• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vintercamping

Soljägaren

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35769
Medlemskap
2023
Vintercampar för första gången med min 2022 års Pilote Galaxy helintegrerad denna helg. Har struntat att fylla upp vattentanken och tagit in på camping. Utetemperatur minus 10grader och vindstilla. Har konsterat att elpatronen i min Alde 3020 värmare inte fungerar utan kör endast på gasolbrännare. Det blir dock inte varmt i bilen. Panelen ovanför dörren visar 9grader men gissar att det är ca 15grader i husbilen i bodelen något svalare i sovdelen.
Inser att det blir svårt att fricampa vintertid denna husbil om den inte presterar bättre än så här. Värmaren slår av och på med korta intervaller hela tiden. Har ett vintertäcke på vindrutan.
Andra vanna vintercampare vad har ni för erfarenheter och tips. Vad kan jag förvänta mig? Ner till vilken temperatur borde man klara sig utan problem vid fricamping.
 
Nej vet inte riktigt var jag skall leta efter strypningar.
Det är inte alls säker att det finns strypningar överhuvudtaget, men något fel på cirkulationen är det,pumpen hörs tydligt om den går eller inte, prova att skruva ned resp. upp tempen så att pumpen startar och stoppar(cirkeln på displayen)
 
Pumpen sitter svåråtkomligt men när jag fotar med kameran så ser den inte ut så där.
Nu har vi lämnat campingen och vädret är lite varmare -9grader ute har lagt in en fristående termometer i sovrumsdelen som visar 19grader. Hade dock Max värme på i värmepaketet på vägen hem.
Men jag börjar mer och mer vara inne på att det är cirkulationsproblem. Cirkulationspumpen fungerar i alla fall.
 

Bilagor

  • 7B7D46A5-CBCE-4F83-872C-F4F740BF58E3.jpeg
    7B7D46A5-CBCE-4F83-872C-F4F740BF58E3.jpeg
    2,2 MB · Visningar: 102
  • 8CAEB934-F003-46D7-B843-970D56ED8092.jpeg
    8CAEB934-F003-46D7-B843-970D56ED8092.jpeg
    2 MB · Visningar: 101
Bytte flaska för en timme sedan. Det jag inte förstår är varför värmaren slår av innan börsvärdena i panelen är uppnåda. Borde inte värmaren gå konstant om inte börsvärdet är uppnått?

OM inte cirkulationspumpen fungerar så kan pannan bli för het och överhettningsskyddet slår av pannan. När pannan
kallnat lite så fungerar den igen.
// Janne

Läste dåligt, ser nu att du fått liknande svar redan.....
 
Du har en PWM styrd pump som ska ställas in från Aldepanelen. Det är angivet fel pumptyp under Verktygsmenyn så därför har du inte inställningen.

Tack, detta tror jag kan vara avgörande om jag speedar upp pumpen. Nu har jag dock parkerat in bilen inför nästa tur om någon vecka får kolla så det blir rätt inställning då.
Bytte bodelsbatteri i höstas så då nollställdes väl säkert alla inställningar i Alde panelen.
Alla är så hjälpsamma i forumet stort tack.
 
Har bara 2 lägen på pumpen therm och Cont. Har inte mixtrat med glykolblandningen och expansionskärlet är rejält varmt.
Finns ett vred på själva cirkulationspumpen, ska i normala fall stå på 2-3, man kan vrida till max för att ev. påskynda avluftning. Du kan gå in i service meny på panelen och se vatten temp, pumpens info osv
 
Det var fel pumpinställning i displayen så cirkulationspumpen var aldrig igång. Med rätt inställning så finns 5hastigheter på pumpen..
Nu har jag dock gjort ett nytt camping försök i helgen till Jokkmokks marknad. Det var betydligt varmare inne nu 17,5 än förra turens 7,5 nu var det t.ex. också betydligt kallare ute t.ex. minus 34grader på lördagmorgon när vi vaknade. Man var lite nervös att gasolen skulle slut under natten. På söndagmorgon hördes det ett tydligt gurglande ljud så det finns nog en del luft i systemet men ljudet försvann efter ett tag.

Dock dök det ju upp en hel del andra vinterproblem med bilen. T.ex. på vägen mot Jokkmokk tändes 2gula motorlampor och effekten på bilens gaspådrag sjönk. Starkt misstänkt att Adblue systemet frös ihop fullständigt på bilen. Hur kan man förhindra att det händer?? Får se om detta ordnar upp sig nu när det slagit om till plusgrader och systemet förhoppningsvis tinnar upp. Skulle ju vara skönt att slippa besöka verkstad för att nollställa systemet.
Kyl och frys funkade inte som de skulle blev värme skåp istället. Någon som vet vad detta kan bero på och hur man får ordning på ett sådant problem. Sitter givarna dåligt till så de blir påverkade av utomhus temperaturen som är för kall och börjar värma istället???
Har inte vågat fylla upp vattentanken ännu fast den och avloppstanken skall ligga i ett uppvärmt utrymme. Får se när jag vågar.., är ju rädd att något skall frysa sönder när jag har bilen avställd under veckorna..
 
Du ska nog inte ha lucka där uppe, det kan jag aldrig ha för då fungerar inte min kyl o frys. Blir för dålig cirkulation antagligen.
 
Starkt misstänkt att Adblue systemet frös ihop fullständigt på bilen. Hur kan man förhindra att det händer??
Det kan du inte.

Det är helt normalt och som det ska att AdBlue systemet fryser.
Vid dessa låga temperaturer stängs AdBlue systemet av, helt enligt lagkraven.

Jag har bägge vinterluckorna monterade vid minusgrader, funkar bra.
 
Jag har aldrig haft vinterluckor till kylen på vare sig husbil eller husvagn. Stått i -30 och kyl/frys har alltid fungerat bra. Om det är optimalt låter jag vara osagt.
 
Jag har inte ens någon övre lucka, mitt utblås är på taket, och jag skulle inte komma på tanken att blockera det.
 
Jag har inte ens någon övre lucka, mitt utblås är på taket, och jag skulle inte komma på tanken att blockera det.
Luckorna är till för att förhindra att det trycker in kall luft och snö. Men risken bör ju vara mindre för detta vid den övre luckan om det inte är snöstorm förstås.
 
Luckorna är till för att förhindra att det trycker in kall luft och snö. Men risken bör ju vara mindre för detta vid den övre luckan om det inte är snöstorm förstås.
Luckorna är till för att det skall bli tillräckligt varmt bakom skåpet för att det skall fungera ordentligt, en av egenheterna med de här skåpen.
Jag täcker f.ö. alltid för våra luckor utom en smal spalt nedtill på den nedre och överst på den övre och det har fungerat varje vinter sedan -07,
och vi kör mycket på vintern.
 
Tillbaka
Toppen