• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Ambulansen!

Inte så konstigt. Norge är ju ett annat land. Vet inte säkert vad det betyder i Sverige heller. Jag har alltid tidigare menat att det betyder: Mixtra, greja, snickra, svetsa, slipa, ja pula helt enkelt.
:)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Lutar åt att jag målar all fast inredning, tak, väggar och skåpsstommar i mycket ljust grått. Den i mitten.

Och sen att luckorna blir något mörkare grått. Troligen den till vänster. (belysningen vid fototillfället kan spöka lite, den högra upplevs inte fullt så mörk i bra belysning)

Köpte en liter av den ljusast gråa (kommer nästan uppfattas vit tror jag) för att testa.

Sen får frugan ha vilka färger hon vill på textilierna :)
 

Bilagor

  • 003.JPG
    003.JPG
    2,1 MB · Visningar: 13

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Isolerar det knepiga bakre hörnen på skåpet, de där blåljusen satt en gång i tiden. Tänkt att det skall bli skorsten för ebensprakaren på ena sidan och ventilation för Portapottin på andra sidan.

Detta hörnet kommer hamna inne i ett överskåp så det syns bara när man öppnar detsamma och det andra hörnet hamnar innanför strömbrytarpanelen ovan garderoben. (bryr mig alltså inte att klä in själva isoleringen)


001.JPG


003.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Överlevde nyårsafton. Badade bubbelpool i regnet med mina kamrater till framåt småtimmarna.

Den tänkta "skorstenen" för Ebensprakaravgaserna uppe i karosshörnet. En kromad eller rostfri kåpa skall täcka sen.

002.JPG


Vissa delar blir det mer pyssel på än andra, gäller att komma ihåg allt nu som blir svårare att göra senare.


004.JPG


Willys Jeepen ser lite övergiven ut.


001.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Comanche är en riktigt trevlig modell. Lite mycket överhäng bak möjligen. Går ju att gå runt med stora hjul men då är nog axelbyte snart av nöden tvunget.
Skulle i och för sig sitta som en smäck med terrängbil 11 portalaxar;)

Såg i Canada även versioner med kortare flak men tror inte det såldes några sådana i Sverige?

Kompisarna drar i morgon iväg på rolig terrängkörning i Uppsala trakten. Själv skall jag träffa släkten och se Karl Einar Heckner samt kanske hinna lite på Ambulansen också.

Jeepåkandet kommer bli så mkt trevligare och enklare när Ambulansen är klar men dessvärre går det med snigelfart:(
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Jobbar med Ebensprakarinstallationen. Monterar den på en gummiupphängd plåt för minimera ljudnivån. Funkade skapligt i min förra lilla bil där sprakaren satt under sängen strax under huvudkudden.

Fast ett visst susande kan ju vara sövande också, i alla fall om hjärnan kopplar ihop det med nått gott som tex värme........


004.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Fortsatt provmontering av sprakaren.

Det blir lite trångt för slangklämmorna, tänkte inte på dem när jag gjorde fästboxen i golvet åratal sen. Men det ser ut att funka bra ändå.


005.JPG


Den kommer förvisso sitta lite trångt i botten på köksskåpen men kommer gå att ta ut som en enhet för framtida service.


006.JPG


Varmluftslangen kommer gå ut under kökshurtsen där en trumma som går vidare in under enda soffan sprider vidare. Justerbara värmeutsläpp hela vägen för att kunna trimma in behagligt klimat.
Även värmeutblås i stuvfacken för varm sängbotten och ofrusna vattendunkar.

007.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Nästan klar med montering av värmaren.

Långa vingskruv för att det skall vara lätt att demontera den vid ev. framtida service.

005.JPG


Skall tillverka ett extra stag till avgasslangen. Sen skall det bli kul o se om iden med "skorsten" funkar i praktiken. Tanken är att avgaserna skall dra med sig lite kall luft och kyla av röret upp till taket samt att sprakaren inte vill ha för långt avgassystem= för högt mottryck.
Som sagt ett test o går det inte så får jag dra ut avgasröret som brukligt.

002.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Nja ännu en av herr Egerös tillkrånglade lösningar som får stryka på foten.

När jag först mätte tempen med IR termometer på "skortensröret" upp igenom bilen visade den så där 40 grader. Kändes dock mkt varmare. sprejade på lite kallgalv och vips visade termometern 140 grader. Troligen riktigare. Verkar som IR temometerns visar tokigt på material som reflekterar som tex aluminium.

Hur som är skorstensröret så pass varmt att cellplast smälter och det känns obehagligt att bygga in denna värme i inredningen. Visst går det att isolera men jag har inte så mkt plats för isolering och om den isoleras och byggs in torde värmen stiga ytterligare.

Gör om, gör rätt. :mad:

Skippar skorstenen och drar om sprakarens avgasrör så den går ut under karossen på motsatt sida mot friskluftsintaget.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ambulansen!

Jag som trodde att jag hade patent på alla tillkrånglade lösningar som finns här i livet! :D
Skönt att se att det finns jämlikar och att de krångliga sakerna fungerar ibland! :twitcy:

mvh jocke
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Kondens hade nog löst sig med det lilla 2mm hål jag borrade i botten på U-et enligt Eberspächers anvisningar.

Och diesel hade förvånat då det är en bensinare ;)

Nya tag. Kanske skall sätta ett par gula saftblandare där uppe i uttagen på taket istället, alltid retar det väl någon :)
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Ja då har du ju både stroboskop o rökmaskin, bara att spela på radion sedan :)

Men det är nog bäst för brandfaran att ha ett lodrätt och öppet avgasrör.

Oj en bensinare....det blir att träna ecodrive då:)
 
Senast ändrad:
Toppen