• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Auktoriserad Mercedes service på husbil (ganska dyrt)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fris

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Härryda
HBK-Nr
26365
Medlemskap
2024
Vi ringde till Hedinbil i Göteborg för att kolla vad det kostar att göra en första service efter 2 år, 15.000kr plus moms. Känns rätt dyrt då vi tidigare betalat 6000kr för service av vår Fiat.

Hur gör ni?

Är detta rimliga priser?

Vet att några åker till Tyskland och Spanien vilket låter spännande.
 

Tommy Glader

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Eda
HBK-Nr
680
Medlemskap
2024
Vi ringde till Hedinbil i Göteborg för att kolla vad det kostar att göra en första service efter 2 år, 15.000kr plus moms. Känns rätt dyrt då vi tidigare betalat 6000kr för service av vår Fiat.

Hur gör ni?

Är detta rimliga priser?

Vet att några åker till Tyskland och Spanien vilket låter spännande.
Kolla mekonomen eller Meca
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi ringde till Hedinbil i Göteborg för att kolla vad det kostar att göra en första service efter 2 år, 15.000kr plus moms. Känns rätt dyrt då vi tidigare betalat 6000kr för service av vår Fiat.

Hur gör ni?

Är detta rimliga priser?

Vet att några åker till Tyskland och Spanien vilket låter spännande.
Extremt dyrt om det bara rör sig om vanlig sevice,har du fått specifikation vad som ingår?
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.527
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej
Jag var inne idag och bytte olja och filter i Automatlådan på min Mercedes V6.
Kostade ca 4.500 kr
Jättebra service och trevlig personal.

Kolla med Veho Bil i Karlstad (vår Mercedeshandlare och märkesverkstad)

Tobias Lindblom​

Servicesäljare Transportbilsverkstad
054 - 777 00 40
 

Fris

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Härryda
HBK-Nr
26365
Medlemskap
2024
Skall man verkligen byta olja i växellådan efter 2år?
Inga av mina automatlåde bilar (3) har byte som servicepunkt överhuvudtaget.
Jag blev lika förvånad som du, men enligt Hedin gör men detta på första servicen.
Har kontaktat Veho Bil i Karlstad får se vad svaret blir där.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
UNDVIK Hedin bil... de tog 1500:- for att justera min handbroms pa min forra bil. Var tvungen att gora det da jag skulle besiktiga samma dag. Akte till en "vanlig" verkstad nasta ar, de tog 120:- for samma jobb..... det tog dem 5min att gora jobbet.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Enligt MB så är första oljebytet i automatlådan jätteviktigt! Min första service hos Hedins Linköping år 2018 kostade 8000kr! Nu om en månad är det dax igen med ännu en ny MB så det ska bli intressant vad det kommer att kosta. Jag är noga med att bli uppkopplade och registrerad hos MB för min digitala servicebok, för jag vet vilken nytta man kan ha av det i framtiden!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Enligt MB så är första oljebytet i automatlådan jätteviktigt! Min första service hos Hedins Linköping år 2018 kostade 8000kr! Nu om en månad är det dax igen med ännu en ny MB så det ska bli intressant vad det kommer att kosta. Jag är noga med att bli uppkopplade och registrerad hos MB för min digitala servicebok, för jag vet vilken nytta man kan ha av det i framtiden!
Jag tyckte att FIAT hade dyr service, men MB verkar vara än värre, men det är väl inget kamremsbytande,digitala serviceböcker gillar jag inte ännu ett sätt att låsa ägaren till serviceverkstäderna.
 

L-G Hellsten

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
35348
Medlemskap
2024
Hej. Betalade 4000:- för olja +filter motor och återställning av servicelampan ,+6000:- för byte av olja i automatlåda hos mercedes i markaryd i våras på min hymer.
motorn rymmer 11 lit olja,Material 6000:- arbete 4000:-.oljan i automatlådan skall bytas vid 24 mån.olja motor 24 mån. övrig service ca 6000mil
Mycket proffsigt bemötande ,tillskillnad från hedin bil i kristianstad där jag frågade först.

Bilen en hymer ML 2018, /L-G
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Ja visst blir man upplåst vid auktoriserade verkstäder men det är väl en självklarhet att ett märke vill ha full koll på sina fordon! Man kan serva sin MB var som helst i EU, dom ser direkt vad som är gjort och vad som ska göras, alltid är det någon uppdatering eller detalj som ska bytas!
Fiatägare verkar hela tiden undra vad och när något ska göras, sen blir det någon grumlig stämpel från en icke auktoriserad verkstad.
Digital servicebok är ett bra verktyg när tillverkarna vill snabbt göra små förbättringar och upptäcka små defekter på sina fordon. Man får även en pappersutskrift om det är det man vill ha, som även en andrahandsköpare kan begära ut!
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Kan det vara så att MB ses som ett premiummärke och då får man betala premiumpriser för service o delar?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jag har precis gått igenom detta också, som tidigare skrivets bytes oljan i automatlådan vid första servicen och sedan vid 12000mil och det har jag aldrig varit ute för på tidigare automatlådor. På första servicen är det lämpligt att lämna bilen på en märkesverkstad då där är fyra recalls som skall fixas.
Landrins på en ort 13213:-
Hedin på en ort 11936:-
Hedins på en annan ort 11963:-
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ja visst blir man upplåst vid auktoriserade verkstäder men det är väl en självklarhet att ett märke vill ha full koll på sina fordon! Man kan serva sin MB var som helst i EU, dom ser direkt vad som är gjort och vad som ska göras, alltid är det någon uppdatering eller detalj som ska bytas!
Fiatägare verkar hela tiden undra vad och när något ska göras, sen blir det någon grumlig stämpel från en icke auktoriserad verkstad.
Digital servicebok är ett bra verktyg när tillverkarna vill snabbt göra små förbättringar och upptäcka små defekter på sina fordon. Man får även en pappersutskrift om det är det man vill ha, som även en andrahandsköpare kan begära ut!
Visst är det så som du skriver, OM man vill göra service på svindyra märkesverkstäder,jag har alltid gjort första service på märkesverkstad pga.. garantier,sedan gjort alla service själv väl dokumenterat,att som TS skriver betala 18700kr för en service visserligen med byte av växellådolja är otroligt dyrt,olja.filter osv kostar mindre än 4000kr. det blir en hyfsad timpeng för jobbet.
När man ser dom glaspalats som byggs med snurrande stjärna på taket så måste någon betala.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vilken vx-låda är det som kräver detta oljbyte?

På min äldre 2008 V6 med den 5-växlade aut, kom första oljebytet vid 24k mil.

På min 2015 7-växlade är jag osäker när bytet kommer, har bara gått 17k ännu
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen