• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Zipforce, elmotor till cykel

F

F.d. 22252

Guest
Ja appen går ju in i programvaran till motorn via bluetoth för att reversera måste man ju ändra i den programvaran likasom att reversera PAS.
Så det är där allt händer, om man letar upp vilken regulator det är kan man kanske hitta en programmering från tillverkaren.
Till modellflyget som ofta har betydligt större effektuttag fanns det olika sätt att programmera men jag har ju varit offline där ett bra tag nu. Hittar man tillverkaren så har man nog anvisningar hur man ska ställa in allt, det är säkert det som han som gjorde appen använt, kan man modda den lite så kan man ställa max varvtal hastigheten och lite andra parametrar. Finns ju redan den funktionen med max fart så borde vara ganska lätt att ändra ett värde. Fast jag känner inte att jag behöver modda appen annat än att ev ändra så att den gör mindre ljud från drivningen. Min gamla hemgjorda drivning lät ingenting men det var ju en borstmotor. Sen så tror jag att det att motorn sitter i en metallåda skapar resonanser. Det är alltid problem när man köper något nykonstruerat första årsmodellen brukar alltid ha barnsjukdomar.
Har börjat renoveringen av min cykel hittade en spricka på var sida på det rostfria bakhjulet förmodligen där man skarvat fälgen.
Går inte att cykla säkert med och ett nytt hjul med den storleken och växel i navet från 70-talet går inte att hitta, ska få hjälp av en jätteskicklig svetslärare annars blir det skrot av cykeln. men han breddade aluminiumfälgar till banbil som körde på anderstorp och kan man det så är allt annat enkelt.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Du kan ju köra utan appen så ska du modifiera nåt så är det nog programvaran till motorn du ska modifiera inte appen.
Sen tror jag att det är rullen som ger mest ljud ifrån sig. Ska bli spännande hur den stora cykeln kommer att låta, det är ett helt annorlunda mönster på de däcken.
För ljudets skull tror jag mönster och material på rullen spelar störst roll, ett asymmetrisk mönster och en mjukare rulle som inte kan skapa en ton tror jag är bäst. Det gör man ju på bildäck för att de ska bli tystare.
 
F

F.d. 22252

Guest
Nu har jag ju en expert på alla sammanfognings möjligheter och han löser det säkert på bästa vis, har silverlod hemma men inte fluss.
Nu är det väl så att appen pratar med programvaran till motorn via bluetooth.
Om nu rullen inte har en jämn drivning så kan den förstärka de oregelbundenheter som gummirullen åstadkommer. I programvaran som driver motorn finns en del som är programmerbar och som läser parametrar man lägger in.
Antar på goda grunder att appen kan ändra parametrarna inom definierade gränser och vissa parametrar kan den inte påverka alls eftersom de inte ska gå att ändra. Kan man modda appen så kommer man åt det fördolda eller kanske det finns en lös programmeringsenhet men för det måsta man veta vad drivkretsarna har för fabrikat och nummer sen brukar man kunna googla.
 
F

F.d. 22252

Guest
Går långsamt med renovering av cykeln var ju motorcykel på viasatmotor.
Försökte tvätta av kedjeskyddet med en blandning av bensin och lampolja gick inte alls, däremot fungerade borrmaskin med stålborste kedjan ligger i ett liknande bad bara med abnet i också. Verkar inte hjälpa ska försöka handla en ny kedja kan vara svårt att hitta de flesta kedjor är ju väldigt smala och gjorda för växlar. Känns bra om man har alla slitdelar bytta och milkostnaden blir ju högre än bil hur man än gör men det handlar lite om hur man kan transportera sej i närområdet och parkeringsplats. Fick beställa däck och slang från nätet från danmark finns inte däck att få knappt eftersom cykeln är gammal.
Ska försöka få till en stålborstning av vitala delar och sen måla cykeln det kommer att lukta inne så fläkten på och inte ha lukt när man ska sova.
Köpte en zipforce idag det var den som fanns på blocket den ska skickas i morgon fjollträsk är ju inte så långt härifrån så det kanske sammanfaller med svetsningen och ankomsten av däck och slang.
Tanken är att jag ska ha en cykel som är i bra skick med motor och ett reservbatteri borde ge med den inställningen max tramphjälp ca 40km+ . Ska se om jag kan lösa problemet med pas kanske en liten elmotor med en skiva och att par magneter ska fungera. Väntar på svar från lagan om det finns något sätt att ta bort pas så man skulle kunna använda den till ett fordon utan trampor som ju enligt lag är befriade från både 250w tvånget och trampning men istället inte tillåter mer än max 20km. Är väl främst avsett för invalidhjälpmedel men även scootrar och tro mej 20km på en scooter känns fort och att ramla och slå sej känns inte tryggt en cykel är ett mycket bättre fordon och är inte totalförbjudet som det kan vara i europeiska storstäder.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om du kan få tilgang til et ultralyd bad med mineral terpentin så burde det klare kjedet. Selv ett med varmt vatn og oppvaskmiddel tar det meste, men da bør en spraye med WD40 mens det fortsatt er varmt. Har en liten slik maskin og det er nesten ikke til å tro hvor mye skitt en får løs på et kvarter.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det var enklare att köpa en ny kedja, men det var rent otroligt vad smutsen satt hårt har ju bara sprayat på kedjeolja och kört aldrig gjort rent verkade som kedjeoljan blivit hård och sand som fastnat bildat något knepigt material som inte löser sig.
Har inte målat än men väntar på att däck och slang ska komma från danmark, i morgon kommer zipforce det bli intressant.
Färgen behöver ett tag att hårdna det är ju Hammerite halvmatt svart färg att det blir den beror på att den brukar sitta ordentligt fast och tåla mycket samma färg jag målade växelspaksknoppen med och den är som ny fortfarande.
Fick svar från zipforce i lagan de säjer att de inte har någon motorstyrning annat än för trampor. Och några elproblem inte finns en bms sköter laddningen, vilket jag förstod eftersom batteripaketet har ett par kontakter för att ansluta till en laddare så förmodligen laddas cellerna i varje parallell grupp separat och ensas med nästa grupp. Skulle en cell gå sönder är det nog inte svårt att byta den om man kan hitta den. Ganska vanligt på batterier att svetsarna till förbindningarna kan släppa om det bli en skakig resa. Roligt att ha lite att göra pratade bort en timme med en gammal bekant som står på en camping nere i murcia, hoppas han skriver lite om läget.
 
F

F.d. 22252

Guest
Den signalen som kommer från trampsensorn måste gå att imitera det enkla mekaniska sättet är ju att man sätter ett par magneter som snurrar med hjälp av en elmotor framför avkännaren. Skulle ha ett oscilloskop så skulle man enkelt se vilken signal man har till zipforcen. Gissar att det är en digital signal på 5v antalet pulser är ju 10st magneter som ger 10pulser per trampvarv. man får räkna på utväxlingen på kedjehjulet för att se hur många pulser man behöver finns en liten enkel krets som ger pulser via en potentiometer. Man skulle kunna tänka sej att en flerlägesströmbrytare skulle fungera bra.
En annan tanke är att man i givaren gör om pulserna till en spänningsnivå och då blir det enkelt till många elcyklar finns det färdiga tumgas reglage Har köpt och använt en sån såg ut som en potentiometer inkopplingen bestod i att plugga i en kontakt i en befintlig kontakt som satt på en kabel som låg i ramröret, var ju mycket smidigt. Vid stopp vid en vägkorsning var det mycket enklare att komma igång man behövde ju inte balansera en 30kg tung cykel samtidigt man trampade tills motorn behagade hjälpa till.
Kan vara så att när man öppnat locket och kan läsa vad som står på regulatorn kan söka sej fram till vad som behövs. Var ju så jag hittade batteriet på nätet.
Stefan du är alltid välkommen om du kan stå ut med att vardagsrummet är halvt om halvt en verkstad.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har glömt att be Hasse om ursäkt för att jag kapat tråden men jag ser det som så att vi kanske kan lobba lite för att ha en elcykel utan att bli helt fattiga och kunna ha den i husbilen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Målade halva cykeln igår Har hämtat zipforce från posten idag den ser ut som ny det enda som saknas är två buntband från provmonteringen vad jag kan se. Tråkig kontakt från pas med 4 små stift två är nog plus och minus och två till elektroniken att det är två beror nog på att man vill känna av trampriktningen och koppla in bromsen när man trampar bakåt. Verkar enkelt att montera men lugnar mej ska måla färdigt och sen kan det ta ett par dagar innan däck och slang kommer från bikeshop i danmark. Ska montera en bra lampa fram och en hållare till telefon på styret så har jag både zip appen och IGO i telefonen men kanske tar hem here också de har ju stöd för bussar och tåg också. Finns ju en usbkontakt som kan ladda telefonen och ev lampan. Telefonen blir en enklare äldre som bara kommer att användas till bilen och cykeln man vill inte riskera sin vanliga telefon.
Mobil har man ju för det mesta med sej men ibland finns det cykelvägar man inte vet om när man mest kör bil. Det roliga är att man kan vara fullständigt laglig med cykel man känner sej osäker både på moped och elscooter. Ska se om jag kan hitta ett bra fodral till extrabatteriet, min gamla laddare till en äldre elscoter kan ju ladda extrabatteriet men utan bms får koppla in den till en laddare jag har med bms för ganska många celler. räcker nog om man ensar spånningen på cellerna ibland.
Kommer totalt bli över 400wH runt 415tror jag i praktiken lär ju räcka långt roligt att åka runt lite bland byarna i spanien var många år sen men då hyrde jag scooter vilket bli dyrt och det gjorde man bara när man åkte charter en vecka.
 
F

F.d. 22252

Guest
Målat färdigt som det ser ut men måste nog bättra här och var, färgen typ hammarlack är ju speciell innehåller silikon och går inte övermåla med annan färg. Men jag har ju sett hur den biter sej fast. Bara vänta får däck och hjulet svetsat sen återmontering, blir spännande med en provkörning. Lär väl bli samma resultat som hasses nya montering på stora cykeln. När jag slog på Zipen så var det tydligt att den varit frammonterad, jag ska ju ha den bak lite svårare men bättre enligt mina teorier. Sen blir det ju nytt däck med mönster som ska passa drivningen. Ska ta bort kåpan och se om jag fattar något tror av det jag läst mej till den är vettigt gjord och att man kan se hur allt fungerar vilket är sällan med kinasaker. Jag betalar gärna för kvalite men alltid för mycket för skräp.
Min far blir hundra på måndag skaffade en eldriven fåtölj inte så han kan åka men ställa om fotpall och ryggstöd, inte mycket han kan ha glädje av längre i livet men den blev han glad över brukar ju ligga mycket i sängen men nu kan han fälla fåtöljen.
The electric force is strong in our family (från starwars).
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Har fått ganska lite gjort magnetringen som givaren känner av fick jag råd från Hasse hur jag skulle montera den har ju varit monterad förut och det har satt sina spår hopsättningen av de runda halvorna som ska utgöra magnetringen fungerar dåligt tror jag måste ta till epoxilim och då går det inte att flytta zipdriven till en annan cykel utan att köpa nytt.
Detta är en svag punkt ska försöka hitta en kontakt som gör att jag enkelt kan montera en styrning utan att trampa. När jag får isär zippen ska jag ta en titt inuti och se om man på något sätt kan programmera bort den helt typ PAS y -n så trycker man på n så slipper man eländet. Det visas ju en symbol som är välkänd för mej vid paskontakten en fyrkantvåg och jag antar att det är en standard ttl signal 0v-+5v tror jag har en 555 krets som med få komponenter avger en sån signal.
Är tio pulser per trampvarv diametern på hjulet ca 600mm x pi är ca 1,8m har inte räknat kuggarna på tramphjulet och där bak en gammal inbyggd växel försvårar saken men man kommer ju i rätt härad. Kretsen har en enkel formel så man kan räkna ut frekvensen och välja rätt komponenter. Tillsvidare monterar jag den som är avsett fast den ska hamna på bakhjulet inte fram vilket skulle vara lättare. Finns en app till mobil där man kan bestämma olika frekvenser och vilken kurvform det ska vara man kan ju få ut den signalen via hörlursuttaget. Problemet handlar om rätt kontakt får söka på ELFA de har nästan allt som finns.
Kommer ju minska ljudet från drivningen en del, hade problem med min gamla cykel som saknade ringklocka så jag fick montera en sån eftersom den var helt ljudlös. Så inte helt fel att den låter lite i trafik. Men zombierna med lurar kan man knappast väcka ej heller dom som går med mobilen framför sej de verkar vara i en annan värld kan hända man kan väcka dom där som går runt och pratar för sej själv i början trodde jag de var såna där gamla som man träffade på när man var ung och som hade problem.
Hälsade på hos en obekant för en del år sedan plötsligt hörde jag någon som pratade i köket men det var ingen annan där och ingen telefon utan en människa som pratade högt hela tiden man visste inte riktigt hur man skulle ta det, låssas som det regnar fungerar bra för det mesta.
 
Toppen