• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Önskar förslag på enkel installation av litiumbatteri

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.949
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tror att det är många med mig som funderar på om det här med litiumbatteri kan vara något för mig.

Det finns redan många trådar om detta på forumet men det mesta verkar alldeles för enkelt eller alldeles för svårt.

Det enkla är ju att bara ersätta befintligt batteri rakt av, om man skall tro en del reklam, och hoppas på det bästa.
Det svåra är ju att börja från grunden och köpa celler som skall kopplas ihop och sedan komplettera med allehanda utrustning för styrning och övervakning.
För att inte prata om balansering, SOC.......

Vad jag är ute efter är ett enkelt förslag på installation av litiumbatterier där vi utgår ifrån vad som finns i många husbilar idag och sedan gör nödvändiga installationer/kompletteringar för att få ett driftsäkert system.

Utgångspunkten är en husbil utrustad med
- EBL inkl. inbyggd 230-voltsladdare för Gel/AGM-batterier
- Solceller inklusive solcellsgenerator
- Bly/syra batteri i form av Gel, AGM..
och att vi skall installera ett litiumbatteri med inbyggd BMS, batterihanteringssystem

Vet ju att det finns många kunniga på forumet och hoppas att ni antar utmaningen att komma med en enkel och driftsäker lösning.

Från början kanske det räcker med förslag på de olika delar som skall ingå och sedan lite längre fram i tråden komma med förslag på hur de olika delarna, nya som befintliga, skall kopplas ihop.

Tanken är att de flesta husbilsägare själva, eller med hjälp av en kunnig kompis, skall kunna genomföra installationen.

Kjell
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.949
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Om inte den inbyggda BMSen stänger av laddningen från solceller, DC/DC-laddare och 230V-laddare gör då den litiumanpassade solcellregulatorn, DC/DC-laddaren och 230V-laddaren det själv eller fortsätter de bara att ”ladda på” trots att litiumbatteriet uppnått 100%?

Möjligt att det framgått av tidigare svar men jag vill ha det ”svart på vitt” (och så att jag förstår).

Om det fortsätter att ladda på vad skall man då göra för att få stopp på överladdningen?

Frågorna utgår ifrån att vi talar om ett batteri med inbyggd BMS.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.236
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Om inte den inbyggda BMSen stänger av laddningen från solceller, DC/DC-laddare och 230V-laddare gör då den litiumanpassade solcellregulatorn, DC/DC-laddaren och 230V-laddaren det själv eller fortsätter de bara att ”ladda på” trots att litiumbatteriet uppnått 100%?

Möjligt att det framgått av tidigare svar men jag vill ha det ”svart på vitt” (och så att jag förstår).

Om det fortsätter att ladda på vad skall man då göra för att få stopp på överladdningen?

Frågorna utgår ifrån att vi talar om ett batteri med inbyggd BMS.
DC/DC, solcellregulatorn, 230 laddaren dom stänger inte av men går ner till underhållsladdning. Så det är lugnt blir ingen överladdning
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.397
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om det skulle vara så att det är fel på bms så den inte bryter i tid finns risken för överladdning.
Det beror dock på till vilken spänning övriga laddare går upp till.
Men som med blybatterier får du en ökad inre resistans ju närmre fulladdat du kommer (det är därför strömmen minskar).
Om din laddare inte ger mer spänning än tex 14,4V kommer den inte orka trycka in mer ström i batteriet när dess spänning är just 14,4V (eller egentligen strax under) vilket då blir 3,6v per cell och inte dödligt (det förutsätter att alla celler laddas lika mycket men det kan vara så att en enskild cell då nått 4V vilket inte är bra).
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.236
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Om inte den inbyggda BMSen stänger av laddningen från solceller, DC/DC-laddare och 230V-laddare gör då den litiumanpassade solcellregulatorn, DC/DC-laddaren och 230V-laddaren det själv eller fortsätter de bara att ”ladda på” trots att litiumbatteriet uppnått 100%?

Möjligt att det framgått av tidigare svar men jag vill ha det ”svart på vitt” (och så att jag förstår).

