• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte till lithium batterier

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Lithiumbatterier skall vad jag läst, inte underhålls laddas. Hur funkar det då på sommaren när solpanelerna laddar ganska ofta? Hur funkar det när man ställer sig på en elplats för en natt och sedan dagen efter en ny elplats?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Edit:
I video 2 där hans förklaring på skillnader mellan LFP och AGM finns det en del felaktigheter.
Det första och största misstaget som är grundorsaken till hans shut downs är att han inte lyckats få till en balansering på cellerna, p.g.a batterierna inte laddats fullt, har han endast fått ut 75% av kapaciteten, det är ALLTID den cell med lägst spänning som bestämmer hur många Wh man kommer att få ut av batteriet.
Misstag 2 är att han litat på sin bmv712 och låtit den bestämma laddning/urladdning, jag anser att bms'et måste få hantera dessa åtgärder.
Misstag 3 utifrån hans slutsatser så byter han tillbaka till AGM, då han inte förstått hur han ska hantera sina LFP, och man behöver inte ha högladdningsström till LFP som man kan tolka att han tror. Hade han kollat i batteriappen på cellnivå så borde han upptäckt misstaget.
Ting han sier som ikke jeg er helt ening i heller, men han har gjort et godt forarbeid og lyttet til råd han har fått og gjort det etter beste evne. Men har helt klart tatt egne avgjørelser på en del ting. I en annen video monterer han en Votronic DCDC lader i parallell med eksisterende lading og avleser lading over V 712 og konkluderer med at deg går fordi han får lading tilsvarende begge DCDC laderne. Også en litt rask konklusjon? Vet ikke om det var den DCDC laderen som stod i bobilen når LFP batteriene trøblet, men det skulle ikke forundre meg.

Skjønner ikke hva du mener med "Det första och största misstaget som är grundorsaken till hans shut downs är att han inte lyckats få till en balansering på cellerna, p.g.a batterierna inte laddats fullt, har han endast fått ut 75% av kapaciteten, det är ALLTID den cell med lägst spänning som bestämmer hur många Wh man kommer att få ut av batteriet." Han hadde 2 "plug and play" batterier og der er det ingen mulighet og balansere cellene for eier/bruker. Dette styrer batteriet (BMSen i batteriet) helt selv og er ikke tilgjengelig.

Ellers har han så mye APPer og styr på tlf. så det er nok lett å blingse litt. Er nok ikke tvil om at det var BMS som stengte ned batteriene, men synes det var mye styr for å få åpnet BMSen igjen så batteriene tok lading. Vi vet jo ikke om det var noen batterivakter som brøt strømmen? Selger fikk jo ladet batteriet til over 100% SOC med "ordentlig" lader, så jeg er villig til å tro at feilen/feilene kan ligge i koplingsopplegget?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Vad är anledningen till att du anser man ska montera laddare över 40A efter EBL,all ström går genom EBL ändå,hur mycket tål det?
Har svart i annen tråd også og grunnen er at EBL EVS ofte har en sikring på 30-50A og det vil si at de ikke tåler så mye mer strøm og sette i større sikring i EBLen er en mulighet, men da er jo sjansen for å ødelegge EBLen stor, Og som jeg sier i den andre posten, ville jeg anbefale å kople alle DCDC ladere etter EBLen og synes det er like viktig for en DCDC lader på 20-40A for å få mest mulig av strømmen til lading og ikke forbruk.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hej alla,
jag har följt denna tråden och andra med stort nöje och uppmärksamhet då jag är inne på precis samma sak som Kjell 1351 och andra...
En så enkel konvertering till lithium som möjligt och att allt bara "funkar". Husbilsklubben och Youtube är de främsta källorna att förstå..

Mina förutsättningar: säker många med liknande...
Pössl roadcruiser 2016 års modell med en Schaudt EBL 119, laddare med inställning för blöta Gel och AGM batterier
2* Varta 85 amph agm batterier
200w solceller med en MPPT laddare från Amperor ( jag vet, helt vansinnigt med engelsk bilelektronik, de var väl de som uppfann mörkret :) )
Ställbar mellan olika lägen, men inget dedikerad Lithium ladd läge.

Batterierna är under höger stol, kaross är Citroen men de är precis som fiat.. Där skall de vara, nära bilbatteri och EBL....
Vi använder ingen inverter alls, alla elektronikgrejjorna i bilen är anpassad till 12V och så kommer det förbli...

