• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkamera.

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
:cool: Idag var jag in till Teknikmagasinet och köpte, en trådlös färgkamera med ljud, 4 kanaler på 2,4 ghz upplösning på 628x582 pixlar, ljuskänslighet 2 lux, för : 799,00 kr
Den kopplade jag ihop med min 12 volt 10 tum LCD TV här hemma för att kolla om det var något att sätta på Husbilen. Jag blev positivt överaskad vad bra man såg med den lilla kameran som bara är, 23 x 23 x 23 mm stor, jag tänker att sätta in den i ett eget positionsljus på takräcket, diskretare går väl inte att ha en backkamera? med tanke på stöldrisk?

Tjena. :cool:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.598
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Backkamera.

Har man inte provat att använda backkamera vet man inte vad man missat. Det är ett av de viktigaste tillbehören, tillsammans med farthållaren som man bör ha.

Man lär sig kvickt att använda dem och sedan vill man aldrig mer köra utan.

Drar man ett släp eller bogserar någon så är kameran ovärderlig.
På min hemsida finns bilder på hur jag har markerat avståndet bakom bilen. http://www.gosoft.se/
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera.

:cool: Tjena Eva, Det här med namnet på en Huvudlös spik, det använde vi som arbetsnamn
på smågrabbarna på verkstaden förr när dom gjorde något fel, ja det var tider det , när man ser i backkameran i pallet. ( läs huvudet).

Tjinge ling H-P;)
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Backkamera.

Instämmer med Gunnar...

Har redan lagt märke till att folk omkring står som fågelholkar o bara gapar när man fickparkerar det stora åbäket.
Det ser ut som om dom tänker - "jaha nu smäller han in i bilen bakom" - men icke sa Nicke.

Backkameran är suverän - väntar bara på en uppgradering till visirkamera.

Hälsn.

Dag
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Backkamera.

Jag var inne på Swedol här i Tyresö idag och såg att dom hade back kameror. Frågade och dom har en hel del olika modeller och i olika priser både med visir och utan och även en modell speciellt för husbilar. Priserna är mycket bra och dom har butiker över hela Sverige i princip även om huvudlagret ligger här i Tyresö. Dom finns även på webben.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Backkamera.

Otroligt vad bortskämd man blir.

Lånade dotters Peugeot idag och skulle backa ut från parkeringen.

Vad händer ? - Jo, nog tusan kollade jag på instrumentbrädan för att titta i backkamerans monitor.

Men, där fanns ingen....

ds
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera.

:cool: Nja Hundvakten, det där kan man inte kalla för att vara bortskämd med, som jag ser det har du bara tagit till dig en bra utrustningsdetalj, som du uppenbarligen har stor tillit till, annars tror jag inte att du skulle titta på instrument efter den. Det är som med frugan du vet, man utgår ifrån att hon är med när man kör iväg, (eller) det kan man kalla för att vara bortskämd med, enligt min åsikt.
Hade Hasse P.;)
 
F

F.d. 14330

Guest
Re: Sv: Backkamera.

Tjena Vilken navigator med backkamera på ellos??

Det kan bli interessant
Liam O


:mcride: Hej alla glada campare .
Jag har precis köpt en navigator med backkamera på ellos , för 999:- Den kom med 26 länder förinstalerat och går på sirius 111 . Jag tyckte det var ett jätte bra pris , man brukar inte få en navigator för under tusenlappen .:rolleyes: Och en kamera i färg på köpet som kan kopplas till navigatoren .
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Backkamera.

Jag föredrar backkameran Britt. Varför? Känsliga personer (som gillar barn och inte gillar blod skall undvika att läsa följande).
För en del år sedan, efter att en lastbilschaufför hade lossat sin last, satt han en stund i hytten - drack lite kaffe och sorterade sina fraktsedlar. Nu var det dags att köra vidare. Han la in backen och den inbyggda backtutan tutade på - en viss trygghet. Det inte tutan kunde förhindra och det inte en backkamera hade klarat av att se, var den tvååriga lilla grabb som hade satt sig bakom ena bakhjulet. Grabben fick inte fortsätta sitt liv och chauffören fick sitt liv fördärvat på många sätt.
Med detta vill jag inte döma ut backkameran. Rätt använd ett mycket bra hjälpmedel.
Kör försiktigt och ta väl hand om er och er omgivning.
Hälsningar farbror Claes.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Backkamera.

Dock har inte alla tillgång till backkamera Britt, Eva, Bengt eller vad de nu kan heta...

Själv känner jag mig MYCKET lugnare när jag backar och har min backkamera. Särskilt vid barnrika ställen om man t.ex. stannat på McDonalds eller så. Även om jag tar en koll bakom innan jag går in i bilen känns det bra att ha kollen bakåt att inte en unge kommer rusande. Har inte barnet krupit under bilen ser jag det!

Tyckte det var enklare på många sätt att skaffa backkameran modell Waeco, istället för att försöka hitta en ny, uppdaterad modell Hasse...;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Backkamera.

Någon här som kan lotsa mig i inkopplingen av en backkamera i Ducato 2007? dvs så att trådarna kommer på rätt plats!:twitcy:

Jag skall koppla in en Waeco RV 750 på nya bilen...
borde gjort det innan jag började backa:wideeyed:...
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Backkamera.

Har du skadat den jordnära sängen? Jag har också kommit lite närmare jorden i en Rapido 924. Kommer du till årsmötet ? Ove.G
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Backkamera.

Jo nog har jag varit lite närgången baktill:twitcy::twitcy::twitcy: bilf-n var ju 1.6m längre än "lillen"....
Sedär... Rapido 924...jag trodde du skulle klättra länge till:wink:
Tyvärr kan jag inte komma till årsmötet. Den helgen "äger" min hustru...
hon skall dra mig ut på någon sorts överraskning...:p jag brukar nämligen vid den helgen vartenda år bli lite firad:D ...på grund av ålder...

Vi ses väl så småningom hoppas jag!
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Backkamera.

Jag har beställt en trådlös back-kamera från Conrad Electronik. Riktigt trådlöst är det ju inte....kameran skall ha 12V liksom mottagare/LCD-monitorn.

Återkommer med info under/efter slutfört montage och driftsättning.

Beställde två satser då sonen behövde en till sitt hästsläp för att ha lite koll på vad hästarna har för sig under färd!

HB-hälsningar

Göran 292
 
F

F.d. 13652

Guest
Sv: Backkamera.

Finns det bra och billiga små skärmar att köpa till kameran som Hasse köpt
utan att behöva koppla den till Tv eller Pc,,
:wink:
 
F

F.d. 6052

Guest
Sv: Backkamera.

Jag har monterat backkamera med monitor från Jula för 2490. Färgskärm och kamera. Skärmen klarar 2 bildkanaler, om man nu har flera kameror t.ex. Är riktigt nöjd med bilden. Det enda som kunde varit bättre var bruksanvisningen, som var felaktig på flera ställen...
 
Senast redigerad av en moderator:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.539
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera.

Hej MichaelG!

Hur var kameran från Jula.
Var kameran med visir som fälls ner när den inte används för att undvika att den smutsas ner?
 
F

F.d. 6052

Guest
Sv: Backkamera.

Hej Frankia
Det kan nog inte kallas för visir utan mer ett "tak" som sticker ut någon cm som gör att linsen skyddas av regn uppifrån. Jag tycker den är bra, fick ett tips av min granne med husvagn som först hade en Waeco för 9995:- men bytte den mot den här på Jula. Grannen anser att denna är bättre trots att den är mycket billigare Den här är tydligen vanlig bland lastbilar och då blir det stora volymer och lägre pris. Som sagt det enda jag blev lite sur på var bruksanvisningen, som inte stämde. Jag monterade kameran på övre bromsljusets plasthus bak. Då slapp jag borra några nya hål någonstans där vatten kan tränga in.
 
Senast redigerad av en moderator:

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera.

:cool: Tjabba alla som undrar? hur gick det med backkameran.
Jodå inte fan gick det inte, Tok gjorde som tok sa, det var bara att koppla in kameran på ett positionljus, i H-vete heller gick det .
Nu ser kameran ut som en grytkåt tempelhund, fy f-an va bränd bakelit luktar illa!!
Nä nu kör jag rakt fram, och skulle jag behöva backa så får jag väl höra på djudet om det blir dyrt eller inte.
Nä nu ska jag ut och schocka GPSen, får se hur många volt den tål innan den ger upp.'
Jag återkommer efter exprimentet.;)
 
Toppen