• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byte till lithium batterier

F

F.d. 59912

Guest
Lithiumbatterier skall vad jag läst, inte underhålls laddas. Hur funkar det då på sommaren när solpanelerna laddar ganska ofta? Hur funkar det när man ställer sig på en elplats för en natt och sedan dagen efter en ny elplats?
 
Handlar inte trådskaparens fråga egentligen dels om den eventuella risken (för förkortad batterilivslängd) av ständiga småladdningar? Uppladdning till 100%, sedan en mindre urladdning, sedan laddning till 100% igen o.s.v. ; och dels om ev. risk med långvarig "laddning" (float) på en spänningsnivå lägre än den där BMS slår ifrån.

Beroende vilka laddningskällor och förbrukare man har kan det bli många små laddcykler. Exempel: med 120W solcell utan full solinstrålning=liten laddström och en förbrukare (exempelvis kompressorkyl) som går till/från ganska ofta och då tar mer ström än vad solcellen ger kan man få 50 sådana cykler per dag, var och en på mindre än 1% DOD. Spelar de någon som helst roll?
 
Lithiumbatterier skall vad jag läst, inte underhålls laddas. Hur funkar det då på sommaren när solpanelerna laddar ganska ofta? Hur funkar det när man ställer sig på en elplats för en natt och sedan dagen efter en ny elplats?
Här är mina prylar och det sköter sig självt. Om det nu är generator, solceller eller landström som ska användas. Man behöver inte bekymra sig det bara fungerar
Solcell regulator Votronic MPP 430 Duo Digital
Laddboster Votronic 30A 12V DC to 12V DC
Bryttare vid låg/hög spänning Votronic Switch Unit 100 Ah
Solceller 2 x 100w
Skanbatt lithium 96Ah ett så kallat dropp in batteri
 
Behövs denna verkligen ?
”Bryttare vid låg/hög spänning Votronic Switch Unit 100 Ah”

sköter inte bms i batteriet detta ?
 
så hur funkar det i nordiskt klimat på vintern ? batteriet ska ju helst inte laddas i minusgrader ? hur gör man om man inte kör med bilen på vintern ? klarar batteriet att vara påkopplat hela vintern ? eller tar man in det i rumstemperatur ? förstår att ett lithiumbatteri väger lite och laddas fortare när du kör och får ut mer kräm ! men det kostar 3-4 ggr mer än ett bly/syra batteri och fungerar bäst mellan 15-25 gr ? hur ofta har vi dessa temp i sverige ? glömde det har längre livslängd med 15 år ? sen verkar det som det inte räcker med ett batteri ? du behöver annan laddare ? övervakningscentraler och som piper i telefonen när du sover ? vad kostar allt detta ? 40.000 ?
 
så hur funkar det i nordiskt klimat på vintern ? batteriet ska ju helst inte laddas i minusgrader ? hur gör man om man inte kör med bilen på vintern ? klarar batteriet att vara påkopplat hela vintern ? eller tar man in det i rumstemperatur ? förstår att ett lithiumbatteri väger lite och laddas fortare när du kör och får ut mer kräm ! men det kostar 3-4 ggr mer än ett bly/syra batteri och fungerar bäst mellan 15-25 gr ? hur ofta har vi dessa temp i sverige ? glömde det har längre livslängd med 15 år ? sen verkar det som det inte räcker med ett batteri ? du behöver annan laddare ? övervakningscentraler och som piper i telefonen när du sover ? vad kostar allt detta ? 40.000 ?
Det beror ju även på vars batterit sitter.
Sitter det inne i bilen och du använder bilen så funkar de bra utan diverse hattar och livremsor.
 
Här är mina prylar och det sköter sig självt. Om det nu är generator, solceller eller landström som ska användas. Man behöver inte bekymra sig det bara fungerar
Solcell regulator Votronic MPP 430 Duo Digital
Laddboster Votronic 30A 12V DC to 12V DC
Bryttare vid låg/hög spänning Votronic Switch Unit 100 Ah
Solceller 2 x 100w
Skanbatt lithium 96Ah ett så kallat dropp in batteri
Förutom switchen så har jag köpt/beställt likadana prylar som du har. Har du gjort någon inkoppling i EBL eller har du kopplat allt direkt mot start-/bodelsbatteri? Gjort något kopplingsschema?
 
I början så gick allt via EBL. DC-DC å Solcellregulatorn, kopplade som instruktionerna sa. Inget konstigt i detta man var nybörjare. Men sen utökade jag med portabla solceller. Bytte regulatorn å satte den direkt på batteriet. Funderar även att sätta Dc-Dc direkt på batteriet.
Är en som funderar, går det att förbättra och förenkla. Allt för att optimera systemet.

Inget kopplingsschema har gått på känslan
 
I början så gick allt via EBL. DC-DC å Solcellregulatorn, kopplade som instruktionerna sa. Inget konstigt i detta man var nybörjare. Men sen utökade jag med portabla solceller. Bytte regulatorn å satte den direkt på batteriet. Funderar även att sätta Dc-Dc direkt på batteriet.
Är en som funderar, går det att förbättra och förenkla. Allt för att optimera systemet.

Inget kopplingsschema har gått på känslan
Tänker själv försöka koppla allt till batterierna enligt instruktionerna från Votronic.
 
Tänker själv försöka koppla allt till batterierna enligt instruktionerna från Votronic.
Nackdelen med att koppla DCDCladdaren direkt på batteriet är att du får laddström från två ställen,den laddström som går genom EBL till batteriet kan lurar DCDCladdaren som tror att batteriet är bättre laddat än det är.
Detta går att lösa med relä som finns beskrivet i flera trådar.
 
Nackdelen med att koppla DCDCladdaren direkt på batteriet är att du får laddström från två ställen,den laddström som går genom EBL till batteriet kan lurar DCDCladdaren som tror att batteriet är bättre laddat än det är.
Detta går att lösa med relä som finns beskrivet i flera trådar.
Tack. Skall leta och se om jag hittar trådarna.
 
Någon som kan beskriva/rita in hur ett relä skall kopplas in på dc/dc-laddare och regulator enligt bifogade bilder?

82FE8DCE-8836-4DAF-910C-6C398CC9CB36.png

4B620C28-493F-47BD-8F37-A2611642AA95.png
 
Hejsan,

varför vill du koppla direkt till batteriet och inte via Ebl ?

fördelar ? Nackdelar ? Någon skrev Olofg om men finns det fler ?
 
Tegnet et enkelt skjema for standard oppsett på de fleste bobiler. Skrevet litt tekst i skjema og rele treger en bare når den kretsen man har brutt med å sette inn DCDC må lede strøm når DCDC lader ikke virker.
Har jo i annen tråd sett DCDC ladere som kan lader startbatt når ikke motor går og trenger en ikke mer strøm trenger en ikke rele. De fleste DCDC ladere bryter forbindelsen når ikke motor går og da trenger man et rele som tåler den strømmen man har behov for.

dcdc.png
 
Senast ändrad:
Det verkar som det finns lika många lösningar som det finns personer som gör elektriska modifieringar på sina husbilar.
Det vore ju enklast att kunna koppla allt direkt på bobatteriet så slipper man bry sig om vad som tål vad och slipper att köpa grejor i onödan kanske.
 
Ja en del av utmaningen är ju också att vi har olika bilar i olika åldrar som är konstruerade på olika sätt med fabriksmonterade komponenter som fungerar olika.
Det finns nog ingen färdig lösning som fungerar för alla om man inte sliter ut allt helt först.
 
Tillbaka
Toppen