• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vindkraftens helvete

F

F.d. 52953

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Det vanliga. Bygg vindsnurror men inte här,bygg ut älvarna men inte vår bygg motorvögar men inte här O.S.V.Vi vill ha allt men inte bli störda av det..
Lennart som tycker om värme.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Vindkraftens helvete

Jag tror att vi måste börja acceptera vindkraften. Den kommer successivt att få ökad betydelse och kan så småningom kanske till och med betraktas som en räddning för moder natur och oss människor. Jag njuter faktiskt redan av vindgeneratorerna. De symboliserar förnybarhet och liten miljöbelastning. Det kommer våra barn och barnbarn att tacka oss för en gång i framtiden.
Andra typer av vindgeneratorer är på gång med horisontella snurrur där själva generatorn kan stå på marken. Visst, de kommer också att synas, men ljudet kommer förmodligen att kunna reduceras. Förmodligen blir de mer lättskötta och effektivare.
Jag förordar ännu mer vindkraft som byggs på ställen där de så litet som möjligt stör närliggande bebyggelse, människor och djurliv.
Har haft planer på att köpa en andel, men först måste myndigheterna lösa skatteproblematiken som uppdagades i våras.
V-backen :wink:
 

gunnar20

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Orust
HBK-Nr
760
Medlemskap
2024
Sv: Vindkraftens helvete

Bor 500-1000 m från ett vindkraftverk. Det låter för dj....t kan man säga helt sjukt. Man blir klart stressad av ljudet. Blir som ett dovt infraljud som man bara inte kan komma ifrån. Sedan får man endast vissa tider även ljusproblem. Men det gäller ju endast då det är sol.
Nä ingen vindkraft där folk bor. Vi som bor nära ett vet att det låter och idag ä det ju bevisat att infraljud är skadligt!!!!
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Kom att tänka på en sak, vem längtar inte ut i skogen, lyssna på fåglar, plocka svamp o bär, höra naturens alla ljud, sätta sig på en sluttning å öppna termosen efter dagens alla ljud och larm i stan.:music-icon:Nä F--- då skall man få höra 150 meter höga snurror med vingar på flera ton som kan lossna (vilket skett) Snurrornas ljud som överröstar allt narturligt ljud är ju oåterkalleliga i årtionden. Kom på lösningen placera eländet i städer där drunknar ju ljudet i det andra oljudet. Hägna in dom så statsborna slipper isflak o lösa vingar i skallen.
Varför inte satsa på vågkraft, solkraft mm istället för dessa monster, Nä det tjänar inte girigbukarna lika mycket på. Det blir ju med naturen som filmen i mitt förra inlägg visade ett stort Industriområde:mad:
Vem vill lämna det till eftervärlden inte jag. Varför måste det byggas så snabbt och hysteriskt jo någon tjänar pengar men skiter i naturen.:mad:

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Bor 500-1000 m från ett vindkraftverk. Det låter för dj....t kan man säga helt sjukt. Man blir klart stressad av ljudet. Blir som ett dovt infraljud som man bara inte kan komma ifrån. Sedan får man endast vissa tider även ljusproblem. Men det gäller ju endast då det är sol.
Nä ingen vindkraft där folk bor. Vi som bor nära ett vet att det låter och idag ä det ju bevisat att infraljud är skadligt!!!!
Hej!
Får nog böja mig lite, men bara lite! Bor ej själv nära en vindsnurra och kan naturligtvis inte uttala mig för tvärsäkert om ljudet. Å andra sidan är jag halvdöv och skulle kanske inte störas så mycket.
Men, och det är ett viktigt men, vindkraften är ren - det absolut renaste vi har! Så vi måste absolut acceptera den, men naturligtvis planera väldigt noga var den ska byggas för att inkräkta så lite som möjligt - lite störning får vi nog acceptera. Kolkraften luftförorenar, kärnkraften ger oss avfallsproblem och risk för reaktorhaveri, vattenkraft är ren men skövlar natur och djurliv. Vindmöllor producerar ren el, men ser i mångas ögon fula ut och kan låta illa för närboende. Och visst, den kan "haverera", har hänt att en mölla tappat en vinge - men jämfört med kolkraftens försurning och kärnkraftens risk för .............
Ska vindkraften dessutom vara någorlunda effektiv får vi allt acceptera att ha den fördelad över hela landet p g a transportförluster.
//Miljönissen Lasse;););)
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
531
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Vindkraftens helvete

Va! Är inte vindkraftverk populära, jag som är med och betalar för dom,det kallas elsertifikat ett påslag på min elräkning.

Dom är nog minst ivägen till havs.

Tyckte Jägarn:D:D:D
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.538
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Vindkraftens helvete

Hej

Utanför Karlstad vid Gässlingegrunden i Vänern ligger en nyuppförd vindpark. Den ligger flera kilometer från land så man störs varken av ljud eller flimmrande sol/skugga.

Här kan ni läsa mer om projektet.
www.vindparkvanern.se
 
Senast ändrad:

blomba

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3796
Medlemskap
2024
Sv: Vindkraftens helvete

Vad trött man blir när man ser det här 18 st :swoon: hela naturen förstörs, fastigheter sjunker i värde och går inte att sälja, Människor som får dom inpå sig blir förtvivlade nerv vrak, djurlivet påverkas, skog avverkas för nya breda vägar till snurrorna, breda kraftgator anläggs mm. det går ju fint att sitta och besluta om tillstånd när man inte bor i närheten och kanske även är delägare (kamoflerat) Fy ----. Varför inte bygga dom i norra Sverige som håller på att avfolkas, några arbetstillfällen borde det ju ge. Ödeshög har tydligen stoppat samtliga byggen har jag hört.

Jönköping | Jnytt.se | Näringsliv | Näringsliv | Ett steg närmre 18 nya vindkraftverk

Gurra den miljövänlige


Oj Oj Oj det där låter inte bra,är det så illa Gurra.
Vi skall inte ha vindkraftverk, vi skall inte ha kärnkraftverk, vi skall inte ha kolkraftverk, iallafall inte HÄR, det kommer att bli kallt vinter..
Här på Gotland har man börjat att byta ut dom gamla 160kw verken mot nya större verk, platsen dom gamla stod går ej att se. Att få bort ett kärnkraftverk är lite knepigare..
ha de
/blomba
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Kom att tänka på en sak, vem längtar inte ut i skogen, lyssna på fåglar, plocka svamp o bär, höra naturens alla ljud, sätta sig på en sluttning å öppna termosen efter dagens alla ljud och larm i stan.:music-icon:Nä F--- då skall man få höra 150 meter höga snurror med vingar på flera ton som kan lossna (vilket skett) Snurrornas ljud som överröstar allt narturligt ljud är ju oåterkalleliga i årtionden. Kom på lösningen placera eländet i städer där drunknar ju ljudet i det andra oljudet. Hägna in dom så statsborna slipper isflak o lösa vingar i skallen.
Varför inte satsa på vågkraft, solkraft mm istället för dessa monster, Nä det tjänar inte girigbukarna lika mycket på. Det blir ju med naturen som filmen i mitt förra inlägg visade ett stort Industriområde:mad:
Vem vill lämna det till eftervärlden inte jag. Varför måste det byggas så snabbt och hysteriskt jo någon tjänar pengar men skiter i naturen.:mad:

Gurra
Hej Gurra!
Vågar jag skriva att jag lider med dig, absolut inte ironiskt menat. Men jag håller absolut inte med dig vad gäller vindkraft. Visst fasen ska vi höra naturliga ljud i naturen, men Sverige kommer nog inte att bli översvämmat av vindkraft.
Vågkraft?? Ja, tack! Men vilka kommer o gnälla då, tror du? Exakt! Fiskarna, fritidsbåtsägarna; det är alltid några som känner sig drabbade.
I ett längre perspektiv tror jag det är större chans att få njuta av fågelsång och trädens susning med vindkraft (om rätt placerad vill säga) än i en försurad eller av kärnkraftshaveri förorenad skog.
Och vi som lyxlirar med husbilskörning får kanske begrunda det faktum att vi är en större miljöbov än vindmöllor. Tänker här på försurande utsläpp, men tilläggas kan att bilar kör ihjäl fler fåglar än vad vindmöllorna dräper.

Mvh Lasse:):wink::cool:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vindkraftens helvete

Lägg vindkraftverken i storstäderna! Där är ju miljön kass ändå!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Ja, man skulle kanske sätta en propeller på Turning Torso i Malmö. Å andra sidan, hur är det med miljön i Stenungsund?? Finns inte där ett förpestande oljeraffenaderi????

Mvh Lasse
 

kersa

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Vara
HBK-Nr
2213
Medlemskap
2026
Sv: Vindkraftens helvete

Måste finnas resevkraft motsvarande vindkraften för när det inte blåser var ska den hämtas jo vattenkraft kolkraft mm.hur många kolkraftverk går med halvfart för vara beredda när vinden mojnar?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vindkraftens helvete

Lasse (LaBri)!

Stenungsund passar bra i det här sammanhanget. Här har blivit så skitigt nu så jag ska flytta härifrån och ut på Orust!

Fackling Snu bb.jpg Stenungsundsvatten 300.jpg
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Vindkraftens helvete

Utgår ifrån att allt material är återvinningsbart. Mycke prylar blir de när dom skall monteras ned igen.:rolleyes:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.679
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vindkraftens helvete

LaBri
Varför tror du fiskarna proteserar?Dessa simmande varelser tror jag inte bryr sej.

Vågkraft?? Ja, tack! Men vilka kommer o gnälla då, tror du? Exakt! Fiskarna, fritidsbåtsägarna; det är alltid några som känner sig drabbade.

Hoppas att du inser att detta är ett skämt.
HaDe Hasse
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Kom in lite för sent till tvn igår, missade halva delen av ett inslag av närproducerad ström med minisnurror snurran såg ut som typ en garnvinda och generatorn stod på marken den var ett par meter hög kompleterades med solstyrda solpaneler. Någon som såg det eller har en länk till programmet ? Det tyckte jag såg riktigt bra ut.
kan säkert placeras på alla platta tak i städer. Men vinsten att äga dessa är väll mindre då blir ju intresset svalt.

Intressant är ju Leedlampor och den tekniken, det vet ju ni alla som har bytt ut era lampor i husbilen vad som händer med elförbrukningen. Vad skulle hända om vi samtliga här i Sverige över en natt böt ut samtliga ljuskällor till leed. Motorvägar, myndigheter, gatubelysning, i hemmen mm.mm:confused: Istället för 10 watts lampa går det åt 1 wattare Någon räknar här som kan räkna ut mellan tummen å pekfingret vad vi skulle spara då:) Tänk om det gick att hejda utbyggnaden och avvaktat med snurrorna, dom kanske inte behövs då.

Gurra
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Grannen Lite längre upp på gatan har en sådan liten,den stör inte alls.Kommer nog bli fler som skaffar dom..///Åse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vindkraftens helvete

Bra film, Gurra! Industrialisering av landsbygden, naturförstöring i enormt stor skala är vad som väntar oss om inget görs för att stoppa vansinnet! Nä, sätt upp vindkraftverken i redan förstörda miljöer såsom industriområden och storstäder!

Jappe
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Kom in lite för sent till tvn igår, missade halva delen av ett inslag av närproducerad ström med minisnurror snurran såg ut som typ en garnvinda och generatorn stod på marken den var ett par meter hög kompleterades med solstyrda solpaneler. Någon som såg det eller har en länk till programmet ? Det tyckte jag såg riktigt bra ut.
kan säkert placeras på alla platta tak i städer. Men vinsten att äga dessa är väll mindre då blir ju intresset svalt.

Intressant är ju Leedlampor och den tekniken, det vet ju ni alla som har bytt ut era lampor i husbilen vad som händer med elförbrukningen. Vad skulle hända om vi samtliga här i Sverige över en natt böt ut samtliga ljuskällor till leed. Motorvägar, myndigheter, gatubelysning, i hemmen mm.mm:confused: Istället för 10 watts lampa går det åt 1 wattare Någon räknar här som kan räkna ut mellan tummen å pekfingret vad vi skulle spara då:) Tänk om det gick att hejda utbyggnaden och avvaktat med snurrorna, dom kanske inte behövs då.

Gurra
Eller ännu bättre: lägga ner något kol- eller kärnkraftverk och fortsätta med snurrandet: Låter det snurrigt??

/Lasse;);)
 
Toppen