• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Jag håller på och bygger en campingbil/husbil av en gammal ambulans.

Projektet startade egentligen för 10 år sen då jag tyckte att min dåvarande campingbil byggd på en 4 hjulsdriven Isuzubuss började bli lite för liten och obekväm men kanske mest för svag som dragbil då jag ofta har ett släp efter på drygt 2 ton.
(den hade följt oss i många år och ca 12 000 mil som fritidsfordon så den är på sätt o vis sörjd och saknad)

Köpte då en avlagd ambulans byggd på en chevrolet G30 Cut-away chassie. Det är en av 3 som Malmö brandkår byggde som prov i början av 90-talet och ser alltså ut som en amerikansk ambulans med en vanlig Van hytt och sen ett fyrkantigt skåp.

Tanken är att få en kompakt bil som får plats på en vanlig p-plats men ändå bekväm att köra och som verkligen orkar med släp. (max dragvikt 2950Kg)

Men sen kom det ett husbygge mellan och sen ett garagebygge men nu är jag på gång igen.

Egentligen är väl själva bilen för dålig efter att ha stått i många år och det visade sig även att den var dåligt reparerad efter nån dikeskörning eller liknande i sitt tidigare liv som ambulans.
Men hur som så är det samtidigt en intressant utmaning och delarna till gamla USA bilar är billiga och det finns gått om skrotade vanar och hämta delar ifrån.

Chassiet är nu renoverat med axlar, fjädring (luft bak) bromsar, rost m.m. och nu pågår arbete med karossen. Lägger igen vissa fönster och tar upp större hål för husvagnsdito.

Sen börjad det roliga med inredningen så småningom.

Bygget kan följas på Vanclub swedens forum under projekttrådar. Kan ev. lägga upp lite bilder här också (sitter vid fel dator nu) om intresse finns.

Detta forum kan dockvara till god nytta för mig under arbetets gång och ger även inspiration.

M.v.h. Pontus
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Okej så skall vi se hur man petar in bilder på detta forum....

Få se om det här funkar???


Lite blandat.:wub:
 

Bilagor

  • P1010407.JPG
    P1010407.JPG
    3,1 MB · Visningar: 238
  • P1010408.JPG
    P1010408.JPG
    3,2 MB · Visningar: 223
  • P1010093.JPG
    P1010093.JPG
    1,9 MB · Visningar: 229
  • P1010316.JPG
    P1010316.JPG
    2,9 MB · Visningar: 240
  • P1010226.JPG
    P1010226.JPG
    1,8 MB · Visningar: 243
  • P1010244.JPG
    P1010244.JPG
    1,9 MB · Visningar: 235
  • P1010423.JPG
    P1010423.JPG
    2,4 MB · Visningar: 297

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Har varit lite upphåll i raporteringen, En galloperation, allt för mkt jobb och ett datorbyte hemma har tagit tid. För att inte tala om all snöskottning.Till nästa år får det nog bli en traktor.

Har jobbat med skåpet insida, kapal loss en del balkar och svetsat i andra som fäste för inredningen. Planerat för kabeldragning.

Alla stålbalkarna i skåpet och golvet nu rostskyddade.
Balkarnas insidaor skall sen sprutas med linolja.
 

Bilagor

  • Ambulansen 036.JPG
    Ambulansen 036.JPG
    2,2 MB · Visningar: 125
F

F.d. 6659

Guest
Sv: Ambulansen!

Gött att se att bygget kom i gång till slut ! Hoppas på lika många smarta lösningar som i din gamla Izusu :) Lycka till med bygandet // önskar "Jeepåkare" Per Ekman
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Ambulansen!

Härligt bygge.. Vad jag vill ha raka väggar som i den. ;)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Så här i sommartider har jag inte tid att jobba med ambulansen. Willysjeepen och Pontiacen, som ju bör få luftas, kräver en hel del pyssel. Just nu motorbyte i Willysen efter en djupdykning!

Skall även försöka få lite gjort på och runt huset.

Men kommer lägga upp fler bilder när arbetet fortskrider i höst.

Fick dock äntligen tag i en varmluftskanal som skall sitta bakom instrumentpanelen. Denna modell fanns bar på vanar mellan 91 och 95 så de är inte alls så vanliga som typ 87-89 då det såldes otroliga mänger vanar. (då gick det att dra av momsen på bilar över 3 ton totalvikt vilket gjorde att en van inte kostade så mkt mer än tex en folkabuss)

Ja det är riktigt trevligt med raka väggar. Det finns gott om lastbilar med raka skåp men dessa har normalt aldrig öppet mellan skåpet o förarhytt vilket ju är trevligt i en husbil.

Isuzun lär ha gått till de sälla jaktmarkerna vid det här laget. Och det må den vara värd, jag har nog aldrig haft en bil som gett så mycket glädje och nytta som den.
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Ambulansen!

Ja en och annan öl under izusuns röda markis har det ju blivit :)

MVH suzukiåkare Mathias Theander
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Ja det är lätt att bli nostalgisk.

Bror min sprang på en hyggligt fräsch Isuzu buss i Borlänge under Peace and Love festivalen.
Till o med original 4WD dekalerna kvar på baklucka o sidor.
Generatorn var paj o ägaren tänkte köra den till skroten. Borde helt klart tas om hand för framtida generationer men vem har tid med en bil som de flesta inte ens vet vad det är????