Såhär tänker jag:
sätta in två parallellkopplade sunlux eller skanbatt batterier i lämplig storlek, då mer i cm än amph ( med tanke på den begränsade platsen under sätet går de "hemmabyggda" batterierna bort, de här "droppin" batterierna har samma storlek som de gamla, vilket gör att jag vet att de får plats)
Jag är inte noga med "heat"funktionen då batterierna är inomhus och vid användning så här de långt över 0 grader.. BMS med bluetooth är väl kul men inte nödvändigt utan jag tänkte sätta en Victron 500 amph shunt för att kunna läsa av status. Framförallt för att kunna koppla den med tempsensor och hindra laddning under o grader celsius. Jag vet att BMS systemet också bryter med detta är hängslen och livrem. Det är väl den viktigaste funktionen för ett lithiumbatteri. Jag ser det som svårt att överladda dem utan det är just detta att inte trycka in ström under noll grader som är känsligt.

Även sätta in en Votronic dc dc laddare INNAN EBL enligt deras kopplingsschema, verkar enklast samt att man behåller bilbatt. laddning med 230V via EBL då man står på landström. Anledningen till denna DC DC, trots gammal "dum" generatorladdare är två. Att inte få för höga laddströmar från generatorn ( såg PeterK:s youtubeclipp), såhär begränsar man till 30 amp samt att åtminstonde en av tre laddkällor skall ha en dedikerad Lithiumladdning så att batterierna verkligen blir 100% soc och att bms:en då kan balansera cellerna.

EBL:en och MPPT: laddaren går att ställa på lagom "snälla" inställningar som funkar med lithiumbatterier.

Vad säger kommitén, är jag helt ute och cyklar eller låter det vettigt ?

Inköpslista:
2 sunlux 83 amph batterier, en Votronic dcdc och en Victron 500 amph shunt samt lite kabel .? samt extrakabeln till shunten för värmekontrollen.
Det jag funderade på är hur du med shuntens tempgivare skall förhindra laddning ?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ting han sier som ikke jeg er helt ening i heller, men han har gjort et godt forarbeid og lyttet til råd han har fått og gjort det etter beste evne. Men har helt klart tatt egne avgjørelser på en del ting. I en annen video monterer han en Votronic DCDC lader i parallell med eksisterende lading og avleser lading over V 712 og konkluderer med at deg går fordi han får lading tilsvarende begge DCDC laderne. Også en litt rask konklusjon? Vet ikke om det var den DCDC laderen som stod i bobilen når LFP batteriene trøblet, men det skulle ikke forundre meg.

Skjønner ikke hva du mener med "Det första och största misstaget som är grundorsaken till hans shut downs är att han inte lyckats få till en balansering på cellerna, p.g.a batterierna inte laddats fullt, har han endast fått ut 75% av kapaciteten, det är ALLTID den cell med lägst spänning som bestämmer hur många Wh man kommer att få ut av batteriet." Han hadde 2 "plug and play" batterier og der er det ingen mulighet og balansere cellene for eier/bruker. Dette styrer batteriet (BMSen i batteriet) helt selv og er ikke tilgjengelig.

Ellers har han så mye APPer og styr på tlf. så det er nok lett å blingse litt. Er nok ikke tvil om at det var BMS som stengte ned batteriene, men synes det var mye styr for å få åpnet BMSen igjen så batteriene tok lading. Vi vet jo ikke om det var noen batterivakter som brøt strømmen? Selger fikk jo ladet batteriet til over 100% SOC med "ordentlig" lader, så jeg er villig til å tro at feilen/feilene kan ligge i koplingsopplegget?

Jag har själv råkat ut för 2st "shut down" i vinter på mitt 400Ah Winston. Jag har ingen laddning på samt en del småförbrukare igång.
I mitt fall beror det på mina smartBMS123 hallgivare, som inte registrerar ström <1A. Till slut når en cell 2,8V och stänger ner all ström UT från batteriet. Smart-appen säger >90% SoC, men tittar på cellnivåer så finner jag orsak till shut down.
Jag ansluter bara laddning och batteriet tar direkt emot vad som serveras, cellspänningen på "shut down-cellen" stiger snabbt, och batteriet levererar ström efter några sekunder. I mitt fall så bestämmer mitt BMS all in/ut ström.
Varför jag får obalans på cellerna vid extremt låg strömförbrukning vet jag inte orsaken till.

Sen är det inte optimalt med 2st LFP parallellkopplade, bättre med 1x200Ah än 2x100Ah, man kan få shut down i ett batteri utan att veta om det.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej alla,
jag har följt denna tråden och andra med stort nöje och uppmärksamhet då jag är inne på precis samma sak som Kjell 1351 och andra...
En så enkel konvertering till lithium som möjligt och att allt bara "funkar". Husbilsklubben och Youtube är de främsta källorna att förstå..

Mina förutsättningar: säker många med liknande...
Pössl roadcruiser 2016 års modell med en Schaudt EBL 119, laddare med inställning för blöta Gel och AGM batterier
2* Varta 85 amph agm batterier
200w solceller med en MPPT laddare från Amperor ( jag vet, helt vansinnigt med engelsk bilelektronik, de var väl de som uppfann mörkret :) )
Ställbar mellan olika lägen, men inget dedikerad Lithium ladd läge.

Batterierna är under höger stol, kaross är Citroen men de är precis som fiat.. Där skall de vara, nära bilbatteri och EBL....
Vi använder ingen inverter alls, alla elektronikgrejjorna i bilen är anpassad till 12V och så kommer det förbli...

Såhär tänker jag:
sätta in två parallellkopplade sunlux eller skanbatt batterier i lämplig storlek, då mer i cm än amph ( med tanke på den begränsade platsen under sätet går de "hemmabyggda" batterierna bort, de här "droppin" batterierna har samma storlek som de gamla, vilket gör att jag vet att de får plats)
Jag är inte noga med "heat"funktionen då batterierna är inomhus och vid användning så här de långt över 0 grader.. BMS med bluetooth är väl kul men inte nödvändigt utan jag tänkte sätta en Victron 500 amph shunt för att kunna läsa av status. Framförallt för att kunna koppla den med tempsensor och hindra laddning under o grader celsius. Jag vet att BMS systemet också bryter med detta är hängslen och livrem. Det är väl den viktigaste funktionen för ett lithiumbatteri. Jag ser det som svårt att överladda dem utan det är just detta att inte trycka in ström under noll grader som är känsligt.

Även sätta in en Votronic dc dc laddare INNAN EBL enligt deras kopplingsschema, verkar enklast samt att man behåller bilbatt. laddning med 230V via EBL då man står på landström. Anledningen till denna DC DC, trots gammal "dum" generatorladdare är två. Att inte få för höga laddströmar från generatorn ( såg PeterK:s youtubeclipp), såhär begränsar man till 30 amp samt att åtminstonde en av tre laddkällor skall ha en dedikerad Lithiumladdning så att batterierna verkligen blir 100% soc och att bms:en då kan balansera cellerna.

EBL:en och MPPT: laddaren går att ställa på lagom "snälla" inställningar som funkar med lithiumbatterier.

Vad säger kommitén, är jag helt ute och cyklar eller låter det vettigt ?

Inköpslista:
2 sunlux 83 amph batterier, en Votronic dcdc och en Victron 500 amph shunt samt lite kabel .? samt extrakabeln till shunten för värmekontrollen.
Varför inte 2x96Ah som också får rum under stolen?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
993
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Inlägg #1 handlade om underhållsladdning av LiFePO4, som det ju finns påståenden om att det inte är bra. Flera inlägg i tråden menar att det inte är något problem. Själv vet jag inte, men om det ligger något i varningen så kanske man borde sätta lite hängslen på sitt/sina drop-in batterier ändå.

Såg i Skanbatt datablad att BMS bryter vid 15 Volt. Med 230 volt anslutet och en vanlig Schaudt EBL som ger lägre spänning än så kommer väl BMS aldrig någonsin att bryta (så länge ingen enskild cell går över styr)? Isåfall skulle åtminstone jag vilja ha en manuell bortkoppling av batteriet/erna vid längre 230 v uppställning. Alltså batteri + frånskiljare från första början istället för "bara batteri och utvärdera sedan". Eller är spänningsnivån från EBL på en nivå som fullständigt utesluter ev. risker med att kontinuerligt ha spänning till batteriet?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Jag har själv råkat ut för 2st "shut down" i vinter på mitt 400Ah Winston. Jag har ingen laddning på samt en del småförbrukare igång.
I mitt fall beror det på mina smartBMS123 hallgivare, som inte registrerar ström <1A. Till slut når en cell 2,8V och stänger ner all ström UT från batteriet. Smart-appen säger >90% SoC, men tittar på cellnivåer så finner jag orsak till shut down.
Jag ansluter bara laddning och batteriet tar direkt emot vad som serveras, cellspänningen på "shut down-cellen" stiger snabbt, och batteriet levererar ström efter några sekunder. I mitt fall så bestämmer mitt BMS all in/ut ström.
Varför jag får obalans på cellerna vid extremt låg strömförbrukning vet jag inte orsaken till.

Sen är det inte optimalt med 2st LFP parallellkopplade, bättre med 1x200Ah än 2x100Ah, man kan få shut down i ett batteri utan att veta om det.
Nå må vi snakke om epler og epler og ikke blande, epler og pærer :) Du har tydligvis tilgang til både enkeltceller og BMS på ditt batteri. På videoen og "plug and play" batteri, har man ikke tilgang til BMS og enkeltceller. Går en celle under min spenningen, tror ikke det er 2,8V er lavere, tror det er lavere. Fordi 2,8 x 4 = 11,2) og de fleste batterier stenger ned ved 8-10V. Har BMS stengt ned batteriet p.g.a. for lav totalspenning er det bare å lade opp igjen. Har BMS stengt ned fordi en celle er ca. 2V eller under, og er et "plug and Play batteri" av billig type bare å kaste, det får man ikke åpnet. Et anerkjent merke kan leveres inn og de åpner å gjør som deg, eller bytter deler og batteriet er OK igjen.
Er heller ikke enig med deg at det er bedre med 1 batteri enn 2. Får man ovenfornevte problem med et batteri, er det 0 strøm og batteri må skiftes, har man 2 batterier, kan man bare kople fra batteriet med problem og man har ihverfall litt strøm og et av dem vil la seg lade igjen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har ju en Ctek D250S Dual med ”sulfateringsfunktion” som inte går att ställa in för litium. Det enda jag skulle kunna göra är att ta bort tempsensorn. Skulle du behålla den också?
Jag hade en sådan i min förra bil men den vägrade att ladda litiumbatterierna. Varför vet jag inte.
Slängde ur den och då laddade generatorn mellan 24 och 40A beroende på laddstatus på batteriet.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Inlägg #1 handlade om underhållsladdning av LiFePO4, som det ju finns påståenden om att det inte är bra. Flera inlägg i tråden menar att det inte är något problem. Själv vet jag inte, men om det ligger något i varningen så kanske man borde sätta lite hängslen på sitt/sina drop-in batterier ändå.

Såg i Skanbatt datablad att BMS bryter vid 15 Volt. Med 230 volt anslutet och en vanlig Schaudt EBL som ger lägre spänning än så kommer väl BMS aldrig någonsin att bryta (så länge ingen enskild cell går över styr)? Isåfall skulle åtminstone jag vilja ha en manuell bortkoppling av batteriet/erna vid längre 230 v uppställning. Alltså batteri + frånskiljare från första början istället för "bara batteri och utvärdera sedan". Eller är spänningsnivån från EBL på en nivå som fullständigt utesluter ev. risker med att kontinuerligt ha spänning till batteriet?
Kruxet med en frånskiljare blir att du inte kan använda batteriet när du står uppställd. Det är inte alla laddare som klarar av att driva bilen utan ett batteri tillkopplat.
På vår förra bil ryckte jag säkringen till den inbyggda laddaren just för att jag inte ville att den skulle ligga och underhållsladda hela tiden. Då räckte å andra sidan solpanelerna för att hålla fart i batteriet och den regulatorn kunde jag ställa in ordentligt.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
993
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Kruxet med en frånskiljare blir att du inte kan använda batteriet när du står uppställd. Det är inte alla laddare som klarar av att driva bilen utan ett batteri tillkopplat.
På vår förra bil ryckte jag säkringen till den inbyggda laddaren just för att jag inte ville att den skulle ligga och underhållsladda hela tiden. Då räckte å andra sidan solpanelerna för att hålla fart i batteriet och den regulatorn kunde jag ställa in ordentligt.

Det kan säkert vara olika. Den Schaudt jag har skall kunna funka som nätaggregat fast batteriet kopplas bort.
Däremot ser jag i manualen för Votronics MPPT att den inte gillar att man tar bort batteriet. Får väl välja en annan MPPT isåfall.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det kan säkert vara olika. Den Schaudt jag har skall kunna funka som nätaggregat fast batteriet kopplas bort.
Däremot ser jag i manualen för Votronics MPPT att den inte gillar att man tar bort batteriet. Får väl välja en annan MPPT isåfall.
Fast den kan du ju i så fall koppla in på batterisidan om brytaren. Jag gissar att det går att ställa in den så den inte överladdar batteriet.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Det kan säkert vara olika. Den Schaudt jag har skall kunna funka som nätaggregat fast batteriet kopplas bort.
Däremot ser jag i manualen för Votronics MPPT att den inte gillar att man tar bort batteriet. Får väl välja en annan MPPT isåfall.
Jag tror alla mppt laddare vill ha ett batteri inkopplat. Men om du ställer Ebl på gel så är Max 14,4 volt och sedan går den ner till 13,7 volt i underhållsladdning. Då går ingen ström till batteriet då volt talet är högre än vd laddaren ger.... jag tänker att man inte behöver ha ebl laddaren ansluten över vintern alls. Den lilla underhållsladdning som behövs kan solpanelerna och mppt laddaren sköta.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om jag förstår saken rätt så kan shunten bryta elsystemet om man programmerar den så....
Den kan själv inte bryta anslutningen. Jag tror den bara larmar i appen eller så kan den möjligen skicka ett larm till något annat via Victrons "nät" om man kopplar ihop fler prylar.
Jag har en liggandes här hemma som skall i och har läst en del men har ingen praktisk erfarenhet av den.
 

Bilagor

  • Manual-SmartShunt-EN-NL-FR-DE-ES-SE-IT-PT.pdf
    3,5 MB · Visningar: 17

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
993
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag tror alla mppt laddare vill ha ett batteri inkopplat. Men om du ställer Ebl på gel så är Max 14,4 volt och sedan går den ner till 13,7 volt i underhållsladdning. Då går ingen ström till batteriet då volt talet är högre än vd laddaren ger.... jag tänker att man inte behöver ha ebl laddaren ansluten över vintern alls. Den lilla underhållsladdning som behövs kan solpanelerna och mppt laddaren sköta.

Jag trodde batteriet har 12,8 i vilospänning? 13,7 är ju mer. ?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nå må vi snakke om epler og epler og ikke blande, epler og pærer :) Du har tydligvis tilgang til både enkeltceller og BMS på ditt batteri. På videoen og "plug and play" batteri, har man ikke tilgang til BMS og enkeltceller. Går en celle under min spenningen, tror ikke det er 2,8V er lavere, tror det er lavere. Fordi 2,8 x 4 = 11,2) og de fleste batterier stenger ned ved 8-10V. Har BMS stengt ned batteriet p.g.a. for lav totalspenning er det bare å lade opp igjen. Har BMS stengt ned fordi en celle er ca. 2V eller under, og er et "plug and Play batteri" av billig type bare å kaste, det får man ikke åpnet. Et anerkjent merke kan leveres inn og de åpner å gjør som deg, eller bytter deler og batteriet er OK igjen.
Er heller ikke enig med deg at det er bedre med 1 batteri enn 2. Får man ovenfornevte problem med et batteri, er det 0 strøm og batteri må skiftes, har man 2 batterier, kan man bare kople fra batteriet med problem og man har ihverfall litt strøm og et av dem vil la seg lade igjen.

Tor, du har säkert rätt när det gäller BMS i vissa drop-in, de verkar acceptera snudd på skadliga spänningar för cellerna, men att de stoppar på batterispänning istället för cellspänning är riktigt dåligt, då kan skadan redan vara ett faktum, ett sådant drop-in skulle jag aldrig rekommendera någon. Jag har faktiskt inte sett ett sådant batteri som stänger ner för gott, förutom i elcykelbatterier.
Det jag menar med 2x drop-in är att det kan bli svårare att få till en toppbalansering samtidigt i båda batterierna, når man inte dit så tappar man kapacitet i batteribanken, allt beror på hur bra BMS de har.

Tyvärr är det ofta ett bra BMS man snålar in på i en hel del billiga drop-in LFP :(
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Jag trodde batteriet har 12,8 i vilospänning? 13,7 är ju mer. ?
Jag menar vad ebl laddaren ger möjlighet till.. enligt sun faktablad så skall batteriet hålla 13,8 i ”float” läge.. se nedan.. bra eller dåligt, ingen aning
MODELLSU-BLE12100-B
Nominell spänning12,8V
Kapacitet96Ah
Intern resistans≤20mΩ
Drifttemperatur laddning0-45°C
Laddspänning14,6V ±0,2V
Laddspänning flyt13,8V ±0,2V
Max. laddström 80A
Rek. laddström <50A
Drifttemperatur urladdning -20 – 50°C
Spänningsområde 11,0-14,6V
Maximal urladdningsström 100A (150A/15min)
Maximal effekt 1200W
Puls urladdning max 350A / 3sek
Brytspänning urladdning 8,0V
Längd 352 ±2mm
Bredd 176 ±2mm
Höjd 188 ±2mm
Vikt 10.8 kg
Lagringstemperatur -10 – 35°C
Självurladdning <3% /mån
 
Toppen