• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Auktoriserad Mercedes service på husbil (ganska dyrt)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
I ett annat forum hade en husbilsägare (i Tyskland) fått haveri på tryckluftcentralen på sin MB Actros.
Tre veckor utanför garantitid, blankt nej till good will, och garantin hade som sagt gått ut.

Efter en kraftig eskalering hos MB i Tyskland, fick han 50% matrialrabatt, betalade full arbetskostnad.

Jag tror fortfarande inte att good will är något att räkna med.
Dessutom har väl alla i Sverige med nyare bilar maskinskadeförsäkring?

Men det är väl tillverkare som i första hand skall stå för sina felaktigheter, annars får ju vi som försäkringstagare betala?
Olja i växellådan byts vid första B service. Samt var 12000 mil eller 7 år. På bilar nyare än 2019 så byter man även tråget och filter. På dom äldre med 722 låda byta man bara olja. Filter samt nivårör och trågpackning.

Varför byts tråget?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Men det är väl tillverkare som i första hand skall stå för sina felaktigheter, annars får ju vi som försäkringstagare betala?
Jag så är det, men endast i teorin.
Kundmottagarna tar alltid maskinförsäkringen i anspråk om den finns.
Min erfarenhet.

Min poäng är att man inte behöver betala fantasipriser hos någon verkstad, för att man tror/hoppas på good will när saker går sönder utanför garantin.
Det är ju för att träda in när garantin gått ut som maskinskadeförsäkringen finns, eller?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Olja i växellådan byts vid första B service. Samt var 12000 mil eller 7 år. På bilar nyare än 2019 så byter man även tråget och filter. På dom äldre med 722 låda byta man bara olja. Filter samt nivårör och trågpackning.
Fått offerter från tre olika verkstäder, genomförande av A service och det ingår olja och oljefilter i automatlådan. Bifogar en text från en av offerterna. När jag rotat med detta så har det inte framkommit något om 7 år.

"På Sprinter byter man olja i växellådan vid första service A oavsett ålder. Sedan varje 12 000 mil.

På Vito byter man vid första service B."
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Det stämmer inte att alla nyare Fiat Ducato motorer har olje-plast-tråg, jag har en Carthago Malibu tillverkad senhösten 2019, levererad 2020 och den har inte plast-tråg,
De olika varianterna på Fiat motorerna kan beror på häst-kraft-antalet, min motorn är en 180 hk och väger 17 kg mer än en 140 hk motor.
17 kg är ganska mycket extravikt för några extra hästkrafter på en 2,3 liters motor, så förmodligen är en 180 hk motor förstärkt på många punkter, inte bara med ett utbytt oljetråg i plåt.
Tillvalet för 180 hk motor kostar dessutom 50 000 sek, så något mer än bara ett trim-chips lär man nog ha fått för pengarna.

tråg.jpgfaktura MB.jpg

Jag gjorde precis en A-sevice på min spanska Mercedes E350 BluTec på Norauto ( en stor verkstadskedja i Spanien. )
Servicen kostade inkluderat allt material 134 euro.
Skulle tro att just denna V6 diesel motor på 3,5 liter sitter i många Mercedes husbilschassi.
När jag betalade frågade jag vad den stora servicen till Mercan kostar . ( B service )
Den kostar 179 euro blev svaret, all included. ( skumt billigt )

Jag skall fråga Norauto om de även servar Mercedes husbilar, borde inte vara några problem, tycker man, motor som motor.
Problemet är att Norauto måste ha ett spanskt regnummer att utgå ifrån, annars kan man inte ge pris.
Det kan nog ta sin lilla tid, att hitta en spansk reggad Frankia husbil med Mercedes-chassi med spanska skyltar.

//T
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det stämmer inte att alla nyare Fiat Ducato motorer har olje-plast-tråg, jag har en Carthago Malibu tillverkad senhösten 2019, levererad 2020 och den har inte plast-tråg,
De olika varianterna på Fiat motorerna kan beror på häst-kraft-antalet, min motorn är en 180 hk och väger 17 kg mer än en 140 hk motor.
17 kg är ganska mycket extravikt för några extra hästkrafter på en 2,3 liters motor, så förmodligen är en 180 hk motor förstärkt på många punkter, inte bara med ett utbytt oljetråg i plåt.
Tillvalet för 180 hk motor kostar dessutom 50 000 sek, så något mer än bara ett trim-chips lär man nog ha fått för pengarna.

