• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintercamping

Soljägaren

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35769
Medlemskap
2023
Vintercampar för första gången med min 2022 års Pilote Galaxy helintegrerad denna helg. Har struntat att fylla upp vattentanken och tagit in på camping. Utetemperatur minus 10grader och vindstilla. Har konsterat att elpatronen i min Alde 3020 värmare inte fungerar utan kör endast på gasolbrännare. Det blir dock inte varmt i bilen. Panelen ovanför dörren visar 9grader men gissar att det är ca 15grader i husbilen i bodelen något svalare i sovdelen.
Inser att det blir svårt att fricampa vintertid denna husbil om den inte presterar bättre än så här. Värmaren slår av och på med korta intervaller hela tiden. Har ett vintertäcke på vindrutan.
Andra vanna vintercampare vad har ni för erfarenheter och tips. Vad kan jag förvänta mig? Ner till vilken temperatur borde man klara sig utan problem vid fricamping.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Om du inte har den inställningen så finns det en röd ratt i bak på pumpen som man kan öka farten med hjälp av en skruvmejsel. Den ska stå på 2 vid normal drift men man kan vrida den helt medsols ett par timmar så går pumpen med full fart och avluftar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Känn på radiatorerna runt om i bilen,är dom jämnvarma?
Du verkar inte ha flöde i systemet,pannan slår av på hög temp. innan den når rätt rumstemp.
Har värmen fungerat tidigare eller är detta första turen?
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Vintercampar för första gången med min 2022 års Pilote Galaxy helintegrerad denna helg. Har struntat att fylla upp vattentanken och tagit in på camping. Utetemperatur minus 10grader och vindstilla. Har konsterat att elpatronen i min Alde 3020 värmare inte fungerar utan kör endast på gasolbrännare. Det blir dock inte varmt i bilen. Panelen ovanför dörren visar 9grader men gissar att det är ca 15grader i husbilen i bodelen något svalare i sovdelen.
Inser att det blir svårt att fricampa vintertid denna husbil om den inte presterar bättre än så här. Värmaren slår av och på med korta intervaller hela tiden. Har ett vintertäcke på vindrutan.
Andra vanna vintercampare vad har ni för erfarenheter och tips. Vad kan jag förvänta mig? Ner till vilken temperatur borde man klara sig utan problem vid fricamping.
Kolla vätskenivån i expansionskärlet.

Hejs
Claes 105
 

Soljägaren

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35769
Medlemskap
2023
Många frågor som inte besvarats ännu. Hör du att cirkulationspumpen går? Är radiatorerna längst bort från pannan varma? Blir rören avsevärt varmare närmare pannan?
Radiatorerna i garaget är varma. Tycker jag hör cirkulationspumpen gå men den låter lite . Jag tycker att gasolpannan borde gå konstant förstår inte varför den slår av och på. Om cirkulationspumpen inte gick borde väl inte cirkeln synas på kontrollpanelen samt att radiatorerna i garaget vara kalla? Eller är det tillräckligt mycket självtryck i systemet utan pump för att de skall bli varma? Hittar ingenstans i servicemenyn att ställa upp varvtalet på pumpen har gått igenom alla menyer.
 

Bilagor

  • DE06DC77-3C93-445F-9B6F-79F8A0D80F8E.jpeg
    DE06DC77-3C93-445F-9B6F-79F8A0D80F8E.jpeg
    2,4 MB · Visningar: 39
  • CE1660A8-B578-4D56-9F11-9979AD03DCB2.jpeg
    CE1660A8-B578-4D56-9F11-9979AD03DCB2.jpeg
    2,7 MB · Visningar: 39

Soljägaren

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35769
Medlemskap
2023
Känn på radiatorerna runt om i bilen,är dom jämnvarma?
Du verkar inte ha flöde i systemet,pannan slår av på hög temp. innan den når rätt rumstemp.
Har värmen fungerat tidigare eller är detta första turen?
Kommer inte åt alla radiatorer enkelt men det strömmar upp varmluft vid alla.
Det är första turen på vintern i höstas så var det varmt och skönt men då var det runt 10plusgrader. Värmen har funkat tidigare men troligtvis inte Elpatronen.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Rören ska vara riktigt varma. Knappt så man kan ta på dem om cirkulationspumpen går som den ska. Även längst bort från pannan. Inte säkert pumpen går bara för displayen visar det. Prova stäng av gasol och el, lyssna, stäng sedan av pannan helt pch lyssna om cirkulationspumpen stannar. Slå på pannan igen och lyssna om du hör att cirkulationspumpen startar, slå sedan på el och gasol igen.

Värmen kan spridas i systemet utan att cirkulationspumpen går. Men pannan kommer slå av då värmeskyddet slår till. Detta för att pumpen inte cirkulerar vattnet.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Du säger att pannan slår till o från hela tiden och det är ju normalt under förutsättning att den uppnår inställd temperatur. Kan det vara så att du har någon form av nattsänkning aktiverad som är inställd på 15 grader? Skulle det vara något fel på pannan eller cirkulationspumpen så borde du få upp en felkod.
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Pannan kör 5kw på gasol.om den inte blir av med 5kw i elementen slår den av för att inte överhettas.Om dukar öka cirkulationen i systemet börja där.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Pannan har 72 grader och blir tydligen inte av med värmen då den slår av och till.
  • Pannan fungerar som den ska.

Då är det ett problem med cirkulationen.
  1. Går pumpen överhuvud taget, detta måste kontrolleras vid pumpen, inte genom avläsning i menyn.
  2. Om pumpen går, verifierat vid pumpen, leta upp pumpen och ställ upp hastigheten med vredet. (inringat)
När detta är utfört, berätta hur det gick. Funkar det inte efter ovanstående är utfört får det tas en ny funderare.

1673776126821.png
 
Toppen