En tvåveckors biltur i norra England och Skottland visade att gamla bilar i allmänhet helt tycks ha försvunnit från vägarna. När jag var där sist för så där 12-15 år sen så såg man mycket gubbar i hundkojor o Cortina för att inte tala om 3 hjuliga bond och Morris Minor.
Nu fans knappt en bil äldre än 10 år annat en ett flertal äldre campingfordon, flera i perfekt skick. VW typ 2 och 4 förstås men även Commer och Citroen och Transit. Härligt att se.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Idag kom bygget igång igen! Hurra

Känner mig riktigt taggad nu, inte minst efter en vecka i lånad 2 r.o.k. Hobby Toscana i somras.

Förra vintern blev det en del gjort men inte alls så mkt jag hoppats på, tiden räcker helt enkelt inte till. Mest slipa o spackla och det är ju inte heller det mest inspirerande.
Tar nu vid med spackel och sandpapper. Inga roliga bilder nu, Får vänta till det kommit färg på den så man kan visa den för publik.

Väldans fundersam på om jag skall bygga om fjädringen bak. Bytte luftbälgarna som torkat sönder och passade då på att dra fram luftslangar till reglage och manometer vid förarplats.
Problemet är bara att det behövs så lite tryck i bälgarna att mätaren knappt reagerar. Måste alltså gå ur och titta om det är lagom med luft i.

Ett riktigt 4-link skulle lösa problemen och dessutom ge betydligt mycket med justermån på hödjen vid tex lutande underlag. Sen skulle man ju också vilja byta spiralerna fram mot luftbäljar. Fast nog bättre att vänta till efter reg. besiktningen?
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Efter månader av spackla, slipa, spackla, slipa, spakla, slipa, grunda, slipa o.s.v. har jag nu kommit fram till slutlackeringen.

Halvmatt alufärg med pensel och planstrykare. Ser rätt okej ut på nån meters håll och de "penselränder" som blir ger intryck av slipad obehandlad plåt ungefär.

Hade först tänkt att färdigställa karrosen utvändigt men kom på att jag nog väntar med dörrar o luckor. Torde vara betydligt enklare att bygga inredning innan dessa är monterade.

Är det någon som byggd cellplastskärare med resistanstråd? och som kan ge goda råd.
 

Bilagor

  • 045.JPG
    045.JPG
    179,9 KB · Visningar: 91
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Ambulansen!

Hej Pontus
Vi hade en cellskärare på åttiotalet som bestod av en metalltråd ca. 70 cm fastspände på en träram så den gick att spänna.
Sedan var den kopplad till en sådan där vit kub som man hade i fysiken i plugget.
Funkade utmärkt!
Är du intresserad av inredning? Jag lunchar med chefen på Atracco i Hedemora varje vecka. Från och till får dom in husbilar och husvagnar.
Dessutom rullar jag minst ett par gånger i månaden mellan Hedemora och Sthlm med tomt flak på Navaran.

Fint bygge och ball bil!
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Hej Gomer.

Tack för erbjudande.

Jag har en inredning i "byggsats" 129 tillsågade och numrerade poppelflyfa bitar som min snickarbror hjälpte mig med.
Det är väl mer att se som råmaterial än byggsats kanske men ändå tänkt att användas. Har även värmare, kylskåp o kök m.m liggande. Det stora som fattas är markis, som jag beställt idag samt dynor o dessa beställes när inredningen är färdigsnickrad så jag vet exakta mått.

Har dock en kompis som håller på med en LT-35:a och letar beg husvagnsinredning. skall tipsa honom.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Ambulanskänslan är inte lika påtaglig längre.


Lite skumt med GMC i fronten och Chevy van på framskärmen men det får gå.

Var och hämtade markisen idag så jag kan montera fästen i karossen innan isolering.

Överhuvudtaget är det allt som skall sitta på karossen som belysning och dylikt som skall dit nu innan kabeldragning o isolering tar vid.'
 

Bilagor

  • 003.JPG
    003.JPG
    1,6 MB · Visningar: 97
  • 001.JPG
    001.JPG
    1,8 MB · Visningar: 76

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.774
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Ambulansen!

Kul att se Pontus. Jag blir lite nostalgisk. Jag och min fru körde i många år runt i Europa med en fullt inredd Chevy "Camper Van" med full ståhöjd . Det var en riktigt rolig bil.

Krister N
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

I denna blir nog ståhöjden knappa 180 cm. Nu är både jag o frugan rätt småväxta, i alla fall på längden, så det räcker gott för oss.

En av de viktigaste egenskaperna vi önskar är som släpdragare och 2950 Kg på kroken är rätt ok. Nu klarar vi oss normal med dryga 2000Kg så jag hoppas och tror att det blir bra.

Pontus
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.774
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Ambulansen!

Den är lite farlig att dra med.., lätt att glömma att man har nåt på kroken! :msn_laugh:

Vår var en 350 med 700 låda och ca 200 hk. Faktiskt hyfsat snål. Ja dvs 1,3-1,6 beroende på körsätt.

Krister N
 
Toppen