Visa bilaga 216023Visa bilaga 216024

Jag gjorde precis en A-sevice på min spanska Mercedes E350 BluTec på Norauto ( en stor verkstadskedja i Spanien. )
Servicen kostade inkluderat allt material 134 euro.
Skulle tro att just denna V6 diesel motor på 3,5 liter sitter i många Mercedes husbilschassi.
När jag betalade frågade jag vad den stora servicen till Mercan kostar . ( B service )
Den kostar 179 euro blev svaret, all included. ( skumt billigt )

Jag skall fråga Norauto om de även servar Mercedes husbilar, borde inte vara några problem, tycker man, motor som motor.
Problemet är att Norauto måste ha ett spanskt regnummer att utgå ifrån, annars kan man inte ge pris.
Det kan nog ta sin lilla tid, att hitta en spansk reggad Frankia husbil med Mercedes-chassi med spanska skyltar.

//T
Tråden gällde Mercedes,FIAT kör inte med plast i oljetrågen på vare sig växellåda, eller som din bild motorns oljetråg
 

Thomas45

FD HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Håbo
HBK-Nr
17110
Medlemskap
2022
Tyvärr ser många nya bilar ut så,skall byta växellådsolja på min BMW,detta inkluderar tråg (plast)mm.enbart matrial kostar 6000kr.
Olof. Jag bytte olja på min BMW 320D i januari månad. Köpte ZF 1071.298.033 originalsats inkl 7 liter olja från Autodoc. Kostade inkl. ett oljefilter till motorn 2.135:. levererat till Sverige. Det är bra med plasttråg för att få en säker montering utan läckage. Det finns all anledning att vara vaksam och undvika helt orimliga påslag som förekommer hos leverantörerna i Sverige.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Olof. Jag bytte olja på min BMW 320D i januari månad. Köpte ZF 1071.298.033 originalsats inkl 7 liter olja från Autodoc. Kostade inkl. ett oljefilter till motorn 2.135:. levererat till Sverige. Det är bra med plasttråg för att få en säker montering utan läckage. Det finns all anledning att vara vaksam och undvika helt orimliga påslag som förekommer hos leverantörerna i Sverige.
Tyvärr är det inte så enkelt på min bil med DCTlåda dubbelkoppling,kräver bla. uppkoppling mot BMW under fyllning,skall samtidigt köras på lyften genom alla växlar, dessutom skall avgassystemet bort för att komma åt, tyvärr är detta inget gördetsjälv jobb.
BMW ville ha 16000kr för jobbet, så 10000kr är billigt!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tyvärr är det inte så enkelt på min bil med DCTlåda dubbelkoppling,kräver bla. uppkoppling mot BMW under fyllning,skall samtidigt köras på lyften genom alla växlar, dessutom skall avgassystemet bort för att komma åt, tyvärr är detta inget gördetsjälv jobb.
BMW ville ha 16000kr för jobbet, så 10000kr är billigt!

Det blir bara värre, detta är ju fullständigt löjligt, jag blir glad att jag inte har så nya fordon, bytte motorolja och växellådsolja på en av våra bilar
förra helgen, materialkostnad ca 800:- arbetstid 2 timmar inkl. fika . Genomgående syntetisk märkesolja och kvalitetsfilter. Inget Biltema.
Att ni accepterar detta?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det blir bara värre, detta är ju fullständigt löjligt, jag blir glad att jag inte har så nya fordon, bytte motorolja och växellådsolja på en av våra bilar
förra helgen, materialkostnad ca 800:- arbetstid 2 timmar inkl. fika . Genomgående syntetisk märkesolja och kvalitetsfilter. Inget Biltema.
Att ni accepterar detta?
Nu är den inte så ny bilen 12år,växellådan är fylld ”lifetime” står stämplat på tråget, det skall aldrig bytas olja eller tråg.
En läcka vid tråget gör att jag måste byta iallafall.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu är den inte så ny bilen 12år,växellådan är fylld ”lifetime” står stämplat på tråget, det skall aldrig bytas olja eller tråg.
En läcka vid tråget gör att jag måste byta iallafall.

Jag lider med dig, men vilka fullständigt vansinniga konstruktioner, växellådor där man måste byta tråget för att byta filter,
eller där man måste koppla upp sig till tillverkaren för att byta oljan i växellådan, tur att man bara har manuella fordon, mycket roligare också! :)
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vill minnas att min lokala vag-verkstad skulle ha drygt 3000kr totalt för oljebytet i dsg7-lådan, helt överkomligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen