• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Zipforce, elmotor till cykel

F

F.d. 22252

Guest
Har sett en gammal tandemcykel med viktoria påhängare fungerar bra, det var en som hade en som tyckte det var bra att han kunde dricka lite eftersom han var passagerare därbak. Men mycket oväsen och svårt att starta ibland.
 
F

F.d. 22252

Guest
Förmodligen två hallgivare eftersom den känner av när man trampar baklänges, då motorbromsar den.
Jag trampade bara sakta så den fick gå för fullt hela tiden. Gick mycket tystare än cykeln jag provade. Beror förmodligen på däcken. Mina däck är helt släta uppe på toppen så inget mönster som väsnas. Nu står nästa cykel på vänt, en normalstor cykel som Åsa vann Postkodmiljonären. Faktiskt en riktigt bara cykel, stabil och lätttrampad. Blir nog betydlig lättare att montera på den, hoppas jag. Börjar nog med den i mitten av veckan.
Den blir ju mer lättrullad och förmodligen inte lika känslig för väta blir ju lite större yta att driva på.
 
F

F.d. 22252

Guest
Fick info från Hasse om laddaren som vanligt anger man inte inmatad effekt eftersom de numera klarar både spänningen i usa och i europa så då kan man inte enkelt beräkna effekten om man men den borde ju ligga en bit över utmatad effekt vilket är 25,6v 4A 102w vilket är max avgivna effekt men förmodlgen tilltagen i övekant eftersom det är en svensk konstruktion så max inmatad effekt kan vara så mycket som 110w att jämföra med min 36v elscooter 42v 1,5a 63 W min andra 24v scooter också trasig men laddning fungerar 29v 2A 58W.
Ingen perfekt jämförelse men bra dimensionerat till batteriet och cellerna är densamma som sitter i den vanligaste scootern xiamo 365 och faktiskt lika många men i en annan configuration. Blir ju otroligt mycket billigare att byta batteriet den dagen det behövs jämfört med vanliga cykelbatterier som kostar 4-5000kr det finns för knappt 1000kr på nätet.
Den absolut största fördelen jämfört med en elcykel är att man kan använda sin gamla cykel eller köpa en bra hopfällbar cykel på blocket och ta med i husbilen eller kanske har man redan en som man kan göra om till elcykel. En annan fördel är ju att man enkelt kan helt koppla från drivningen och cykla som vanligt man kan ju enkelt ladda också. En cykel med navmotor gör motstånd hela tiden och inget man cyklar runt på sen blir ju vikten högre. har man motorn i trampnavet så fungerar det som en frikrans.
Ska renovera min hopfällbara cykel och sen kommer jag handla men ingen brådska den här årstiden. Tanken är en bakmontering och extrabatteriet i en liten väska som lätt går att ta bort, bagage blir på framstyret förmodligen någon slags väska som man hänga på men även använda när man handlar.
Finns en amerikansk variant på samma tema men där har man skilt på motor och batteri. Finns en fördel eftersom det går att montera på sparkcyklar men man får ju en extra kabel och två monteringar. Men iden är inte ny eller svensk, Hörde talas om en man som på 40-50talet hade satt dit en startmotor på en cykel och bilbatteri och kunde köra en bra bit och handla på en laddning.
 
F

F.d. 22252

Guest
Finns några tester till och de är ganska positiva det som var negativt var ju ljudet men jag tror att det kan minska när den sliter in sej. Någon hade åsikter om hur långt den kunde gå på en laddning men mycket som man skriver om andra elcyklar är ju rent hittepå 15 mil för att cykeln kostar 50000kr men inte mycket större batteri och motorn är ju som den är 250w. Svensk ärlighet uppskattas.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
På et bilde kunne en se at det er permanentmagneter i huset under den svarte sliteytan på valsen og stadjonær kjerne - mest sannsynlig vilet som 3-fas og med standard motorkontroll. Firmware i motorkontrollen kan da påvirke vibrasjoner og lyd.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Den absolut största fördelen jämfört med en elcykel är att man kan använda sin gamla cykel eller köpa en bra hopfällbar cykel på blocket och ta med i husbilen eller kanske har man redan en som man kan göra om till elcykel. En annan fördel är ju att man enkelt kan helt koppla från drivningen och cykla som vanligt man kan ju enkelt ladda också.
-------------------------------------
Ytterligare en fördel om man har cykeln hängande bakpå bilen är ju att, dels så är en vanlig kanske gammal cykel inte så stöldbegärlig. Om den skulle försvinna så blir man bara av med de yttre "enklare" delarna av eldrivningen och både motor, drivning och batteri finns kvar.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja fästet finns ju som lös del, på min bil ska man inte ha någon bakvikt så jag kan få in den i förvaringsutrymmet finns ju en lucka som går under ena britsen. Sen blir det ju så otroligt smutsigt när cykeln hänger där bak.
Cyklar med små hjul brukar vara väldigt tungtrampade men med elhjälp så går det bra mycket lättare de bästa och jag har provat en del är crescent och monark samma cykel även om de är gamla så är kvaliteten bra och tvåväxlat nav brukar dyka upp på blocket ibland den jag har är väldigt sällsynt men rullar ungefär lika bra som en stor cykel det är smalare däck och 24 tum men väldigt ovanlig fälgstorlek vet bara ett märke som passar med däck men går säkert att byta fälg men med bakhjulet och omekring blir det svårt har gjort det men att få balans är nästan omöjligt. För 20tums hjulen finns det en del att välja på slicks hårdpumpade fungerar bra och passar nog till drivningen. Fanns faktiskt en likadan crescent som min på blocket Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 64253

Guest
Ja fästet finns ju som lös del, på min bil ska man inte ha någon bakvikt så jag kan få in den i förvaringsutrymmet finns ju en lucka som går under ena britsen. Sen blir det ju så otroligt smutsigt när cykeln hänger där bak.
Cyklar med små hjul brukar vara väldigt tungtrampade men med elhjälp så går det bra mycket lättare de bästa och jag har provat en del är crescent och monark samma cykel även om de är gamla så är kvaliteten bra och tvåväxlat nav brukar dyka upp på blocket ibland den jag har är väldigt sällsynt men rullar ungefär lika bra som en stor cykel det är smalare däck och 24 tum men väldigt ovanlig fälgstorlek vet bara ett märke som passar med däck men går säkert att byta fälg men med bakhjulet och omekring blir det svårt har gjort det men att få balans är nästan omöjligt. För 20tums hjulen finns det en del att välja på slicks hårdpumpade fungerar bra och passar nog till drivningen. Fanns faktiskt en likadan crescent som min på blocket Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.

Att små/mini cyklar är tungtrampad håller jag inte med om, vi har 2st från Biltema, dom är väldigt lättrampad om man jämför mot våra andra cyklar.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Min 16” var mycket tungtrampad men nu tar man sig fram hur lätt som helst. Ska montera ett fäste på en normalstor cykel imorgon om allt går som jag vill.
 

nica

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Ånge
HBK-Nr
28054
Medlemskap
2024
Min 16” var mycket tungtrampad men nu tar man sig fram hur lätt som helst. Ska montera ett fäste på en normalstor cykel imorgon om allt går som jag vill.
Har Biltemas hopfällbara elcykel. Köpte den för att den är så lättrampad och utför rullar den ifrån våra större normala cyklar. Upptäckte när jag läste instruktionsboken att lufttrycket i däcken ska vara högre än vanligt, med lägre tryck går det mera batteri och rullar sämre!
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Zipforce rekommenderar 3,5-4 kg i däcken och det har jag haft i min. Hur stora hjul är det på Biltema cykeln? 16” är väl ovanligt små.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Firmware i motorkontrollen kan da påvirke vibrasjoner og lyd.
Det verkar som däcket är största boven. Min cykel är helt slät på toppen och är ganska tyst jämfört med den jag provade som hade mönster även på toppen. Den låter mest när den får jobba hårt annars är det inte störande. image.jpg
Jag har inte den stora cykeln hemma så jag vet inte hur mönstret ser ut på den. Hoppas att den kommer hem ikväll.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det ligger i sakens natur att mindre hjul gör större motstånd Mindre hjul brukar också vara bredare vilket ökar motståndet man kan ju pumpa däcket så det blir stenhårt men sämre komfort. Bara att se hur en tävlingscykel ser ut. Grovt mönster blir betydligt tyngre att rulla också alla gumminabbarna ska ju pressas ihop och den kraften det tar får man inte tillbaka.
Det är därför jag föredrar de större hjulen har haft 3 olika med 20 tum bästa var crescent med växel i navet men bara en del har det. Biltema har 20 tums hjul, själv har jag haft en microbike med 10tum hjul väldigt jobbig att cykla på men enkel att ta med bara några sekunder att fälla ihop den och man kunde enkelt ta den på buss eller tåg. tyvärr skulle det nog vara svårt att få dit en zipforce.
Knut har en bra ide om programmeringen av drivkretsarna, har ju haft / har såna kresar till modellflyget och det handlar i stort sett om samma saker och de kan man programmera på olika sätt, Man kan t.o.m. få det att surra och låta konstigt om en propeller om man ställer den fel.
Kanhända skulle man kunna ändra programmeringen det är ju bla. det man gör när man ändrar riktningen det finns ju även inställningar för start och stopp förtändning som påverkar max varv. Programmeringen kommer ju från appen men som jag ser det är en del parametrar låsta, kan man hacka appen så kan man ställa om mera saker förmodligen som toppfart och max effekt. Det är ju en svensk kille som gjort appen. Fast många har ju en gammal telefon liggande jag testade på en samsung från 2016 och det gick bra och går säkert på en äldre också appen kräver ju inte så mycket, har man ett bra navigationsprogram behöver man inte något simkort heller och har allt man behöver bara en hållare på styrstången. Usb laddning finns ju från zipforce går ju att plocka ut 5v till en strålkastare eller kanske en ficklampa med laddningsuttag
 
Senast redigerad av en moderator:

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Tror inte att du kan ställa om något via appen. Du måste nog in i programvaran till motorn om du ska ändra på något.
Ljudet den ger ifrån sig tror jag kommer från rullen som har spår för bättre fäste mot däcket. Eftersom spåren är vinkelräta mot däcket tror det funkar som en kuggväxel med rakskurna drev, det låter. Skulle vilja prova en rulle med snedskurna spår istället.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tror inte att du kan ställa om något via appen. Du måste nog in i programvaran till motorn om du ska ändra på något.
Ljudet den ger ifrån sig tror jag kommer från rullen som har spår för bättre fäste mot däcket. Eftersom spåren är vinkelräta mot däcket tror det funkar som en kuggväxel med rakskurna drev, det låter. Skulle vilja prova en rulle med snedskurna spår istället.

Med snedskurna spår får du stora krafter sidledes, då behövs det förmodligen helt andra lager i rullen, och kraftigare fästen till hela motorn.
 
Toppen