• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vindkraftens helvete

F

F.d. 3088

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Här kommer en sida om någon är intresserad och har några minuter över

Vindkraft Ödeshögs kommun - Hem

Ödeshögs kommun har stoppat all byggnation av snurror tillfälligt (hörde jag ryktesvägen)

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Iveco 35

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Gurra. Vi har gott om dom här på ön , och fler skall dom bli. Jag har faktiskt inte ont av dom, man lär sig leva allt o alla. Själv har jag ett elverk i garaget.:twitcy:
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Hej

Näst sista stycket, men läs gärna hela artikeln

Svensk landsbygd säljs ut i klimatets namn | SvD


Gurra
Med all respekt för Johan Fagerström, så är hans artikel en partsinlaga där han inte styrket ett enda av sina påståenden. Jag syftar nu på utbyggnaden av vindkraften, inte på eventuella klimatförändringar, som vi vet alltför lite om - de lärda tvistar ju!
Men det finns så mycket andra utsläpp, som i dag helt har kommit i skuggan av klimatdebatten, t ex svavel- och kvävedioxider. Därför har jag väldigt svårt att inse varför man inte ska satsa på ren energi. Var man ska placera dem och hur mycket markägarna ska ha i hyra är en helt annan debatt.
/Lasse:eek:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vindkraftens helvete

bengt Åke

Kolla här ett urklipp :
Är det inte fantastiskt!!

Ett statsägt företag från Norge, där det blåser mer än i Sverige, bygger vindkraft och förstör miljön i Sverige. Varför?? Jo, de fantastiska subventionerna som vi svenskar ger till vindkraften. Detta sker EJ i Norge. Så nu skall vi subventionera "oljefolket"!!

Skär Stad,
2009-11-23 13:03

Där ryker din subvention till solfångarna :cool: Vad jag själv har gjort, leedlampor eller lågenerskilampor monterade där det går, stänger av alla elgrejor typ tv, dator mm när dom inte används (inte sparläge), släcker där jag inte befinner mig, kokar potatis mm på eftervärmen, frånluften i vårt hus värmer tilluften. sedan har jag ju inte klätt in hela huset med ljusslingor, blinkande tomtar mm nu till jul

Gurra



Jo men vad gör företaget Vattenfall i länderna utanför Sveriges gränser ?
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Här kommer en sida om någon är intresserad och har några minuter över

Vindkraft Ödeshögs kommun - Hem

Ödeshögs kommun har stoppat all byggnation av snurror tillfälligt (hörde jag ryktesvägen)

Gurra
Rätt intressant egentligen! På nämnda sida påstås att kärnkraften är miljövänlig. Visst här i Sverige stämmer det säkert tills ett radioaktivt utsläpp sker, eller ännu värre ett haveri. Särskilt miljövänligt är dock inte uranet och urandammet för de som jobbar med brytningen och deras familjer.
Jag tror dessutom att det är betydligt lättare för de kommande generationerna att ta hand om eventuell vindkraft, som vi lämnar efter oss än det kärnavfall vi med glatt mod överlämnar åt framtidens befolkning.
Det finns bara vattenkraft och kärnkraft i Sverige påstås det, förutom vindkraft. Till vilken av nämnda kategorier ska vi då räkna oljekraftverket i Karlshamn t ex?
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Jo det blir ju så här i slutändan alla vill roffa åt sig så mycket pengar det går, kommun, statlig som privat, om det är vind, kol, vatten eller annat kvittar, man köper kolkraftverk,sätter upp snurror, bygger gasledningar. Miljö och natur spinner liksom med vid sidan om, vilket man pratar vitt å brett om hur fint det är att värna naturen. Sedan ser man det ena inslaget efter det andra på tv sist var det Kilimanjaros glasiär :mad:.
DET ÄR FÖR MYCKET SNABBA PENGAR med i spelet tror jag.
Enkla saker som att skrota ut gamla bilar i utvecklingsländerna skulle väll göra en hel del, varför inte bistå med en peng till det exempelvis, många bäckar små:cool: Hmm Nu kom jag visst in på växthusefekten :D
Puhh Stort ämne det här:swoon:


Gurra
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vindkraftens helvete

Jo visst är det ett stort ämne och inte 17 man vi påverka något av det här utan bara hålla på och skriva en massa inlägg som gör att man mer eller mindre håller på och träter på varann .
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Jo visst är det ett stort ämne och inte 17 man vi påverka något av det här utan bara hålla på och skriva en massa inlägg som gör att man mer eller mindre håller på och träter på varann .
Håller med! Ett verkligt stort ämne, men intressant och någon lösning lär det väl inte bli på den här sidan. Så var och en får väl bli salig på sin åsikt!:);):D
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Hej. det är mycket åsikter och fakta här. Men en sak är helt glömt. Hur mycket ström behövs om 50 År?

Vi kommer att ha fler elektriska prylar än nu det är säkert. Men vi kan inte använda alla på en gång så man stänger av en och sätter på en annan. Så ökningen av förbrukningen blir inte lika mycket som innehavandet av eklektiska prylar.

Alla el prylar så kommer att utveklas till att dra mycket mindre energi än de gör idag. Idag kommer led lampor om 10-30 år kanske nåt som drar ned åtgången ännu mer.

Hus och industrier blir mer energi effektiva. Jag tror att varje hushåll kommer att ta hälften så mycket energi om 50 år än de gör idag..

Nästan alla egna villor/hus kommer att ha nån typ av energi försörjning. Typ solcell liten vind snurra eller andra nya påhitt. Vissa kommer säker till och med va helt självförsörjande på energi. Solceller och vindsnurror kommer säkert att bli många ggr mer effektiva än idag. Små prylar får egen energi laddning typ små solceller på mobil telefoner liten vindsnurra och solceller på ute belysnings stolpen. Läste för en tid sen om en som höll på försökte få fram en målfärg med inbyggda solceller i.

Jag är från Finland där man bygger nytt kärnkraftverk för att vi kanske behöver mer energi i framtiden??? Man hade planer på 7 nya kärnkraftverk men de kanske lugnar ner sig nu när dom märker att det första som dom håller på bygga blir sjukt mycket dyrare än det var tänkt. Sen en sak till det finns ju inget utsläpp som är så farligt som det kärnkraftverk släpper ut kärnavfall.

Vindkraftverken är väl inte optimala men de funkar tillsvidare tills utvecklingen kommit lite längre. Man kan montera ned ett vinkraftverk om 50 år och det blir inga stora spår i naturen. Men vad gör man med ett kärnkraftverk som ska skrotas. allt är radioaktivt vart sätter man det matrealet inte kan man återanvände det. Nej kärnkraftverk är inte nåt som man ska satsa på. och kolkraftverk så vill jag inte ens nämna.

Vill ni begränsa vinkraftverken,kärnkraftverken och kolkraften så skaffa egna solceller och sätt en liten snurra på ditt eget tak. använd led lampor och så vidare. Ju fler som gör detta desto mindre behov av mer energi.

Det största problemet att lösa idag är ju var ska energin komma ifrån när det inte blåser? Jo solen Vid varje snurra borde det finnas solceller på marken.
Det finns ju även dagar då det inte låser och inte solen skiner. Norrmännen är på G med ett salt kraftverk. och det kommer fler sätt i framtiden. tills dess har vi ju vattenkraften och så får vi hoppas kärnkraften håller tills vi får nya sätt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vindkraftens helvete

Vi tillverkar en hel del till Parans Parans Solar Lighting på jobbet och då tillvaratar man ljuset ute med hjälp att fiberoptik och drar in detta i husen , se gärna filmen på hemsidan .

Detta tror jag kommer bli en del i framtiden , men som vanligt har vi ju en rätt mörk period här uppe i norr på höst och vintern .
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Förtydligande

Tiden och utvecklingen kan ej stå stilla, självklart ska vi satsa på vindkraft!

Visst stämmer det, men varför hasta iväg med skygglappar och bygga snurror överallt det finns ju andra alternativ som inte förstör naturen. Igår på tv presenterade ett Svenskt företag hur man kan utvinna energi ur tidvattnet vilket rör sig konstant år ut och år in, (inte att jämföra med vågkraft). en prototyp hade utvecklats. Efterfrågan var enorm. den skall vara fullt utvecklad och spridd inom ett par år.:) Samtidigt såg jag att det skulle byggas mängder med snurror på Gottland och dras ny elkabel dit :swoon:

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Förtydligande

Visst stämmer det, men varför hasta iväg med skygglappar och bygga snurror överallt det finns ju andra alternativ som inte förstör naturen. Igår på tv presenterade ett Svenskt företag hur man kan utvinna energi ur tidvattnet vilket rör sig konstant år ut och år in, (inte att jämföra med vågkraft). en prototyp hade utvecklats. Efterfrågan var enorm. den skall vara fullt utvecklad och spridd inom ett par år.:) Samtidigt såg jag att det skulle byggas mängder med snurror på Gottland och dras ny elkabel dit :swoon:

Gurra
Ja men, bäste Gurra, tror du verkligen själv på energi ur tidvatten här i Sverige. Självklart ska man satsa/forska på det där det är lämpligt t. ex Frankrike, Storbritannien och Jyllands västkust. Men hur stor är skillnaden på ebb och flod i Sverige - på västkusten då - där den är som högst? 1 dm?:confused::confused:
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Förtydligande

Nej men kan länder med mycket tidvatten producera mycket el kan sverige ju köpa el därifrån. dock kommer vi ju att måsta producera el i sverige också. Norrmännen håller på testar ett söt/saltvaten kraftverk. det ska uppstå energi när söt vatten möter salt vatten.
Fungerar där älvar rinner ut i havet.

Men det är solen vi är dåliga att utnyttja. Alla växter i naturen använder solen som energi källa.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Förtydligande

Ja men, bäste Gurra, tror du verkligen själv på energi ur tidvatten här i Sverige. Självklart ska man satsa/forska på det där det är lämpligt t. ex Frankrike, Storbritannien och Jyllands västkust. Men hur stor är skillnaden på ebb och flod i Sverige - på västkusten då - där den är som högst? 1 dm?:confused::confused:

Nu var du snabb i tangenten;) Jag nämnde aldrig Sverige. problemet är ju globalt givetvis kommer det ju att användas där det fungerar. men däremot så är ju produkten Svensktillverkad och kan kanske generera arbetstillfälle här.:cool:

Gurra
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

jag startade tråden när jag såg i Jnytt att det skulle upp flera snurror, nu mellan kaxholmen och Gränna. För den intresserade finns här en länk om hur det skall se ut och en karta över området som kommer att utnyttja.

http://www.sodra.com/Documents/Vindkraft/Projekt/Lyckås/Bilaga 2 ljudberäkning 18 st V90.pdf

Här kommer lite till

Jönköping | Jnytt.se | Nyheter | Nyheter | Tretton vindkraftverk byggs vid Brahehus

Sedan fortsätter det med ännu flera lite norrut.





Med vänlig hälsning Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Förtydligande

Sedan måste vi ju ha fungerande energikällor nu, vågkraftverk har ju testats i säkert tjugo år, men med ytterst begränsad framgång, att vänta på diverse forskningsprojekt som kanske tar 10-20år att färdigutveckla och bygga går ju inte?!
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Vindkraftens helvete

Hej

Intressant ämne.

Gurra undrade hur mycket kärnkraft vi kunde spara om vi blev mer energi-effektiva.......

Jag kan nämna som exempel att om alla offentliga lokaler i Sverige installerar den mest energieffektiva belysningen som finns på marknaden i dag (inte nödvändigtvis LED, det finns även andra alternativ, t.ex sensorer) så skulle man kunna lägga ner ett kärnkraftverk.
Om alla skolor i Sverige bytte till den mest energieffektiva belysningen, skulle man kunna anställa 1700 lärare till för pengarna man sparar.

Själv har jag godkänt att det byggs ett vattenkraftverk i älven bredvid våran sommarstuga. Vi blir närmaste grannar, och hela utsikten kommer att påverkas. Det börjar byggas nu i vår.
Men jag resonerade så här, att nånstans måste det ju byggas, och nån måste ju drabbas, så varför inte jag??:yes::yes:

MVH
Karianne
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Hej Poängen i det hela skriver du ju spara och effektivisera:wink: då behövs det ju mindre med nybyggen. En undran hur många vindsnurror går det på ett vattenkraftverk:confused:


Gurra
 
Toppen