• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Zipforce, elmotor till cykel

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag kämpar på med monteringen. De har aldrig monterat på en cykel med 16” hjul innan, minsta är 24” hjul, så jag får nya stag som är justerbara på längden. Problemet är att chassiet tar i hjulet. Får de nya stagen nångång nästa vecka.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Ja det är lätt att glömma att det finns ganska många här som har husbilar i miljon + klassen osv . På något sätt så hamnar vi i samma låda när vi blir pensionärer för då handlar det om andra saker än att vara direktör arbetare. Det handlar ganska mycket om den tid man har kvar som arbetslivet snott det goaste av.
Ibland har jag tänkt att det är tur att jag inte har så mycket pengar att jag bara kunnat köpt mej till saker utan nu får jag jobba och fundera på att fixa och dona men på något sätt tror jag att man har lite roligare då.
Jag har ju ett behov av att kunna ta mej runt lite och handla både hemma och när jag är ute och reser har ju använt både elscooter och cykel med hjälpmotor men det har varit mest problem så jag planerar att köpa en zipforce efterom en cykel blir väldigt lätt med drivning.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Ja Bengt, det är roligt att fixa och dona själv inte bara handla saker över disk. Det kanske inte alla gånger blir så snyggt men jag sätter funktion före form. Det syns ju på husbilen, den funkar, inte vacker men sällsynt och jag bygger om den vartefter vi får nya idéer eller problem. Elcyklar har ju stått på önskelistan länge men jag tycker att de kostar för mycket så när Zipforce dök upp så tänkte jag att den passar mig, kan ha den på bägge cyklarna, både den hopfällbara minicykeln och den vanliga jag har härhemma. Sparar väl en 12-13 tusen på detta sätt och det är ju pengar som man kan ha till resor istället. Sen blir ju Greta glad också, återvinner istället för att köpa nytt.
Har funderat ut en provisorisk lösning på problemet med stagen så den ska jag prova idag. Funkar det så återstår att justera in givaren vid pedalerna sen blir det provkörning. Har ju en cykel till att montera på men den blir nog lite enklare för det är en vanlig 28”.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Ja Bengt, det är roligt att fixa och dona själv inte bara handla saker över disk. Det kanske inte alla gånger blir så snyggt men jag sätter funktion före form. Det syns ju på husbilen, den funkar, inte vacker men sällsynt och jag bygger om den vartefter vi får nya idéer eller problem. Elcyklar har ju stått på önskelistan länge men jag tycker att de kostar för mycket så när Zipforce dök upp så tänkte jag att den passar mig, kan ha den på bägge cyklarna, både den hopfällbara minicykeln och den vanliga jag har härhemma. Sparar väl en 12-13 tusen på detta sätt och det är ju pengar som man kan ha till resor istället. Sen blir ju Greta glad också, återvinner istället för att köpa nytt.
Har funderat ut en provisorisk lösning på problemet med stagen så den ska jag prova idag. Funkar det så återstår att justera in givaren vid pedalerna sen blir det provkörning. Har ju en cykel till att montera på men den blir nog lite enklare för det är en vanlig 28”.
Fast elcyklar behöver inte vara dyra,jag köpte mig en danska "Bikemate" på nätet för 6999 :- fri frakt hem till Motala ,sparade 3000 spänn mot en från Biltema och nästan 10000 :- mot en från en annan firma i stan.7 shimano växlar och batteri som laddas på 3 timar..perfekt till husbilen,enda nackdelen med cykel är att den måste jag ha inne i bilen tills jag åker över Storabelt bron men den tar inte så mycket plats för den är vikbar ..som sagt dom behöver inte vara dyra
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
I mitt första inlägg skrev jag inget om vad det kostar, fokus skulle vara på att mittmonterad motor är mycket bättre än med motor på framhjulet. Nu när jag läser din beskrivning så får du berätta om du väljer att montera motorn fram eller bak.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Tacksam om du vill lägga ut bild på din anpassning till minicyckeln.
Bilder kommer när jag monterat den och fått den att fungera.
Nu när jag läser din beskrivning så får du berätta om du väljer att montera motorn fram eller bak.
På den lille har jag monterat den fram, kanske jag sätter den bak för tyngden av motorn känns men på den vanliga har jag inte bestämt än, nackdelen med att ha den bak är ju att pakethållaren blir besvärlig att montera men det går ju att lösa. Jag tyckte att på den jag provcyklade var det ingen nackdel att ha den fram förutom ljudet, blev lägre bak. Vi får se hur jag gör.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Nu sitter den på plats! Satte den bak istället. Originalstagen passar men inte monterade som tänkt. Fick bocka om fästet också. Synd man inte har bättre grejor att jobba med rostfritt med då hade det blivit lite snyggare. Har inte provkört än. Ska vara på barnkalas om en timme.
13CBBC00-F4C6-4FAA-95AB-744F75892815.jpegFB999A94-BB22-4B74-BB75-EE4573C76CE7.jpeg0BCF8E36-2A5F-4AE3-8452-7B25845C9507.jpegCEB5D8A0-4427-442A-B6B5-3C4F82B39793.jpeg
Montering fram blev inte bra. Tyngden blev för långt fram.
 
F

F.d. 22252

Guest
Du ser ut att ha 16 tums hjul så jag förstår att du fick problem, hade du fått dit den fram så hade cykeln inte stått på stödet bak utan ramlat sen när den kommer så långt fram så hamnar den framför vridningcentrum och blir konstiga vägegenskaper vill ju falla inåt i en kurva sen hade den lättare dragit upp smut till drivningen.
Går ju att ha en cykelkorg fram istället för pakethållare bak. På sparkcykeln hängde jag en ryggsäck på handtagen fram och det fungerade bra och lätt att ta med till affären när man handlade.
Den zipforce som fanns på blocket frågade jag på helt komplett med ett digitalkvitto är nog köpt från nätet på lagan, bara provmonterad ej körd? med frakt skulle den kosta 5100kr. Men han var bortrest 2 veckor till så jag får se när jag handlar har fått en envis huvudvärk som inte går över sen i mitten av veckan man blir lite orolig blodtrycket far berg och dalbana men huvudvärken ganska konstant.
Jag misstänker att ljudet från motorn förstärks eftersom den sitter i en plåtlåda och rostfri plåt blir ganska hård och förmedlar vibrationerna lätt man skulle kunna ta ut batteriet och klistra butylplattor inuti skulle nog hjälpa mycket. Sen beror det lite på drivkretsarna till motorn antar att de inte ger någon bra sinus till lindningarna.
Hittade ett Batteri i källaren 5ah 24v kan ge upp till 125A momentant Lipo flyg batteri. Har haft det att ladda en elskoter för att få längre körsträcka utan extra batteri gick den en bit över 12km men bara 6ah 24v och motor 200w . Med extrabatteri gick den längre men eftersom det var kopplat till laddningsuttaget och hade samma spänning så blev det dåligt utnyttjat.
Till zipforce borde det fungera bra man har ju ca: 3,6v extra att ladda med och ladningregulatorn kommer ju ladda samtidigt man kör och även när man parkerat. Blir ju över 100wh extra Har haft med det på flyget till GC på den tiden man inte var så hård på batterier men nu skulle det vara omöjligt.
IMG_20201031_222204[1].jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Hittade den här på Biltema borde fungera ihop med laddaren,har en liknande biltema sedan många år och den har fungerat att köra laddaren till datorn bl.a. men man kan ju inte vara säker men det är en billig lösning på laddproblemet när man bara har 12v. Man får räkna med att en full laddning om det är fullständigt tomt i batteriet tar 30Ah från 12v medräknat lite förluster. Jag har ju 2 st i bilen sammanlagt 150Ah så det blir mycket kvar nästan alla har ju dubbelt så mycket. Solpanelen kommer ju att ta alltihop när solen lyser på sommaren. Nackdelen mot en riktig laddare är ju att man inte får annan indikation på laddningen än att en lysdiod ändrar färg. Vill man se lite mer får man skaffa den andra jag skickade en länk till den har ju även möjligheten att använda en bms men det sitter ju redan inbyggt.
Har man redan en stor inverter så kan man ju använda den men tomgångströmmen brukar vara stor så det kommer att gå åt mer ström.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Antar att det är magneter i skivan och en hallgivare eller kanske två för att avgöra riktningen på rörelsen sen får man en 5 voltsignal in i drivkretsarna till motorn. Jag brände elektroniken flera gånger i två skotrar genom att jag bromsade i nedförsbacke när jag laddat fullt och laddningen slog ifrån vartefter laddningspänningen gick in och brände upp kretsarna kan ju lätt bli 50volt. Så jag hoppas att det finns kretsar som förhindrar detta.
En enkel pulsgivare skulle göra att man slipper trampa. flera magneter skulle göra att man kan trampa långsammare.
Jaha så då regnar det där också smhi säjer att det inte regnar här trots att det gör det.
10% på 1,7 km kommer bli dubbelt så bra efter ett antal laddningar och den visaren är ju inte linjär.
Hade ju en mini tramcykel som var helkromad såldes av Volvo som tillbehör det var också 16" och hopvikbar Plastpelle cyklade på den men den blev kvar hos honom. Men ganska jobbig med små hjul så eldriften måste göra den mer användbar.
 
Senast redigerad av en moderator:

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Förmodligen två hallgivare eftersom den känner av när man trampar baklänges, då motorbromsar den.
Jag trampade bara sakta så den fick gå för fullt hela tiden. Gick mycket tystare än cykeln jag provade. Beror förmodligen på däcken. Mina däck är helt släta uppe på toppen så inget mönster som väsnas. Nu står nästa cykel på vänt, en normalstor cykel som Åsa vann Postkodmiljonären. Faktiskt en riktigt bara cykel, stabil och lätttrampad. Blir nog betydlig lättare att montera på den, hoppas jag. Börjar nog med den i mitten av veckan.
 
Toppen