• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Zipforce, elmotor till cykel

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Minicykeln har jag bara kört i vått väglag och den slirar till ibland men för det mesta driver den bra. Den stora har jag inte testat i vått än. De håller på att prova med lite olika material på rullen både för drivningens skull och ljudet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Får verkligen hoppas att en svensk produkt får vara svensk även om den kan bli stulen, finns det något svenskt som är tillverkat i sverige detta kommer att störa nattsömnen för många gör en lista så får vi se.!!
 

Likeahome

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Säter
HBK-Nr
14625
Medlemskap
2024
Kanske kommer, vem vet...

Fick svar i går från Alexander, Zipforce. Han menar att man ska stanna och programmera om max speed när du vill åka sakta. Ingen optima lösning när man cycklar i stan och trängs med både cyklister och gående. Hoppas dom tar fram en smidig lösning på problemet. Håller med dig om att produkten inte är färdigutvecklad än.
 

Likeahome

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Säter
HBK-Nr
14625
Medlemskap
2024
Intressant! Vi har två sådana cyklar i båten (i Spanien) som vi tänkte flytta till husbilen istället. Våra har pakethållare- har du monterat bort er? Hur upplever du cykeln efter montaget?
Jo, pakethållaren är borta och lite anpassning av montage detaljerna krävs. Motorn driver på bra, enstaka kort slirning vid regnväder på grusväg. Balans oförändrad. Det enda som stör mig är som jag skrivit, att det bara finns ett läge, dvs full gas till inställd fart, tex 25 km/t. I övrigt nöjd.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Ja jag håller med Likeahome, med montering bak är det mycket bra balans på cykeln men lite svårare montering, montering fram blir lite tungstyrt men lätt att montera. Jag är nöjd med produkten. Jag flyttar nog bak motorn på den stora cykeln också och höjer upp pakethållaren. På minicykeln har jag satt en cykelkorg på styret. En enkel hastighetsreglering hade ju varit önskvärt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Så här ser det ut har inte fått på sadeln än den ska bli bekvämare, ush för givaren det måste finnas en bättre lösning man har missat med elektroniken inte ens enligt lagen var det tänkt att den skulle fungera så.
När jag får ork och lust ska jag ta av kåpan och se om det går att lösa problemet. Den verkar sitta hårt misstänker stakt att under ett lock på skuven sitter det en mutter som måste lossas.
är det bara en till från funktion då är det knappast den hjälp som ska vara i proportion mot tramptagen sen är magneterna för givaren gjord av bonnjärn finns magneter på clasohlson 10st i en påse riktiga neodym magneter.
Normalt brukar givare klara upp till 10mm den som nu sitter klarar bara ett par millimeter om ett par år när magneterna börjar bli dåliga kommer man inte kunna köra alls.
Det saknas viss kompetens inom det elektriska området är helt klart tramporna ska inte ge en on-off funktion utan en kontinuerlig hjälp beroende på hastigheten på de pulser som kommer verkar ju helt fel annars. känns som om garantin skulle sköta detta eftersom det finns vissa krav på funktion från myndigheterna.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
det finns vissa krav på funktion från myndigheterna
Ja jag vet inte hur man ska tolka reglerna:

”En cykel med tramp- eller vevanordning och elassistans räknas som cykel om den är konstruerad på följande sätt:
Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind.
Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim
Motorns kontinuerliga märkeffekt får vara högst 250 watt.
Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet inte längre anses vara cykel, utan kommer troligen anses vara en moped med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik.”

Den första elcykeln jag hade funkade precis som Zipforcen gör när man gasade fullt. Om man bara trampade så att givaren fick pulser så gick cykeln i 25 km/h. Som sagt man saknar ett gashandtag.
 
F

F.d. 22252

Guest
Så har inte min elcykel fungerat enl. lagen ska den ge en förstärkningen vilket innebär en kontinunerlig hjälp av trampkraften skrivningen att den ska ge större hjälp när trycket på tramporna ökar och endast förstärka kraften från tramporna visar att det krävs en analog funktion alltså ingen onoff. Om det är så som beskrivits borde den inte vara godkänd enl. lagrummet.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Så har inte min elcykel fungerat enl. lagen ska den ge en förstärkningen vilket innebär en kontinunerlig hjälp av trampkraften skrivningen att den ska ge större hjälp när trycket på tramporna ökar och endast förstärka kraften från tramporna visar att det krävs en analog funktion alltså ingen onoff. Om det är så som beskrivits borde den inte vara godkänd enl. lagrummet.
De elcyklar jag känner till kräver inte mer än att man vevar runt pedalerna med ett visst lågt varvtal. Sedan finns det en inställning i några steg av motorns effekt. Lite opraktiskt med en manuell inställning av motoreffekt på en 7-växlad cykel. Men det är ju i alla fall närmare lagen än de s.k. elsparkcyklarna, som ju är mopeder vilka bortförklaringar man än försöker med.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
närmare lagen än de s.k. elsparkcyklarna, som ju är mopeder vilka bortförklaringar man än försöker med.
Så här säger lagen:

En cykel kan också vara ett:
• elfordon utan trampor med maxhastighet 20 km i timmen; (a) max 250 watt eller (b) självbalanserande (ex. Segway).

