• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trasigt oljetråg

F

F.d. 6068

Guest
:mad:Tyvär så blev vi hemma i helgen pga. ett rostskadat oljetråg från en föregående ägare som var för snål för att köpa ett nytt oljetråg, märkte det vid oljebyte. Har faktiskt aldrig varit med om att ett oljetråg har rostat sönder förut.
Mvh Micke.Irene
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Trasigt oljetråg

Det har jag varit med om många gånger faktsikt. Var har det rostat hål? Undertill eller på sidan? Det går att laga utan att ta bort tråget mm.
 

ThomasG

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2024
Sv: Trasigt oljetråg

Hej!
Har också varit med om detta,när jag skulle byta olja på hustruns föra bil.
Ett litet hål vid sidan om oljepluggen som det sakta började droppa ur.
Vet du vad det var för en bil? Jo, en Fiat!

ThomasG
 
F

F.d. 6068

Guest
Sv: Trasigt oljetråg

Jo, en fiat ducato euramobil -92, 2,5D. försökte att svetsa tråget men det var för rostskadat :)
har faktiskt aldrig varit med om att troget varit så skadat, har oljesprutat väldigt många bilar. :(
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Trasigt oljetråg

Om du har prövat att svetsa det så har du väl antagligen tagit bort det redan (förhoppningsvis) och då är det ju enklast att sätta dit ett nytt. Annars har jag lagat ett antal oljetråg genom att tappa ur oljan, låta det droppa klart under en natt om hålet har suttit undertill. Sedan slipat plåtrent en bit runt hålet och därefter klippt till en vanlig plåtbit (så det inte blir galvaniska strömmar istället) och limmat dit biten med Araldit, tvåkompslim och inget annat blilligt skit som inte fungerar.. Har inte fått tillbaka någon av dessa bilar som reklamation.
 
F

F.d. 6068

Guest
Sv: Trasigt oljetråg

Tjena Kölis 75
När jag slog bort troget, (slog gorde jag bara för att skona packningen) tyvärr så var tråget var så dålgt, så jag beställedt ett nytt. för 1100 kr plus packning.
mvh micke ps dricker lite vin i kväll;))
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Trasigt oljetråg

Fasiken vad dyrt det var. Men samtidigt är det bra att du upptäckte det nu. Måste komma ihåg att kolla på min egen
Ha det
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Trasigt oljetråg

Skål Micke!:wub:
Hälsningar
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6068

Guest
Sv: Trasigt oljetråg

skål på er.
det är så kul att höra era åsikter, jag tycker inte det är så dyrt för att gjuta ett tråg;: e,,eller.:-
mvh Micke
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Trasigt oljetråg

Skål! Samma läge här.. Se det positiva i det hela, du körde inte motorn torr på olja, då hade det blivit betydligt dyrare! Det är bara materialistsiska saker, går att ersätta..
 
F

F.d. 6068

Guest
Sv: Trasigt oljetråg

Har ni frågor, så fråga på, jaga håller på med både med Robotar och Data samt photochop m.m 'ren riktikt nörd :))
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Trasigt oljetråg

Tips; Ni som inte har hål i oljetråget ....ta en trasa med spillolja och smeta på oljetrågets utsida när ni ändå har spillolja till hands vid oljebyte.INNAN VINTERN!!!
 
Senast ändrad:

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Trasigt oljetråg

Förr la man snökedjor i dieselblandad olja över vintern men med dagens diesel går det inte det dom
rostar, även oljan i dag rostar om du t ex smörjer in en järn bit med motor olja på hösten så är den rostig när du ska ha den på våren .Allstså dagens oljor koncervera INTE.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Trasigt oljetråg

OK, testa på en plåtbit....olja inn ena halvan och lägg den utomhus i vinter.Salta lite på den då och då.Jag tror att du ser skillnaden sen.
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Trasigt oljetråg

Hej Micke o Irene.Förra året var jag hos Borås Bilhall för byte av kamrem.När husbilen var upphissad tittade jag under bilen såg jag att oljetråget var oljigt p.g.a. lite läckage i packningen.Var glad att den är oljig sa mekanikern.Titta bort i hörnet där ligger veckans skörd av sönderrostade oljetråg (där låg fyra stycken).Fiat,s oljetråg måste rostskyddsbehandlas om bilen körs vintertid.Dom tål inte saltade vägar.Tveksamt om FIAT tål att köras överhuvud taget allra helst vintertid.

M.V.H. Göte27
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Trasigt oljetråg

Jag har inget ont gjort FIAT, varför gör FIAT så mot mig? Har i hela mitt liv köpt begagnade bilar men aldrig bytt ett enda oljetråg. FIAT:en är den första nya bil jag köpt och på den byte jag oljetråg idag. Skall det se ut så här efter några år? Bilen har endast rullat en vecka på vinterhalvåret.
 

Bilagor

  • 5år gammal FIAT.jpg
    5år gammal FIAT.jpg
    98,3 KB · Visningar: 38
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Trasigt oljetråg

Hej Micke o Irene.Förra året var jag hos Borås Bilhall för byte av kamrem.När husbilen var upphissad tittade jag under bilen såg jag att oljetråget var oljigt p.g.a. lite läckage i packningen.Var glad att den är oljig sa mekanikern.Titta bort i hörnet där ligger veckans skörd av sönderrostade oljetråg (där låg fyra stycken).Fiat,s oljetråg måste rostskyddsbehandlas om bilen körs vintertid.Dom tål inte saltade vägar.Tveksamt om FIAT tål att köras överhuvud taget allra helst vintertid.

M.V.H. Göte27

Hej Göte en stilla undran, varför kör du Fiat om den inte går att köra :confused:

gurra
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Trasigt oljetråg

Jag har inget ont gjort FIAT, varför gör FIAT så mot mig? Har i hela mitt liv köpt begagnade bilar men aldrig bytt ett enda oljetråg. FIAT:en är den första nya bil jag köpt och på den byte jag oljetråg idag. Skall det se ut så här efter några år? Bilen har endast rullat en vecka på vinterhalvåret.


Hmm Är det hål i tråget :confused:

Gurra
 
Toppen