet har gått i stå så länge, tills en ny kamera kan spikas fast med Dyckerten.
Jag hör av mig senare om det här
 

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: Backkamera.

det låter inte dumt, kölis. men hur vet man hur stort motstånd man behöver?

Hej!
Att ha ett motstånd är inte så tillförlitligt..
För att veta vilket motsånd du behöver ha, så måste du veta hur stor strömen är till kameran.

Man få använda sig av ohms lag och är då U/I=R

U är då spänningen över motståndet, som är i ditt fall cirka 12v - 7,5 v =4,5 v

I är då strömmen, och det måste du veta, för att räknar ut vad motståndet blir

och så är det en stor ström det är så behöver man ett effektmotstånd.

Så får man göra om man ska ta reda på vilket motstånd man ska ha

Nej det finns bättre alternativ till ditt problem

Återkommer om alternativ


MVH
Göran
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Backkamera.

Förstog det.... Den här drar väl knappast några större amphere tal då den drivs av ett ficklampsbatteri om jag inte missminner mej? Jag har gjort såna här grejer med motsånd och dioder när jag har byggt elsystem till hot rods mm och det har fungerat. Visst, teorin säger en hel del om saker och praktiken brukar tala om ifall det hela fungerar. Jag skulle i alla fall pröva med ett motstånd, som är avsäkrat före anslutningen till motståndet.
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Backkamera.

det följer med en 220v transformator, men jag vill att den startar med backljuset, så den kommer jag inte att använda.
skulle gissa att den tolererar allt mellan 6 och 9 volt, med ganska liten förbrukning, så ett motstånd skulle ju räcka. kanske en trimpotentiometer?
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera.

Grabbar ni behöver inte joxa med trimpotar eller motstånd Det finns färdiga spänningsregulatorer att köpa på t.e.x ELFA stora som en sockerbit ungefär jag föreslår en som heter L7809CV den klarar 1.5 amp
 
P

Pelle

Guest
Sv: Backkamera.

Jag skulle inte rekomender mostånd som spänningsdelare.

Tänk på att ett elsystem i billar varierar ganska kraftigt i spänning från ca 11- 14,5V (> 30%) beroende på vad generatorn laddar och spänningsfall i kablarna. Detta hanterar inte en enkel spänningsdelning med motstånd, varierar inspänningen 30% varierar utspänningen 30%

Normalt (tumregel) kan inspänningen till elektronik grejor variera +- 5-10% utan att man eldar upp saker, vid 9V nominell spänning blir det 8,1-9,9V vid 10%.

Jag skulle nog köpa en spänningstabilisator L7809CV Art#73-091-23 på elfa kostar enligt kattalogen 9,33:- plus kondingarna fär några kronor till. Inkopplinen har du i databladet första bilden på sid 9. http://www.elfa.se/pdf/73/733/07330210.pdf

Böj till benen och skruva in dem i ena sidan på en sockerbit, Koppla in dina sladdar på andra sidan och viola du har en spänningsomvandlare för 12 - 9V för 30:-

Pelle
 

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: Backkamera.

Hej !
Jag lovade att skicka ett alternativ, och det är som föregående inlägg här på tråden fast lite mer data som man bör beaktar.

Får hoppas det är till nytta

Jag skicka det som en pdf-fil och hoppas den kommer med i detta mail
 
Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera.

Hej!

Biltema har en spänningsomvandlare till ett vettigt pris.

Spänningsomvandlare (38-393)
Omvandlar från 12 V till 1,5–3–4,5–6–7,5–9–12 V. Max. 500 mA. 49,90 kr

Om man vill placera omvandlaren på annat ställe än i cigg-uttaget så kan man ju alltid löda fast kablar på lämpligt ställe.

mvh
 
Toppen