Sen hur många som uppfyller lagens krav är ju en annan sak.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag har varit lite lagom intresserad som sagt av den här, men bara on/off funktion på pedalgivarna och inget mer verkar nog lite underlig lösning och kanske lite otäck också i vissa situationer.
Det finns väl en fördel om man vill fuska och göra framfarten ännu enklare, om än mera olaglig.
Montera magnetgivaren i framhjulet och mottagaren i gaffeln och sedan till enheten men via en återfjädrande tryckströmbrytare på styret.
Trampa igång cykeln, tryck på knappen och cykeln försörjer sig själv med magnetsignaler utan att man trampar.
Släpp knappen när det går för fort, vid nerförsbacke eller dutta med knappen bland folk och trängsel.
Så länge cykeln inte har stannat helt så är det bara att trycka in knappen igen.
Fördelen med detta borde vara att det är enklare att reglera lagom hastighet med en on/off knapp på styret än med ett evigt fladdrande med pedalerna, särskilt om det är lite rullgrus eller löv som kan göra att man vill vara beredd att kunna sätta fötterna i backen.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan, jag har varit lite lagom intresserad som sagt av den här, men bara on/off funktion på pedalgivarna och inget mer verkar nog lite underlig lösning och kanske lite otäck också i vissa situationer.
Det finns väl en fördel om man vill fuska och göra framfarten ännu enklare, om än mera olaglig.
Montera magnetgivaren i framhjulet och mottagaren i gaffeln och sedan till enheten men via en återfjädrande tryckströmbrytare på styret.
Trampa igång cykeln, tryck på knappen och cykeln försörjer sig själv med magnetsignaler utan att man trampar.
Släpp knappen när det går för fort, vid nerförsbacke eller dutta med knappen bland folk och trängsel.
Så länge cykeln inte har stannat helt så är det bara att trycka in knappen igen.
Fördelen med detta borde vara att det är enklare att reglera lagom hastighet med en on/off knapp på styret än med ett evigt fladdrande med pedalerna, särskilt om det är lite rullgrus eller löv som kan göra att man vill vara beredd att kunna sätta fötterna i backen.

M.v.h. JANKRO.

Men då blir det väl en moped med hjälm- och försäkringskrav?
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Så här står det på Zipforce hemsida:
”Zipforce har genomgått omfattande tester och är CE-märkt enligt nya elcykeldirektivet 2017 som gäller inom EU. Elcykeldirektivet omfattar bland annat täthet/vattentålighet, laddning, elsäkerhet, säkerhet kring hastighet, kraft och funktion.”
Det tolkar jag som att den är godkänd enligt svensk lag.
Men ett gashantag som reglerar hastigheten hade ju varit bra.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Så här står det på Zipforce hemsida:
”Zipforce har genomgått omfattande tester och är CE-märkt enligt nya elcykeldirektivet 2017 som gäller inom EU. Elcykeldirektivet omfattar bland annat täthet/vattentålighet, laddning, elsäkerhet, säkerhet kring hastighet, kraft och funktion.”
Det tolkar jag som att den är godkänd enligt svensk lag.

Det bör den ju vara så länge man inte modifierar den enligt diverse förslag här i tråden.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Jättebra med all information som kommer fram i den här tråden.
Dock känns det här med EL cyklar mer och mer absurt ju mer jag börjar fatta hur dom fungerar. Har i min enfald & pga tidigare bristande intresse hela tiden trott att dom skulle ge en linjär och proportionelig förstärkning av framdrivningen. Men om verkligheten är någon slags on/off där motorn drar up farten till 25km/h så fort man börjar trampa så falnade mitt intresse snabbt. Låter ju dessutom inte särskilt trafiksäkert om man cyklar i stan.
Funderar på hur våra lagstiftare i så fall har tänkt? Om jag köper en klass 2 moped som dessutom går lika långsamt, så måste jag ha trafikförsäkring etc trots att jag då har både en stabil ram och vettiga bromsar etc. Medan en EL cykel inte har några som helst krav på sig utöver hastighet, motorstyrka och att man skall trampa också (för syns skull typ).
Det här låter ju lika dumt som bonus/Malus.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Men då blir det väl en moped med hjälm- och försäkringskrav?
-------
Jupp, men jag skrev, "göra framfarten ännu enklare, om än mera olaglig" ;).

Det verkar väl som lagar och regler kontra olika konstruktioner har spårat ur för länge sedan.
Man kan säkert fundera på hur många konstruktioner som verkligen håller sig inom de laggränser som våra fantastiska :confused: men totalt otekniska (som det ofta verkar) styrande har bestämt eller tänkte från början.
Montro om det var för få eller för små utredningar som ledde till reglarna som skapades.

Man kan kanske ha givare i både framhjul och pedaler för att runda av problemet lite, såväl som flera olika system på A/epatraktorer.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen