• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om du har plass for det i rpi så kan du alltid legge til løsninger ved siden av den opprinnelige. Om ikke annet ved å la de andre løsningene ligge på andre tcp porter. På den andre siden er de mindre RPI modellene billige så en kan hive på redundans :D
 

Dunderstark

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
6545
Medlemskap
2024
Har mer julgodis på väg hem som jag ska bygga ihop och testköra.

280Ah LFP-celler, betalade 3997kr via PayPal, vi får se vad det slutar på när PostNord kladdat klart.
US $464.8 20% OFF|4PCS VariCore 3.2V 280Ah lifepo4 battery DIY 12V 280AH Rechargeable battery pack for Electric car RV Solar Energy storage system|Battery Packs| - AliExpress

Tror det är likadana celler som Bäckis kör med (?)
Hej
Vad tänker du använda för BMS till den uppsättningen?
MVH
/lars-åke
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Om du har plass for det i rpi så kan du alltid legge til løsninger ved siden av den opprinnelige. Om ikke annet ved å la de andre løsningene ligge på andre tcp porter. På den andre siden er de mindre RPI modellene billige så en kan hive på redundans :D
Just "jag" kan inte det men den som kan RPi kan det säkert, jag hade turen att hitta en komplett image med os och allt och lyckades snubbla igång det... :)
Får försöka lära mig programmera RPi, kan lite VB, ASP och HTML...

Här min RPi på timer så att den och routern startar två gånger per form i trettio minuter så att den hinner rapportera till Victron VRM portal
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
OK, tack.
Ska storleken på BMS beräknas utifrån maximal momentan förbrukning?
/lars-åke
Bra fråga, just detta är ett problem när man väljer ett LFP drop-in batteri som ibland inte klarar en stor inverter p.g.a begränsningen i det inbyggda bms'et, då är det smart ifall man valt ett drop-in som kan parallellkopplas med ytterligare ett till drop-in.

Bygger man själv anser jag att det beror på dels cellernas egenskaper samt storlek på förbrukning, men även typ av bms.
De flesta celler av bättre kvalitet klarar 1C åt båda hållen, men skulle du använda ett större bms, samt större förbrukare än det värdet, finns risk att du skadar cellerna. jag har för mig att det förekommer bms med möjlighet att ställa in begränsning på dessa värden (?).
Oftast är 230V-invertern den stora förbrukaren, och oftast under kortare tider, men man bör nog ta hänsyn till peek-värdet på invetern, viss utrustning drar även rejält med ström vid uppstarten, samt man får även ta hänsyn till övriga förbrukare som belastar bms samtidigt.
Det finns mycket på nätet att läsa om detta, och över tid så har rekommenderad belastning av bms gått från 80% ner till 50-60%.
Så man måste först ha koll på sina förbrukare, men kanske även ta höjd för ev. framtida större förbrukare.

I mitt första bygge (bobatteriet i min husbil) så har jag ett bms som styr externa reläer, där blir mitt relä begränsningen då det bara klarar 240A kontinuerligt, men mitt Winston-batteri kan leverera upp till1200A kontinuerligt.
 

Dunderstark

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
6545
Medlemskap
2024
Bra fråga, just detta är ett problem när man väljer ett LFP drop-in batteri som ibland inte klarar en stor inverter p.g.a begränsningen i det inbyggda bms'et, då är det smart ifall man valt ett drop-in som kan parallellkopplas med ytterligare ett till drop-in.

Bygger man själv anser jag att det beror på dels cellernas egenskaper samt storlek på förbrukning, men även typ av bms.
De flesta celler av bättre kvalitet klarar 1C åt båda hållen, men skulle du använda ett större bms, samt större förbrukare än det värdet, finns risk att du skadar cellerna. jag har för mig att det förekommer bms med möjlighet att ställa in begränsning på dessa värden (?).
Oftast är 230V-invertern den stora förbrukaren, och oftast under kortare tider, men man bör nog ta hänsyn till peek-värdet på invetern, viss utrustning drar även rejält med ström vid uppstarten, samt man får även ta hänsyn till övriga förbrukare som belastar bms samtidigt.
Det finns mycket på nätet att läsa om detta, och över tid så har rekommenderad belastning av bms gått från 80% ner till 50-60%.
Så man måste först ha koll på sina förbrukare, men kanske även ta höjd för ev. framtida större förbrukare.

I mitt första bygge (bobatteriet i min husbil) så har jag ett bms som styr externa reläer, där blir mitt relä begränsningen då det bara klarar 240A kontinuerligt, men mitt Winston-batteri kan leverera upp till1200A kontinuerligt.
Tack, då trillade det ner lite polletter för mig.
/lars-åke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Bra fråga, just detta är ett problem när man väljer ett LFP drop-in batteri som ibland inte klarar en stor inverter p.g.a begränsningen i det inbyggda bms'et, då är det smart ifall man valt ett drop-in som kan parallellkopplas med ytterligare ett till drop-in.