Om det fortsätter att ladda på vad skall man då göra för att få stopp på överladdningen?

Frågorna utgår ifrån att vi talar om ett batteri med inbyggd BMS.
Ser jag på mitt batteri som är ett skanbatt så bryter bms vid 15,2v. Bryter även om det går under 8v
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om inte den inbyggda BMSen stänger av laddningen från solceller, DC/DC-laddare och 230V-laddare gör då den litiumanpassade solcellregulatorn, DC/DC-laddaren och 230V-laddaren det själv eller fortsätter de bara att ”ladda på” trots att litiumbatteriet uppnått 100%?

Möjligt att det framgått av tidigare svar men jag vill ha det ”svart på vitt” (och så att jag förstår).

Om det fortsätter att ladda på vad skall man då göra för att få stopp på överladdningen?

Frågorna utgår ifrån att vi talar om ett batteri med inbyggd BMS.
Om du har en hyfsat vettig DC/DC laddare, solcellsregulator och 230V laddare så ställer du in allt med laddning på dom istället och använder bara BMS till det den egentligen är byggd för : En nödbroms när något går riktigt fel.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
730
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
DC/DC, solcellregulatorn, 230 laddaren dom stänger inte av men går ner till underhållsladdning. Så det är lugnt blir ingen överladdning
Dette er jo min undring og som det står i de 6 viktigste punktene for et langt LFP liv, unngå underholdslading om mulig. BMS må jo jobbe hele tiden for å balansere de 4 cellene og det ligger spenning å trykker på cellene hele tiden, strømmen er jo liten. Dette stresser cellene og bør unngås om en ønsker det optimale for LFP batteriet. Kutte ladingen helt, er vel det beste?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
730
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Om det skulle vara så att det är fel på bms så den inte bryter i tid finns risken för överladdning.
Det beror dock på till vilken spänning övriga laddare går upp till.
Men som med blybatterier får du en ökad inre resistans ju närmre fulladdat du kommer (det är därför strömmen minskar).
Om din laddare inte ger mer spänning än tex 14,4V kommer den inte orka trycka in mer ström i batteriet när dess spänning är just 14,4V (eller egentligen strax under) vilket då blir 3,6v per cell och inte dödligt (det förutsätter att alla celler laddas lika mycket men det kan vara så att en enskild cell då nått 4V vilket inte är bra).
BMS skal jo balansere de enkelte interne cellene og de må jobbe så lenge det er spenning inn på batteriet. Må jo være bedre å kutte ladingen når batteriene er 100% SOC og ikke stresse celler og BMS?
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.236
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Dette er jo min undring og som det står i de 6 viktigste punktene for et langt LFP liv, unngå underholdslading om mulig. BMS må jo jobbe hele tiden for å balansere de 4 cellene og det ligger spenning å trykker på cellene hele tiden, strømmen er jo liten. Dette stresser cellene og bør unngås om en ønsker det optimale for LFP batteriet. Kutte ladingen helt, er vel det beste?
Tror inte det är någon fara om det står på underhållnings laddning. Ser jag till mitt batteri som har 2000 cyklar vid 100% laddning. Som det är nu så ligger jag på 100 cyklar per år. Står nästa aldrig på 230v. Så det som laddar är solcellerna och bilen. Mitt batteri lär räcka 20år grovt räcknat. Men säg att det håller 15år. Så är det fullt tillräckligt för mig
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.949
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Vet ju att det finns produkter som innehåller funktioner för både solcellsreglering och DC/DC- laddning då jag själv har en ctek D250S Dual med dessa funktioner. Men finns det produkter som innehåller både solcellsregulator, DC/DC-laddare och 230V-laddare eller någon annan kombination av dessa för litiumbatterier? Skulle ju vara önskvärt för att göra det så enkelt som möjligt för den som inte är så kunnig.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
695
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Det enklaste är att ha ett LiFePo batteri med extern BMS som kontrollerar batteriets in/ut-ström via en laddningsregulator och en belastningsregulator. Ingen risk att batteriet blir överladdat eller överbelastat. BMS kan också styra en kombiladdare (Inverter/laddare i ett) Ett problem jag hade med Fiat (2.3Multijet 150) och DC-DC modulen var att generatorn (EU6) laddade fullt tills startbatteriet var fulladdat och sedan drog ner effekten. Det innebar att laddströmmen ut från DC-DC modulen gick ner från 30A till typiska 10A. Det finns en separat tråd om detta...
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.236
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Vet ju att det finns produkter som innehåller funktioner för både solcellsreglering och DC/DC- laddning då jag själv har en ctek D250S Dual med dessa funktioner. Men finns det produkter som innehåller både solcellsregulator, DC/DC-laddare och 230V-laddare eller någon annan kombination av dessa för litiumbatterier? Skulle ju vara önskvärt för att göra det så enkelt som möjligt för den som inte är så kunnig.

Lite svårt med Engelska. Men kan det vara nått

 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.949
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det enklaste är att ha ett LiFePo batteri med extern BMS som kontrollerar batteriets in/ut-ström via en laddningsregulator och en belastningsregulator. Ingen risk att batteriet blir överladdat eller överbelastat. BMS kan också styra en kombiladdare (Inverter/laddare i ett) Ett problem jag hade med Fiat (2.3Multijet 150) och DC-DC modulen var att generatorn (EU6) laddade fullt tills startbatteriet var fulladdat och sedan drog ner effekten. Det innebar att laddströmmen ut från DC-DC modulen gick ner från 30A till typiska 10A. Det finns en separat tråd om detta...
För att uppfylla syftet med tråden att få en enkel litiumbatterilösning, kanske inte så enkelt som möjligt men näst intill, så tror jag att en extern BMS faller utanför trådens syfte, även om det blir en bättre totallösning. Möjligen skulle den passa in om den väsentligt förenklar för de eventuellt ytterligare komponenter som skall ingå t.ex för solcellsregulator, DC/DC-laddare och 230V-laddare.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.949
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Lite svårt med Engelska. Men kan det vara nått

Kollade lite priser och den går att få för ca 780€ inkl. frakt från Tyskland. Tycker att man får mycket för pengarna och borde ju för den mindre kunnige underlätta installationen väsentligt. I just den här tråden gäller det ju att hitta enkla lösningar.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
730
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Mange fine innspill om utstyr og erfaringskompetanse. Når det gjelder DCDC lader med MPPT har youtube Will som det er henvist til. Anbefaler denne til meget hyggelig pris.

Som tråden startet med og jeg tenkte var og kjøpe et "plug and play" LFP batteri, som flere batteriforhandlere, sier er det enkleste. Bare still inn blyladeanlegget på GEL. Mange har gjort det og sier som her at resten styrer BMSen. Mange som har startet med batteri, har også etterpå måtte kjøpe DCDC lader for det originale elanlegget har ikke greit å lade opp LFP batteriet.

Når jeg nå har kjøpt batteri og testet uten å montere det i bobilen, dukker det opp mange andre spørsmål og bl.a. det om at ladingen til LFP batteriet bør opphøre ved 100% SOC og batteriet bør ikke stå for lenge med 100% SOC. Har lest om batterier som står i nødstrømsanlegg bør være på 50-60% SOC for å få lengst mulig levetid. Men igjen, det tar mange år før en får svaret.

Siden jeg også har kjøpt billig LFP batteri, er det kanskje lurt å ta flest mulig forhåndsregler for et langt LFP liv :)
Og om nødvendig vil jeg nok benytte meg av de 3 tiltakene jeg har nevnt. Det tar jeg stilling til når batteriene er montert i bobilen og testet.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.809
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
:mh2:
Kollade lite priser och den går att få för ca 780€ inkl. frakt från Tyskland. Tycker att man får mycket för pengarna och borde ju för den mindre kunnige underlätta installationen väsentligt. I just den här tråden gäller det ju att hitta enkla lösningar.
Har en sådan men en storlek mindre. Rekommenderas! Har flera inställningar för olika LFP-batterier och en massa andra finesser.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen