• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Auktoriserad Mercedes service på husbil (ganska dyrt)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Visst är det så som du skriver, OM man vill göra service på svindyra märkesverkstäder,jag har alltid gjort första service på märkesverkstad pga.. garantier,sedan gjort alla service själv väl dokumenterat,att som TS skriver betala 18700kr för en service visserligen med byte av växellådolja är otroligt dyrt,olja.filter osv kostar mindre än 4000kr. det blir en hyfsad timpeng för jobbet.
När man ser dom glaspalats som byggs med snurrande stjärna på taket så måste någon betala.
Bara första servicen? Det är det jag menar, MB tar ansvar i många år även efter garantitiden om man har skött servicen! Det är ju en kostnad som man får räkna in i bilen, inte så svårt att ta reda på service kostnaden för dom fem första åren!
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Den jag skrev om i inlägg 17 är en 2019 W907, har en kollega som har en 2016 W906 och på den skulle det också bytas olja i automatlådan på första servicen.
 

Inger&Jonas

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
27297
Medlemskap
2025
Tycker att allt är dyrt med husbilar.Igår gjorde jag en års besiktning , 899kr för ca 15 min arbete. Men jag har valt ett "liv" med husbil o då får jag bita i det "sura äpplet". Det betyder inta att jag struntar i vad det kostar utan kollar upp olika alternativ men så länge det är inom garanti tid så kommer jag att lämna till märkesverkstad.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vilken vx-låda är det som kräver detta oljbyte?

På min äldre 2008 V6 med den 5-växlade aut, kom första oljebytet vid 24k mil.

På min 2015 7-växlade är jag osäker när bytet kommer, har bara gått 17k ännu

Pröva att byta oljan redan nu, efter det gör du det förmodligen regelbundet med kortare intervall. ;)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Bilen är ständigt uppkopplad så Mercedes vet var bilen är hela tiden och hur mycket spolarvätska jag har. Klickar jag runt i menyer i kombiinstrumentet så ser jag att där är cirka 70 dagar kvar till service. Tydligen så är det inte bara ålder och mil som styr detta, utan miljö körning med och utan släp o.s.v. Således så kom där en prydlig broschyr i veckan.

IMG_6742[1].JPG
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Visst är det så som du skriver, OM man vill göra service på svindyra märkesverkstäder,jag har alltid gjort första service på märkesverkstad pga.. garantier,sedan gjort alla service själv väl dokumenterat,att som TS skriver betala 18700kr för en service visserligen med byte av växellådolja är otroligt dyrt,olja.filter osv kostar mindre än 4000kr. det blir en hyfsad timpeng för jobbet.
När man ser dom glaspalats som byggs med snurrande stjärna på taket så måste någon betala.

Jag är verkligen tacksam att jag inte har köpt en ny bil, med de servicekostnaderna skulle jag förmodligen lägga ned husbilslivet, göra bilsemestrar
eller använda båten mera. Verkstäderna verkar räkna servicekostnaderna efter inköpspriset på bilen och inte efter verklig arbetstid. Eller så finns det
ett inbyggt påslag för glas och kakel i verkstäderna.
Påslag på servicekostnader för integrerad bil m.m. och annat trams, f.ö. samma i båtvärlden, men även där gör jag allt själv liksom med alla andra fordon.
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Varför inte prova med att serva bilen i Mercedes hemlandet- Tyskland - om man ändå är där nere. World wide trygghetsgaranti hos auktoriserad verkstad.
Fiatservice i Spanien tex är halva priset mot här hemma. Lägre lönekostnader i dessa länder.
Sedan ska man säkert ha en service till som bobilens märke ska tjäna på.
Caravanhallen gjorde båda servicarna hos oss.
Det är oftast en massa garantiåtagande de första åren på en ny bil.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bara första servicen? Det är det jag menar, MB tar ansvar i många år även efter garantitiden om man har skött servicen! Det är ju en kostnad som man får räkna in i bilen, inte så svårt att ta reda på service kostnaden för dom fem första åren!
Vilket ansvar menar du MB tar efter garantitiden?, min erfarenhet av flertal märken är att ansvaret är noll, dom skyfflar över eventuella fel på ditt försäkringsbolag eller får du betala själv.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Vilket ansvar menar du MB tar efter garantitiden?, min erfarenhet av flertal märken är att ansvaret är noll, dom skyfflar över eventuella fel på ditt försäkringsbolag eller får du betala själv.
Min erfarenhet är att dom är intresserade att fixa eventuella fel på saker som ska hålla även efter garantitiden när dom ser att man skött servicen och då sker det ofta snabbt och tyst direktorder från Tyskland!
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag har precis gått igenom detta också, som tidigare skrivets bytes oljan i automatlådan vid första servicen och sedan vid 12000mil och det har jag aldrig varit ute för på tidigare automatlådor. På första servicen är det lämpligt att lämna bilen på en märkesverkstad då där är fyra recalls som skall fixas.
Landrins på en ort 13213:-
Hedin på en ort 11936:-
Hedins på en annan ort 11963:-
Fyra recalls, det låter mycket för mig. Är det det som är premium?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Inte för jag är förtjust i FIAT,men min verkstad ringde faktiskt och informerade att det fanns en uppdatering jag borde göra,efter att man bytt delar på garantin.
Jag har övervägt att byta till en Mercedes, men när man ser servicekostnaden så sjunker intresset,väntar på FIATs ny motorer och uppdateringar blir väl i princip samma sak.
Nu blev det ett avvikelse från ämnet igen!! ursäkta TS
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I ett annat forum hade en husbilsägare (i Tyskland) fått haveri på tryckluftcentralen på sin MB Actros.
Tre veckor utanför garantitid, blankt nej till good will, och garantin hade som sagt gått ut.

Efter en kraftig eskalering hos MB i Tyskland, fick han 50% matrialrabatt, betalade full arbetskostnad.

Jag tror fortfarande inte att good will är något att räkna med.
Dessutom har väl alla i Sverige med nyare bilar maskinskadeförsäkring?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi servar vår MB (automat) i Spanien sen några år tillbaka. All service görs enligt Daimler's (MB) protokoll av auktoriserad firma mot en kostnad som inte kan jämföras på långa vägar med Hedin bil (tyvärr). Vad differensen i kostnaden bero på vill vi inte spekulera om, hopas bara på att vår Spanska verkstad gör minst lika gott arbete...

Meddelande till Hedin bil:
 

Daniel lagergren

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
32764
Medlemskap
2023
Olja i växellådan byts vid första B service. Samt var 12000 mil eller 7 år. På bilar nyare än 2019 så byter man även tråget och filter. På dom äldre med 722 låda byta man bara olja. Filter samt nivårör och trågpackning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen