• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintercamping

Soljägaren

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35769
Medlemskap
2023
Vintercampar för första gången med min 2022 års Pilote Galaxy helintegrerad denna helg. Har struntat att fylla upp vattentanken och tagit in på camping. Utetemperatur minus 10grader och vindstilla. Har konsterat att elpatronen i min Alde 3020 värmare inte fungerar utan kör endast på gasolbrännare. Det blir dock inte varmt i bilen. Panelen ovanför dörren visar 9grader men gissar att det är ca 15grader i husbilen i bodelen något svalare i sovdelen.
Inser att det blir svårt att fricampa vintertid denna husbil om den inte presterar bättre än så här. Värmaren slår av och på med korta intervaller hela tiden. Har ett vintertäcke på vindrutan.
Andra vanna vintercampare vad har ni för erfarenheter och tips. Vad kan jag förvänta mig? Ner till vilken temperatur borde man klara sig utan problem vid fricamping.
 

Soljägaren

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35769
Medlemskap
2023
Pumpen sitter svåråtkomligt men när jag fotar med kameran så ser den inte ut så där.
Nu har vi lämnat campingen och vädret är lite varmare -9grader ute har lagt in en fristående termometer i sovrumsdelen som visar 19grader. Hade dock Max värme på i värmepaketet på vägen hem.
Men jag börjar mer och mer vara inne på att det är cirkulationsproblem. Cirkulationspumpen fungerar i alla fall.
 

Bilagor

  • 7B7D46A5-CBCE-4F83-872C-F4F740BF58E3.jpeg
    7B7D46A5-CBCE-4F83-872C-F4F740BF58E3.jpeg
    2,2 MB · Visningar: 102
  • 8CAEB934-F003-46D7-B843-970D56ED8092.jpeg
    8CAEB934-F003-46D7-B843-970D56ED8092.jpeg
    2 MB · Visningar: 101

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Du har en PWM styrd pump som ska ställas in från Aldepanelen. Det är angivet fel pumptyp under Verktygsmenyn så därför har du inte inställningen.

 
Senast ändrad:

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Bytte flaska för en timme sedan. Det jag inte förstår är varför värmaren slår av innan börsvärdena i panelen är uppnåda. Borde inte värmaren gå konstant om inte börsvärdet är uppnått?

OM inte cirkulationspumpen fungerar så kan pannan bli för het och överhettningsskyddet slår av pannan. När pannan
kallnat lite så fungerar den igen.
// Janne

Läste dåligt, ser nu att du fått liknande svar redan.....
 

Soljägaren

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35769
Medlemskap
2023
Du har en PWM styrd pump som ska ställas in från Aldepanelen. Det är angivet fel pumptyp under Verktygsmenyn så därför har du inte inställningen.

Tack, detta tror jag kan vara avgörande om jag speedar upp pumpen. Nu har jag dock parkerat in bilen inför nästa tur om någon vecka får kolla så det blir rätt inställning då.
Bytte bodelsbatteri i höstas så då nollställdes väl säkert alla inställningar i Alde panelen.
Alla är så hjälpsamma i forumet stort tack.
 

Surbaskern

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
12507
Medlemskap
2025
Har bara 2 lägen på pumpen therm och Cont. Har inte mixtrat med glykolblandningen och expansionskärlet är rejält varmt.
Finns ett vred på själva cirkulationspumpen, ska i normala fall stå på 2-3, man kan vrida till max för att ev. påskynda avluftning. Du kan gå in i service meny på panelen och se vatten temp, pumpens info osv
 

Soljägaren

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35769
Medlemskap
2023
Det var fel pumpinställning i displayen så cirkulationspumpen var aldrig igång. Med rätt inställning så finns 5hastigheter på pumpen..
Nu har jag dock gjort ett nytt camping försök i helgen till Jokkmokks marknad. Det var betydligt varmare inne nu 17,5 än förra turens 7,5 nu var det t.ex. också betydligt kallare ute t.ex. minus 34grader på lördagmorgon när vi vaknade. Man var lite nervös att gasolen skulle slut under natten. På söndagmorgon hördes det ett tydligt gurglande ljud så det finns nog en del luft i systemet men ljudet försvann efter ett tag.

Dock dök det ju upp en hel del andra vinterproblem med bilen. T.ex. på vägen mot Jokkmokk tändes 2gula motorlampor och effekten på bilens gaspådrag sjönk. Starkt misstänkt att Adblue systemet frös ihop fullständigt på bilen. Hur kan man förhindra att det händer?? Får se om detta ordnar upp sig nu när det slagit om till plusgrader och systemet förhoppningsvis tinnar upp. Skulle ju vara skönt att slippa besöka verkstad för att nollställa systemet.
Kyl och frys funkade inte som de skulle blev värme skåp istället. Någon som vet vad detta kan bero på och hur man får ordning på ett sådant problem. Sitter givarna dåligt till så de blir påverkade av utomhus temperaturen som är för kall och börjar värma istället???
Har inte vågat fylla upp vattentanken ännu fast den och avloppstanken skall ligga i ett uppvärmt utrymme. Får se när jag vågar.., är ju rädd att något skall frysa sönder när jag har bilen avställd under veckorna..
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Starkt misstänkt att Adblue systemet frös ihop fullständigt på bilen. Hur kan man förhindra att det händer??
Det kan du inte.

Det är helt normalt och som det ska att AdBlue systemet fryser.
Vid dessa låga temperaturer stängs AdBlue systemet av, helt enligt lagkraven.

Jag har bägge vinterluckorna monterade vid minusgrader, funkar bra.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Jag har aldrig haft vinterluckor till kylen på vare sig husbil eller husvagn. Stått i -30 och kyl/frys har alltid fungerat bra. Om det är optimalt låter jag vara osagt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Luckorna är till för att förhindra att det trycker in kall luft och snö. Men risken bör ju vara mindre för detta vid den övre luckan om det inte är snöstorm förstås.
Luckorna är till för att det skall bli tillräckligt varmt bakom skåpet för att det skall fungera ordentligt, en av egenheterna med de här skåpen.
Jag täcker f.ö. alltid för våra luckor utom en smal spalt nedtill på den nedre och överst på den övre och det har fungerat varje vinter sedan -07,
och vi kör mycket på vintern.
 
Toppen