Bygger man själv anser jag att det beror på dels cellernas egenskaper samt storlek på förbrukning, men även typ av bms.
De flesta celler av bättre kvalitet klarar 1C åt båda hållen, men skulle du använda ett större bms, samt större förbrukare än det värdet, finns risk att du skadar cellerna. jag har för mig att det förekommer bms med möjlighet att ställa in begränsning på dessa värden (?).
Oftast är 230V-invertern den stora förbrukaren, och oftast under kortare tider, men man bör nog ta hänsyn till peek-värdet på invetern, viss utrustning drar även rejält med ström vid uppstarten, samt man får även ta hänsyn till övriga förbrukare som belastar bms samtidigt.
Det finns mycket på nätet att läsa om detta, och över tid så har rekommenderad belastning av bms gått från 80% ner till 50-60%.
Så man måste först ha koll på sina förbrukare, men kanske även ta höjd för ev. framtida större förbrukare.

I mitt första bygge (bobatteriet i min husbil) så har jag ett bms som styr externa reläer, där blir mitt relä begränsningen då det bara klarar 240A kontinuerligt, men mitt Winston-batteri kan leverera upp till1200A kontinuerligt.

Bara klarar 240A..? :wideeyed:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Hur mycket drar ett BMS från cellerna? På elscootrar ska man ju ladda regelbundet eftersom BMS dränerar batterierna i längden tydligen. Närmar det sej självurladdningen av blybatterier?
Har aldrig sett några uppgifter om strömmar från varken det ena eller andra. På lipo utan bms har de hållit spänningen i åratal utan laddning.
Jag noterade att han hade skyddsglasögon i videon när han kopplade, det handlar ju några kilowatt om man klumpar sej med verktygen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Avhengig av BMS konstruksjon varierer strømforbruket fra microampere opp til ampere. Elcyckler og scotere har ofte eldre konstruksjoner som driver blansering hele veien fra topp til tomt batteri. Standby uten balansering og forbruk med lavspenning halvlederteknikk kan lett være veldig nær null. Det som ofte er begrensningen er spenningsreduksjonen fra eksempelvis 12 volt ned til rundt 3 volt eller lavere. Prossessorer av samme klasse som i smartklokker kan gå i månedsvis på energien i en knappecelle sørger for at resten avelektronikken er avslått når det ikke er strøm inn eller ut fra batteriet.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
999
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hej Peter, och god fortsättning på det nya året.
Ja man märker detta väldigt tydligt när balansering av cellerna pågår, då avger kretskorten egenvärme som registreras som celltemp. i appen, helt missvisande.
Jag var nog otydlig i mitt tidigare inlägg om Sinopoly-celler, de är mycket bra och stryktåliga vissa säljare ger ju 10års garanti, men skillnader finns så klart.
Här är några skillnader jag finner (små diffar finns på olika källor) att:
-Winston cellerna är något tyngre (W400Ah=13,5kg / S400Ah=12,8kg) samt Winston innehåller även Yttrium
(vilket kan vara orsaken att Winston inte har självurladdning samt kan laddas med 0,1C ner till -45°C.)
-Spänningsområde: W=2,5-4,0V / S=2,5-3,7V
-Konstant urladdning: W=3C max=10C / S=3C max 5C
-Laddning: W=max.<3C / S=max.1C
-Cykler till DoD80% W=>3000st / S=>1500st

Jag kompletterar Peter K:s jämförelse mellan Winston och Sinopoly i inlägg #138 med det lägre kapacitetsområdet 100-200 Ah som är mer aktuellt i mitt fall. Max ström spelar mindre roll, kommer inte att ansluta någon inverter, vikt och mått är viktigare.

Data är hämtade från gwl.eu och sinopolybattery.com. För Sinopoly finns det tydligen två olika serier, dels ett utförande med räfflad utsida liknande Winston fast svart, SP-LFP; och dels ett utförande med en slät utsida, SP-FA, som är mindre och lättare.

Om jag behåller batteriplaceringen under förar och/eller passagerarstolen är höjden begränsande faktor, det är nog bara Winston 130 Ah och Sinopoly 160 Ah som är aktuella. Och mellan dem skiljer det mycket, Winston är betydligt tyngre per Ah. Av den anledningen borde valet vara enkelt. Kollar man storleken också så blir skillnaden ännu större (ingen bild på det). Kan det vara så att Winston ändå är ett bättre val; är deras kvalitet, livslängd, stryktålighet bättre eftersom de använt mer material i konstruktionen?
En annan skillnad är att det verkar svårare att hitta köpställen för Sinopoly.


1610901623459.png
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Köp denna istället får du både BT och instrument.
BMV-712 Smart - Victron Energy

Den såg trevlig ut men kräver mer installation och mer sladdar att dra. Den andra var smidig att installera sen kör man "instrumentet" på navigeringspaddan istället. Finns en uppenbar risk att man blir en Victron junkie nu...
I mitt fall måste jag tänka flyttbarhet också och kunna ta med en del grejer när jag byter bil. Det är en alldeles för dålig affär att plöja ner för mycket rolig fast utrustning i en så gammal bil som vi har nu.
 
Toppen