• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte till lithium batterier

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Lithiumbatterier skall vad jag läst, inte underhålls laddas. Hur funkar det då på sommaren när solpanelerna laddar ganska ofta? Hur funkar det när man ställer sig på en elplats för en natt och sedan dagen efter en ny elplats?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Så då tar inte batteriet emot någon laddning förrän det har gått ner till en viss nivå, gissningsvis när det kommit till 20% kvar?
Då behöver ju ingen vara rädd för att paja batterierna de ”farliga” lägena typ kyla och ideligen laddning från solen så länge de är över den nivån?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Den inbyggda bms:en (kontrollenheten) slår ifrån när batteriet är fulladdat.
Så då tar inte batteriet emot någon laddning förrän det har gått ner till en viss nivå, gissningsvis när det kommit till 20% kvar?
Då behöver ju ingen vara rädd för att paja batterierna de ”farliga” lägena typ kyla och ideligen laddning från solen så länge de är över den nivån?

Jag vet inte, men jag tror laddningen startar igen någonstans runt 80-90% SoC.

Vore märkligt ifall man vore tvungen att tömma batteriet nästan helt innan BMS'et tillåter laddning igen.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Så då tar inte batteriet emot någon laddning förrän det har gått ner till en viss nivå, gissningsvis när det kommit till 20% kvar?
Då behöver ju ingen vara rädd för att paja batterierna de ”farliga” lägena typ kyla och ideligen laddning från solen så länge de är över den nivån?
Fungerar inte riktigt så. Den inbyggda BMS känner hela tiden av hur mycket det är laddat. Ungefär som en vanlig batteriladdare. Även att BMS stänger ner batteriet när spänningen sjunkit under typ 8v. Sen finns det dom som inte tar emot laddning under 0gr, men ger spänning ändå. Några har inbyggt uppvärmning så det fungerar under 0gr
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Enklast är väl att se BMS som en typ av säkerhetsfunktion. Om man överladdar batteriet bryter BMS helt och om man laddar ur det för mycket bryter BMS också.
Med rätt inställd laddare och/eller solcellsregulator skall man aldrig behöva råka ut för att BMS bryter för överladdning. På bättre solcellsregulatorer och laddare kan man själv ställa in laddningen så man inte riskerar att ladda batteriet mer än nödvändigt.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
671
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag har sedan flera år ett system baserat på Victron Energy med 150Ah LiFePo batteri, mini-BMS, 30A DC-DC modul, belastnings- och laddningsvakt 200A, BMV702 Smart, MPPT 10A solcellsregulator. Ska även nu installera VE Inverter/laddare 2kVA samt Efoy 140 bränslecell.
Har aldrig under åren behövt fundera på laddningen av batteriet. Allt har styrts/kontrollerasts av mini-BMS. Jag råkade av misstag i somras på hemmaplan dra ur batteriet till under den kritiska 10% nivån. Jag lyckades dock väcka upp batteriet igen med en vanlig batteriladdare som jag satte på underhållsladdning. Annars förvarar jag batteriet i kallgarage nu på vintern. Har inte behövt ta in och underhållsladda då den hela tiden har hållit 100% laddnivå.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Hur ska man tänka då man ska köpa en BMS ? Finns det någon generell formel för antal ah/BMS storlek
Helt grön på Litiumbatterier
Beror på om du ska ha en inverter för att driva 230v saker. Då krävs det lite mer av batteriet. Själv köpte jag ett Lifepo4 100Ah. Men så har jag ingen inverter at driva. Då räcker BMS i detta batteriet "max uttag 100Ah topp 150Ah i 15sek"
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
671
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
BMW702 har inget med "anpassning" att göra. Den har en övervakningsfunktion så du ser hur mycket ström som går in och ut från batteriet. DC-DC modulen sätter du själv efter förbrukningsbatterityp. Att parallellkoppla förbrukningsbatterier (i bodelen) av AGM och LiFePo typ är inte att rekommendera. Det kräver en hel del "tänk" samt en batteriisolator. Ganska vanligt i båtsammanhang. Att ha AGM som startbatteri är OK då DC-DC modulen hamnar efter den mot bodelen.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.917
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
BMW702 har inget med "anpassning" att göra. Den har en övervakningsfunktion så du ser hur mycket ström som går in och ut från batteriet. DC-DC modulen sätter du själv efter förbrukningsbatterityp. Att parallellkoppla förbrukningsbatterier (i bodelen) av AGM och LiFePo typ är inte att rekommendera. Det kräver en hel del "tänk" samt en batteriisolator. Ganska vanligt i båtsammanhang. Att ha AGM som startbatteri är OK då DC-DC modulen hamnar efter den mot bodelen.
Jag trodde att BMW-702/712 kunde användas för att starta/stoppa laddningen av litiumbatteriet. Det var det jag menade med ”anpassning”.
Se även inlägg nr 9.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
671
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
BMW702/712 ger dig bara en övervakning av strömflödet och batteristatus genom minuskabeln. Ladda gärna ner bruksanvisningen t.ex. från Odelcos hemsida. BMS är det som du kan sätt en brytare över två "pinnar" (kortslutning) på och den stänger av laddningen till batteriet. Så är det i alla fall på VE's BMS.
Victron Energy (kanske även MasterVolt) har väldigt mycket bra information på deras hemsida om just LiFePo batterier och kringsystem.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det är inte lätt att förklara allt i detalj, gäller att läsa sig till det för för varje grej man undrar över. När det gäller just BMV-702 i MITT fall, så är den inställsbar och kan styra ett relä vilket jag har gjort. När spänningen ligger på ett visst värde (beroende på dina batteriers egenskaper), då väljer du om du vill ”strypa” eller starta laddning, vilket görs helt automatiskt från BMV-702 (eller vad du nu har för övervakare) genom en ”signal” till relät att slå till/från som startar/stoppar laddning från ALLA dina tänkbara källor (solceller, 230V, eller DC/DC under körning). Allt jag har lärt mig bygger på läsning här på HBK, vilket jag tackar våra Lithium pionjärer för, husbilsklubbens fantastiska människor som delade med sig vilkorslöst!

Jag kan hjälpa till med svaren till viss del eftersom Lithium, 230V, solceller och DC/DC laddning med bevakning är ett avslutat kapitel då allt fungerat perfekt ett bra tag nu. Jag har gått vidare med att njuta av husbilslivet och söker nya helt nya utmaningar som ligger på ett helt annat plan. Fråga gärna ”lagom” så ska jag göra mitt bästa för att svara på ifall ingen av mina duktiga och mer kunniga föregångare gör! OBS! jag har inte själv och kan inget om EBL utrustning eller hur man kopplar up sig mot en sådan, allt sker separat hos oss... När det gäller just BMS och hur den fungerar är inget jag har fördjupat mig i, Seppo kan säkert klart mycket mer om hur detta fungerar.
 
Toppen