• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Auktoriserad Mercedes service på husbil (ganska dyrt)

Status
Stängd för vidare inlägg.

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej
Jag var inne idag och bytte olja och filter i Automatlådan på min Mercedes V6.
Kostade ca 4.500 kr
Jättebra service och trevlig personal.

Kolla med Veho Bil i Karlstad (vår Mercedeshandlare och märkesverkstad)

Tobias Lindblom​

Servicesäljare Transportbilsverkstad
054 - 777 00 40
Jag har bra erfarenheter av Veho-bil i Västerås och Örebro
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu är den inte så ny bilen 12år,växellådan är fylld ”lifetime” står stämplat på tråget, det skall aldrig bytas olja eller tråg.
En läcka vid tråget gör att jag måste byta iallafall.

Det här med lifetime är ju bara bluff så länge man inte anger hur långt, hur länge det är man avser.
F.ö. om man bytt växellådsolja i en automatlåda efter ett antal tusen mil inser man lätt att oljan slits, ofta fungerar
lådan bättre efter byte.
Även manuella växellådor mår bra av byte, på vår gamla Ducato Maxi är bytesintervallet 6000mil.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det här med lifetime är ju bara bluff så länge man inte anger hur långt, hur länge det är man avser.
F.ö. om man bytt växellådsolja i en automatlåda efter ett antal tusen mil inser man lätt att oljan slits, ofta fungerar
lådan bättre efter byte.
Även manuella växellådor mår bra av byte, på vår gamla Ducato Maxi är bytesintervallet 6000mil.
Antingen är det din "Lifetime" eller växellådans, vilket som inträffar först gäller......!!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Problemet med det är att det är få verkstäder som har tillgång till programvaran som krävs,förutom märkesverkstan.
Jag kommer att kolla med vår MB auktoriserad service i Spanien denna vintern då vi är snart uppe i både 7 år och 12 000 mil och redovisar sen. Det finns säkert andra på forumet som vet vad oljebytet kostar i både Danmark & t.ex. norra Tyskland.
 

Volvo100

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Västerås
HBK-Nr
21652
Medlemskap
2024
Jag har bokat service på Veho bil Västerås för vår MB V6 2008 vid 6500 mil
Motorolja+filter,bränslefilter. luftfilter, olja + filter till automatlådan+bromsolja+torkmedel till kompressor luftfjärdring 8500kr.
Jag ringer alltid och får offert
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Nej, men kanske sett färg- och rost- flagorna innan det rostade hål, man får ju en fin möjlighet att kolla lite när man byter olja. ;)
Jo det var ju det jag gjorde, därför skaffade jag ett nytt som blästrades och blev pulver lackerat. "Bristande underhåll" har aldrig tidigare eller senare behövt byta ett oljetråg efter några år på en bil. Underhåll på ett oljetråg hörs dumt i mina öron.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Det är inte helt ovanligt med upprostade oljetråg.......Har varit med om det på en Golf och det var inte en så ovanlig reservdel som man kunnat tro enligt VW. Nu köpte jag i stället tråget hos en VW handlare i Tyskland då jag hade en resa planerad dit. Och samma orginaldel kostade bara hälften mot i Sverige!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo det var ju det jag gjorde, därför skaffade jag ett nytt som blästrades och blev pulver lackerat. "Bristande underhåll" har aldrig tidigare eller senare behövt byta ett oljetråg efter några år på en bil. Underhåll på ett oljetråg hörs dumt i mina öron.

Underhåll är kanske fel ord, men visst borde man kunna upptäcka att ett oljetråg är rostigt lång innan det går hål, jag hade loss mitt efter
ca 20.000mil och 20 år för att som en säkerhetsåtgärd göra rent oljesilen och visst fanns det lite stenskott men inget alarmerande. jag slipade ändå och lackade ett par lager, sedan ett lager Tectylvax, sedan har absolut inget hänt. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen