• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintercamping

Soljägaren

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35769
Medlemskap
2023
Vintercampar för första gången med min 2022 års Pilote Galaxy helintegrerad denna helg. Har struntat att fylla upp vattentanken och tagit in på camping. Utetemperatur minus 10grader och vindstilla. Har konsterat att elpatronen i min Alde 3020 värmare inte fungerar utan kör endast på gasolbrännare. Det blir dock inte varmt i bilen. Panelen ovanför dörren visar 9grader men gissar att det är ca 15grader i husbilen i bodelen något svalare i sovdelen.
Inser att det blir svårt att fricampa vintertid denna husbil om den inte presterar bättre än så här. Värmaren slår av och på med korta intervaller hela tiden. Har ett vintertäcke på vindrutan.
Andra vanna vintercampare vad har ni för erfarenheter och tips. Vad kan jag förvänta mig? Ner till vilken temperatur borde man klara sig utan problem vid fricamping.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vintercampar för första gången med min 2022 års Pilote Galaxy helintegrerad denna helg. Har struntat att fylla upp vattentanken och tagit in på camping. Utetemperatur minus 10grader och vindstilla. Har konsterat att elpatronen i min Alde 3020 värmare inte fungerar utan kör endast på gasolbrännare. Det blir dock inte varmt i bilen. Panelen ovanför dörren visar 9grader men gissar att det är ca 15grader i husbilen i bodelen något svalare i sovdelen.
Inser att det blir svårt att fricampa vintertid denna husbil om den inte presterar bättre än så här. Värmaren slår av och på med korta intervaller hela tiden. Har ett vintertäcke på vindrutan.
Andra vanna vintercampare vad har ni för erfarenheter och tips. Vad kan jag förvänta mig? Ner till vilken temperatur borde man klara sig utan problem vid fricamping.
Du har fel på värmaren, gasol klarar lätt -10 grader, det verkar som cirkulationspumpen inte går eftersom den slår av med korta intervaller.
Leta efter säkringar till pumpen, läs på manualen för Alde, står du vid elstolpe skall 230V fungera, ställ in max 2Kw på elpatronen så riskerar du inte säkringarna vid campingen.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Du har fel på värmaren, gasol klarar lätt -10 grader, det verkar som cirkulationspumpen inte går eftersom den slår av med korta intervaller.
Leta efter säkringar till pumpen, läs på manualen för Alde, står du vid elstolpe skall 230V fungera, ställ in max 2Kw på elpatronen så riskerar du inte säkringarna vid campingen.
Det lär finnas husbilar, som bara har 12 V cirkulationspump, så även om man ansluter 230 V så kanske det inte finns någon cirkulation.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vad kan jag förvänta mig?
Som referens drar min bil ca 1Kw per 12 graders temperaturskillnad.

Då har jag 25 kvadrat och uppvärmd källare/dubbelgolv.
Å andra sidan en av de bäst isolerade husbilarna på marknaden.

Din bil är sämre isolerad men å andra sidan mindre än min, så de borde i runda slängar ändå vara jämförbara.
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Hur länge har du haft värmen igång?Med 2kw o -10 ser du nog ingen större värme första dygnet.Leta på värmerören på pannan o känn om det är någon skillnad mellan in o ut.Gasolen ger väl 5kw så där ska det kännas skillnad rätt snabbt.Vi har en 8m bil o där börjar vi stötta med gasol vid några minusgrader
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Hur mycket har du i gasoltuben och vad är det för typ av flaska? Står dom ouppvärmt och du har komposit kan det vara svårt att få ur gasolen när flaskan börjar bli tömd. Prova att byta till en ny flaska.

I förra veckan orkade min panna inte upp över 19 grader på gasol inne. Jag stängde då av pannan och satte på den igen. Då fick den en helt annan fart. Så prova även detta.
 

Soljägaren

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35769
Medlemskap
2023
Hur länge har du haft värmen igång?Med 2kw o -10 ser du nog ingen större värme första dygnet.Leta på värmerören på pannan o känn om det är någon skillnad mellan in o ut.Gasolen ger väl 5kw så där ska det kännas skillnad rätt snabbt.Vi har en 8m bil o där börjar vi stötta med gasol vid några minusgrader
Elpatronen verkar inte fungera har kört på Gasol nu i 2dygn. Värmepannan är rejält varm men bilen blir inte komfort varm. -11grader ute nu.
 

Soljägaren

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35769
Medlemskap
2023
Hur mycket har du i gasoltuben och vad är det för typ av flaska? Står dom ouppvärmt och du har komposit kan det vara svårt att få ur gasolen när flaskan börjar bli tömd. Prova att byta till en ny flaska.

I förra veckan orkade min panna inte upp över 19 grader på gasol inne. Jag stängde då av pannan och satte på den igen. Då fick den en helt annan fart. Så prova även detta.
Bytte flaska för en timme sedan. Det jag inte förstår är varför värmaren slår av innan börsvärdena i panelen är uppnåda. Borde inte värmaren gå konstant om inte börsvärdet är uppnått?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Du har såpass ny bil så du kan kanske ställa upp hastigheten på pumpen via panelen och då kommer luften fram till den automatiska avluftaren.
Du har väl glykol i expansionskärlet.
 
Toppen